• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

"Kolejowy" Ostrów (wczoraj i dziś)

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.218 8 0
#1
Inspiracją do powstania tego tematu, jest skromna wystawa starych fotek zorganizowana na ostrowskim Rynku przez muzeum. Dochodzi jeszcze ten "cholerny", lokalny patriotyzm ;)
Trochę starych fotek z rodzinnego albumu (związanych z koleją) - też postaram się zamieścić. Może znajdą się też inne osoby, które coś udostępnią.

Pierwsze foty - wielki młyn parowy (zawsze myślałem, że to elewator zbożowy). Fotka z ok.1925 roku oraz stan obecny (postępująca degradacja porzuconego obiektu).

Kolejna fota, przedstawia Fabrykę Wagon (jeszcze w trakcie budowy) - fota z 1921 roku. No i kolejne foty z 2007 roku - początek likwidacji. Widoczny charakterystyczny budynek elektrowni.

Ostatnia, archiwalna fota - przedstawia dworzec kolejowy z okresu międzywojennego oraz stan dzisiejszy (po dwukrotnej przebudowie).
 

Załączniki

christophp

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#2
Na tej fotce bardzo wyraźnie widać bocznice (rampę) zakładu, której już nie ma - zostały już tylko rury zsypowe z młyna nad miejsce dawnego torowiska - na google jak dobrze się przypatrzeć widać miejsce, gdzie ten tor włączał się do obecnego torowiska.
 

Załączniki

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.218 8 0
#4
Kolejna porcja fotek z "wiaduktem odolanowskim" w roli głównej.

Pierwsza fota wykonana w latach 1941/42 na budowaną przez Niemców "grupę towarową południe". Widoczny wiadukt odolanowski (jeszcze stary) oraz stan dzisiejszy.

Kolejna, przedstawia demontaż starego wiaduktu (czyli po roku 1942). W miejsce starej konstrukcji, zamontowano nową (dłuższą) produkcji berlińskiej firmy G.E.Dellschau-Stahlbau. W ten sposób poszerzono "wąskie gardło" węzła ostrowskiego. Archiwalna fotka pochodzi z książki "130 lat kolei w Ostrowie" B.Jarosz, M.Półciennik. Nowa - stan dzisiejszy, po prawie rocznym remoncie.

Trzecia fota archiwalna - z rodzinnego albumu :) Oczywiście, wykonana z wiaduktu odolanowskiego z widoczkiem na stację (rok 1959/60). Widać "teerkę" prowadzącą skład towarowy z Oleśnicy. No i widoczek "dzisiejszy".
 

Załączniki

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.218 8 0
#6
może więcej fotek archiwalnych:rolleyes: ?
Tylko skąd je brać ;)

Dzisiaj "wiadomości" z torów fabrycznych. W latach dwudziestych - sztandarowa inwestycja Ostrowa. Dziś, po starej części zakładu pozostał tylko grunt i jeden obiekt (zabytkowy - inaczej też by zniknął).
Pierwsza fota wykonana ok.1921 roku, kolejne, to ok.1980 (widać cały przekrój remontowanych wagonów), 2007 - początki rozbiórki obiektów i kolejna - stan obecny. Punktem odniesienia - widoczny charakterystyczny budynek zarządu.

Dwie ostatnie fotki pochodzą z portalu "ok-kolej". Wykonane we wrześniu 1939 roku (z prywatnych zbiorów), ukazują zniszczenia linii kolejowej na odcinku Ostrów - Kalisz. Ponieważ fotki są bardzo małe (i ciężko cokolwiek dostrzec) przypuszczam, że pierwsza ukazuje zniszczony wiadukt nad ul.Młyńską (tory w kierunku Poznania i Kalisza) druga zaś most nad Ołobokiem (linia przebudowana przez okupanta podczas II WŚ.)
 

