• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolejki Wąskotorowe Krakowa

KrakusKR

Nowy użytkownik
Reakcje
32 0 2
#1
Witam Kolegów. Może temat wydawać się dziwny, co ma Kraków i kolejki wąskotorowe wspólnego. Wychodzi na to że ma i wiązka z tym chciałbym poszerzyć swoją wiedze na ten temat i poszukuje nowych informacji na temat kolejek w Krakowie. Kolejki znajdowały sie miedzy innymi w zakładzie sody Solvay i jeździły do kamieniołomu Zakrzówek, W starej fabryce Bonarka jeździły do kamieniołomu przy ulicy kamińskiego, W kamieniołomie Liban, Zalew Bagry dawne wirowisko cegielniane tak samo Cegielnia w Łagiewnikach też miała kolejkę to wirowiska koło Bonarki. Kamieniołom Pychowice, Wadosciagi krakowskie na Bielanach, Kolejka młodzieżowa na Bielany "Lajkonik", Kolejki Forteczne. Jak by nie patrzeć miasto było usłane całe kolejkami wąskotorowymi a śladu po nich niema już żadnego. Dlatego moje Pytanie posiadacie Koledzy jakąś większą wiedze na ten temat? Jako mieszkaniec krakowa i hobbysta kolejowy warto było by wiedzieć coś więcej na temat tych kolejek bo chciałbym poszerzyć swoją wiedze na ten temat która jest raczej ogólnikowa :( Nie ukrywam że najciekawsza wydaje mi się kolejka zakładów Solvay i największa ale informacji o niej jak na lekarstwo i dokumentacji fotograficznej też podobnie kolejka z zalewu bagry kótra została wydobyta w latach 80 czy 90 z dna zalewu.
Każda nowa informacja może być cenna i na pewno poszerzyła by moją wiedze na ten temat :)
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
#2
Prawdę mówiąc po przeczytaniu tytułu wątku, serce zabiło mi żwawiej, o jest gość co nam opowie o wąskotorówkach w Krakowie, co mnie jako obcego w tych stronach, ale miłośnika grodu Kraka, niezmiernie uradowałoby, a tu się okazuje, że to tylko seria pytań, hm szkoda.
 
OP
OP
KrakusKR

KrakusKR

Nowy użytkownik
Reakcje
32 0 2
#3
Prawdę mówiąc po przeczytaniu tytułu wątku, serce zabiło mi żwawiej, o jest gość co nam opowie o wąskotorówkach w Krakowie, co mnie jako obcego w tych stronach, ale miłośnika grodu Kraka, niezmiernie uradowałoby, a tu się okazuje, że to tylko seria pytań, hm szkoda.
Bo sam musisz przyznać że informacji o tych kolejkach jest jak na lekarstwo :( jak znajdę tylko artykuł który kiedyś miałem zapisany o tych kolejkach to się podzielę, Dla mnie spore kompendium wiedzy na ten temat kilka stron bardzo ciekawych informacji :)
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.095 3 1
#4
Witam Kolegów. Może temat wydawać się dziwny, co ma Kraków i kolejki wąskotorowe wspólnego. Wychodzi na to że ma i wiązka z tym chciałbym poszerzyć swoją wiedze na ten temat i poszukuje nowych informacji na temat kolejek w Krakowie. Kolejki znajdowały sie miedzy innymi w zakładzie sody Solvay i jeździły do kamieniołomu Zakrzówek, W starej fabryce Bonarka jeździły do kamieniołomu przy ulicy kamińskiego, W kamieniołomie Liban, Zalew Bagry dawne wirowisko cegielniane tak samo Cegielnia w Łagiewnikach też miała kolejkę to wirowiska koło Bonarki. Kamieniołom Pychowice, Wadosciagi krakowskie na Bielanach, Kolejka młodzieżowa na Bielany "Lajkonik", Kolejki Forteczne. Jak by nie patrzeć miasto było usłane całe kolejkami wąskotorowymi a śladu po nich niema już żadnego. Dlatego moje Pytanie posiadacie Koledzy jakąś większą wiedze na ten temat? Jako mieszkaniec krakowa i hobbysta kolejowy warto było by wiedzieć coś więcej na temat tych kolejek bo chciałbym poszerzyć swoją wiedze na ten temat która jest raczej ogólnikowa :( Nie ukrywam że najciekawsza wydaje mi się kolejka zakładów Solvay i największa ale informacji o niej jak na lekarstwo i dokumentacji fotograficznej też podobnie kolejka z zalewu bagry kótra została wydobyta w latach 80 czy 90 z dna zalewu.
Każda nowa informacja może być cenna i na pewno poszerzyła by moją wiedze na ten temat :)
Kolega raczy poprawić pewne niedoskonałości językowe w swojej wypowiedzi.

a śladu po nich niema już żadnego
Otóż ślady są i to bardzo wyraźne. Wiedzę tę czerpię wyłącznie z sieci, kolega jako mieszkaniec Krakowa powinien wiedzieć więcej.
 
Ostatnio edytowane:

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.336 56 1
#5
Przy ul. Kopernika na terenie Samorządowego Przedszkola nr 1 stoi parowóz wąskotorowy z kolei kocmyrzowskiej. Zdjęcie z map google, gdzieś miałem u siebie ale nie mogę coś znaleźć.

lok.png

Żródło: Google maps.

