• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Kolejowe klimaty...

Reakcje
27 0 0
Dziękuję za te informacje, przydadzą się przy okazji symulowania ruchu pociągów na makiecie. Przy okazji mam jeszcze jedno pytanie związane z tematem. Czasami widywałem składy towarowe pozbawione lokomotywy odstawione na torach głównych (a jeszcze częściej bocznych) w taki sposób, że końcówka składu wystawała za semafor. Czy w takiej sytuacji gdy lokomotywa podepnie się od tej wystającej strony, maszynista ma obowiązek wepchnąć skład za semafor, żeby widzieć wyświetlane na nim sygnały czy może sygnały podawane są mu wtedy w inny sposób (radio/ręcznie/rozkaz pisemny)?

To zagadnienie również ma znaczenie na makietach h0 z uwagi na zbyt krótkie tory stacyjne.

I może jeszcze jedno pytanie związane z powyższym zagadnieniem. Czy tabor pozbawiony lokomotywy może zostać zgodnie z przepisami odstawiony na torze głównym, skoro nie mogą występować w nich żeberka czy wykolejnice? Jak w takim razie zabezpieczyć tabor przed zbiegnięciem? Czy wystarczą płozy? (W h0 płozy hamulcowe produkuje np. Roco).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.373 463 29
składy towarowe pozbawione lokomotywy odstawione na torach głównych (a jeszcze częściej bocznych) w taki sposób, że końcówka składu wystawała za semafor
Taka sytuacja jest możliwa tylko na torach głównych (dodatkowych), bo na bocznych nie ma semaforów.
Czy w takiej sytuacji gdy lokomotywa podepnie się od tej wystającej strony, maszynista ma obowiązek wepchnąć skład za semafor, żeby widzieć wyświetlane na nim sygnały czy może sygnały podawane są mu wtedy w inny sposób (radio/ręcznie/rozkaz pisemny)?
To zależy od konkretnej sytuacji. Zasadniczo w ogóle nie powinno się tak robić, koniec składu może wystawać za semafor, ale lokomotywa nie powinna podjeżdżać od tej strony. Jeżeli wyjątkowo zdarzy się taka konieczność, to należałoby przepchnąć skład tak, żeby lokomotywa stała przed semaforem. I chodzi nie tylko o to, żeby maszynista wdział sygnał, ale przede wszystkim żeby dało się nastawić przebieg wyjazdowy i podać sygnał zezwalający na semaforze. W sytuacji jeszcze bardziej wyjątkowej, gdy nie da się cofnąć, pozostaje sygnał zastępczy albo rozkaz szczególny, ale to na prawdę wyjątek.
Czy tabor pozbawiony lokomotywy może zostać zgodnie z przepisami odstawiony na torze głównym, skoro nie mogą występować w nich żeberka czy wykolejnice? Jak w takim razie zabezpieczyć tabor przed zbiegnięciem? Czy wystarczą płozy?
Może zostać na torze głównym dodatkowym, a tam jak najbardziej żeberka ochronne mogą być, choć nie zawsze są. Na torze głównym zasadniczym (przedłużenie toru szlakowego) raczej nie odstawia się składów, bo trudno wtedy przejechać przez stację, choć zwykle się da jakimś torem głównym dodatkowym z ograniczoną prędkością. Skład musi być zahamowany i dodatkowo zabezpieczony płozami. Ponadto należy pilnować czasu, gdyż powietrze z układu hamulcowego stopniowo uchodzi (zawsze są jakieś nieszczelności), więc po pewnym czasie hamulce przestają działać. Nie znam na pamięć przepisów regulujących to zagadnienie.
 

radek_m

Aktywny użytkownik
Reakcje
145 3 0
[QUOTE="... Ponadto należy pilnować czasu, gdyż powietrze z układu hamulcowego stopniowo uchodzi (zawsze są jakieś nieszczelności), więc po pewnym czasie hamulce przestają działać. Nie znam na pamięć przepisów regulujących to zagadnienie.[/QUOTE]

Jak powietrze ujdzie to raczej hamulce będą trzymać.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.373 463 29
Raczej nie, bo hamulce są trzymane sprężonym powietrzem ze zbiornika wagonu, a nie sprężyną. W pozycji odhamowanej ciśnienie powietrza ze zbiornika jest równoważone ciśnieniem powietrza w przewodzie głównym. Przy obniżeniu ciśnienia w przewodzie głównym (lub jego całkowitym spuszczeniu, np. w wyniku rozerwania przewodu), ciśnienie powietrza w zbiorniku wagonu uruchamia hamulec.
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.256 496 29
Na paliwie płynnym, dziś wcale nie jesteśmy grubsi, ja po świętach ważyłem 88 kg, spoważnieliśmy tylko odrobinę, no i ja się wolniej ruszam, ale to wszystkie kontuzje cierpliwie zbierane przez lata.
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
4.635 33 4
Podwójny mandat, wkraczanie nielegalnie na tereny kolejowe oraz spożywanie niedozwolonych napojów ;)
PS. A w torbach pewnie klucze do odkręcania tabliczek z lokomotyw ;)
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki