• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kult jednostki

Dzień dobry,
jesteśmy grupą autorów i aktywistów zainteresowanych szeroko pojętym projektowaniem i kulturą wizualną. Pracujemy nad publikacją książkową pod roboczym tytułem “Jednostka. Nieznana historia fenomenu kolejowego - modelu EN57”. Zamierzamy opisać w niej wiele niezwykłych historii związanych z powstaniem, funkcjonowaniem i zaskakująco barwnym środowiskiem miłośników legendarnej ENki. Chcemy spojrzeć na ten model z wielu nieoczywistych perspektyw, tak aby popularyzować wiedzę i entuzjazm związany z legendą Polskich Kolei Państwowych, która od ponad 50 lat służy i przewozi poplulację naszego kraju i nie tylko. Zwracamy się z uprzejmą prośbą do wszystkich zainteresowanych o:
— zdjęcia
— pamiątki
— ciekawe historie związane z modelem

Prosimy o kontakt mailowo lub telefonicznie:
info.eztprojekt@gmail.com
+48 515 894 500

Tory Press
Ulotka na FB.jpg
 

arklas

Nowy użytkownik
Czołem, Towarazysze. Przypadkiem zupełnym dowiedziałem się o niedawnym wypucowaniu jednostki zwanej EW51. Przypomniało mi to o paru dość tajemniczych szczegółach wyglądu i dawnych oznaczeń tych – pierwotnie – wagonów elektrycznych, intrygujących mnie za każdym razem, gdy najdzie mnie ochota na poszukiwanie starych zdjęć tych pojazdów.

Oznaczenie wagonu silnikowego „ECmx” pojawia się tylko w artykule „Kolejnictwo w Polsce niepodległej” z TTS 12/18, ss. 15 i 16. Nie jest widoczne na żadnem zdjęciu, które widziałem. Skąd może pochodzić wiadomość, że brzmiało to oznaczenie właśnie tak? W późniejszym czasie pojawiało się „EBmx” na jednostkach później określanych jako EW53 i EW54, ale ich wagony rozrządcze zwały się prawdopodobnie ”EBshix”, a więc zupełnie inaczej niż przedwojenne doczepne (choć nie wiem dlaczego dokładnie, bo do pełnego wyjaśnienia znaczenia poszczególnych liter z okresu do lat 60. nie dotarłem).

Oznaczenia „EBCbdsxx” i „EBCbdxx” wagonów doczepnych padają w tymże artykule oraz są widoczne na zdjęciu z NAC (1-G-3046), przy czym to drugie jest na zdjęciu nieczytelne, ale widnieje w opisie (być może pracownik NAC miał skan większej rozdzielczości i odczytał). Czy rzeczywiście wagon dwuczłonowy mógł mieć dla obu członów ten sam numer, ale różne oznaczenia literowe?

Z tego co wywnioskowałem ze zdjęć rozmaitych, serię 91000 (czyli zwyczajnie numer wagonu zaczynający się od 91001) miały wagony silnikowe, serię 92000 miały dwuczłonowe wagony doczepne. Nie wiem, czy całe zespoły miały odpowiadające sobie numery wagonów (np. 91015 sprzęgnięty z 92015), czy zespoły rozłączano i łączono wedle potrzeb, nie bacząc na numery. Mimo to, najczęściej odnosi się do całej jednostki określeniem „E-91” (z literą E, która pojawiła się dopiero kawałek po wojnie). Przykładowym oznaczeniem pierwszego z wagonów silnikowych byłaby seria ECmx i numer 91001, ale czy na pewno do niego dołączony był EBCbdsxx nr 92001?

Jeszcze jedną rzeczą, która nie daje mi spać, jest jaśniejsza górna połowa dwóch trzecich długości wagonu środkowego, od strony silnikowego. Czyżby trzecia klasa miała górę malowaną na żółto, a druga na biało? Zdjęć kolorowych nie ma, z czarno-białych kolorów nie odczytam, a źródła pisane, z któremi miałem do czynienia (głównie „Normalnotorwe wagony silnikowe PKP”, na razie tylko 1945-1990), nie wspominają o tem. Jest to wyraźna różnica, widoczna też na kilku zdjęciach z NAC, ale tylko przed wojną. Wyremontowany EW51 (na wszystkich trzech członach noszący zerowy numer 91000) ma jednolity, kremowy kolor górnej połowy, tak jakby nikt tej jaśniejszej części nie zauważył lub nie wziął na poważnie (jakby była wynikiem miejscowej naprawy).

Czy ktoś z Towarzyszy mógłby moje spostrzeżenia powyższe potwierdzić lub naprostować, jeśli tego wymagają?
 

Piotr M.

Znany użytkownik
Z @Piotr M. byliśmy tam jakiś czas temu i wrzucał zdjęcia gdzieś na forum.
Istotnie, jest to remiza zakładowej straży pożarnej lokomotywowni Czeremcha. Zrobiona z dwóch członów EW51. Obok lokomotywowni leży człon sterowniczy EW90. Tak jak z kolegą @Preki rozmawialiśmy były tam ściągnięte dwie jednostki? Dobrze kojarzę? Czyli 5 członów.
2 są w remizie, jeden pod depem, jeden był w krzakach między torami. Pozostaje pytanie gdzie drugi człon od EW90.
 

arklas

Nowy użytkownik
Widzę, że internet aż płonie od tego znaleziska, o którym myślałem, że już każdy miłośnik staroci od dawna wie. Bardzo mi miło.

Na prawo od tego budynku stoi drewniany wagon towarowy lub brankard, z którym kiedyś sąsiadował trup jednej trzeciej EW54: (dom z EW51 jest widoczny po lewej, nad wagonem)


Pytanie do Piotra M. – czy jesteś w stanie wskazać na mapie lub zdjęciu satelitarnym pozostałe szczątki EW51 w Czeremsze? Możliwe, że jeszcze tam będę, wtedy chętnie bym udokumentował, a może i do celów modelarskich lub rekonstrukcyjnych pomierzył, wszystkie.
 

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Wchodzisz do parowozowni idziesz cały czas prosto aż do torów gdzie stały/stoją lokomotywy, skręcasz w prawo i po chwili znajdujesz szczątki EW51
 

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
Na zdjęciu to coś powyżej literki N, przynajmniej tak było jak odwiedzałem te miejsca.

12-crop.jpg


Zamieściłem zdjęcie rano i nie wysłałem, ale cipa ze mnie.:(
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Prawdziwa kolej 5

Podobne wątki