Wszystko zależy od tego z jakiego kruszywa jest wykonana podsypka w torze oraz od warunków atmosferycznych panujących w danym miejscu. Do tego dochodzi natężenie ruchu, rodzaj taboru który jeździ po danej (składy osobowe, towarowe etc.) linii, kategoria linii a nawet to kiedy podsypka była wymieniana w torze. Jeżeli podsypka była używana na linii uczęszczanej przez parowozy to zawsze zostawiały one ciemniejsze "szlaczki" wzdłuż szyn - po zewnętrznej stronie, , a w środku toru (w osi) szaro-czarną smużkę od popielnika. Przy szynach natomiast jest zawsze trochę rdzawiej od opiłków od klocków hamulcowych oraz rdzy od złączek szynowych itp ( to się tyczy każdej trakcji parowej, spalinowej, elektrycznej) No i przed miejscami hamowania typu semafor wjazdowy, wskaźnik W4, W5 kolor podsypki jest ciemniejszy rdzawo-czarny. Oczywiście tutaj opisałem metodę waloryzacji gotowej podsypki już zabarwionej !!