• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Korek

#1
Witam. Mam problem z dostaniem korka pod tory. W Castoramie mają tylko matę korkową 2mm. Może zastosować ten ekologiczny podkład co sie daje pod panele???. I jak ukosujecie korek pod nasyp??
Pozdrawiam Tomek.
 
#3
Słyszałem głosy, że ponoć po zaszutrowaniu korek nic nie daje i cały efekt tłumienia szumu jadącego taboru nie istnieje. Słowem - po zaszutrowaniu znowu szumi. Po co więc korek?? Walnąć tory na płytę wiórową czy inny twardy i równy materiał jako torowisko i po co sie w to bawić?
 

aqws9

Nowy użytkownik
#4
UNIVERS napisał(a):
Słyszałem głosy, że ponoć po zaszutrowaniu korek nic nie daje i cały efekt tłumienia szumu jadącego taboru nie istnieje. Słowem - po zaszutrowaniu znowu szumi. Po co więc korek?? Walnąć tory na płytę wiórową czy inny twardy i równy materiał jako torowisko i po co sie w to bawić?
Jak to mówią u mnie na Polibudzie... ;) Dopóki nie przedstawisz wiarygodnych wyników badań... nie twórz nowych teorii... :LOL:
A tak serio to chyba jednak coś daje... już tam mądrzejsi wiedzieli co robią :)

Sam kupiłem sobie całkiem nie dawno w Obi matę 100x50cm grubości 5mm ... coś się z tego wytnie...
 
#5
posłuchałem "Mądrych" zrobiłem na korku. cackałęm sie z nim jak 150. teraz "mondrzy" mówią że niepotrzebny. żeby robić na desce wy frezowanej w kształcie podtorza. I teraz chyba się z nimi zgodzę.
 

aqws9

Nowy użytkownik
#6
xdamian, ;) no cóż... znaczy się jak mówi przysłowie ,,mądry modelarz po szkodzie... " czy jakoś tak. Ja jednak nie zrezygnuję z użycia korka, w końcu jak się już kupiło to wykorzystam. :idea:
 

pepej

Znany użytkownik
#7
UNIVERS napisał(a):
Słyszałem głosy, że ponoć po zaszutrowaniu korek nic nie daje i cały efekt tłumienia szumu jadącego taboru nie istnieje. Słowem - po zaszutrowaniu znowu szumi. Po co więc korek?? Walnąć tory na płytę wiórową czy inny twardy i równy materiał jako torowisko i po co sie w to bawić?
prawdę słyszałeś :)
 

pepej

Znany użytkownik
#8
xdamian napisał(a):
posłuchałem "Mądrych" zrobiłem na korku. cackałęm sie z nim jak 150. teraz "mondrzy" mówią że niepotrzebny. żeby robić na desce wy frezowanej w kształcie podtorza. I teraz chyba się z nimi zgodzę.
korek zdecydowanie wygodniej układać niż dopasowywać i frezować drewno :) Osobiście korek polecam na wszelkiego rodzaju łuki, rozjazdy, na proste wystarczy płyta pliśniowa 3mm, dźwięki nie do odróżnienia po za szutrowaniu :)
 

pepej

Znany użytkownik
#10
TKK napisał(a):
pepej napisał(a):
prawdę słyszałeś :)
wikol zabija cale tlumienie halasu - klej polimerowy powinien (w fazie badan ;) ) lepiej sie sprawdzac w tym przypadku.
wielce prawdopodobne , jest po zaschnięciu bardziej elastyczny niż wikol.

Na hałas, jego barwe i intensywność wpływa wiele czynników nie tylko korek i klej, ale też cała konstrukcja modułu/makiety oraz otoczenia w jakim sie znajduje . Jak sięgam pamięcią do początków mojej makiety to również przeżyłem rozczarowanie gdy puściłem składy po całkowicie wyschniętym i za szutrowanym szlaku, z tym ze wtedy na makiecie nic więcej oprócz torów i korka nie było :D , W miarę uzupełniania terenu styropianem, trawkami, budynkami, dudnienie powoli zanikało i pozostał jedynie w miarę przyjemny dla ucha szum . Tak, ze nie ma sie co na początku tym przejmować tylko stosować sprawdzone przetestowane patenty ewentualnie je ulepszać np. stosując klej polimerowy :)
 
