• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolejka trebnicka

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#21
O! Dostałem czerwony punkt za tzw. niechlujną pisownię. Zapytuję Kolegę (przemek tabisz), który mi ten punkt przyznał, o wskazanie błędu. Chętnie poprawię swoją składnię, gramatykę i ortografię. W sumie, mój wpis nie był dosłownym cytatem z "Pana Wołodyjowskiego". Powinno być: "Mistrz z Was, panie bracie, mistrz prawdziwy". To były słowa hetmana Sobieskiego do Zagłoby na uczcie, jeszcze przed elekcją Michał Korybuta Wiśniowieckiego. Do Kolegi, który wystawił mi ocenę z języka polskiego puszczam modelarskie oko.
Pomysł na modele wąskotorowe w tej skali (1:220) jest świetny i Kolega, który je wykonuje jest faktycznie Mistrzem!
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
#22
https://www.shapeways.com/product/4ZCTDMTAC/vt-137-322-1938?optionId=40742160&li=marketplace
A to by Cię nie interesowało? Trzy z czterech wyprodukowanych wagonów motorowych tego typu jeździły swego czasu na Wrocławskiej KD (m.in. na linii do stacji Trzebnica Gaj). Był nawet w ŚK artykuł na ich temat, jeśli zajdzie potrzeba to mogę się do niego dokopać ;)
Dziękuję za informację - nie zauważyłem tego wcześniej a już tym bardziej nie powiązałem tego modelu na Shapeways z moim projektem. Jeśli pojawi się wskazówka co do numeru ŚK to super - może go mam.
Szybkie szukanie w Internecie daje pewną wskazówkę:
Kolejkę trapiła wciąż plaga skarg i zażaleń w związku z uciążliwością jej eksploatacji, szczególnie na odcinku miejskim. Protestowali zarówno mieszkańcy, jak również organizacje i związki, np. wrocławska gmina ewangelicka, postulująca wprowadzenie w mieście bezwzględnego zakazu poruszania się parowozów i zastosowania w ich miejsce trakcji elektrycznej, co nie było jednak możliwe do zrealizowania głównie z przyczyn ekonomicznych. Z drugiej strony użytkownicy nazywali kolejkę pieszczotliwie „Pędzącym Rolandem” (Rasender Roland) lub już w latach 30–tych, po pojawieniu się na torach DRG ekspresowych pociągów motorowych — „Latającym Trzebniczaninem” (Fligender Trebnitzer).
Źródło: http://www.kolej.one.pl/_fervojoj/BIBLIO/OGOLNE/TRZEBNIC/TRZEBN_1.HTM

motorowy.jpg

Źródło: http://dolny-slask.org.pl/544464,Tabor_kolejki_waskotorowej.html
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
#25
Dziękuję za podpowiedzi kolegom @michal.guminiak oraz @Butter.
Do źródeł udało się zajrzeć - coraz więcej argumentów za tym by pomyśleć o czymś więcej niż tylko 30 cm niezasilanego toru wąskotorowego pod wiaduktem...
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#26
Zapytuję o szerokość budowanego toru wąskiego w skali 1:220. Czy jest to Zm, Ze, czy raczej szerokość uniwersalna, zawarta między tymi wzornikami?
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
#27
Zapytuję o szerokość budowanego toru wąskiego w skali 1:220. Czy jest to Zm, Ze, czy raczej szerokość uniwersalna, zawarta między tymi wzornikami?
No cóż - jest to tzw. "zgniły kompromis". Nawiązanie jest do kolejki Wrocław-Trzebnica-Prusice czyli 750mm Ze - szerokość toru powinna być 3,4mm. Parowóz i wagon jaki pokazałem powstały w odniesieniu do oryginałów z kolejek 600mm czyli Zf - tor powinien mieć rozstaw 2,7mm. A u mnie będzie 3mm gdyż zarówno tor jak i zestawy kołowe wykorzystane są z modeli w skali T.

W Zetce generalnie z tego co widziałem wąskotorówki robione są na dwóch rozstawach szyn:
Zm czyli metrówki - na specjalnych dedykowanych torach 4,5mm (prawie idealnie w skali) - można znaleźć przykład modelarski w mojej relacji z podróży szwajcarską RhB
Pozostałe (Ze, Zf) na torach 3mm - wykorzystanie sprzętu w skali T - produkcji japońskiej firmy Eishindo.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
#28
No to parowóz został jeszcze podrasowany i otrzymał przedni zderzak oraz zawór na drzwiach dymnicy:

IMG_1515.JPG

IMG_1516.JPG

IMG_1517.JPG
 

przemek tabisz

Znany użytkownik
Reakcje
871 60 10
#29
O! Dostałem czerwony punkt za tzw. niechlujną pisownię. Zapytuję Kolegę (przemek tabisz), który mi ten punkt przyznał, o wskazanie błędu. Chętnie poprawię swoją składnię, gramatykę i ortografię. W sumie, mój wpis nie był dosłownym cytatem z "Pana Wołodyjowskiego". Powinno być: "Mistrz z Was, panie bracie, mistrz prawdziwy". To były słowa hetmana Sobieskiego do Zagłoby na uczcie, jeszcze przed elekcją Michał Korybuta Wiśniowieckiego. Do Kolegi, który wystawił mi ocenę z języka polskiego puszczam modelarskie oko.
Pomysł na modele wąskotorowe w tej skali (1:220) jest świetny i Kolega, który je wykonuje jest faktycznie Mistrzem!

