• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kozioł oporowy + tarcza zaporowa (o co chodzi?)

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.296 3 0
#1
Witam.

Jadąc nad morze na jakiejś stacji zauważyłem tor zakończony koziołkiem, a przed kozłem tarcza zaporowa jednokomorowa oczywiście i stąd pytanie me:
Po co to wszystko? Tzn. ta tarcza? To już nie wystarcza wskaźnik przed kozłem?

Jeśli się nie mylę to na stacji Kudowa Zdr. też są semafory wyjazdowe w (dawnym) kierunku Czech, wskazujące S1 (tory kończą się koziołkami)

Mógł by mi to ktoś wyjaśnić?

Pozdrawiam

PS: Jejku, jak ja mało jeszcze wiem :(
 

helmie

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#2
Witam! Ale mnie tu dawno nie było :)

Zasadniczo nie ma już czegoś takiego, jak świetlna tarcza zaporowa. Obecnie nazywane to jest semaforem zaporowym, a jego pojawienie w opisywanej przez Ciebie sytuacji uzasadnia fakt istnienia przebiegu pociągowego na tor zakończony kozłem oporowym.

Lucky napisał(a):
Jejku, jak ja mało jeszcze wiem :(
Dlatego warto pytać i się uczyć :D Ja sam cały czas tak robię ;)
 
P

Paweł Piotr

Gość
#3
Lucky napisał(a):
Mógł by mi to ktoś wyjaśnić?
Warto rozszerzyć prawidłowe wyjaśnienie problemu przez "helmie"' Otóż - skąd się to wzięło? Każdy sygnał zezwalający podawany na semaforze świetlnym podaje dwie istotne informacje:
1. Z jaką prędkością można pominąć semafor wskazujący sygnał zezwalający na jazdę.
2. Jakie jest wskazanie na kolejnym semaforze.
Zatem w przypadku sygnałów zezwalających S5, S9, S13 i S13a, które mówią, że na następnym semaforze jest sygnał "stój" musi istnieć fizycznie taki semafor z tym sygnałem "stój". W przypadku torów, z których możliwy jest wyjazd na sygnał zezwalający na semaforze - nie ma problemu. Są jednak czasem takie przebiegi, które kończą się na torze zakończonym kozłem oporowym - w takim przypadku ustawia się tam właśnie taki semafor zaporowy z jedną komorą światła czerwonego.
Zdarza się, że przebieg jest na tor, z którego nie ma wyjazdu na sygnał zezwalający na semaforze, tylko dalsza jazda może być tylko manwrem, więc na końcu takiego toru będzie ustawiony semafor manewrowy z jedną komorą światła czerwonego (sygnał "stój") i jedną komorą światła białego do podawania sygnału Ms2 (jazda manewrowa dozwolona").
Pozdrawiam
 
P

Paweł Piotr

Gość
#5
gbbsoft napisał(a):
Ja to bym powiedział tak: "umówiono się, że będzie istniał fizycznie taki semafor z tym sygnałem 'stój' "
To trochę werbalna zabawa - na tej samej zasadzie umówiono się, że czerwone światło oznacza "stój"...
W końcu wszystko jest jakąś umową...
Pozdrawiam
 

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#6
Zgadza się. Chodzi mi o to, że się umówiono i w imię tej umowy i spójności zasad tak a nie inaczej realizuje się pewne skrajne przypadki... :grin:
 
P

Paweł Piotr

Gość
#7
To już zgoła brzmi filozoficznie... Niemniej prawdziwie!
Pozdrawiam (tak się umówiłem, że zawsze będę pozdrawiał)
 

helmie

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#8
gbbsoft napisał(a):
umówiono się, że będzie istniał fizycznie taki semafor z tym sygnałem 'stój'
To, co napisał Gbbsoft zabrzmiało mi tak górnośląsko... Bo u nas czasami zdarza się, że sygnalizator być powinien, a go nie ma. Najcześciej dziwnie rozpływają się w niebyt głowice, ale zdaje się, że bywały przypadki znikania całych sygnalizatorów. Cóż, taka rzeczywistość...
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.296 3 0
#9
helmie napisał(a):
Najcześciej dziwnie rozpływają się w niebyt głowice...
Może masz w okolicy jakąś dyskotekę i dzieciaki potrzebowały kolorowe soczewki :)
O! Tak przy okazji - jakiej średnicy jest barwna soczewka w semaforze? Czy to przezroczyste szkło, czy tak jak zewnętrzna - jakiś fresnel?

