• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolejowy półwysep helski i linia 213

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.268 58 3
Czy ktos mi zdradzi sekrety tych latarni co widać na dworcu? Jedna podwieszana wysoko przy budynku inne niskie na peronach. Czy to latarnie naftowe, gazowe, czy na karbid?
Gazowe lampy raczej to nie były ponieważ sieci gazowej na półwyspie przed II wojną nie było. Do lat 90 oświetlenie semaforów i na zwrotnikach zwrotnic było naftowe. W Kuźnicy lampiarnia była w budynku w którym obecnie jest WC
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.268 58 3

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
Raczej 1939 - no chyba, że to materiały operacyjne Abwehry - opis dla Wehrmachtu i Kriegsmarine do przyszłych działań bojowych ....
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.268 58 3
No to ciekawe kto i po co to robił skoro opis po niemiecku ... ???
Cytat Autorki wpisu : " To akurat jest opublikowany artykuł o polskich portach rybackich "Polnische Fischereihäfen", którego autorem jest prof. dr Hansen z Gdańska" a materiały pochodzą z niemieckiego archiwum wojskowego we Freiburgu z oryginalnej tajnej dokumentacji na temat przygotowań Niemców do wojny w Zatoce Gdańskiej i na Półwyspie Helskim oraz początkowego etapu działań wojennych.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
Cytat Autorki wpisu : " To akurat jest opublikowany artykuł o polskich portach rybackich "Polnische Fischereihäfen", którego autorem jest prof. dr Hansen z Gdańska" a materiały pochodzą z niemieckiego archiwum wojskowego we Freiburgu z oryginalnej tajnej dokumentacji na temat przygotowań Niemców do wojny w Zatoce Gdańskiej i na Półwyspie Helskim oraz początkowego etapu działań wojennych.
No to coś z mojej hipotezy się sprawdza "GEHEIM" :)
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.268 58 3
Tam była pierwsza stacja we Wielkiej Wsi Hallerowo na której miedzy innymi przygotowywano wagony do podróży. Bocznica była w miejscu dużego parkingu u nasady Półwyspu. Do dziś budynek tej stacji stoi koło stacji Paliw (obecnie Circle K) tylko ze przebudowany
http://wolneforumgdansk.pl/viewtopic.php?t=972
Tu widać wagony na bocznicach
wielka_wie_panorama_stary_dworzec_179.jpg

Tu dobrze widać chociaż retusz jest spory
wielka_wie_szlaban_179.jpg


Jakby była dzisiaj to służylaby zaopatrzeniu sklepów dla windsurferów :LOL:.
Tak swoją drogą to chyba Niemcy popełnili błąd - bo droga na Hel powinna być na południe od toru a na tym szkicu jest na północ..
Niemcy się nie pomylili taki układ drogowy był przed i w czasie wojny:)
[DOUBLEPOST=1515087065][/DOUBLEPOST]P.S. temat bocznicy był poruszany w tym wątku:)
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.268 58 3
Tak z ciekawości - tor szedł +/- jak dzisiaj a droga była bliżej morza czy odwrotnie ? No bo jakaś droga do Helu była ...
U nasady Półwyspu droga była poprowadzona od północnej strony toru dopiero przed Kuźnicą a dokładniej ok 200 m od miejsca przerwania Półwyspu Helskiego w kierunku Kuźnicy droga ponownie przechodziła na południowa stronę torów
 

lokfan

Znany użytkownik
Reakcje
1.249 9 0
Stara droga, przynajmniej do Kuźnicy jest do dziś używana na duże mierze zgodnie ze swym pierwotnym przebiegiem jako droga techniczna Urzędu Morskiego i leśnictwa. Dodatkowo służy jako oznakowany szlak turystyczny przez pówysep! Szedłem nią dziesiątki razy !
 

Podobne wątki