• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kontaktron

Timi20

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Dopiero zaczynam zabawę z modelarstwem. Chciałbym dowiedzieć się na jakiej zasadzie działają kontaktrony i do czego je wykorzystać:?:

Z góry dzieki :grin: :!:
 

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#3
Witamy cię na tym forum... :LOL:

W GbbKolejce można je wykorzystać zamiast wykrywania obecności poboru prądu na odcinku izolowanym, czyli do wykrywania, że pociąg dojechał w pewnym miejscu (x cm przed semaforem).

W analogu można wykorzystać do sterowania przekaznikami, które realizują pewne zaprojektowane funkcje. np: zmiana światła na semaforach, puszczanie drugiego pociągu...
 
OP
OP
T

Timi20

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#4
Wiem że, gdy wagon z podczepionym magnesem przejedzie nad kontaktronem, to ten się zamknie. Ale nie wiem czy po przejeździe otworzy się ponownie?
 

pepej

Znany użytkownik
Reakcje
0 0 0
#6
Timi20 napisał(a):
Wiem że, gdy wagon z podczepionym magnesem przejedzie nad kontaktronem, to ten się zamknie. Ale nie wiem czy po przejeździe otworzy się ponownie?
kontrakton zewrze tylko na chwilkę w momencie kiedy będzie w polu oddziaływania magnesu, jeśli chcesz ten stan utrzymać to zainteresuj sie przekaźnikami bistabilnymi, mają dwie cewki jedna cewka przełącza przekaźnik w pozycje on, a druga w OFF. Mając taki przekaźnik i dwa kontraktony bardzo łatwo zbudować zaporę samoczynną :)
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
317 1 0
#8
Schematów - tu czy na FM - trochę jest - szukaj a znajdziesz. Albo podeślij na priv swego maila to ci podeślę materiały których na żadnym forum nie ma...
Tak co nieco z podstaw: przekaźnik bistabilny zwykle ma dwie cewki - jedna przerzuca go w jedno położenie stabilne (czyli po zdjęciu napięcia z cewki zostaje w tym położeniu), druga w drugie. Czasami te dwie cewki mają trzy wyprowadzenia (jedno jest wspólne), czasem cztery (każda ma dwa swoje). Wystarczy to wspólne wyprowadzenie (albo dwa oddzielne połączone razem) podłączyć do jednego zacisku źródła prądu, a drugie końcówki obu cewek przez kontaktrony do drugiego zacisku źródła. Rodzaj źródła (prąd stały czy przemienny) zależy od przekaźnika. I masz najprostszą sbl - o ile wykorzystasz styki przekaźnika do sterowania semaforami albo zasilaniem torów (w analogu). Ma tylko parę wad: jeśli wjedziesz na taki odcinek a potem nie wyjeżdżając poza jego drugi koniec cofniesz skład - to odcinek pozostanie zajęty. Kontaktron reaguje na pojazd z magnesem, np lokomotywę, natomiast jeśli odcinek jest krótszy od składu - sygnalizuje zwolnienie odcinka mimo jego faktycznej zajętości. A jeśli odcinek ma działać przy ruchu w obu kierunkach - to trzeba dwa komplety elektryki itd itp.
Dlatego uważam za lepsze rozwiązanie sprawdzanie zajętosci odcinka przez sprawdzanie poboru prądu z torów (czujnik zajętości, occupancy detector).
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#12
Takie jakie daje na wyjściu 555, przecież ze schematu widać ;)

A jak wykorzystać? Np. do sterowania odkurzaczem :D
 

pepej

Znany użytkownik
Reakcje
0 0 0
#13
Timi20 napisał(a):
Mógł bys zamieścić schamat podłączenia tego przekażnika?
schemat samoczynnej blokady

Układ działa następująco, skład przejeżdża nad pierwszym kontraktonem i przekaźnik bistabilny załącza napięcie na odizolowanym odcinku przed semaforem oraz podaje zielone swiatło. Jeżeli przed semaforem nie stoi drugi skład to nasz pociąg przejedzie bez zatrzymania i po minięciu semafora przejeżdżając nad drugim kontraktonem włączy czerwone światło

W sytuacji kiedy przed semaforem stoi już drugi pociąg, nadjeżdżający z tyłu skład poda mu zielone światło do odjazdu, a ten odjeżdżający zapali czerwone temu nadjeżdżającemu z tyłu

może sie zdarzyć że do strefy wjadą dwa pociągi jeden za drugim, w takim przypadku pierwszy przejedzie na zielonym i zapali czerwone drugiemu

takie układy chodzą na mojej makiecie od roku i nic złego sie nie wydarzyło, dodatkowo polecam wyciągnąć sobie na pulpit chwilowe przyciski podłączone równolegle do kontraktonów co pozwoli na manualną kontrole odcinka :)
 

Załączniki

OP
OP
T

Timi20

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#14
Ja też na razie mam tylko wyizolowane na przełącznik. A ze względu na to ze mam dopiero 13, to wolał bym użyć samego kontraktona do np otwierani rogatek. Jak to zrobić z samym kotaktronem?
 

pepej

Znany użytkownik
Reakcje
0 0 0
#15
Timi20 napisał(a):
Ja też na razie mam tylko wyizolowane na przełącznik. A ze względu na to ze mam dopiero 13, to wolał bym użyć samego kontraktona do np otwierani rogatek. Jak to zrobić z samym kotaktronem?
Nie da się !!!

Chyba że masz rogatki z elektroniką, które otwierają sie na jakiś czas po podaniu impulsu.
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#16
pepej napisał(a):
...masz rogatki z elektroniką,
...lub do sterowania rogatek wykorzystasz "czujnik zajętości" ;) Wtedy rogatki są zawsze zamkniete gdy cokolwiek znajduje się na wydzielonym odcinku.
Oczywiście wagony, tzn. ich osie muszą być wyposażone w odpowieni "odbiornik" prądu, czyli opornik cca. 15k -> http://www.miba.de/morop/nem624-d.pdf

We FREMO to powoli staje się standardem, nawet w eNce :D
 

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#17
WM-MODEL napisał(a):
We FREMO to powoli staje się standardem, nawet w eNce
Jedna sprawa mnie zastanawia: użycie oporników jest związane z chęcią wykrywania poboru prądu. Z drugiej strony w normach jest napisane, że nie można używać centralek do niecnych celów innych niż sterowania lokami. Czy to oznacza zmianę w kierunku pozwolenia używania modułów wykrywania zajętości połaczonych z centralką?
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#18
A cóż to ma ze sobą wspólnego??

Przeciez do sterowania srk nie wykorzystuje się centralek, steruje się z laptusiów z odpowiednim oprogramowaniem!
To są dwie oddzielne rzeczy :razz:
Próbę takiego sterowania z tymi wszystkimi SBL, wykrywaniem zajętości toru i sterowaniem srk oglądaliśmy na spotkaNiu w Pradze w zeszłym roku. Zdaje się, że i komputery połączone były jakąś siecią, ale za to głowy nie dam.
 

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#19
Aha...
Czyli:
- mozna użyć elementy wykrywania poboru prądu
ale
- nie można tego podłączyć do głównej sieci Loconet, tylko trzeba sobie swoją zrobić.

Dzięki.
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#20
Wiesz, JA tam sobie tylko oglądałem i rozmawiałem z kolegami w Pradze, co to w ogóle jest i po co, szczegóły mnie za bardzo nie interesowały. E-klocki wewnątrz modułów to były głównie LDT, oprogramowanie testowali.