#11
aqws9 napisał(a):
...Dopóki nie przedstawisz wiarygodnych wyników badań... nie twórz nowych teorii... :LOL:
A tak serio to chyba jednak coś daje... już tam mądrzejsi wiedzieli co robią :)...
Nie tworzę nowych teorii... 'przeca' napisałem, że "słyszałem" (od osób które już wykonały moduły) ... tak dla wskazania koledze, który pyta, aby się nie zdziwił, gdy znowu mu zaszumi w głowie :LOL:

pepej napisał(a):
prawdę słyszałeś :)
O... kolega też słyszał.... :D ... no właśnie....

A tak w ogóle zmierzam do tego koledzy, że skoro korek nie jest idealny, to czy nie lepiej kleić tory do materiału twardego, mocnego, prostego, nie tak podatnego na "uginanie" (palcem można np. nacisnąć tor i się zegnie "do środka")? Materiałem alternatywnym mogłaby być płyta wiórowa, czy MDF... jak myślicie?
No bo skoro tak jest, to ja bym wolał mieć tory zamocowane do twardej płyty, a nie miękkiego korka... Więcej roboty, ale wszystko mamy mocniejsze :)
 

Kylogram

Aktywny użytkownik
#12
A ja myślę że korek jest przereklamowany. Właściwości akustyczne samego korka nie mają nic wspólnego z szumem na makiecie, który jest wynikiem przesuwu przedmiotu (tutaj pociągu) po pudle rezonansowym; próbować wytłumić to można tylko poprzez wypełnienie środka modułu jakimś materiałem i zlikwidowanie pustek.
Osobiście jako ławę torowiska wykorzystuję grubą sklejkę (rzędu 10mm), a jako fałszywą podsypkę - tekturę ze sklepu "artystycznego" grub. 2mm. Nie ma mocnych, żeby pociąg "powgniatał" tą tekturę; wprawdzie sami możemy ją miejscowo wgnieść palcem przy silnym naciśnięciu, ale przecież cała masa pociągu nie rozkłada się na przestrzeni tych kilku-kilkunastu mm2 tylko poprzez szyny i podkłady przenoszona jest na tak dużą powierzchnię, że miejscowy nacisk na tekturę jest "nieznaczący".
Czy ktoś słyszał, że Lewin Leski się "zapada"? :shock: Jeśli nie, to po co płacić za korek albo jakieś skośnie frezowane deski?
 

aqws9

Nowy użytkownik
#13
Kylogram napisał(a):
Lewin Leski się "zapada"?
Lewin jest na tekturze ? No ja również nie sądzę by korek jakoś specjalnie wytłumiał hałas... karton jest niezłym pomysłem, drewno chyba jeszcze lepszym tyle, że łatwiej obrabiać drewno korkowe niż np. sosnowe...
 

A_Tox

Użytkownik
SKMK
#14
aqws9 napisał(a):
Kylogram napisał(a):
Lewin Leski się "zapada"?
Lewin jest na tekturze ? No ja również nie sądzę by korek jakoś specjalnie wytłumiał hałas... karton jest niezłym pomysłem, drewno chyba jeszcze lepszym tyle, że łatwiej obrabiać drewno korkowe niż np. sosnowe...
Korek jak sama nazwa wskazuje to kora drzewa korkowego...
Sam używam korka bo nie puchnie i nie wypacza się pod wpływem wilgoci np. z Wikolu.
Co do obrabiania:
Korek dosyć kiepsko się tnie bo ma konsystencję podobną do twardej gumy.
Kiepsko się szlifuje bo ma tendencję do kruszenia się.
Ja do cięcia korka używam ostrego noża modelarskiego OLFA z wymiennymi ostrzami AK-3 oraz do większych cięć AK-4 .
Na swoje potrzeby kupuję arkusze 600mm x 300mm (lub paczki arkuszy) korka dekoracyjnego w OBI lub Leroy Merlin.
Występują w różnych grubościach np, 2mm, 3mm i chyba 4 bądź 5 mm.
 

