• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Konstal 105n - 1:87

piotr66

Znany użytkownik
#1
Rozpocząłem składanie mojego 105n którego planowałem już od dłuższego czasu. Wreszcie wytrawiłem materiał i do dzieła. Konstrukcja jest bardzo delikatna, przednie słupki okien mają niecały 1 mm szerokości a i tak są trochę przewymiarowane i dopiero po zlutowaniu stają się stabilne. Całość składa się jednak dosyć przyjemnie, bo w projekcie starałem się porobić jaknajwięcej łączników i różnych ułatwień montażowych. Frezowana z blaszki mosiężnej 1,5 mm rama usztywni całą konstrukcję. Ramki okien będą montowane osobno dzięki czemu mam nadzieję uzyskać dobry efekt końcowy. Będą to wagony warszawskie z lat 70-tych.
 

Załączniki

OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
#5
Widzę że model się podoba, chociaż to dopiero początki i niewiele widać. Wersja z dolnymi okienkami będzie następna, a teraz ta ze zdjęcia, czyli jednak 80-te a nie 70-te:).
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#6
Ale fotka to raczej z czasów współczesnych, w każdym razie na pewno po 1990 (logo Tramwajów Warszawskich, a nie MZK i reklama chyba firmy Sferia).
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
#7
Udało mi się wreszcie zrobić dach o odpowiednim promieniu i proporcjach. Pierwszy dach wyrzuciłem bo był minimalnie za gruby. Myślę że teraz budowa powinna się posuwać w miarę szybko do finału.
 

Załączniki

CoCu

Znany użytkownik
#9
Klapy od góry powinny być raczej płaskie, niż z garbem.

W tym momencie musisz być także świadom, iż poszczególne egzemplarze posiadały różnice w detalach dachu. To znaczy część wozów posiada dookoła dachu rynienkę, a część nie. To jest detal mało widoczny. Jednak ilość, wielkość i rozmieszczenie klap dachowych, to już szerszy znacznie temat, gdyż wersji jest co najmniej kilka! A zatem jeśli wykonujesz klapy jako integralna część wraz z dachem, to skazujesz się na możliwość odwzorowania ograniczonej liczby egzemplarzy. Jeśli zrobisz klapy jako osobne części w kilku wariantach na dodatek, to będziesz mógł odwzorować każdą wersję dachu.

Na tym etapie pomijam inne detale jakie mogą a nie muszą być na dachu, przykładowo skrzynka wyłącznika szybkiego.
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
#10
Dach będzie odlewany ale klapy zrobię jednak już w modelu matce, bo robienie za każdym razem klap w modelu byloby zbyt uciążliwe. Już łatwiej nawet zrobić dwa modele matki z różnym układem klap. Co do garbów to wzorowałem sie na poniższym zdjęciu. Jest co prawda poznański wagon ale sądzę że te kalpy były raczej standardowe we wszystkich stopiątkach. Dzięki za podanie tej strony, muszę sobie to przejrzeć dokładnie. A co do dachu jeszcze to wiele szczegółów można dodać na etapie wykańczania - uchwyty, anteny itp.
 

Załączniki

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
#12
Piękna sprawa. Powodzenia w dalszych pracach (y) Sam osobiście nie pałam zbytnią sympatią do tego modelu (a na inne z racji charakteru lokalnych linii nie ma co zbytnio liczyć), a jedyną dla mnie ich zaletą jest fakt, że o wiele trudniej w nich zasnąć w drodze powrotnej wieczorem do domu.. :ROFL:

Napęd rozumiem już przewidziany.. pytanko - jaki..? Ze zdjęcia podłogi wnioskuję, że model będzie napędzany z jednego wózka.. :)
 
OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
#13
Piękna sprawa. Powodzenia w dalszych pracach (y) Sam osobiście nie pałam zbytnią sympatią do tego modelu (a na inne z racji charakteru lokalnych linii nie ma co zbytnio liczyć), a jedyną dla mnie ich zaletą jest fakt, że o wiele trudniej w nich zasnąć w drodze powrotnej wieczorem do domu.. :ROFL:

Napęd rozumiem już przewidziany.. pytanko - jaki..? Ze zdjęcia podłogi wnioskuję, że model będzie napędzany z jednego wózka.. :)
Napęd własny. Trudno było zasnąć, bo przetwornica prądu było bardzo głośna, głośniejsza od samych silników trakcyjnych.
Odlałem dach, wyszło OK, co nie było takie oczywiste, bo spasowanie odlewu z blaszkami zawsze może nawalić. Krawędź dachu, czyli rynienka, wystaje na grubość blachy czyli 0,2 - 0,3 mm poza obrys scian bocznych. Gdyby było więcej to już by nie grało w wyglądzie. Przy okazji mam taką uwagę, robię po raz pierwszy dwa modele jednocześnie i zauważyłem że ilość czasu na wykonanie drugiego to około 10-20 % więcej.
 

Załączniki

OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
#16
Tramwaje w trakcie malowania. Kolorki trochę przekłamane bo zdjecia przy sztucznym świetle robione. Następnie trzeba będzie zamontować ramki okienne, myślę nad techniką jakby tu można te czynność w miarę sprawnie wykonać i się zbytnio nie narobić:confused: . Zdecydowałem też że będzie to typ 105Na, warszawski oczywiście, stąd na przykład te gniazda na ścianach czołowych, na które przyjdą jeszcze dekielki.
 

Załączniki

OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
#18
Trochę posunąłem prace przy tramwajach. Będzie wnętrze, stanowisko motorniczego (jako odlew żywiczny), robię też pantografy OTK-1. Dosyć dobrze (mam nadzieję) wyjdzie oświetlenie, na ostatnich dwóch fotkach zrobiłem prowizoryczną próbę świateł tylnych, na światłowodach, pomarańczowe to będą kierunkowskazy, czerwone - tylne. Z przodu analogicznie kierunkowskazy i białe drogowe. Oświetlenia wnętrza w tych egzemplarzach nie przewiduję. Jako zestawy kołowe użyłem kół w skali TT bo w H0 ten mały rozmiar był nieosiągalny. Po wymianie osi będą robić w H0:).
 

Załączniki

OP
OP
piotr66

piotr66

Znany użytkownik
#20
Myślę że jestem właśnie w połowie pracy, wszystkie elementy mam już zaprojektowane i wysyłam właśnie do trawienia. Robię w tej chwili 3 sztuki, 1 jest juz sprzedany, jeden będzie mój a jeden zaoferuje na "wolnym rynku":). Gdyby to była pojedyncza sztuka pewnie już by był gotowy, ale projektuję to jako model małoseryjny więc wymaga to więcej poświęcenia.
Co do samego modelu, nie obyło się bez pewnych kompromisów, podłoga wewnątrz jest dużo wyżej niż w oryginale, ale jest to niezbędne aby zmieścił sie napęd. Podłoga jest tylko 12 mm nad szyną, a więc zmieści się najmniejszy silnik o wys 10 mm i jeszcze 2 mm przestrzeni aby nie szorował po szynach.
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tramwaje i metro 2
Tramwaje i metro 9
Tramwaje i metro 22
Tramwaje i metro 40
Tramwaje i metro 15

Podobne wątki