• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolejowe budowle o znaczeniu militarnym...

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
465 0 0
#21
Most kolejowy na Odrze niedaleko przystanku Stany, linia Wolsztyn - Nowa Sól. Pod wieżą znajdował się schron połączony przejściem pod torem z drugą częścią obiektu. Most miał dwa takie przyczółki, wschodni został zniszczony w 1945 roku. Most Stany.jpg
 
Reakcje
0 0 0
#22
Najwięcej budowli (w bardzo szerokim znaczeniu tego słowa) o znaczeniu militarnym powstało na sieci PKP w okresie zimnej wojny. Pisanie o polskiej kolei z czasów epoki III, IV bez uwzględniania tego do czego służyła w czasie „P” i była przygotowywana w czasie „Z” (zagrożenia) i „W” jest fałszowaniem jej rzeczywistości. Podam kilka przykładów.

Na granicy polsko-sowieckiej zbudowano Stałe Rejony Przeładunkowe (SRP): Braniewo, Skandawa, Kuźnica Białostocka, Zubki Białostockie, Narewka, Terespol, Dorohusk, Werchrata, Medyka. W związku ze zniszczeniem mostów na Wiśle, Odrze (czas”W”) planowano tworzenie Tymczasowych Rejonów Przeładunkowych. Przez Polskę prowadziło 8 linii transportowych o układzie równoleżnikowym Wschód-Zachód.

Mosty składane. Wojsko posiadało przęsła składane L-30, L-36. Te drugie budowane były za pomocą dźwigu kolejowego SRK 50. Kto chce niech poszuka w Google o składanej estakadzie kolejowej REM-500, polskim odpowiedniku SEK-500 czy moście kolejowo-drogowym NŻM-56 i ćwiczeniach np.: „Bariera 70”, „Wisła 75”, „Bariera 79”.

Składy amunicji. Jak ktoś mi mówi, że „tort” to fikcja, to go pytam czy widział układ torowy w składzie amunicji. Nie będę pisać o „drobnych” przykładach takich jak punkty dezaktywacji taboru, Pociągach Odbudowy Mostów/Nawierzchni, budowie dużej liczby łącznic z przeznaczeniem wojskowym czy punktach rozburtowania węglarek, bo PKP nie miały wystarczającej liczby platform.
 
Reakcje
0 0 0
#24
Proszę napisz coś jeszcze!
To może coś o parowozowniach? :) W epoce III-IV wachlarzowe to przeżytek, w czasie II wojny światowej Niemcy na ziemiach polskich przygotowując się do „Barbarossy” budują prostokątne lub schodkowe. W wachlarzowej bardzo łatwo można unieruchomić loki poprzez zniszczenie obrotnicy. Sądzę, że to ważna informacja dla modelarzy PKP epoki III oraz IV, a chyba niezbyt często uwzględniana.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#26
To może coś o parowozowniach? :) W epoce III-IV wachlarzowe to przeżytek, w czasie II wojny światowej Niemcy na ziemiach polskich przygotowując się do „Barbarossy” budują prostokątne lub schodkowe.
A jednak wachlarzową też zbudowali - Dęblin.
A tak naprawdę to większość kolejowych obiektów była budowana w uzgodnieniu z władzami wojskowymi. Pamiętam pancerne drzwi w tunelu żagańskim, schrony pod placem dworcowym we Wrocławiu, ceglany bunkier przy bocznicy wojskowej na Powązkach, strzelnice przy bocznicy na lotnisko dęblińskie, resztki bunkra przy rozebranej linii waskotorowej Kętrzyn-Mrągowo, schron pomiędzy torami wąskimi a normalnymi w Mrągowie. Oczywiście nie wszystko pamietam ale gdyby dobrze poszperać w pamięci to się może okazać, że wszędzie "coś" tam było. I oczywiście strażnice przy mostach na terenie Galicji - Łętownia, okolice Tarnowa i chyba Spytkowic.
Natomiast w ostatnim okresie /30 lat temu/na linii Puławy - Bąkowiec conajmniej dwukrotnie zbudowano most przez Wisłę. W ówczesnym Dzienniku Telewizyjnym był pokazany przejazd pociągu prowadzonego dwoma gagarinami. Oczywiście nie podano dokładnego miejsca przeprawy a określono to w sposób następujący: "na jednym z poligonów warszawskiego okręgu wojskowego ...."
 
Reakcje
0 0 0
#27
Bardzo ciekawe, choć III epoka i późniejsze, to nie "moje" czasy.
Znalazłem jednak w zakładkach dobrą informację o Braniewie, więc pozwalam sobie ją wkleić:

http://www.starejuchy.pl/kolej/wrpbran/wrpbraniewo.htm

T.
SRP na granicy wschodniej, które wymieniłem wcześniej zostały ukończone, były wykorzystywane przez Północną Grupę Wojsk Armii Radzieckiej stacjonującą w Polsce oraz Grupę Wojsk Radzieckich w Niemczech, czyli AR stacjonującą w NRD.
 

MAnTonI

Aktywny użytkownik
Reakcje
182 1 0
#29
Przypominam że temat nadal otwarty :)
Fotki z dziś z Wrocławia Świebodzkiego, jeden einmannbunker (w nowoczesnym malowaniu maskującym)
SNV33324.JPG
SNV33325.JPG
SNV33326.JPG


i jedna.... strzelnica z wieżyczki ? Budynek mieszkalno administracyjny o charakterze ... obronnym
SNV33313.JPG


Pogoda dopisała to i się człowiek poszwędał po wrocławskim śmietnisku, przepraszam .... zabytkowym dworcu kolejowym o zastosowaniu handlowym i artystycznym.
 

Podobne wątki