Między Carrefourem na zakopiance a Castoramą jest budynek z kilkoma sklepami - w korytarzu ciekawe zdjęcia z zakładów Solvay w czasie gdy pracowały jak i już w trakcie rozbiórki. Naprzeciwko sanktuarium, niedaleko od przystanku kolejowego przy ulicy Józefa Marcinka znajduje się wagon-koleba, jak twierdzi tablica z tej kolei wąskotorowej. Szczątki wiaduktu również istnieją. Duży most (czy to tam poruszała się kolejka?) też funkcjonuje, jednak już przerobiony. Na zakrzówku wokół kamieniołomu siatka zawieszona jest na szynach wąskotorowych - przynajmniej z jednej strony.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#9
Ten parowóz z przedszkola to raczej jest z Białośliwia. W latach osiemdziesiątych jak tam byłem to Naczelnik kolejki pytał mnie czy ten parowóz jeszcze istnieje, bo pamiętał jak go do Krakowa wysyłali.
 
Reakcje
201 4 0
#11
Gdzieś kiedyś, niestety teraz nie pamiętam gdzie spotkałem się z informacją, że bodajże w roku 1963 lub coś koło tego ten parowóz był wysłany z Myszyńca do Białośliwia (być może tylko w celu naprawy?), a stamtąd dopiero do Krakowa, więc to co pisał Tomek K może być prawdą.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.095 3 1
#13
Pytanie, na ile wiarygodna jest taka metryczka na stronie internetowej...
Akurat ta strona jest w mojej opinii rzetelna.
Potwierdza to książka Koleje Wąskotorowe na Kurpiach A. Tajcherta:
T2-73; Henschel 23161/1936; Dr. Sholtz Essen -> HFB 7040; 31.08.1964 -> Kolej Dziecięca Kraków; obecnie Przedszkole nr 1
Podobny zapis znajdziemy przy tym parowozie:
T2-57; Henschel 24141/1939; HFB 2406 -> CHZ ok. 1948 -> Jędrzejów; 31.08.1964 -> Kolej Dziecięca Kraków

Naprawa w Białośliwiu nie jest wykluczona, ale nie ma potwierdzenia w znanych mi źródłach pisanych.

Kolego @KrakusKR polecam zapoznać się z numerem 3/2013 czasopisma Stalowe Szlaki. Jest tam artykuł o kolei dziecięcej jak również opis przedwojennej "Kolei Kraków - Bielany"
 
Reakcje
201 4 0
#14
Niewykluczone, że w oficjalnych dokumentach pobyt parowozu T2-73 w Białośliwiu nie jest odnotowany, tym bardziej, że miał być przekazany z PKP na kolej dziecięcą.
O ile jednak dobrze pamiętam, to informację o jego pobycie tam widziałem kiedyś w pewnej teczce z różną korespondencją służbową na temat przekazań parowozów z i do WMD Białośliwie, do której miałem wgląd w 2002 roku. Były tam ułożone w porządku chronologicznym różne protokoły, listy przewozowe i inne dowody przekazania środków trwałych z i do tej jednostki. Oidp to właśnie tam był też niedatowany "kwit" mówiący o parowozie T2-73. W moich danych odnotowałem sobie tylko, że około 1963 roku ten parowóz przybył do Białośliwia i stąd mam taką właśnie informację.
 
OP
OP
KrakusKR

KrakusKR

Nowy użytkownik
Reakcje
32 0 2
#16
Otóż ślady są i to bardzo wyraźne. Wiedzę tę czerpię wyłącznie z sieci, kolega jako mieszkaniec Krakowa powinien wiedzieć więcej.
Ślad śladowi nie równy. Ja nie uważam się za nie wiadomo jakiego pasjonata kolei lubię ten temat i tyle. Mieszkam w tym mieście i chyba warto tą wiedze wzbogacić też o wiedze innych ludzi o ile są chętni się nią podzielić. Jestem z tych osób co lubi spędzać czas w terenie o ile ten czas mam np ze zdjęciami, mapami i szukać tych miejsc. A wiedza książkowa to dopełnienie dla mnie.
.
Kamieniołom Liban pozostałości torowiska

DSC_0290.jpg DSC_0284.jpg DSC_0280.jpg DSC_0285.jpg

DSC_0278.jpg DSC_0288.jpg
 
OP
OP
KrakusKR

KrakusKR

Nowy użytkownik
Reakcje
32 0 2
#18
Moje wiosną tego roku. Zaczołem z nudów eksplorować kamieniołom i na jednej z półek skalnych są resztki torowiska dokładnie po stronie zachodniej. Pewnie gdyby nie kręcono w nim Listy Schindlera znalazło by się więcej zeczy na dnie wyrowiska. A tak nawiasem mówiąc ładne miejsce
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
#19
Miejsce super, szkoda że nie zerknąłeś na cechy na szynach być może byłoby coś ciekawego, znaczy każda jest ciekawa jeśli jest.
A może jeszcze tam będziesz przypadkiem.
 
OP
OP
KrakusKR

KrakusKR

Nowy użytkownik
Reakcje
32 0 2
#20
Do kamieniołomu mam 5 minut. Jak będzie chwilą to niema problemu podejdę i popatrzę i dam jakieś fotki jak coś znajdę. Dziś po pracy byłem rozpoznawczo na Białych morzach fabryki Solvay. Tam jest teraz niby przerwany plac budowy pola golfowego na hałdach. Szans znalezienia śladów którędy mogła kolejka jeździc raczej zero bo napewno jeździła po torach patentowych. Choć jakiś główny szlak musiał istnieć napewno oczywiście poza wiaduktem nad torami i na rzeka Rudawą
 

Podobne wątki