Załączniki

MAnTonI

Aktywny użytkownik
Reakcje
182 1 0
#7
Inspiracją do powstania tego tematu, jest skromna wystawa starych fotek zorganizowana na ostrowskim Rynku przez muzeum. Dochodzi jeszcze ten "cholerny", lokalny patriotyzm ;)
Trochę starych fotek z rodzinnego albumu (związanych z koleją) - też postaram się zamieścić. Może znajdą się też inne osoby, które coś udostępnią.

Pierwsze foty - wielki młyn parowy (zawsze myślałem, że to elewator zbożowy). Fotka z ok.1925 roku oraz stan obecny (postępująca degradacja porzuconego obiektu).

Kolejna fota, przedstawia Fabrykę Wagon (jeszcze w trakcie budowy) - fota z 1921 roku. No i kolejne foty z 2007 roku - początek likwidacji. Widoczny charakterystyczny budynek elektrowni.

Ostatnia, archiwalna fota - przedstawia dworzec kolejowy z okresu międzywojennego oraz stan dzisiejszy (po dwukrotnej przebudowie).

Lokalny patriotyzm to dobra rzecz :) Utrwalamy dzięki temu odczuciu/uczuciu na fotografiach historię naszych miejscowości :)

W budynku (w oddali na tej fotce F.Wagon-wid.3.jpg) przepracowałem dwa tygodnie w styczniu/lutym 2006 r. u pani syndyk, która jak się okazało ... niewiele pomogła Wagonowi oraz mnie. Dziś tych budynków już nie ma i przejeżdżając często ul. Wrocławską patrzę w bok pokazując żonie do znudzenia że tu kiedyś, zanim się poznaliśmy pobywałem jako pracownik. No szkoda mi tych starych murów :)
Proszę powiedzieć do kiedy jest ta wystawa na Ostrowskim rynku, gdyż często bywam w Kaliszu tak więc może i na rynek Ostrowa zawitam.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.218 8 0
#9
Podczas dzisiejszej, krótkiej wizyty "na kolei" z okazji Dni Techniki, udało mi się namówić kustosza Izby Tradycji do wypożyczenia paru archiwalnych fotek. Ponieważ zgodził się na ich upublicznienie - wklejam skany.

Wszystkim niedowiarkom twierdzącym, że w Ostrowie nie było parowozów - mówimy stanowcze NIE ! ;)

Fota 1 - Ty1-55 (jedna z czterech maszyn stacjonujących w Ostrowie) na szlaku z towarowym.
Fota 2 - Tr203-297 - (również ostrowska, jedna z dziewięciu).
Fota 3 - Ty45-403 - na dzień 1.01.1963 roku stacjonowało w Ostrowie 49 maszyn tego typu. Opis na odwrocie fotki: "Załoga Parowa I kl. Ostrów. 130 tys. km bez płukania kotła i naprawy śr. w 1953 r."
Fota 4 - uczniowie Gimnazjum Kolejowo-Mechanicznego w Ostrowie na tle parowozu Ty45 (numer niewidoczny) rok 47/48.
Fota 5/6 - Widok na głowicę północną ostrowskiej stacji - przełom lat 50/60. Widoczna "bana" z Poznania (prowadzona parowozem ;)) i charakterystyczny młyn parowy. I widoczek z dzisiaj.
Fota 7 - wizyta jarocińskiej OKo1(stacjonowało 9 maszyn tego typu), widoczna kładka dla pieszych nad torami stacji ostrowskiej. Fota kiepska, bo robina "z ręki" w dodatku przez szybę. Trzeba będzie porozmawiać z kustoszem o wypożyczeniu.
Fota 8/9 - jedna robiona przez szybkę (TKt48) druga skanowana. Nie wiem gdzie wykonane (w Ostrowie raczej nie), ale mi się podobały, więc zamieszczam :)

To narazie tyle - wieczorkiem parę fotek współczesnych z dzisiejszej imprezy.
 

Załączniki

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.218 8 0
#12
I obiecane fotki z cyklicznej imprezy organizowanej przez SITK, PKP CARGO Tabor, Holdikom, Vossloh, KMK - czyli Dni Techniki Kolejowej.