Mogę tylko posypać głowę popiołem na znak skruchy i pójść do lekarza obciąć za grube paluchy. Blady strach padł na posiadaczy tabletów i mądrych telefonów , którzy w zaciszu pokoju zadumy forum przeglądają i niechcący oceny wystawiają.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#32
Mogę tylko posypać głowę popiołem na znak skruchy i pójść do lekarza obciąć za grube paluchy. Blady strach padł na posiadaczy tabletów i mądrych telefonów , którzy w zaciszu pokoju zadumy forum przeglądają i niechcący oceny wystawiają.
Wstawiłem kiedyś naprawdę okropne zdjęcie EU07 i dostało mi się ostro od forumowiczów (co prawda słusznie). Może stąd ten mój komentarz. Dziękuję za wycofanie oceny. Przyznam, że podziwiam autorską SU45 Kolegi.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
#33
No to czas kompletować dalszą część składu towarowo-osobowego. Drugi wagon do składu to węglarka. Zgodnie z sugestią kolegi @Jacek765 pudło zostanie uzupełnione o pomost z hamulcem ręcznym. Ponieważ w planie mam przeróbkę boczniaków Marklina na PKP a one wszystkie mają budki hamulcowe co w naszych raczej było rzadkością to 2+2=4 a właściwie 6-1=5 i ... mam budkę, która po przeróbce się w miarę nada do ponownego użycia. W efekcie pierwsza węglarka będzie miała hamulec w budce. Na razie etap jest początkowy:

IMG_1576.JPG
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
#35
Po pomalowaniu i zaopatrzeniu w podwozie oraz ładunek - miały być buraki cukrowe ale quinoa jest za duża więc ładunek będzie jeszcze poprawiany:

IMG_1583.JPG

IMG_1584.JPG

No i jest już dublecik:

IMG_1581.JPG
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
#37
https://www.shapeways.com/product/4ZCTDMTAC/vt-137-322-1938?optionId=40742160&li=marketplace
A to by Cię nie interesowało? Trzy z czterech wyprodukowanych wagonów motorowych tego typu jeździły swego czasu na Wrocławskiej KD (m.in. na linii do stacji Trzebnica Gaj). Był nawet w ŚK artykuł na ich temat, jeśli zajdzie potrzeba to mogę się do niego dokopać ;)
No to zaczęła się praca nad pierwszym z nich - na razie po oszlifowaniu trzeba pomalować:
IMG_1629.JPG
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
#38
Po pomalowaniu wyszło tak jak na fotce. Niestety jeszcze poprawka będzie bo niebieski jest za ciemny - wyszedł granatowy :cry:

IMG_1815.JPG
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.474 33 0
#39
Respect Paweł. Ja tu wczoraj walczyłem ze swoimi wózkami do 401Z w skali Z i się troszkę namęczyłem. Wąskiego toru to już sobie nie wyobrażam w tej skali...i może to błąd :) ten wagon motorowy ma szansę pojechać?
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
#40
Respect Paweł. Ja tu wczoraj walczyłem ze swoimi wózkami do 401Z w skali Z i się troszkę namęczyłem. Wąskiego toru to już sobie nie wyobrażam w tej skali...i może to błąd :) ten wagon motorowy ma szansę pojechać?
Wagon motorowy moim zdaniem ma szansę pojechać. Najważniejsza informacja jest taka, że wygląda na to że istnieje do niego napęd - i to nie tylko silnik ale cały zintegrowany moduł. Najprawdopodobniej będzie to coś takiego: https://www.tgauge.com/product/238/2/23-metre-motorised-chassis . Skład wagonowy też ma szanse tyle, że w tym przypadku napęd musi być krótszy i umieszczony w wagonie a nie w parowozie.

No i oczywiście trzeba mieć tory + zasilanie. Na obecnym etapie gromadzę informacje i trochę staram się poczytać o skali T - bo to na niej będzie oparte. Mam też ogólna wizję modułu Trebnica i sposobu integracji z jeżdżącą wąskotorówką. Ze względu na skalę (3mm rozstaw torów) zastanawiam się nad sposobem łączenia tego wszystkiego. W skali T są dwie opcje - torowisko zintegrowane z podsypką co wydaje mi się bardziej trwałe bo jest dodatkowe łączenie "podsypki" na klipsy oraz torowisko zrobione z flexów - co powinno lepiej wyglądać, tym bardziej że są dwa typy tych flexów - z podkładami normalnymi oraz rozsuniętymi - tak byłoby fajniej i bardziej realistycznie dla wąskotorówki.