Załączniki

Kylogram

Aktywny użytkownik
#15
Jak to aqws9 fajnie napisał: "Lewin Leski na tekturze". No i również Z tektury (np. budynki)! Aby wyjaśnić co to znaczy "tor na tekturze" spójrzcie na to zdjęcie (lepszego nie mam pod ręką):

http://img45.imageshack.us/img45/4139/tormocowaniefm4.th.jpg

Torowisko jest ze sklejki bodajże 9mm, na to przyklejona jest tekstura 2mm, a na nią tor. Przy nakładaniu wikolu i tak tworzymy tzw. bankiet, więc po zaszutrowaniu wyglądać to będzie tak samo, jak na sfrezowanej listewce.

Profil czołowy nie zawiera profilu "fałszywej podsypki", więc tektura dochodzi do brzegu modułu. Tak nie powinno być, no ale to mój pierwszy moduł. Poza tym łatwiej mi było uciąć po prostej niż coś "cyzelować".

Początkowo planowałem zrobić ławę torowiska z płyty pilśniowej. Posłuchałem rad podanych w tym moim wątku i wykonałem ławę torowiska ze sklejki. Tym samym część rad LL w artykułach pt. "Tory na makiecie" należy traktować jako nieaktualne. A propos - to samo dotyczy brzegów modułu, wg. LL wykonywanych ze styropianu+papieru+szpachlówki. Tylko sklejeczka, panowie! Słuchajcie rad doświadczonych modelarzy (oraz idźcie z duchem postępu technologii), a nie będzie rujnacji połowy makiety po roku zabawy.
 

Załączniki

Kylogram

Aktywny użytkownik
#17
Dominik napisał(a):
REWELACYJNY Pomysł
A tom ja, nie chwaląc się, wymyslił.

Zobaczymy jak będą trzymać w praktyce tzn podczas eksploatacji modułów. Na razie trzymają dobrze (dałem wikol w dziurki + wikol na wsuwki + wikol między podkłady). W razie katastrofy wsuwka wyjdzie z dziurki, ale wyrwać szyny z podkładów się nie da. I o to chodzi.
 
#18
Witam.

Budując swoją pierwszą skrzynkę też pod tor układałem tekturę. Wszystko działa jak należy tor się trzyma solidnie i nie hałasuje pod jadącym taborem.
Robiłem jeszcze według metody LL'a. Teraz chcę spróbować metodą zakrapiania rzadkim wikolem już na wysypany szuter.


Torowisko zaraz po zawikolowaniu.
http://i7.photobucket.com/albums/y273/pyro4u/th_PIC0000520.jpg

tor po zaszutrowaniu i podbarwieniu tłucznia. Styropian oklejony paskami papieru pakowego (szarego) trzy
http://i7.photobucket.com/albums/y273/pyro4u/th_PIC00062.jpg

Skrzynkę potraktowałem jako poligon, ponieważ popełniłem wiele błędów podczas jej budowy. W tle Br 52 Piko przerobiona na bardziej realną ;)
http://i7.photobucket.com/albums/y273/pyro4u/wagony/th_PIC06781a.jpg
 

aqws9

Nowy użytkownik
#19
pyro napisał(a):
Skrzynkę potraktowałem jako poligon, ponieważ popełniłem wiele błędów podczas jej budowy.
Nie wiem o jakich błędach piszesz, ale na zdjęciu wygląda ok. Znamy jednak ambitne plany budowy stacji, więc chyba ta skrzynka po prostu nie pasuje do koncepcji ogólnej ;)
 
#20
Błędy są. Niestety.
Za cieńką sklejkę wziąłem na podtorze i całość się ugina i pracuje, trawa z rolki podbarwiana sprayem o innym odcieniu zieleni zeby nie wyglądało jak pole golfowe, mchy nie wyszły jak miały, piasek na drodze o zbyt dużej ziarnistości, szuter ciut przeskalowany i ogólnie jakoś nie tak. :razz:
Skrzynka akurat pasuje do konceptu stacji, bo była wykonywana już jako część tej stacji i jest to odcinek lini zaraz za przejazdem kolejowym jadąc w kierunku Tymbarku.
powinna chyba być tam jeszcze 3 szyna jako opornica ale nie wklejałem jej ze ze względu na powyższe błędy.

Pozdrawiam.