• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kult jednostki

Preki

Aktywny użytkownik
PGM
Reakcje
97 2 0
Panowie koledzy pytanie odnośnie dwóch jednostek. W Kolejach Mazowieckich znajdują się (jeszcze) pojazdy o numerach 1109 i 1173. Przez długi czas zastanawiałem się czym one tak naprawdę są. Oryginalne 1109 i 1173 pracowały w Gdyni Cisowej na SKM i obie zostały skasowane, jedna z nich posłużyła częściowo do budowy jednostek 14WE. Te KM-owskie zaś powstały w wyniku naprawy głównej przeprowadzonej w roku 2007 i tu rodzi się kwestia - czy są to składaki z różnych członów czy też dawne jednostki jugosłowiańskie (skrócone o człon) sprowadzone z powrotem do kraju? To drugie wówczas było dość popularne, w ten sposób w tamtych latach powstały EN71-100, EN71-101 do 105 oraz EN57-3001 i 3002 które obecnie znajdują się w taborze Kolei Śląskich.
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.256 496 29
Mam nadzieję że jeszcze tych nie pokazywałem, Łódź Fabryczna tak w okolicach 2002 roku.

skan20211122082946_001.jpg


skan20211122082956_001.jpg


Poznań, data pewnie podobna, widok z mostu obok dworca, w tzw. drugą stronę.
Ten to chyba kiedyś Piotrek pokazywał na Kaliskiej jako pociąg z tejże do Poznania.

skan20211122083008_001.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.375 463 29
Fajnie, szkoda tylko, że taka mieszanina starszych i nowszych kolorów. Dół pomalowano na ciemny niebieski (granatowy) kolor, z grubsza taki, jaki był w większości fabrycznie wychodzących zespołów, a góra jest w kolorze ciemnożółtym, bardziej podobnym (choć nie identycznym) do odcienia, stosowanego w ostatnich seriach produkcyjnych. W starszych zespołach ten żółty kolor był sporo jaśniejszy, bliższy kremowemu.
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
266 1 1
Fajnie, szkoda tylko, że taka mieszanina starszych i nowszych kolorów. Dół pomalowano na ciemny niebieski (granatowy) kolor, z grubsza taki, jaki był w większości fabrycznie wychodzących zespołów, a góra jest w kolorze ciemnożółtym, bardziej podobnym (choć nie identycznym) do odcienia, stosowanego w ostatnich seriach produkcyjnych. W starszych zespołach ten żółty kolor był sporo jaśniejszy, bliższy kremowemu.
Malowanie ma raczej odnosić się do lat 1990/2000, co ogólny wygląd pojazdu jeszcze bardziej podkreśla.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.375 463 29
Malowanie ma raczej odnosić się do lat 1990/2000
Może i tak, nie znam intencji wykonawców tego remontu. Wyraziłem tylko swój żal, że to malowanie nie nawiązuje do oryginalnych barw.
co ogólny wygląd pojazdu jeszcze bardziej podkreśla.
Na tym zdjęciu niw widać "ogólnego wyglądu", więc trudno mi coś wnioskować. Duże zgarniacze były montowane w EN57 już w latach 1980., a poza tym żadnych innych charakterystycznych elementów nie widać.
 

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
266 1 1
Może i tak, nie znam intencji wykonawców tego remontu. Wyraziłem tylko swój żal, że to malowanie nie nawiązuje do oryginalnych barw.

Na tym zdjęciu niw widać "ogólnego wyglądu", więc trudno mi coś wnioskować. Duże zgarniacze były montowane w EN57 już w latach 1980., a poza tym żadnych innych charakterystycznych elementów nie widać.
Wyświetlacz, reflektory, dwa sygnały dźwiękowe. Które "niskie numery" miały montowane duże pługi tak wcześnie?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.375 463 29
O co chodzi z wyświetlaczem, reflektorami i dwoma sygnałami dźwiękowymi, to nie bardzo rozumiem. A o dużym zgarniaczu już pisałem. Czy to wszystko ma niby przeszkadzać w pomalowaniu na oryginalne barwy, stosowane do lat 1980?
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.351 18 9
Fajnie, szkoda tylko, że taka mieszanina starszych i nowszych kolorów...
Jak patrzę na to zdjęcie (http://forum.modelarstwo.info/attachments/skan20211122082956_001-jpg.854194/), to kolorystyka wydaje się w miarę zachowana. Żółty na zdjęciu jest żółty a nie kremowy, zaś granatowy szybko płowieje, więc pewnie niedługo też będzie wyglądał jak ten niebieski ze zdjęcia. Jak ja pamiętam kible z lat 90-tych, to miały przeróżne poziomy intensywności granatu/niebieskiego.

Odnośnie tego wyświetlacza, to jeśli właściciel zamierza zostawić wyświetlacz elektroniczny w miejsce oryginalnego okienka na tablicę "analogową", to malowanie z epoki, gdy takie wynalazki były już w użyciu, wydaje się jak najbardziej odpowiednie.
 
