• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolejka trebnicka

OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
3.925 39 0
#41
Z wyglądu wagonu - szczególnie koloru granatowego nie byłem zadowolony - po analizie fotek (Świat kolei i monografia wąskotorówki) wyszło, że malowanie było jasnoniebieskie. Wagon został więc przemalowany. Dostał także szyby z ClearFixu.

IMG_1900.JPG


W trakcie pracy urwałem też i zapodziałem jeden stopień wejściowy więc dorobiłem domowym sposobem nowy - to ten po lewej i ... doszedłem do wniosku, że wygląda lepiej niż ten "firmowy" wydrukowany w 3D. Zaczęła się więc drobna "kastracja" :

IMG_1902.JPG


Następnie pojawiły się nowe stopnie i poprawiłem tez malowanie krawędzi tego wyższego stopnia - był zbyt gruby więc optycznie został zmniejszony przy pomocy czarnej farby:

IMG_1919.JPG


Teraz przyjdzie jeszcze poczekać na napęd.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
3.925 39 0
#42
Powróciłem do pracy nad parowozem starając się postawić go na koła. Początkowa idea była taka, żeby odrębne 4 zestawy kołowe zestawić razem w coś w rodzaju ostoi i zamontować na parowozie. Pierwsze próby osadzenia tego w jednej linii "domowym sposobem" spełzły na niczym - niezbyt chciało to się trzymać a na dodatek precyzja przy 3mm rozstawu kół nie dawała wiele miejsca na błędy. Nie pomyślałem tez o tym że 4 osie osadzone w jednej linii moga mieć potem problem na zakrętach - no ale pierwotna myśl była taka by tylko postawić krótki pociąg na prostym torze - pod wiaduktem w "Trebnicy". Apetyt rośnie w miarę jedzenia więc myślę o tym by jednak jakby co mogło to wszystko jeździć ... Zobaczymy.

Rozwiązaniem na problemy o których wyżej jest zastosowanie gotowego podwozia które można długością dopasować do modelu - gdzieś wcześniej pokazywałem fotkę takiego podwozia bo jest też wykorzystane w wagonach. Po odpowiednim skróceniu podwozia tak wyglądają dwie części układanki:

IMG_1921.JPG


Z jednego dwuosiowego wózka usunąłem sprzęg - z założenia parowóz jesli będzie jeździł to tylko kominem do przodu. Ponieważ samo podwozie nie będzie mogło wejść zbyt "głęboko"
w parowóz to robi się między nim a kotłem spora odległość i szpara. Dlatego optycznie trzeba było trochę tę szparę zmniejszyć - stąd mikrorurka z mosiądzu na spodzie parowozu. Po posklejaniu wygląda to tak:

IMG_1926.JPG


Niestety cały parowóz zrobił się zbyt wysoki ale chęć zachowania sprzęgu od tyłu i podłoga w budce stanowiły pewną nieprzekraczalną granicę możliwości przesunięcia wózków wyżej w górę. Ponadto szerokość płytki, w której osadzone są wózki jest o około 2 mm mniejsza niż szerokość góry parowozu No ale nie można się poddawać ... Dlatego do ramy wózka doklejone zostaną jeszcze dodatkowe kształtki - tak by poprawić optycznie wygląd parowozu.
Dla zapewnienia możliwie sensownego ruchu parowozu po torach we wnętrzu kotła udało sie osadzić dodatkowo 40 g ołowiu jako balast.

IMG_1928.JPG


Parowóz nadal jest zbyt wysoki ale myślę, że ten węższy i dłuższy profil jednak trochę poprawił efekt wizualny. Dodatkowo - kierując się wyglądem parowozów z kolejki wrocławsko-trzebnickiej postanowiłem trochę popracować by poprawić wygląd wózków - daleki od oryginału. Oczywiście dłubanie w tych mikrusach raczej skończyłoby się źle ale ... parowozy miały osłony na koła i choć szybko je demontowano to pozostawały konstrukcje na których były one montowane co widać przykładowo na zdjęciu: http://konradus.net/foto.php?scr=http://www.kleinbahn.pl/gr/st/01_10a.jpg . Pojawiła się więc i taka konstrukcja a dodatkowo jak widać udało się na kotle zamontować dwie rury jakie występowały w oryginale. Biorąc pod uwagę skalę - myślę, że można uznać efekt za akceptowalny.

