• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kozioł oporowy

Reakcje
3.313 16 0
Masywny kozioł oporowy na stacji Bydgoszcz Gł., wspólny dla torów nr 5, 7 i 9. Po niedawno ukończonej modernizacji stacji (w 2017), konstrukcja ta otrzymała "drugie życie", a właściwie wybudowano ją na nowo, w tym niezwykle ciekawie prezentuje się tył kozła, wypełniony tłuczniem zwiększającym masę konstrukcji... Zderzaki, a właściwie odbojniki ;) bo to przecież kozioł oporowy, zamontowane na drewnianych belkach i betonowej ścianie mają m.in. oznaczenia 72 i 78, czy oznacza to, że były wyprodukowane w 1972 i 1978 roku, czy może rok produkcji to pierwsza (na zdjęciu nr 4 dolna) cyfra 56 czyli 1956 ??? W sumie nigdy nie analizowałem co oznaczają poszczególne cechowania na zderzakach kolejowych. Może ktoś coś wie i podzieli się informacjami :LOL: Zdjęcia zrobione z peronu nr 4A

Kozioł oporowy torów nr 5, 7, 9 na stacji Bydgoszcz Gł (1).JPG


Kozioł oporowy torów nr 5, 7, 9 na stacji Bydgoszcz Gł (2).JPG


Kozioł oporowy torów nr 5, 7, 9 na stacji Bydgoszcz Gł (3).JPG


Kozioł oporowy torów nr 5, 7, 9 na stacji Bydgoszcz Gł (4).JPG


Kozioł oporowy torów nr 5, 7, 9 na stacji Bydgoszcz Gł (5).JPG
 

Speedway

Znany użytkownik
Reakcje
8.626 15 0
Super filmik. Podobne kozły widziałem na stacjach Toruń Główny oraz Kłodzko Główne. Oczywiście w wersji statycznej ;)
 
Reakcje
3.313 16 0
Malutkie "koziołki" oporowe na stacji Białośliwie Wąskotorowe. Różnej konstrukcji, w tym zbudowane z wykorzystaniem stalowego podkładu wąskotorowego. Niestety żadnych cech - zarówno na szynach jak i podkładach - nie dostrzegłem, pomimo dość wnikliwego "badania" :LOL:

Zdjęcia nr 1 - 2. Trzy kozły oporowe na torach odstawczych, przy południowej ścianie parowozowni.

Białośliwie Wąsk. - kozły oporowe (1).jpg


Białośliwie Wąsk. - kozły oporowe (2).jpg


Zdjęcie nr 3. Kozioł oporowy stojący niemal na samym końcu stacji, w jej zachodniej części, mniej więcej na wysokości przedostatniego rozjazdu, od którego odchodzi tor w kierunku ostatniego rozjazdu (...i dalej do przystanku Kocik Młyn).

Białośliwie Wąsk. - kozły oporowe (3).jpg


Zdjęcie nr 4. Kozioł oporowy w "górnej części stacji", kończący tor położony tuż przy bramie wjazdowej od strony ul. Strzeleckiej. Warto również zwrócić uwagę, że w głębi, rolę "kozła" / "odbojnicy" - na końcu toru przechodzącego przez kanał techniczny - pełni... stara opona samochodowa.

Białośliwie Wąsk. - kozły oporowe (4).jpg


Dla kontrastu, na zdjęciach poniżej, współczesny, "nowoczesny" kozioł oporowy na stacji Gdynia Chylonia (pojawił się w 2017 r., po ostatniej modernizacji peronów i torowiska stacji). Moim zdaniem, wyżej zaprezentowane, klasyczne "koziołki" mają "duszę", a ten współczesny to taki "betonowy klocek"... no ale ważne, aby dobrze spełniał swoją rolę. Zapewne jego masa i konstrukcja bardziej odpowiada współczesnym czasom, niż konstrukcje "klasyczne" z szyn.

Zdjęcia nr 5 - 7. Kozioł oporowy na stacji Gdynia Chylonia kończący tor nr 51.

Gdynia Chylonia - kozioł oporowy (1).jpg


Gdynia Chylonia - kozioł oporowy (2).jpg


Gdynia Chylonia - kozioł oporowy (3).jpg
 
Reakcje
3.313 16 0
A takie koziołki stoją sobie na stacji Braniewo, na odciętym od świata terenie (wykorzystywanym przez drezyny służby drogowej), za płotem z siatką, przez oczko której zrobione zostało zdjęcie ;). Ten na pierwszym planie ma dość unikatową konstrukcję - chyba jeszcze nie prezentowaną w temacie. Jako ciekawostkę dodam, że na widoczne na zdjęciu tory położone przed kozłami oporowymi, można wjechać tylko przez starą obrotnicę, położoną kilkadziesiąt metrów dalej.

Braniewo - kozły oporowe.jpg
 

MichałK

Znany użytkownik
Reakcje
874 9 4
Wycieczka rowerowa zaowocowała kilkoma fotkami kozłów oporowych używanych na WKD.

Milanówek Grudów
1.jpg


Podkowa Leśna Główna
2.jpg


Grodzisk Mazowiecki Radońska
3.jpg


4.jpg


5.jpg


6.jpg


7.jpg


9.jpg


Komorów
1.jpg


2.jpg




Kozioł oporowy na dawnych terenach ZNTK Pruszków
4.jpg
 

Speedway

Znany użytkownik
Reakcje
8.626 15 0
11.04.2021r. Warszawa Główna.
Ciekawym elementem konstrukcyjnym nowo zamontowanych na Warszawie Głównej kozłów oporowych, są znajdujące się na główce szyny zaciski śrubowe. W przypadku uderzenia w nie pociągu, wytracają część jego energii. Kilka z nich widać także za kozłami. Plus przestrzeń do początku "muru oporowego chodnika", powinna wystarczyć, by zatrzymać skład, którego maszynista zbyt późno rozpoczął hamowanie.
1.jpg 2.jpg
Ciekawostką antropologiczną pozostają, widoczne w tle, "kolorowe prace lokalnej ynteligencji", natomiast techniczną - dodanie wewnętrznych szyn
(długości 200 m) na torze leżącym najbliżej przekopu biegnącego do Tunelu Średnicowego.
Na ostatniej fotce - tabliczka producenta.
3.jpg
 

Podobne wątki