• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kozioł oporowy

Jarząbek

Znany użytkownik
#82
To jest rampa czołowa. Jeżeli się dobrze orientuję, to rampa znajduje się w pobliżu d. ZNTK Stargard. Jeżeli tak, to zapewne służyła do załadunku taboru wąskotorowego produkowanego w ZNTK.
 

puszo

Aktywny użytkownik
#83
No tak myślałem że to nie kozioł . Ale nie byłem pewien w 100% . Czasami warto zaryzykować . Rampa znajduje się dość daleko od byłego ZNTK Stargard Szcz . Obecnie jest nie używana ale znajduje się blisko wjazdu na bocznice wojskową.
 

daromaro

Znany użytkownik
#87
Proponowal bym robic i zamieszczac takie zdjecia chociaz z dwoch stron obiektu. Nigdy nie wiadomo kiedy moga przydac sie do jakiegos modelu/modulu.
 
#96
Zdjęcia czterech kozłów oporowych - na dobry początek mojego pierwszego wpisu w tym temacie :)
Zdjęcie nr 1. Zagubiony wśród roślinności kozioł oporowy, stojący w Ornecie, na końcu krótkiego odcinka toru, będącego fragmentem, kiedyś linii do Słobit (Elbląga), po II w. św. bocznicy na lotnisko Drwęczyno (na szynach brak cechowania).

Kozioł oporowy - Orneta.JPG


Zdjęcie nr 2. Niemal pochłonięty przez ziemię, kozioł oporowy stojący w Dobrym Mieście, na końcu toru nr 108, będącego częścią bocznicy byłego zakładu WARFAMA. Na jednej z szyn widać fragment cechowania D.K. (huta Deutscher Kaiser z Hamborn, obecnie dzielnica Duisburga).

Kozioł oporowy - Dobre Miasto, tor nr 108.JPG


Zdjęcie nr 3. Kompilacja 4 zdjęć reliktu kozła oporowego w Rogiedlach. Rogiedle to obecnie zaledwie przystanek kolejowy z peronem przy torze szlakowym i wiatą przystankową stojącą obok drogi dojazdowej na byłą stację. Drugi tor, położony pomiędzy wykożystywanym obecnie peronem (kiedyś nr 2), a pozostałościami peronu nr 1, został rozebrany kilka lat temu. Zachował się natomiast trzeci tor (z reliktami szyn), położony najbliżej budynku kolejowego, w którym ulukowany był kiedyś dworzec i mieszkania pracowników kolei (obecnie zamknięty pustostan). Tor ten leży m.in. przy byłej rampie towarowej ulokowanej za budynkiem kolejowym w stronę Ornety. Od strony orneckiej łączył się on kiedyś z torem szlakowym, jednak obecnie szyny ucięte są kilka metrów przed dawnym, rozebranym już rozjazdem. Od strony Dobrego Miasta, tor ten zakończony jest prezentowanym kozłem oporowym. Na szynie kozła widoczny jest fragment cechowania 1898 O.S.B. (zaprezentowane na forum w temacie "szyny i szyneczki").

Kozioł oporowy - Rogiedle.jpg


Zdjęcie nr 4. Delikatny w porównaniu do wyżej zaprezentowanego, kozioł oporowy helskiej wąskotorówki. Zdjęcie z wakacji 2015 r. Kozioł stoi na terenie Muzeum Obrony Wybrzeża, obok stanowiska B2 (Bruno), gdzie w czasie II w. św. umieszczono jedno z trzech dział kal. 406 mm. baterii nadbrzeżnej Schleswig-Holstein. Przed kozłem leży prawdopodobnie kolejowa tarcza obrotowa, produkt zakładów HOENE. Ciekawe informacje o tej firmie "Polski Przemysł Kolejowy" Walter Hoene Sp. z o.o, zlokalizowanej w Gdańsku-Oliwie, można przeczytać tu http://www.dawnaoliwa.pl/opisy/firmy/hoene.html

Kozioł oporowy - Hel.JPG
 
#97
Kolejna "garść kozłów oporowych".

