• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Krótki kurs lutowania blaszek.

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
#1
Jako że jest kilku szczęśliwych nabywców moich blaszek z rogatkami, pewnie będą zainteresowani jak to złożyć cuzamen do kupy, mam nadzieję, że innym może się też przydać taki opis :D
Oczywiście opisane sposoby i inne techniki to wyłącznie według mojego widzimisię, po prostu pokazuję jak JA robię i tyle :razz:

Napęd rogatek wymyśliłem praaawie taki jak w oryginale, za pomocą linki stalowej 0,15 mm Weinert'a, a czy za pomocą silniczka czy ręcznie -tu kłania się inwencja własna, JA chyba będę miał napęd korbką ;)

Narzędzia:
-lutownica, używam 6W lutownicy i stacji ERSA, grot ołówkowy,
-cyna do lutowania w druciku 0,5 mm, bo ma mało kalafonii i nie zostawia farfocli,
-topnik w płynie firmy Aber, jedyny i słuszny topnik ;)
-podkładka do lutowania,
-nożyczki do wycinania blaszek z blaszek, tzw. medyczne jeszcze z czasów peerelu, nie do zaj*,
-używane nożyki 9 mm, m.in. do przytrzymywania detali podczas lutowania,
-"precyzyjny" nożyk, tu akurat OLFA, do usuwania ew. niedokładności w wytrawieniu, np. na krawędziach lub usuwania nadmiaru cyny,
-pęseta ostra,
-pilnik diamentowy, doskonały do blaszek, gdyż nie zostawia śladów wzorka i nie "szarpie",
-mosiężna szczoteczka w formie pędzelka z akcesoriów Proxxon'a, do wycierania nadmiaru cyny ze zlutowanych detali,
-porządne płaskie szczypce, bez karbów wewnątrz,
-małe, takie bele jakie imadełko do wyginania drobiazgów, ma tę zaletę, że ma proste i gładkie szczęki, kupiłem za kilka złotych w jakimś supermarkecie,
-wiertła 0,5 mm i 0,3 mm, służą głownie jako pomoc do lutowania, trzeba też zrobić parę dziurek w dragu, tj. rurce 1,5 mm,
-jakaś cienka piłeczka grubości najlepiej 0,2 mm, ja mam tarczki Weinert'a o takiej grubości, nada się też piłka Roco do szyn,
-jakiś zmaltretowany pedzelek do nakładania topnika,
-wytłoczki po dużych tabletkach jako podręczny pojemnik na topnik,
-miseczka z wodą i odrobiną "Ludwika" do płukania detali z resztek topnika,

Materiały:
-rurka mosiężna fi 1,5 mm dł. ok. 130 mm, będzie to drąg rogatek,
-rurka 0,8 mm, do imitacji kilku okrągłuch duperelków,
-drucik mosiężny 0,5 mm na osie,
-drucik mosiężny 0,3 mm na inne ośki, choć ja zastosuję nity mosiężne 0,3 mm kupione w fohrmann.com

WYCINANIE DETALI.

Nożyczkami wycinam zgrubnie detale z ramek. Dopiero po wycięciu odcinam dokładnie wszystkie zbędne uchwyty. Dlatego tak, bo blaszki 0,2 mm są delikatne a operując nożyczkami łatwo pogiąć detale. Jak się już tak zdarzy, to prostuję je tylko delikatnie naciskając uchwytem pęsety na twardej podkładce, ew. niedokładności usuwam pilniczkiem.
Wycinając bzdeciki nozykiem, oczywiście też jakiś sposób, trzeba najpierw porozcinać w paru miejscach ramkę. Wycinać należy najlepiej nowym, ostrym nożykiem, na twardej podkładce.


STOJAK.

