Sporo takich pozycji to książki już raczej niedostępne. Z takich ogólników to np. Dzieje kolei w Polsce wydawnictwa Eurosprinter. Pozycja o ile wiem już raczej niedostępna i trzeba czekać na okazje allegro. Przyzwoita książka.
Podobna sprawa ma się chyba też z Historią kolei w Polsce (wydawnictwo Carta Blanca). To bardzo opasła książka o nietypowym formacie (większym niż A4), trochę ogólnikowa, ale w moim odczuciu bardzo sympatyczna. I ma ten największy atut, że chyba by się wstrzeliła w Twoje oczekiwania, ale nie jestem tego aż tak pewien. W sumie mówiąc o historii kolei w Polsce, trzeba mieć na uwadze że to blisko 180 lat historii, bardzo skomplikowanej zresztą, która była zupełnie inna dla zaboru pruskiego, austriackiego czy rosyjskiego. Do tego realia II Wojny Światowej i mocno zniszczone archiwa przez nią, a także chaos w pierwszych latach powojennych...
Generalnie sprawa ma się tak - bardzo fajne książki o kolei wydaje wydawnictwo Eurosprinter. Tylko, że to książki zdecydowanie tematyczne i właśnie Dzieje kolei w Polsce to efekt trochę uboczny. Ale w swoim gatunku Eurosprinter naprawdę jest rewelacyjny i co ważniejsze - tych książek ma już sporo natrzepanych, np. Węzeł Kolejowy Gliwice, Tarnowskie Góry, Katowice, Bydgoszcz (w planach Inowrocław, Bytom), Koleje Piaskowe tom 1 (tom 2 był wydany przez wydawnictwo ApLand), Magistrala Węglowa, Kolej Transwersalna, Kolej w Rzeszowie czy Kolejowe rarytasy - to tylko przykłady. Każda z tych książek w moim odczuciu jest bardzo satysfakcjonująca pod względem informacji, zdjęć i ogólnej estetyki wykonania.
Swoją drogą dla kogoś zainteresowanego historią polecam również Koleje elektryczne na Dolnym Śląsku 1911-1945 właśnie od Eurosprintera. Mega atrakcyjna książka i przede wszystkim bardzo fajny temat. Cóż, aż szkoda, że Sowieci wszystko rozkradli.
Druga taka pozycja warta polecenia to Tabor Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej od Kolpressu. Nie traktuje tylko i wyłącznie o samych parowozach czy wagonach, ale jest tutaj trochę opisów o technice, trochę o powstaniu samej wiedenki. Moim zdaniem książka też warta swojej ceny i uwagi
Drugie wydawnictwo na naszym rynku - Kolpress - skupia się raczej na monografiach taboru kolejowego i atlasach, aczkolwiek popełniają też pozycje dotyczące wybranych linii kolejowych, chociaż ja kojarzę przede wszystkim książki o kolejach wąskotorowych. Reszta książek jest wydawana przez inne wydawnictwa i stanowią raczej odskocznię w moim odczuciu. Wydawnictwo Księży Młyn wydaje książki od pana Dominasa (np. Kolej Podsudecka, Architektura Śląskiej Kolei Górskiej, Kolej Kłodzko - Kudowa Zdrój) czy np Szerokim Torem LHS.
Niestety minusy tych książek to dość niskie nakłady i jak już znikną, to bardzo trudno je wyrwać z rynku wtórnego, gdyż lubią potem chodzić po dość zaporowych cenach - nierzadko po 300-400 PLN. Jak na razie chyba rekordzistą jest tom 3 Kolei Wąskotorowych na Górnym Śląsku, który poszedł na rynku wtórnym za niemal 800 PLN o ile pamiętam. Ale można złapać okazję i dać 150-200 PLN za używaną.
Co prawda kolega pyta o książki stricte o historii kolei w Polsce niż regionalne, ale zapewniam, że z reguły tge regionalne są bardzo fajne, chociaż polecam brać książki od Eurosprintera czy Kolpressu. Księży Młyn mi prywatnie nie przypadł do gustu.