Reakcje
3.349 16 0
Duże zgarniacze były montowane w EN57 już w latach 1980., a poza tym żadnych innych charakterystycznych elementów nie widać.
Wyświetlacz, reflektory, dwa sygnały dźwiękowe. Które "niskie numery" miały montowane duże pługi tak wcześnie?
Z tego co pamiętam, to w I połowie lat 80-tych (jak nie pod koniec lat 70-tych :niepewny:), EN57 zaczęły dostawać już duże pługi/zgarniacze, trzeci reflektor na dachu i dwie "trąbki" na czole. Przykład: poniższe zdjęcie EN57-745 (751 ?) z tablicą "21.VII.83 1-szy pociąg elektryczny w woj. chełmskim" zrobione w lipcu 1983 r. Tylko nie wiem czy łapie się ona do "niskich numerów" (według mnie tak), bo nie wiem co oznacza stwierdzenie "niskie numery" (tylko te do "130" ?, bo np. dla mnie są to jednostki ze ścianami ryflowanymi, czyli do 1113). Dodam też, że wówczas ten "żółty" nie był jednak tak jaskrawy tylko bardziej stonowany (żółtokremowy).

Pierwszy pociąg elektryczny w woj chełmskim. Lipiec 1983 r..jpg


Malowanie ma raczej odnosić się do lat 1990/2000, co ogólny wygląd pojazdu jeszcze bardziej podkreśla.
To też może być dyskusyjne (te 2000), bo już w II połowie lat 90-tych EN57 zaczęły otrzymywać malaturę pomarańczową z dwoma, wąskimi, wiśniowymi pasami na dole pudła (czyli "zapożyczoną" od fabrycznego malowania ostatniej serii EN57-19xx), która na początku XXI w. powoli stawała się wręcz dominująca (przynajmniej tak utkwiło mi to w pamięci), obok oczywiście istnienia różnych innych "wariacji" barwnych, także niebiesko-żółtych (gdzie ten "niebieski" przyjmował odcienie od granatowego, ciemnoniebieskiego, przez niebieski do nawet jasno-niebieskiego, a "żółty" był jasnożółty, żółty "matowy", żółty "błyszczący" czy żółtokremowy (w tamtych latach problem doboru farb o odpowiednim odcieniu dotyczył niemal wszystkich serii pojazdów trakcyjnych na PKP, po prostu malowano tym, co było na stanie zakładu).

Według mnie - gdyby ten żółty był bardziej "stonowany" (ale być może tylko na fotografii tak to wygląda, a w rzeczywistości będzie całkiem inny "odbiór", zwłaszcza jak pojeździ trochę "na słońcu" :)) to jednostka będzie przypominać (według moich odczuć i wspomnień) EN57 z II połowy lat 80-tych i I połowy lat 90-tych - czyli 1980/1990. Tak czy siak, fajnie, że ją odnawiają w takich kolorach - nie zależnie co kto o nich myśli, bo takie niebiesko-żółte EZT, nieodzownie kojarzą mi się m.in. (skoro odnawiają ją Koleje Mazowieckie) z węzłem warszawskim lat 80-tych i 90-tych.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.867 86 0
gdyby ten żółty był bardziej "stonowany" (ale być może tylko na fotografii tak to wygląda, a w rzeczywistości będzie całkiem inny "odbiór", zwłaszcza jak pojeździ trochę "na słońcu" :))
Właśnie to słońce może nam "rozwiązać" problem. Żółte farby szybko blakną.


EN57 601 ÷ 1113 miały:
boki ryflowane
trzy szyby w ścianie czołowej
brak przedziału pierwszej klasy

do 130 j.w., ale był przedział pierwszej klasy

Egzemplarze do 925 produkowano bez górnego reflektora, jednak później dorabiano reflektory w ZNTK, co widać po tym, że te nie-fabryczne górne reflektory są dłuższe. Fabryczne montowano od 1973, więc zapewne te dorabiane również pojawiały się po tej dacie.

Poprawcie mnie, jeśli się mylę - trochę przeglądałem zdjęcia i artykuły, ale wiadomo, co kilka par oczu, to nie jedna ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.375 463 29
do 130 j.w., ale był przedział pierwszej klasy
Z zastrzeżeniem, że przedziały 1 klasy likwidowano (zamieniano na normalną 2 klasę) już w końcu lat 1960. W latach 1970. pierwszej klasy już nie było. Pojawiła się na nowo w niektórych EN57 w latach 1990. ale tylko w niewielu wybranych zespołach, przeznaczonych do połączeń dalekobieżnych.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.375 463 29
Artykuł może nienajświerzszy, ale wart odnotowania...
Jak najbardziej wart odnotowania, mimo, że nie jest najświeższy. :p Dobra inicjatywa, oby skończyła się pomyślnie. A tak wyglądał EN57-001 prawie 28 lat temu - 26.02.1994 (nie pamiętam, czy już kiedyś tego nie pokazywałem):

115 (17)a.jpg
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.867 86 0
do wersji jak najbardziej zbliżonej do oryginału wymienionej konstrukcji

Ale że jak - zabiorą mu górny reflektor, dodadzą czerwone końcówki nad oknami, przerobią przedział na 1 kl. i zdejmą zgarniacz?

Czy raczej będzie to malowanie z ep. V, jak Andrzej pokazuje wyżej?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.375 463 29
A może wersja pośrednia, z końca lat 70. XX wieku? Już z trzecim reflektorem, anteną radiotelefonu, bez końcówek na oknami, ale z małymi zgarniaczami (nie z tym pługiem) i w oryginalnych barwach, z drzwiami też żółto-granatowymi oraz oznaczeniami PKP i klasy namalowanymi, a nie aluminiowymi, nakładanymi na pudło? Mowa jest o wersji jak najbardziej zbliżonej do oryginału, a nie o w pełni oryginalnej, fabrycznej.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 76
Koleje w Polsce 5

Podobne wątki