• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Z (1:220) Kolejka trebnicka

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#1
Zasadniczo nie bawiłem się wąskimi torami ale pomysł na stację techniczną dla modułów w skali Z skończył się ... pomysłem moduł z krajobrazem wzorowany na stacji w Trzebnicy. Ponieważ będzie trochę uproszczeń a także dodatków nie istniejących w rzeczywistości (np. wieża ciśnień) moduł nazywać się będzie TREBNICA - więcej o jego koncepcji i budowie: http://forum.modelarstwo.info/threads/trebnica.33870/
Moduł będzie osadzony w latach 50-tych/60-tych i zawierać będzie wiadukt kolejowy, pod którym przechodzi droga z Wrocławia, a w tamtym okresie przejeżdżała też kolejka wrocławsko-trzebnicko-prusicka. Zamierzam zrobić to tak, że pod wiaduktem będzie akurat przejeżdżał sobie jakiś ciekawy składzik - umiejscowiony tam na stale - bez napędu.

Bazą do budowy tego składu będą dostępne na Shapeways wydruki 3D. Na początek pojawiła się lokomotywa i jeden wagon, które po pomalowaniu podkładem wyglądają tak:

IMG_0765.JPG


Parowóz albo w transporcie albo w myciu stracił komin wiec ma dorobiony nowy z mosiężnej cienkiej rurki - dzięki temu komin ma nawet od góry dziurkę... Po pomalowaniu kolorem wygląda to jeszcze ciekawiej (moim zdaniem). Dla porównania fotka z Bipą w skali Z w tle:

IMG_0818.JPG
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#5
Tak bezwiednie trochę pomalowałem ten parowóz - dobrany zresztą po to by możliwie był podobny do parowozów używanych "za Niemca" i krótko po wojnie. Potem zacząłem grzebać raz jeszcze w źródłach i necie i wyszło mi, że może warto go poprawić. Starając się działać pomiędzy zdjęciami przedwojennymi a tymi, które przedstawiają Tx2-355 który obecnie stanął we Wrocławiu (więcej TUTAJ ) wyszło mi, że warto rozważyć:
- dobudowanie skrzyni węglowej na tylnej ścianie budki maszynisty
- dodanie PKPowskich reflektorów.
Zastanawiam się też czy w latach 50tych nadal były dzwony na czajniczkach - takie jak widać na zdjęciach przedwojennych przed kominem ? No i pozostaje kwestia ubarwienia - czy częściowo zielony czy cały czarny - raczej skłaniam się, że powinien być cały czarny i tylko ubrudzony ... Jakieś sugestie ?
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#6
Dzisiaj dotarły zamówione elementy w skali T, które posłużą do dalszej pracy: podwozia o regulowanej długości oraz kółka które powinny docelowo zostać osadzone w lokomotywie.

IMG_0838.JPG

IMG_0840.JPG

IMG_0846.JPG
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#7
Wagon został poskładany z przyciętym podwoziem:

IMG_0842.JPG


w okna dałem kratki i całość spatynowałem:

IMG_0843.JPG


IMG_0849.JPG


IMG_0850.JPG
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#9
Piękne maleństwo zrobiłeś. Jestem pod wrażeniem. (y)
Efekt będzie jak pojawi się pełny skład. A najtrudniejszą robotą będzie poskładanie podwozia z kołami do parowozu.

Jeśli chodzi o skład to cały czas się zastanawiam jak powinien on wyglądać... Mam 4 podwozia do wagonów więc chyba właśnie 4 wagony będą w tym składzie. Jeden kryty już jest, pozostałe trzeba wydrukować w 3D - korzystam tu z gotowych dostępnych projektów. Zakładam, że idealnie jakby pociąg był towarowo-osobowy. Największy problem jest z dostępnym wagonem osobowym bo wygląda on tak:
pasazer.jpg pasazer1.png

i moim zdaniem zupełnie nie pasuje do tego parowozu i klimatu lat 50/60 tych...

Dostępny jest też wagon pocztowy/bagażowy:
poczta.jpg poczta1.png
Myślę, że ten by się nadał i od biedy nawet może być "pasażersko-bagażowy"

Dostępna jest też węglarka - którą ewidentnie zamierzam włączyć (a może nawet dwie).

weglarka.jpg weglarka1.png

Jakieś sugestie i podpowiedzi ? Argumenty ?
 

Jacek765

Znany użytkownik
#10
Wygląda ciekawie . Rzeczywiście ten projekt wagonu osobowego niebardzo pasuje do czegoś co pracowało na PKP. Osobowo bagazowy wygląda lepiej i przydał by się podobny ale cały osobowy . Z tego co już zrobiłeś to wynika że ten wagon kryty ma być wagonem służbowo bagazowym więc chyba drugi wagon z miejscem na bagaż niebardzo do tego pasuje . No chyba że przemalujesz ten kryty na kolor brązowy by funkcjonował jako towarowy. Wtedy miałby sens zakup wagonu osobowo bagazowego . Weglarki wyglądają super. Chyba dobrze by było zrobić je z pomostem hamulcowym . Według przepisów ostatni wagon powinien mieć obsługiwany hamulec ręczny . Ponieważ na kolejach waskotorowych rzadko był stosowany hamulec zespolony w zasadzie tylko w składach pasażerskich to większość wagonów towarowych miała hamulce ręczne .
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#11
Wygląda ciekawie . Rzeczywiście ten projekt wagonu osobowego niebardzo pasuje do czegoś co pracowało na PKP. Osobowo bagazowy wygląda lepiej i przydał by się podobny ale cały osobowy . Z tego co już zrobiłeś to wynika że ten wagon kryty ma być wagonem służbowo bagazowym więc chyba drugi wagon z miejscem na bagaż niebardzo do tego pasuje . No chyba że przemalujesz ten kryty na kolor brązowy by funkcjonował jako towarowy. Wtedy miałby sens zakup wagonu osobowo bagazowego . Weglarki wyglądają super. Chyba dobrze by było zrobić je z pomostem hamulcowym . Według przepisów ostatni wagon powinien mieć obsługiwany hamulec ręczny . Ponieważ na kolejach waskotorowych rzadko był stosowany hamulec zespolony w zasadzie tylko w składach pasażerskich to większość wagonów towarowych miała hamulce ręczne .
Dzięki za uwagi i informacje - w szczególności dotyczące pomostów i hamulców. Zrobienie pomostów hamulcowych jest chyba w zasięgu moich możliwości. No i faktycznie jak się nie uda doprowadzić do przeprojektowania to ten gotowy wagon warto przemalować na brązowy jako kryty, na zielono zrobić pocztowo/bagażowy i dodać dwie węglarki.
 