Stojak rogatek tworzą elementy na obrazku.
Najpierw zagina się wewnętrzne kątowniki i lutuje w podtrawienia boku stojaka, w tych "trapezowych" blaszkach. Pasują kształtem do podtrawień i nie sposób sie pomylić. Następnie lutuje się te "trapezy" do podstawy, tu tez otworki wyznaczają miejsce zamontowania, tylko tyle, że otwór na napęd, ta dziurka 0,5 mm w górnej części stojaka, musi być od przodu, czy tam ze skraju, jak kto woli. Po przylutowaniu boków do podstawy, lutuje się te podłużne blaszki tworzące kątownik konstrukcji stojaka, następnie tę "A"-kształtną blaszkę od przodu. To "A" ma być do góry nogami ;) Teraz można przylutować blaszkę od góry. Bedzie po podstawa dla ramienia, trzeba przylutować ją dość dokładnie.
Wszystkie ww. detale dobrze jest lutować na całej długości styku, konstrukcja powinna być mocna.

Potem, w zależności od tego, z drugiej strony od tej po której chcemy mieć napęd, lutuje się blaszki "łożyska" osi napędu. Przekłada się wiertło przez otworki, nakłada blaszki "łożyska", trzeba naocznie ustawić i zlutować.

Cdn.
 

Załączniki

OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
#2
Stojak prawie dokończony, dolutowałem brakujące detale. Zostało jeszcze zamontować łożyska osi drąga, ale to następną razą ;)

Na razie zlutowałem tarczę napędową.
Detale na obrazku. Te mniejsze kółeczka trzeba obrobić pilnikiem na "szorstko", gdyż na nie będzie nawinięta linka napędowa. Wystarczy leciutko smyrać ;) pilnikiem, nie powinno być też żadnych zadziorów czy czegoś takiego.
Te ząbkowane kółeczka* mają to do siebie, że pasują dokładnie tylko w jednym położeniu bo jest 15 ząbków, jeden podłużny otworek jest umieszczony dokładnie naprzeciw ząbka i tego się trzeba trzymać.

Składa się to tak:
-wywiercić dokładnie prostopadle w podkładce otwór 0,5 mm,
-najpierw trzeba leciutko pocynować każde kółeczko, najlepiej po obwodzie, ale tak, by nie zalepić otworków montażowych,
-ustawiamy ząkowane kłeczka, wkładając pasek blaszki odcięty gdzieś z ramki,
-wkładamy wiertło 0,5 mm w otworek,
-wkładamy resztę kółeczek,
-po kolei zakładamy te "1"-ko-kształtne blaszki w otwory montażowe,
-po włożeniu wszystkich wkładamy wiertło z kółeczkami do otworu w podkładce, "1"-kami w dół,
-smarujemy obficie topnikiem, przyciskamy ostrzem nożyka i przygrzewając lutownicą lutujemy cuzamen do kupy,
-poprawiamy cyną od strony ząbkowanych kółek,
-odcinamy kawałeczek rureczki 0,8 mm, trzeba pocynować z jednego końca, włożyć w środek ułożony z tych "1"-ek i zlutować, tylko przygrzewając czystym grotem.
-teraz odcinamu kawałek drutu mosiężnego 0,5 mm, cynujemy cienko, wkładamy w otwór zamiast wiertła i lutujemy, zaś tylko przygrzewając.

Trzeba zadbać, aby zlutowana tarcza byla dokładnie prostopadle do drutu, sprawdzamy to szybko obracając w palcach, ale to oczywiste przecież, wolałem jednak napisać :razz:

Km... opis zajął więcej czasu niż trwało złożenie :D

Cdn...
 

Załączniki

OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
#3
Coś innego teraz będzie :LOL:

Musiałem rozebrać 52-kę, najwyższy czas posłać kapcie ;) do przetoczenia na RP-25 :D więc cuś tam zmontowałem przy okazji :D
Oczywiście ze swoich blaszek. Nie do końca wszystko pasowało, musiałem nieco... poszachrować, ale mniej więcej wyszło.

