• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

"Kwasiarka" DRG od Brawy.

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
#1
Na stronie BRAWY dostępny jest już model "kwasiarki" z II epoki - DRG (https://www.brawa.de/produkte/h0/wagen/gueterwagen/49302-saeuretopfwagen-z-p-drg/). Bardzo chciałbym wzbogacić mój skład o ten wagon, a najchętniej wagony. Strasznie jednak trudno odszukać w sieci jakieś informacje o tych wagonach, prócz tego co pisze na wikipedii (https://de.wikipedia.org/wiki/Topfwagen). Czy te wagony były faktycznie na stanie DRG?
Na wiki pisze np, że w okresie DRG były, ale wybudowane tylko dla zakładu elektrochemicznego w Monachium i nie wiem czy dobrze rozumiem, ale tylko w ilości jednej sztuki (a chciałbym w składzie mieć kilka)? Na modelu jest natomiast Karlsruhe.
I czy w ogóle to jest poprawny typ/wersja "kwasiarek" dla tej epoki?
Za wszelkie informacje będę bardzo wdzięczny.
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#2
Wagony te były na stanie DRG, jak i kolei związkowych przed nimi, jak i zarządów krajowych po nich - także na PKP, i zdjecia takich są w podlinkowanej stronie w Wikipedii. Opis konkretnego wagonu DRG odnosi się do zdjęcia w tymże artykyle.
Jako prywatne były one budowane przez różnych producentów na różnych podwoziach, stąd nie będzie łatwo określić jak wiele w II epoce było eksploatowanych, ale sądząc nawet po mnogości modeli (Piko, Tillig, Fleischman, Märklin/Trix i teraz Brawa plus zgrabniutkie bawarskie z Bavarii), przykładów do odwzorowania nie brakuje :)
Topfwagen.jpg


Dodatkowo ciekawa (choć mniej widowiskowa) jest grupa wagonów do przewozu chemikaliów z dodatkową osłoną przez słońcem - model wagonu do przewozu chloru oferował Fleischmann.
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#4
Podejrzewam, że podobnie jak we współczesnych pociągach towarowych: o ile nie był to zwarty skład od producenta do dużego odbiorcy (zatem możliwe nawet kilkadziesią wagonów, ale raczej z oznaczeniami jednego właściciela), to w składzie zbiorczym liczba będzie proporcjonalna do zamówienia odbiorcy - czyli wielkości zakładu. Tu za to jest możliwość urozmaicenia składu wagonami wielu typów: garnkowe z różnymi substancjami, inne cysterny, węglarki z opałem, kryte z materiałami/ półproduktami, platformy z materiałami/maszynami.
Modelarstwo to też zabawa, niezbyt realny, ale bardziej widowiskowy skład ujmy nie przyniesie ;)
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
#5
Dzięki. Bardziej mi zależy na realnych składach. Dlatego często drążę i wyważam zdawało by się otwarte drzwi ;).
Pewnie trzeba by było się dowiedzieć ile na stanie miała takich wagonów fabryka której ten konkretny wagon był własnością. Raczej chciałem kilka sztuk zakupić do składu mieszanego (może w przyszłości jakiś bardziej jednolity skład podobnych wagonów ).
Ale jak np. ten konkretny zakład miał ich tylko 1(tak jak ten z artykułu ) to zakup 5 jest bezsensowny.
Swoja drogą wahadło by wyglądało megao_O;)
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.287 61 2
#8
Warto tutaj uściślić że tego typu wagony nie należały do DRG/DRB jak też w latach późniejszych do innych zarządów kolejowych. Były to zawsze wagony prywatne włączone do taboru danej kolei.
W czasach DRG/DRB była nazwa dyrekcji kolei na której znajdowała się stacja macierzysta na której znajdowała się bocznica zakładu właściciela.
Co do ilości takich wagonów w jednym pociągu to trudno powiedzieć ale raczej rzadko się trafiało więcej niż jeden. Myślę że trzy takie wagony w pociągu to chyba największa realna liczba.
Dużo zależy też od wielkości zakładu i jego produkcji. Myślę że warto też przemyśleć zakup modeli wagonów należących do firmy wynajmującej wagony specjalne na przykład VTG. Wtedy istnieje możliwość przedstawienia większej liczby takich wagonów a do tego istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo że ta firma w swojej historii posiadała wagony tego rodzaju rożnych typów i odmian.
 
OP
OP
D

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
#9
Tak, mnie też intuicja podpowiada że tak max. 3 sztuki na skład.
Zresztą tych wagonów chyba było bardzo mało bo na przejrzanych kilka tysięcy zdjęć kolejowych z samego okresu DRG nie znalazłem jednego choćby z tym wagonem.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje innych krajów 158
Koleje innych krajów 6
Koleje innych krajów 10

Podobne wątki