Jacek765

Znany użytkownik
#12
Jeszcze co do parowozika to chyba zamiast skrzyni węglowej z tyłu to mógłby mieć mały 2 osiowy tender. Mógłbyś sie wzorować choćby na Px38.
[DOUBLEPOST=1486038588,1486037980][/DOUBLEPOST]Jeszcze co do węglarek to nie jestem pewny czy ten typ pudła nie był używany w wagonach konstrukcji HF i tam wózki wyglądały jak dwie krótkie platformy z pomostami.
Pupy-otwarcie-1920b.jpg
 

Załączniki

OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#13
@Jacek765 dzięki za kolejne sugestie. Parowóz raczej pozostanie jako tendrzak - wzorowany na fotkach przedwojennych parowozów z tej kolejki które też przez pewien czas były używane po wojnie:

kolejka 1.jpg

kolejka 2.jpg

źródło:
http://dolny-slask.org.pl/824564,foto.html?idEntity=512576
http://dolny-slask.org.pl/608983,foto.html

Na tych fotkach dobrze widać te skrzynię...
Co do wagonów to pomosty do zrobienia po obu stronach też są możliwe - choć nie jako wózki. Zastanawiam się też nad ewentualnie jednym który ma dla hamulcowego budkę - bo może będzie pasowało by wykorzystać budkę od pruskiego boczniaka który ma być przerobiony na PKP - gdzie w boczniakach najczęściej budki były likwidowane. Przeglądnę sobie jeszcze monografię tej kolejki i może w tej sprawie znajdę jakieś sugestie - bo pod tym kątem jeszcze nie patrzyłem. No i w końcu to będzie kolejka trebnicka a nie trzebnicka - więc trochę luzu na inwencję i nieścisłości sam sobie zostawiłem ;) (ale tylko trochę).
[DOUBLEPOST=1486046917][/DOUBLEPOST]A swoją drogą - patrząc na załączona fotkę to prawie i pasażerski pociąg można by zrobić z tych węglarek ... :D:D:D
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#14
Wygląda ciekawie . Rzeczywiście ten projekt wagonu osobowego niebardzo pasuje do czegoś co pracowało na PKP. Osobowo bagazowy wygląda lepiej i przydał by się podobny ale cały osobowy . Z tego co już zrobiłeś to wynika że ten wagon kryty ma być wagonem służbowo bagazowym więc chyba drugi wagon z miejscem na bagaż niebardzo do tego pasuje . No chyba że przemalujesz ten kryty na kolor brązowy by funkcjonował jako towarowy. Wtedy miałby sens zakup wagonu osobowo bagazowego . Weglarki wyglądają super. Chyba dobrze by było zrobić je z pomostem hamulcowym . Według przepisów ostatni wagon powinien mieć obsługiwany hamulec ręczny . Ponieważ na kolejach waskotorowych rzadko był stosowany hamulec zespolony w zasadzie tylko w składach pasażerskich to większość wagonów towarowych miała hamulce ręczne .
Gotowy wagon poszedł na typowo towarowy. Na resztę jeszcze trzeba poczekać...

IMG_1414.JPG
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#18
Mistrz z Waści, mistrz prawdziwy!
Projekt samego parowozu nie mój ... no ale malowanie i poprawianie - to już tak. Cały czas myślę jak zainstalować koła. No i ponowne oglądanie zdjęć motywuje do myślenia o jeszcze możliwych do uzupełnienia detalach. Rozważam dodanie jeszcze:
- zderzaka z przodu
- trochę armatury - czyli jakaś rura na kotle i może jakiś zawór
- nie wiem czy po wojnie w Polsce w latach 50tych były nadal dzwony - chyba nie więc przyjmuję, że to element z czasów "za Niemca" i chyba go nie będzie.

Trochę mnie też zagraniczni koledzy motywuję do tego by jednak dać napęd do tego interesu... No i może zrobić tak moduł aby dało się dołączyć coś jeszcze i jakoś zrobić tę wąskotorówkę jeżdżącą... Dumam nad tym zagadnieniem.
[DOUBLEPOST=1488185281][/DOUBLEPOST]
Kurzajki byś se zaleczył...
To niestety blizna z dzieciństwa - już nie wiem czym przecięty paluch i chyba trochę ... chemii modelarskiej. Na szczęście na kurzajki podatny nie jestem ;)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Wąskotorówka 22

Podobne wątki