W tym dniu, można swobodnie wejść i pozwiedzać ostrowską "szopę" oraz przyległy teren. Wydawało by się, że to niewiele. Jednak udostępnienie bądź co bądź terenu na co dzień zamkniętego dla zwykłych ludzi, może zakończyć się różnie. Bo właśnie dziś, jedna ze zwiedzających osób wpadła do kanału rewizyjnego. W dodatku, to żona bliskiego Kolegi. Całe szczęście, że wezwana karetka pogotowia nie musiała wracać do szpitala na sygnale.

Oprócz otwartej Izby Tradycji, prezentowanej w budynku dworcowym makiety TT, można było podziwiać naprawiane i modernizowane w Ostrowie lokomotywy. Dwie z nich, udostępniono zwiedzającym - można było samodzielnie (oczywiście pod nadzorem) poprowadzić loka.
Zorganizowano również konkurs drezynowy, co przy dzisiejszej "parówie" - powodowało odwodnienia organizmów śmiałków ;)
 

Załączniki

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.218 8 0
#13
Dzisiaj parę fotek torów zakładowych (ZNTK).

W latach 70, na nowych terenach włączonych do ZNTK, zbudowano grupę torów służących do podejmowania kierowanych do naprawy wagonów. Zwana potocznie "Bazą Janków", była w zasadzie małą stacją. Wyposażona we własną nastawnię i system zabezpieczenia ruchu. Połączona ze stacją kolejową nowo zbudowaną bocznicą.
W tym czasie, prace manewrowe na terenie ZNTK liczącym ponad 120 hektarów powierzchni ;), wykonywały 4 lokomotywy spalinowe. Zaś nad utrzymaniem torów - czuwało ok. 70 osób.

Fotki archiwalne - z lat 70 i ich współczesne odpowiedniki. Ostatnie dwie, to jedyny ślad po "bazie" - tor dojazdowy oraz nowa inwestycja drogowa nad torami bocznicy EKK Wagon.
 

Załączniki

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.218 8 0
#16
Ciekawy wagon pomiędzy Gagsem a chłodnią. Niby też Gags, ale dach ma dziwny. To ten słynny 407S?
Zgadza się. Drugi trochę dalej.
Aleś Ty czujny ;) W dalszym ciągu poszukuję jakichkolwiek fotek tego wagonu !

a masz gdzieś fotki tej makiety z bliska ?
Nie mam - zdechły mi baterie w aparacie. Ale przy okazji wizyty w siedzibie SITK, postaram się "lekcję odrobić" ;)
 

Załączniki

christophp

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#17
A tak z ciekawości się zapytam jakie mają plany do torów bocznicowych przy PKP Energetyka - jeszcze całkiem nie tak dawno stało tam dosyć sporo węglarek w różnym stanie - obecnie już nie ma ani jednaj a trakcja nad tymi torami została zdemontowana...
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.218 8 0
#19
Dzisiaj sesja fotograficzna ostrowskiego dworca a w zasadzie jego wnętrza. Na dzień dzisiejszy - to również wspomnienie. Po długotrwałym remoncie - wreszcie przekazany do użytkowania. Na remont generalny, czekają jeszcze dwa z trzech peronów oraz przejście podziemne dla podróżnych.
Oprócz pierwszej (ta z lat 59/60), pozostałe fotki pochodzą z lat 70, wykonane podczas okolicznościowej wystawy na dworcu.[DOUBLEPOST=1371395735,1371395404][/DOUBLEPOST]
 

Załączniki

zinq

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#20
Super zdjęcia, sytuacja jak wszędzie historia zanika w oczach, mimo że jestem w miarę młodym człowiekiem to mnie serce boli gdy widzę jak huty, fabryki czy bocznice zmieniają się w gruz i puste place. Żałuję że w latach 90tych nie fotografowało się wszystkiego co nieczynne ponieważ jeszcze wtedy jakiś ślad pozostał. W mieście w którym żyje 80% nieużywanych bocznic zniknęło bezpowrotnie a pamiętam jak jeszcze na niektórych coś się działo.
 

Podobne wątki