Zdjęcia nr 1 i 2. Kozioł oporowy na stacji Olsztyn Gł. Konstrukcji betonowej. 31.08.2018. Kozioł stoi tuż za zakończeniem peronu nr 2, w jego wschodniej części. Po obu jego stronach leżą tory nr 3 i 5, które biegną przy krawędziach wspomnianego wyżej peronu, a położony po środku tor, bezpośrednio za kozłem, jest miejscem na którym najczęściej można zobaczyć oczekujące na zatrudnienie EU07/EP07 (choć w obecnych czasach widywałem tam również EP08 czy EP09). Na zdjęciach widać także ED160-001 (przy peronie nr 2, na torze nr 3, IC5320 ŻEROMSKI Olsztyn Gł. - Kraków Gł., planowy odjazd 13.26) i SM42-368 PKP IC (również na torze nr 3). Widoczne na zdjęciu 1 wagony (w tym zmodernizowany "rowerowy" 111 Arow i NRD-owski YB), stojące przy peronie nr 4, na torze nr 8, to fragment pociągu TLK58105 GRYF (wagon przedostatni i ostatni) relacji Olsztyn Gł. - Szczecin Gł., pociąg jak widać po zegarze dworcowym podstawiony kilkanaście minut wcześniej, planowo odjeżdżający o 13.26.

Kozioł oporowy, betonowy, Olsztyn Gł. 31.08. 2018 (1).jpg


Kozioł oporowy, betonowy, Olsztyn Gł. 31.08.2018 (2).jpg


Zdjęcie nr 3. Nowoczesny kozioł opory, zbudowany ze stalowych kształtowników i płyt, "umocowany" na końcówce toru nr 202, przy peronie nr 4 stacji Malbork. 23.08.2018. Przy drugiej krawędzi peronu jest identyczny kozioł, zabezpieczający tor nr 201. Kozioł ten zapewne służy do, w miarę łagodnego wyhamowania "obiektu", a widoczne za nim, umocowane na szynach "szczęki" i kilkunastometrowy odcinek toru, mają mu to chyba ułatwić. Może ktoś bardziej obeznany w temacie, wypowiedziałby się na ten temat, jak z punktu widzenia typowo technicznego, taki kozioł zatrzymuje np. lokomotywę, "twardo" czy "miękko"?. Za "nowoczesnością" widać "tradycję", kozioł klasyczny z szyn i drewnianej belki, stojący na końcu toru nr 204. Co ciekawe, tor ten jest prawdopodobnie nadal używany, bo nieco dalej, stały na nim jakieś cysterny do przewozu produktów chemicznych. Niestety spacerujący po peronie patrol SOK, zniechęcił mnie do bliższego przyjrzenia się szynom z jakich jest zbudowany stojący w dali "klasyczny kozioł".

Nowoczesny kozioł oporowy, Malbork 23.08.2018.jpg


Zdjęcia nr 4 i 5. Ciekawostki portu w Gdyni. 25.08.2018. Trochę słabo widać ale nie ma dobrego miejsca do zrobienia zdjęć (pierwsze zrobione przez oczko w siatce). Przy Kapitanacie Portu zlokalizowany jest basen nr IV i Nadbrzeże Polskie. Położone na nadbrzeżu tory, zakończone są niemal ukrytymi wśród roślinności, dwoma, klasycznymi kozłami. Na drugim zdjęciu (w tym w powiększeniu) widać również ciekawy kozioł, barwy żółtej, stanowiący zakończenie szyny po której porusza się jedna z "nóg" dużego dźwigu portowy. Druga szyna "toru dźwigowego", zakończona jest identycznym kozłem, a rozstaw całego toru jest na tyle szeroki, że na końcowym odcinku, pomiędzy szynami dźwigu leży tor kolejowy, zakończony widocznym na zdjęciu kozłem, nieco schowanym za słupek z kołem ratunkowym. Zastanawia mnie tylko, czy widoczny żółty "koziołek", wyhamował by tak olbrzymi dźwig portowy, wprawdzie dźwig porusza się wolno, ale jednak swoją masę ma, a kozioł wygląda na niezbyt masywny.

