• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolejowy półwysep helski i linia 213

Piotr_Gk

Użytkownik
Reakcje
100 2 0
Witam.
Wiem, że to nie ten dział ale aby nie zaśmiecać forum przedstawię się tutaj przy okazji pisząc tego posta. Witam wszystkich jestem Piotr koleją interesuję się od kiedy pamiętam a może i wcześniej bo z opowieści rodziców wynika, że nawet jako brzdąc ciągnęło mnie na stację. Jestem zbieraczem modeli w skali H0. Ale zmierzając do brzegu. Niedawno nabyłem stary już model austriackiej firmy Kleinbahn - parowóz serii Br 156 - lub jak kto woli Tr12. Zainteresowałem się tą serią i troszkę poszukałem informacji na jej temat. W artykule o Tr12 Pana Bogdana Pokropińskiego (Koleje Małe i Duże nr 24 - 1/2007) odnajdujemy informację, że w latach 50 parowozy tej serii przebudowane na opalanie ropą naftową obsługiwały lokalny ruch pociągów (pasażerskie i towarowe) na linii 213 Reda - Hel. Andrzej Adler w "W Parowozowni i na szlaku" opisuje zaś ropne parowozy serii Ol12 przydzielone do parowozowni w Pucku. Wiadomym jest fakt, że przed II wojną półwysep obsługiwały ropne Tp3. Ciekawostką jest fakt, że parowozy Tp3 podpinane były do pociągów "turystycznych" (kursujących z kraju nad morze) już w Gdyni, zaś na czele takiego składu jechała OKl27, którą odłączano w Pucku. Po wojnie według rozkładów jazdy do 1960 r. zarezerwowano 10 postój w Pucku na odłączenie parowozu albo wymianę lokomotyw. W rozkładzie jazdy lato 1960 r. 90% pociągów obsługiwane było trakcją spalinową, bynajmniej tak są oznaczone kursy, zaś w Pucku zlikwidowano 10 postój. Pociągi rozpoczynające bieg w Pucku nie są oznaczone symbolem "trakcja spalinowa". W rozkładzie jazdy lato 1963 r. oznaczenie "pociąg prowadzony trakcją spalinową" posiada tylko Express "Neptun". W monografii "Magistrala węglowa", na końcu pozycji zamieszczone sa wykazy poszczególnych parowozowni. Wg autorów monografii w Gdyni liniowe lokomotywy spalinowe SM41 oraz wagony motorowe SN61 pojawia się dopiero w 01.01.1965 r. Zaś w KMiD artykuł o SN61 Gdynia otrzymała fabrycznie nowe SN61 już w 1960 r. Ciekawe zatem jakie źródło jest bardzie wiarygodne. W związku z tym co napisałem zastanawiam się jakie po II wś. na linii 213 kursowały ropne parowozy Ol12 czy Tr12? Gdzie była stacja tankowania tych parowozów w Pucku czy może w Gdyni? Kiedy ostatecznie zlikwidowano parowozownię w Pucku? Kiedy zakończyła się obsługa pociągów na Hel trakcją parową? Jakie serie parowozów docierały na Hel? I jaka to trakcja spalinowa obsługiwała w lecie 1960 r. linię na Hel? Znalazłem gdzieś w necie informację, że na Hel z pociągami dalekobieżnymi docierały bydgoskie Pm2, ale czy faktycznie tak było tego nie mogę potwierdzić. Może ktoś z forumowiczów posiada odpowiedzi na moje pytania. Pozdrawiam. Piotr.
 

MichałK

Znany użytkownik
Reakcje
874 9 4
Pociąg regio 90307 rel. Gdynia Gł. - Hel zestawiony z dwóch szynobusów i bonanzy w środku. Szkoda, że PolRegio nie zadbało w Boże Ciało o wzmocnienie tego składu lub podstawieniu bardziej pojemnego. W Gdyni wszystkie miejsca siedzące i stojące już były zajęte. Na kolejnych stacjach ludzie nie mieścili się do pociągu i odchodzili z kwitkiem. 31.05.2018
WP_20180531_001.jpg

WP_20180531_002.jpg


TLK Delfin 50151 rel. Łódź Fabryczna - Hel wtacza się na stacje.
WP_20180531_003.jpg


TLK Delfin 55170 w rel. Hel- Gdynia Gł./ Łódź Fabryczna gotowy do odjazdu. Wagony to sześciomiejscowe dwójki, całkiem przyjemne. 03.06.2018
WP_20180603_006.jpg
 

BoGneR

Znany użytkownik
Reakcje
2.270 28 2
Ten ciekawy pociąg dzielony na Hel i Łebę w Gdyni jedzie przez Tarnowskie Góry i liczyłem, że węglówką "poleci do góry". Jednak przed Herbami Nowymi odbije na Stare i pojedzie przez Częstochowę. Niemniej miło będzie nad ranem uchwycić tą nocną rzeźnię na końcówce węglówki... a może tak wsiąść do pociągu i na piwo na Hel skoczyć ;)
 

SU46-009Hel

Nowy użytkownik
Reakcje
12 0 0
Mój film zmontowany z mojej linii 213 z 2007 roku na Helu (w tym że to z symulatora Trainz Simulator 2010) Mojego autorstwa mapa. Film prezentuje przejazd SU46-009 ze składem osobowym pod 4 sekcyjną bipą oliwkową z Chojnic i Gdyńską rowerówką na Odcinku Władysławowo-Hel. Pozdrawiam Łukasz :)

 
Reakcje
9 0 0
Pamiętam bocznice do portu we Wladku gdy obslugiwalismy nocnym zbiorowym składem w latach 90tych. Byłem wtedy pomocnikiem maszynisty. Bocznica miała spadek i zwłaszcza na jesień ze składem można się było ładnie poslizgnac.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.268 58 3
Pamiętam bocznice do portu we Wladku gdy obslugiwalismy nocnym zbiorowym składem w latach 90tych. Byłem wtedy pomocnikiem maszynisty. Bocznica miała spadek i zwłaszcza na jesień ze składem można się było ładnie poslizgnac.
Czy wtedy z portu wyjeżdżały tylko wagony z rybami?
Czy chodzi o wagony cysterny z paliwem do kutrów i z węglem do kotłowni ?
Czy kolega pamięta dostawy kamieni do rozbudowy falochronu?
 

Podobne wątki