IMG_1930.JPG


No to powoli mam też na razie niezbyt długi ale POCIĄG

IMG_1935.JPG
 

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
13.033 386 27
#43
Od dołu ten parowóz, mało przypomina parowóz.
Farba uwidoczniła nierówności na pudle wagonu, bo już parowóz to porażka, wygląda jak byłby poryty Zimmeritem, okna pamiętają chyba początki przemysłu szklarskiego na ziemiach polskich.
Wiem że to maciupeńkie jest, ale tyle pracy, a efekt nie powala.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
3.925 39 0
#44
Od dołu ten parowóz, mało przypomina parowóz.
Farba uwidoczniła nierówności na pudle wagonu, bo już parowóz to porażka, wygląda jak byłby poryty Zimmeritem, okna pamiętają chyba początki przemysłu szklarskiego na ziemiach polskich.
Wiem że to maciupeńkie jest, ale tyle pracy, a efekt nie powala.
Słowa krytyki przyjęte ...
Pewnie niewiele więcej da się z tym zrobić. No chyba, że ktoś ma doświadczenie z lepszą metodą na ClearFixa niż wykałaczka i doprowadzenie ruchem kolistym do tego że zrobi się błonka i metoda ta daje lepszy efekt. Jak tak to proszę o podpowiedzi.
Jak zwykle przy tej skali to co na zdjęciu widać to więcej niż w rzeczywistości gołym okiem.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
3.925 39 0
#47
Na razie udało mi się pozyskać trochę torów w skali T (3mm):

IMG_2203.JPG


oraz dodać napęd do wagonu motorowego oraz przetestować cały układ w ruchu. Sam wagon uzyskał też dodatkowo zderzaki, których wcześniej nie było. Na filmie wygląda to tak:


Zdziwiłem się, że da się prowadzić ruch naprawdę z niską prędkością, która będzie odpowiadać oryginalnej pomniejszonej tylko 220 razy ...

 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
3.925 39 0
#50
Dotarły kolejne konstrukcje do rozbudowy taboru kolejki trebnickiej: Brigadelok, węglarka - tym razem albo będzie bez budki i pomostu(ów) albo zrobię z pomostami - jeszcze się zastanawiam i specjalnie zaprojektowany na moją prośbę wagon pasażerski jaki występował na wrocławskiej wąskotorówce (https://www.bazakolejowa.pl/foto/1006/s646_4.jpg):

IMG_2411.JPG

IMG_2409.JPG
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
724 0 0
#51
-no Kolego to teraz juz zarty sie skonczyly , nie wiem jak Ty to zrobisz , ale wozki wagonu i kola ciuchci + wiazarki musisz zrobic jak trzeba , i nie wazne , ze to skala 220 razy mniejsza- powodzenia
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
3.925 39 0
#52
-no Kolego to teraz juz zarty sie skonczyly , nie wiem jak Ty to zrobisz , ale wozki wagonu i kola ciuchci + wiazarki musisz zrobic jak trzeba , i nie wazne , ze to skala 220 razy mniejsza- powodzenia
No ja biorąc się za wąskie tory 1:220 wiedziałem, że nie ma żartów....;) Koła będą i dla wagonów i dla parowozu. Wiązarki - raczej poza zasięgiem choć istnieje zestaw drobiazgów do budowy parowozów w 1:450: są koła szprychowe (choć chyba tylko udawane te szprychy) oraz blaszka trawiona z wiązarami. Ten poziom to dla mnie za wysokie progi. Ale jeździć będzie !
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
3.925 39 0
#53
Każdy z wydruków potrzebuje trochę pracy innej niż tylko czyszczenie.

Węglarka na lekko wyciętą dolną część aby zamontować podwozie w taki sposób by wystawały jego końce tak by na nim zbudować pomosty:

IMG_2466.JPG


W wagonie pasażerskim dorabiane są słupki na których opiera się krawędź dachu:

IMG_2467.JPG
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
3.925 39 0
#58
Na razie jest kolejna węglarka... Ma zabudowane dwa pomosty - jak na wagonie jaki pokazał wcześniej tutaj kolega @Jacek765. Po raz kolejny przydatne okazało się pudełko ze "złomem" - do zrobienia barierek zostały użyte staroużyteczne skrócone barierki od 6-osiowych platform normalnotorowych Marklina, które zostały usunięte przy przebudowie tychże na inne wagony. No i wydaje mi się, że ładunek płodów rolnych (buraki cukrowe ?) teraz lepiej wygląda co do wielkości - użyte są nasiona rukoli (mam nadzieję, że nie zakiełkuje :ROFL:).

IMG_2475.JPG


IMG_2477.JPG

IMG_2474.JPG
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
3.925 39 0
#59
Ruszyła praca nad modelem 1:220 Brigadeloka. Na kolejce trzebnickiej chyba nie jeździły ale moja ma być TREBNICKA więc trochę naciągnięcia powinno być do zaakceptowania.
Punkt wyjścia to wydruk 3D ze Shapeways:
brigade.png


W trakcie czyszczenia wydruku niestety ułamał się przedni komin więc dorobiłem nowy wraz z charakterystycznym szerokim zakończeniem jakie na wielu egzemplarzach występowało. Podczas obróbki odłamałem też przypadkowo połowę belki na czołownicy - w wydruku w przekroju była kwadratowa. Zastąpiłem bardziej realistyczną wykonaną z plastikowego ceownika. No i doszła lampa przed kominem. Teraz będzie czas na pracę nad podwoziem.

IMG_2521.JPG

IMG_2522.JPG

IMG_2520.JPG

IMG_2523.JPG