Witam.
Wiem, że to nie ten dział ale aby nie zaśmiecać forum przedstawię się tutaj przy okazji pisząc tego posta. Witam wszystkich jestem Piotr koleją interesuję się od kiedy pamiętam a może i wcześniej bo z opowieści rodziców wynika, że nawet jako brzdąc ciągnęło mnie na stację. Jestem zbieraczem modeli w skali H0. Ale zmierzając do brzegu. Niedawno nabyłem stary już model austriackiej firmy Kleinbahn - parowóz serii Br 156 - lub jak kto woli Tr12. Zainteresowałem się tą serią i troszkę poszukałem informacji na jej temat. W artykule o Tr12 Pana Bogdana Pokropińskiego (Koleje Małe i Duże nr 24 - 1/2007) odnajdujemy informację, że w latach 50 parowozy tej serii przebudowane na opalanie ropą naftową obsługiwały lokalny ruch pociągów (pasażerskie i towarowe) na linii 213 Reda - Hel. Andrzej Adler w "W Parowozowni i na szlaku" opisuje zaś ropne parowozy serii Ol12 przydzielone do parowozowni w Pucku. Wiadomym jest fakt, że przed II wojną półwysep obsługiwały ropne Tp3. Ciekawostką jest fakt, że parowozy Tp3 podpinane były do pociągów "turystycznych" (kursujących z kraju nad morze) już w Gdyni, zaś na czele takiego składu jechała OKl27, którą odłączano w Pucku. Po wojnie według rozkładów jazdy do 1960 r. zarezerwowano 10 postój w Pucku na odłączenie parowozu albo wymianę lokomotyw. W rozkładzie jazdy lato 1960 r. 90% pociągów obsługiwane było trakcją spalinową, bynajmniej tak są oznaczone kursy, zaś w Pucku zlikwidowano 10 postój. Pociągi rozpoczynające bieg w Pucku nie są oznaczone symbolem "trakcja spalinowa". W rozkładzie jazdy lato 1963 r. oznaczenie "pociąg prowadzony trakcją spalinową" posiada tylko Express "Neptun". W monografii "Magistrala węglowa", na końcu pozycji zamieszczone sa wykazy poszczególnych parowozowni. Wg autorów monografii w Gdyni liniowe lokomotywy spalinowe SM41 oraz wagony motorowe SN61 pojawia się dopiero w 01.01.1965 r. Zaś w KMiD artykuł o SN61 Gdynia otrzymała fabrycznie nowe SN61 już w 1960 r. Ciekawe zatem jakie źródło jest bardzie wiarygodne. W związku z tym co napisałem zastanawiam się jakie po II wś. na linii 213 kursowały ropne parowozy Ol12 czy Tr12? Gdzie była stacja tankowania tych parowozów w Pucku czy może w Gdyni? Kiedy ostatecznie zlikwidowano parowozownię w Pucku? Kiedy zakończyła się obsługa pociągów na Hel trakcją parową? Jakie serie parowozów docierały na Hel? I jaka to trakcja spalinowa obsługiwała w lecie 1960 r. linię na Hel? Znalazłem gdzieś w necie informację, że na Hel z pociągami dalekobieżnymi docierały bydgoskie Pm2, ale czy faktycznie tak było tego nie mogę potwierdzić. Może ktoś z forumowiczów posiada odpowiedzi na moje pytania. Pozdrawiam. Piotr.
Wiem, że to nie ten dział ale aby nie zaśmiecać forum przedstawię się tutaj przy okazji pisząc tego posta. Witam wszystkich jestem Piotr koleją interesuję się od kiedy pamiętam a może i wcześniej bo z opowieści rodziców wynika, że nawet jako brzdąc ciągnęło mnie na stację. Jestem zbieraczem modeli w skali H0. Ale zmierzając do brzegu. Niedawno nabyłem stary już model austriackiej firmy Kleinbahn - parowóz serii Br 156 - lub jak kto woli Tr12. Zainteresowałem się tą serią i troszkę poszukałem informacji na jej temat. W artykule o Tr12 Pana Bogdana Pokropińskiego (Koleje Małe i Duże nr 24 - 1/2007) odnajdujemy informację, że w latach 50 parowozy tej serii przebudowane na opalanie ropą naftową obsługiwały lokalny ruch pociągów (pasażerskie i towarowe) na linii 213 Reda - Hel. Andrzej Adler w "W Parowozowni i na szlaku" opisuje zaś ropne parowozy serii Ol12 przydzielone do parowozowni w Pucku. Wiadomym jest fakt, że przed II wojną półwysep obsługiwały ropne Tp3. Ciekawostką jest fakt, że parowozy Tp3 podpinane były do pociągów "turystycznych" (kursujących z kraju nad morze) już w Gdyni, zaś na czele takiego składu jechała OKl27, którą odłączano w Pucku. Po wojnie według rozkładów jazdy do 1960 r. zarezerwowano 10 postój w Pucku na odłączenie parowozu albo wymianę lokomotyw. W rozkładzie jazdy lato 1960 r. 90% pociągów obsługiwane było trakcją spalinową, bynajmniej tak są oznaczone kursy, zaś w Pucku zlikwidowano 10 postój. Pociągi rozpoczynające bieg w Pucku nie są oznaczone symbolem "trakcja spalinowa". W rozkładzie jazdy lato 1963 r. oznaczenie "pociąg prowadzony trakcją spalinową" posiada tylko Express "Neptun". W monografii "Magistrala węglowa", na końcu pozycji zamieszczone sa wykazy poszczególnych parowozowni. Wg autorów monografii w Gdyni liniowe lokomotywy spalinowe SM41 oraz wagony motorowe SN61 pojawia się dopiero w 01.01.1965 r. Zaś w KMiD artykuł o SN61 Gdynia otrzymała fabrycznie nowe SN61 już w 1960 r. Ciekawe zatem jakie źródło jest bardzie wiarygodne. W związku z tym co napisałem zastanawiam się jakie po II wś. na linii 213 kursowały ropne parowozy Ol12 czy Tr12? Gdzie była stacja tankowania tych parowozów w Pucku czy może w Gdyni? Kiedy ostatecznie zlikwidowano parowozownię w Pucku? Kiedy zakończyła się obsługa pociągów na Hel trakcją parową? Jakie serie parowozów docierały na Hel? I jaka to trakcja spalinowa obsługiwała w lecie 1960 r. linię na Hel? Znalazłem gdzieś w necie informację, że na Hel z pociągami dalekobieżnymi docierały bydgoskie Pm2, ale czy faktycznie tak było tego nie mogę potwierdzić. Może ktoś z forumowiczów posiada odpowiedzi na moje pytania. Pozdrawiam. Piotr.