• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Konstrukcja lekka makiety.

hugwa

Moderator
Zespół forum
Reakcje
371 26 4
#21
Kilkujadek napisał(a):
WM-MODEL podesłał mi link do strony na której gość zrobił wszystko ze styroduru po za profilami
Chciałbym zobaczyć ten moduł po trzech imprezach.
Pojedynczy moduł to se można i z tektury zrobić, na gumę do żucia skleić.
Tyle, że potem to trzeba spiąć z innymi. Razem z kilkoma przesunąć. Podnieść.
Ja mam kilka zrobionych z mahoniowej sklejki 20mm. Co z tego, skoro na jakiejś imprezie strzeliło mocowanie czoła (4 wkręty 4.5x50 plus klej). Bo podłoga była nierówna a ktoś się oparł.
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#22
Też uważam, że skrzynki powinny mieć mocną konstrukcję, inaczej to porażka :neutral:

Co wcale nie znaczy, że musi to być jakas "pancerna" konstrukcja :razz:
Sklejka 12 mm w zupełności wystarczy. Torowisko z płyty wiórowej 18 mm. Wypełnienie pianka montażowa.
Moduł, a właściwie segment dł. ok. 110 cm waży niecałe 6 kg.
Ze względu na to, że skrzynka ma niskie ściany boczne (5 cm) wzmocniłem listwami 30x30 mm.
 

Załączniki

OP
OP
K
Reakcje
0 0 0
#24
Przekazałem jedynie link. Moim zdaniem taka konstrukcja też nie ma racji bytu.
A moja koncepcja jest słuszna i będę się jej trzymał do końca... :LOL:
hugwa napisał(a):
Ja mam kilka zrobionych z mahoniowej sklejki 20mm. Co z tego, skoro na jakiejś imprezie strzeliło mocowanie czoła (4 wkręty 4.5x50 plus klej). Bo podłoga była nierówna a ktoś się oparł.
Z tej historii morał taki że albo sklejka 30mm albo stal :?:
„... nie idźcie tą drogą” :D
Ciekawi mnie jakie tam naprężenia musiały wystąpić i jak można było do tego dopuścić :shock: :?:
No to jeszcze zapytam – czy ktoś już zrobił moduł o podobnej konstrukcji do tej którą ja zrobiłem :?: Swoje doświadczenie oparłem na konstrukcjach klasycznych takich jak ta:
 

Załączniki

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#25
Hugwa, a kto to stosuje taki szajs jak mahoń do budowy modułów?
Jak już to kompozyt hebanowy dwustronnie metalizowany.
A najlepiej - moduł z żelaza:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/DSCN1468.JPG

:)
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Reakcje
371 26 4
#27
ciekma napisał(a):
Hugwa, a kto to stosuje taki szajs jak mahoń do budowy modułów?
A co ja poradzę na to, że to najgorszy szajs jaki mogłem zdobyć w NL?
To taki odpowiednik naszej iglastej, i to pośledniej. Dawało się ciąć ręcznie.
Przyzwoite według nich materiały były nieobrabialne w warunkach garażowych.
 
OP
OP
K
Reakcje
0 0 0
#29
pado napisał(a):
To tak jak u mnie.
Pragnę zwrócić uwagę że zapodałem temat zaczynając od szlakowego, a tu już mowa w tym samym kontekście o stacyjnym. Na stacyjnym jest masa innych uwarunkowań takich jak napędy podmakietowe więc i konstrukcja musi być do tego dostosowana.
Jeżeli przeszliśmy do stacyjnych to też "tak jak u mnie".
:LOL:
 
Reakcje
0 0 0
#30
Mam takie pytanko może nie dotyczy ono skrzynek ale zapytam, a więc czy kabelki które lutuje się do szyn skręcacie z główną magistralą (gruby kabel w skrzynce pod spodem) czy też jakoś dolutowujecie do magistrali głównej. Mi wydaje się że wystarczy skręcić a potem zalutować. Ale to tylko moje zdanie. :?: :?:
 

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#32
Żadna. Tu chyba nie oto chodzi. :D

Podejrzewam, że chodzi o to:
a) czy wzdłuż modułu prowadzimy grubszymi przewodami "magistralę" i od niej oddzielnym kablem podłączamy szyny (wg mnie to jest lepsze rozwiązanie)
b) czy bezpośrednio gruszy kabel (skoro jest on sam, to trudno o nim mówić "grubszy") bezpośrednio lutujemy do szyn.
?
 