Obrazek oryginału to tak prawdę piszac, chyba gdzieś skądś z sieci jest :razz:
 

Załączniki

OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
#7
Już opanowane!
Dałem grubsze rurki, tylko to, że muszę wytrawić większe te... nakrętki , bo się zgubiły między rurkami ;)
I tak bedę robił te blaszane osłony :D

Minimalny łuk po jakim jeszcze przejeżdża 52-ka z zabudowanymi osłonami trzpienia tłoka (chyba to się tak nazywa ;) ) to R10 Roco :D
 
OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
#9
Trawionymi blaszkami wszystkiego nie załatwisz :razz:

To w zasadzie moja pierwsza praca "taborowa", nie licząc rozmaitych bzdecików -dodatków, więc biorę to nieco... lajtowo ;)
 
#10
WM-MODEL napisał(a):
Minimalny łuk po jakim jeszcze przejeżdża 52-ka z zabudowanymi osłonami trzpienia tłoka (chyba to się tak nazywa ) to R10 Roco
To tak jak moja Oelka. Musiałem przesunąć to trochę na bok, bo nie mam miejsca na R10.

Znalazłem wykonawcę to też wkrótcę się pobawię trawionkami ;)
 
OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
#13
Wiem, że powinienem dalej montować rogatki :razz: ale własnie dotarło do mnie kilka detali -brakujących ogniw do mojego semafora :D co stworzyło motywację do nowej zabawy ;) Semaforek to właściwie już trzecie podejście, mam nadzieję, że już ostateczne :LOL:

Rozpocząłem właśnie długi łikend :cool: firma zadbała o wypoczynek dla swoich pracowników :LOL: Dobrze, że "w kupie" to wolne, jakby wymyslili w środku tygodnia, to byłoby całkiem do bani :D

Zmontowałem więc podstawę dla mojego modelu 10-metrowego, dwuramiennego semafora kratowego. Razem 20 elementów :D

Jakoś postaram się pogodzić rogatki z semaforem :LOL: :LOL: :LOL:
 

Załączniki

#14
Władek -NO JESTEŚ WIELKI :!:
Czekam z niecierpliwością na relację z budowy semafora i dalszą z rogatek.
Dzięki za miłą rozmowę tel.-numerki już dotarły dzięki ;)

Jeszcze taka mała uwaga - może dla moderatora Władku rozdziel te dwa tematy budowy rogatek i semaforu bo się zrobi bajzel a tak było by przejżyście.
 
OP
OP
WM-MODEL

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
#15
Nie... nie... to ma być jeden temat! Taki ogólnie o lutowaniu i modelowaniu z blaszek :D

Semafora na razie nie będzie dalej :sad: Zrobiłem mały błędzik :sad: Nie taki, jakby to napisać... merytoryczny ;) wszystko pasuje, tylko nie usunąłem podtrawień na projekcie dolnej kliszy i powytrawiało mi się na wylot, za bardzo ażurowy słup semafora wyszedł :LOL:
Ale już naprawiłem, projekt pojechał w świat :D

Na obrazkach z mojego śmietnika jak to będzie wychodzić ;) To był prototyp nr 2, wszystkie niedociągnięcia poprawiłem :D
 

Załączniki

marekw111

Znany użytkownik
#18
No robisz chłopie niesamowite rzeczy, aż dech zapiera, marzenie taki semaforek -masz talent!!! ;) No ale ty nie trawisz, nawet nie ma mowy,nie umiesz ,nawet nie wiesz jak to jest :LOL: :D ;) Super kurcze te rzeczy!!!!
 
A

Anonymous

Gość
#19
marekw111 napisał(a):
No robisz chłopie niesamowite rzeczy, aż dech zapiera, marzenie taki semaforek -masz talent!!! ;) No ale ty nie trawisz, nawet nie ma mowy,nie umiesz ,nawet nie wiesz jak to jest :LOL: :D ;) Super kurcze te rzeczy!!!!
Czy Władek kiedy kolwiek pisał że to on trawi???
Władek opracowuje model i rysuje klisze .
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Techniki modelarskie 14
Techniki modelarskie 9
A
Techniki modelarskie 12

Podobne wątki