• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kozioł oporowy + tarcza zaporowa (o co chodzi?)

#1
Witam.

Jadąc nad morze na jakiejś stacji zauważyłem tor zakończony koziołkiem, a przed kozłem tarcza zaporowa jednokomorowa oczywiście i stąd pytanie me:
Po co to wszystko? Tzn. ta tarcza? To już nie wystarcza wskaźnik przed kozłem?

Jeśli się nie mylę to na stacji Kudowa Zdr. też są semafory wyjazdowe w (dawnym) kierunku Czech, wskazujące S1 (tory kończą się koziołkami)

Mógł by mi to ktoś wyjaśnić?

Pozdrawiam

PS: Jejku, jak ja mało jeszcze wiem :(
 

helmie

Nowy użytkownik
#2
Witam! Ale mnie tu dawno nie było :)

Zasadniczo nie ma już czegoś takiego, jak świetlna tarcza zaporowa. Obecnie nazywane to jest semaforem zaporowym, a jego pojawienie w opisywanej przez Ciebie sytuacji uzasadnia fakt istnienia przebiegu pociągowego na tor zakończony kozłem oporowym.

Lucky napisał(a):
Jejku, jak ja mało jeszcze wiem :(
Dlatego warto pytać i się uczyć :D Ja sam cały czas tak robię ;)
 
P

Paweł Piotr

Gość
#3
Lucky napisał(a):
Mógł by mi to ktoś wyjaśnić?
Warto rozszerzyć prawidłowe wyjaśnienie problemu przez "helmie"' Otóż - skąd się to wzięło? Każdy sygnał zezwalający podawany na semaforze świetlnym podaje dwie istotne informacje:
1. Z jaką prędkością można pominąć semafor wskazujący sygnał zezwalający na jazdę.
2. Jakie jest wskazanie na kolejnym semaforze.
Zatem w przypadku sygnałów zezwalających S5, S9, S13 i S13a, które mówią, że na następnym semaforze jest sygnał "stój" musi istnieć fizycznie taki semafor z tym sygnałem "stój". W przypadku torów, z których możliwy jest wyjazd na sygnał zezwalający na semaforze - nie ma problemu. Są jednak czasem takie przebiegi, które kończą się na torze zakończonym kozłem oporowym - w takim przypadku ustawia się tam właśnie taki semafor zaporowy z jedną komorą światła czerwonego.
Zdarza się, że przebieg jest na tor, z którego nie ma wyjazdu na sygnał zezwalający na semaforze, tylko dalsza jazda może być tylko manwrem, więc na końcu takiego toru będzie ustawiony semafor manewrowy z jedną komorą światła czerwonego (sygnał "stój") i jedną komorą światła białego do podawania sygnału Ms2 (jazda manewrowa dozwolona").
Pozdrawiam
 
P

Paweł Piotr

Gość
#5
gbbsoft napisał(a):
Ja to bym powiedział tak: "umówiono się, że będzie istniał fizycznie taki semafor z tym sygnałem 'stój' "
To trochę werbalna zabawa - na tej samej zasadzie umówiono się, że czerwone światło oznacza "stój"...
W końcu wszystko jest jakąś umową...
Pozdrawiam
 
P

Paweł Piotr

Gość
#7
To już zgoła brzmi filozoficznie... Niemniej prawdziwie!
Pozdrawiam (tak się umówiłem, że zawsze będę pozdrawiał)
 

helmie

Nowy użytkownik
#8
gbbsoft napisał(a):
umówiono się, że będzie istniał fizycznie taki semafor z tym sygnałem 'stój'
To, co napisał Gbbsoft zabrzmiało mi tak górnośląsko... Bo u nas czasami zdarza się, że sygnalizator być powinien, a go nie ma. Najcześciej dziwnie rozpływają się w niebyt głowice, ale zdaje się, że bywały przypadki znikania całych sygnalizatorów. Cóż, taka rzeczywistość...
 
OP
OP
L

Lucky

Użytkownik
#9
helmie napisał(a):
Najcześciej dziwnie rozpływają się w niebyt głowice...
Może masz w okolicy jakąś dyskotekę i dzieciaki potrzebowały kolorowe soczewki :)
O! Tak przy okazji - jakiej średnicy jest barwna soczewka w semaforze? Czy to przezroczyste szkło, czy tak jak zewnętrzna - jakiś fresnel?

Co do tematu:

Dziękuję Panowie. Jestem bogatszy o kolejny "kawałek" wiedzy :)
No to jak już się tak umawiamy, to umówmy się więc, że teraz kliknę "pomógł" i temat do zamknięcia ;)

Jeszcze tylko te soczewki.

Pozdrawiam.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Prawdziwa kolej 120
Prawdziwa kolej 4
Prawdziwa kolej 7

Podobne wątki