Reakcje
0 0 0
#33
Chodzi o to że do szyn są lutowane małe kabelki a te małe zaś lutowane są do troszkę większych (magistral) lecących wzdłóż torów pod torowiskiem(w srodku skrzynki). A moje pytanie polega czy te mniejsze kabelki do tej magistrali pod torowiskiem lepiej lutować czy skręcać i potem po skręceniu zalutowć??
 
OP
OP
K
Reakcje
0 0 0
#34
Skręcone i zalutowane. Zalecenia dla modułów to przewód minimum 1mm² przytwierdzony do szyny w 2 miejscach. Jeżeli odcinek składa się z 3 szyn to połączeń powinno być 6.
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#36
Kilkujadek napisał(a):
No to jeszcze zapytam – czy ktoś już zrobił moduł o podobnej konstrukcji do tej którą ja zrobiłem :?:
Sklejka 6mm wypełnienie płyta styropian 30 (chyba) grubość 8 cm (przed rzeźbą terenu).
Waga: lekka; odkształcenia: nie stwierdzono; wady: śruby do łączenia modułów nie przewidziały że ktoś może mieć czoło z OSB 30mm i do tego ramę z kantówki 40-stki...

Generalnie potwierdzenie teorii że na modułach się nie tańczy. Obróbka wyrzynarką to jak nożem w świeżym masełku. Resztkowa elastyczność (tendencja do wichrowatości) zaskakująco cechą pozytywną: moduł z definicji przejściowy (FREMO 500-LL 250) wybacza niewielkie odchyłki modułów sąsiednich.
 

Załączniki

Karol K.

Znany użytkownik
Reakcje
69 0 0
#37
A w najnowszym ŚK jest artkuł pana LL'a o budowie makiety modułowej....spójrzcie na "jego" skrzynki....jakby ktoś mógł podzielić się tymi dwoma stronami to prosze na PW :roll:
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
810 71 5
#38
karolek napisał(a):
A w najnowszym ŚK jest artkuł pana LL'a o budowie makiety modułowej....spójrzcie na "jego" skrzynki....jakby ktoś mógł podzielić się tymi dwoma stronami to prosze na PW :roll:
_________________
Właśnie całe to zamieszanie, jest spowodowane tym, że narodziła się grupa stolarzy ebenistów. Grupa nasza jest nastawiona negatywnie do szkoły gdańskiej. Skończyliśmy stosowanie grubych płycin i ciężkich listew na modułach. Za to wprowadzamy wykańczanie boków modułów: intarsjami z drewna hebanowego, inkrustacją z kości słoniowej i innych szlachetnych materiałów. Za żadne skarby ja nie udostępnię Ci tych materiałów, boś młody i nie wolno Cię popsuć. :twisted: byś zbłądził na złą drogę...
 

Czesław Turko

Aktywny użytkownik
Reakcje
240 2 0
#39
Tak czytam Wasze wypowiedzi na temat konstrukcji segmentów i nasuwa się pytanie : jakie znaczenie ma ciężar segmentu? Przecież nikt z Was nie nosi ich na plecach czy pod pachą z imprezy na imprezę tylko wsadza do samochodu i przewozi. Sami sobie utrudniacie życie i narzekacie jak wiele czasu potrzeba na zrobienie jednej skrzynki. Zbyszek Łęgowski ma rację pisząc :
Za to wprowadzamy wykańczanie boków modułów: intarsjami z drewna hebanowego, inkrustacją z kości słoniowej i innych szlachetnych materiałów
O teoretycznej wyższości pojedynczych nóg nad koziołkami nie wspomnę.

karolek napisał(a):
A w najnowszym ŚK jest artkuł pana LL'a o budowie makiety modułowej....spójrzcie na "jego" skrzynki..
Ja się wypowiem publicznie na ten temat a nie na PW.
Skrzynki jak i cała makieta modułowa Leszka Lewińskiego była budowana jakieś 15 lat temu. Do dzisiaj mimo iż była od tamtej pory składana i rozkładana na pewno za 100 razy dalej trzyma się w całości tylko dzięki prostocie budowy skrzynek segmentowych z których jest zrobiona.
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#40
Tak sobie gadamy i żartujemy, ale faktem jest, że moduł który robiłem z początku, bardzo solidny, leży sobie na półce i bardzo niechętnie biorę go na wystawy mimo że na razie jedyny na którym coś konkretnego jest - bo jest ciężkawy i w pojedynkę ciężko go nosić.
Już o wsadzeniu na tę wysoką półkę nie wspominając.
 

Podobne wątki