Co do tematu:

Dziękuję Panowie. Jestem bogatszy o kolejny "kawałek" wiedzy :)
No to jak już się tak umawiamy, to umówmy się więc, że teraz kliknę "pomógł" i temat do zamknięcia ;)

Jeszcze tylko te soczewki.

Pozdrawiam.
 

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.115 50 6
#11
Nie chciałem zakładać nowego tematu, zapytam więc tu, bo pierwszy raz na oczy to widzę. C
20220205_132813.jpg
o to jest za tarcza i jakie sygnały podaje. Z góry dziękuję
 
OP
OP
Lucky

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.296 3 0
#14
Pojedynczy, tylko dwie oprawy obok siebie, żeby nie budować w górę.
Dotyczy toru po lewej stronie.
A że na podstawie a nie słupie, cóż, taka skrajnia pewnie więc taka budowa semafora.
 

Miko

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 0 0
#16
Standardowy układ komór świateł na takim semaforze wygląda tak jak na poniższym rysunku:
semafor_karzelkowy.png

Przy czym możliwe, że w tym konkretnym przypadku nie wszystkie komory są czynne.

Na takim semaforze można podać te same sygnały jak na standardowym semaforze 5-komorowym. Taki układ komór semafora w wyjątkowych sytuacjach można zastosować również na słupie – przykład stacja Radom po modernizacji:
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
#17
Przy czym możliwe, że w tym konkretnym przypadku nie wszystkie komory są czynne.
Prawdę mówiąc, w sytuacji pokazanej na zdjęciu wyżej przez kolegę @garcia ramirez nie bardzo widzę potrzebę pomarańczowych świateł po prawej stronie, chyba że na szlaku jest blokada samoczynna albo krótko za stacją jest kolejny posterunek, przed którym nie ma już tarczy ostrzegawczej. Jeżeli niczego takiego tam nie ma, wyjazd jest zawsze na sygnał S 10 (górne zielone i dolne pomarańczowe. Tylko wtedy, gdyby ten semafor miał jednocześnie wskazywać stan następnego semafora byłby potrzebny sygnał S 13 (dwa pomarańczowe światła) i tylko wtedy byłyby potrzebne światła pomarańczowe po prawej stronie - w Polsce obowiązuje zasada, że w sygnale składającym się z dwóch świateł oba światła muszą być w jednej pionowej linii.
 

Salsa

Moderator Grupy Nostalgia za para
Nostalgia Za Parą
KKMK
Reakcje
423 2 3
#19
Zdarza się, że przebieg jest na tor, z którego nie ma wyjazdu na sygnał zezwalający na semaforze, tylko dalsza jazda może być tylko manwrem, więc na końcu takiego toru będzie ustawiony semafor manewrowy z jedną komorą światła czerwonego (sygnał "stój") i jedną komorą światła białego do podawania sygnału Ms2 (jazda manewrowa dozwolona").
Pozdrawiam
Jest to rozwiązanie często stosowane na przykład na stacjach postojowych, gdzie przyjazd ze stacji osobowej odbywa się na grupę torów z takimi właśnie semaforami manewrowymi, a lokomotywa kontynuuje dalszą jazdę już jako manewrową.Tak jest np. w Gdyni na stacji postojowej.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 194
Koleje w Polsce 4
Koleje w Polsce 7

Podobne wątki