Kozły oporowe, Gdynia Port, 25.08.2018 (1).jpg


Kozioł oporowy, Gdynia Port, 25.08.2018 (2).jpg


Nie byłbym sobą aby nie skomentować tego, co widoczne jest na fotografii nr 4 kozłów Nadbrzeża Polskiego (militaria to moja druga - a właściwie pierwsza - życiowa pasja :LOL:). W dali widać basen nr IX portu wojennego na Oksywiu oraz stojące przy jego nadbrzeżu dwa charakterystyczne okręty wojenne. Na pierwszym planie widać dozorowiec - korwetę zwalczania okrętów podwodnych ORP „Kaszub” (numer burtowy 240, długość całkowita 82,34 m, wyporność pełna 1183 t). Wodowany w 1984 r., banderę Polskiej Marynarki Wojennej podniósł 15 marca 1987 r. Początkowo służył w 9. Flotylli Obrony Wybrzeża, stacjonującej na Helu, później w Kaszubskim Dywizjonie Okrętów Pogranicza (Gdańsk-Westerplatte). Po kilku latach perturbacji dopiero we wrześniu 1992 r. umieszczono na jego dziobie armatę kal 76,2 mm AK-176M co nie tylko poprawiło jego sylwetkę ale także wzmocniło zdolności bojowe okrętu. 1 stycznia 2011 r. został włączony do Dywizjonu Okrętów Bojowych w Gdyni Oksywiu, w skład 3. Flotylli Okrętów. Za naszym "Kaszubem" stoi bardzo nowoczesny i zaawansowany technologicznie (wodowany w 2005, w służbie od 2007 r.) okręt dowodzenia i wsparcia bojowego duńskiej marynarki wojennej HDMS „Esbern Snare” (numer burtowy L17, długość całkowita 137.6 m, wyporność 6300 t), jedna z dwóch jednostek typu "Absalon". Okręt pełni rolę okrętu flagowego Stałego Zespołu Sił Morskich NATO "SNMG 1", w którego skład wchodzą wybrane niszczyciele rakietowe i fregaty państw członkowskich. Okręt wszedł do portu wojennego w Gdyni 24 sierpnia 2018, a 27 sierpnia (według relacji internetowych) po uzupełnieniu zapasów opuścił Gdynię.

Zdjęcia nr 6, 7, 8 i 9. Na zakończenie klasyczny, piękny ;) kozioł oporowy w Kościerzynie, na terenie Muzeum Kolejnictwa. Stanowiący zakończenie toru nr 57. Zbudowany z ciekawych, ponad 125-letnich szyn: G.H.H. 1891 6 (lewa) i A.H. 92. (prawa, z 1892 r). Więcej informacji na temat szyn, jakie można zlokalizować na terenie Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie i okolicach, zamieszczę w kilku postach, w temacie "szyny i szyneczki", jednak dopiero jak odpowiednio przygotuję i uporządkuję materiał fotograficzny z niezwykle "owocnych" (ponad 500 fotografii, w tym ponad 100 samych szyn) odwiedzin stacji Kościerzyna, którą miałem przyjemność zwiedzić 24.08.2018.

Kozioł oporowy, Kościerzyna Muzeum Kolejnictwa 24.08.2018 (1).JPG


Kozioł oporowy, Kościerzyna Muzeum Kolejnictwa 24.08.2018 (2).JPG


Kozioł oporowy, Kościerzyna Muzeum Kolejnictwa 24.08.2018 (3).JPG


Kozioł oporowy, Kościerzyna Muzeum Kolejnictwa 24.08.2018 (4).JPG
 

Podobne wątki