• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje Szwajcarskie

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.274 61 2
#41
Z tego co wiem to kupili tylko wycofywane 220/V200.0. Spotkałem w tym malowaniu modele Limy ale na bazie 221/V200.1 co było fantazja ale nigdy nie mieli formy do 220/V200.0. W czsach kiedy kupowałem zielona Ae6/6 były tez modele Roco Am4/4 po okazyjnej cenie ale jaj nie kupiłem bo bardziej skupiłem sie na zbieraniu typowych lokomotyw, które odegrały większa role na danych kolejach.
 

tulip

Aktywny użytkownik
Reakcje
152 1 0
#42
Nie można tu pominąć chyba najważniejszej serii lokomotyw w Szwajcarii - Re 460. Budowane były w latach 1991 - 1996 przez konsorcjum SLM i ABB. Dla kolei SBB zbudowano 119 sztuk, do tego wersja Re 465 dla kolei BLS oraz lokomotywy dla Norwegii, Finlandii i Hongkongu. Moc lokomotywy wynosi 6100 kW, prędkość maksymalna 200 km/h. Zdjęcia mojego modelu firmy HAG zamieściłem w dziale "Opisy taboru": http://forum.modelarstwo.info/threads/hag-070-re-460-084-7-sbb.24006/
Tu pierwsza lokomotywa z serii- Re 460 000 "Grauholz" - na stacji Zurich HB, 27.08.2010. Jak widać, numeracja zaczyna się od zera - inaczej niż np. w Niemczech czy Austrii, gdzie pierwszy pojazd w serii dostaje numer 001.
460-000.jpg

Re 460 055 "Lillehammer" na stacji Olten, 26.09.2010. Lokomotywa była testowana w Norwegii.
460-055c.jpg

Re 460 021 w malowaniu "Maszynista" jedzie brzegiem Jeziora Genewskiego, 26.08.2010.
460-021a.jpg

Często jeżdżą z pociągami push-pull (wagony EW IV i IC 2000), czasem w środku składu. Tu Re 460 087, 28.08.2010.
460-087.jpg

Re 460 104 "Toggenburg", Pfäffikon SZ, 21.09.2012.
460-104c.jpg

Portret Re 460 115 "Heidiland", Biel/Bienne, 26.09.2010.
460-115b.jpg

Re 460 050 z reklamą "RailAWay" i długim składem push-pull na stacji Pfäffikon SZ, 21.09.2012.
460-050.jpg

Re 465 018 BLS, Basel Bad Bf, 21.09.2012.
BLS_465-018.jpg
 
B

bobby74

Gość
#43
Czy Kolega @tulip mógłby podpowiedzieć, który producent modeli najlepiej sobie poradził z odwzorowaniem tej lokomotywy? Czyli mówiąc wprost - po jaki sięgać :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.293 459 29
#44
Małe uzupełnienie: lokomotywy na inne rynki miały trochę różniącą się od siebie moc I prędkość, moc ciągła od 5000 kW do 6270 kW (podaję za wikipedią), a prędkość od 160 do 210 km/h (wersja dla Finlandii). Najsilniejsza była wersja dla BLS, ale z kolei najwolniejsza, 160 km/h. Trzeba tu dodać, że największa prędkość konstrukcyjna lokomotywy tego typu to 230 km/h (200 + 15%), a podawana w materiałach prędkość jest największą do jakiej maszyna została dopuszczona do ruchu - BLS nie potrzebowała szybszej. Warto też dodać, że lokomotywy dla kolei fińskich I Hongkongu zostały wykonane w wersji dla systemu zasilania 25 kV 50 Hz.
 

tulip

Aktywny użytkownik
Reakcje
152 1 0
#45
Czy Kolega @tulip mógłby podpowiedzieć, który producent modeli najlepiej sobie poradził z odwzorowaniem tej lokomotywy? Czyli mówiąc wprost - po jaki sięgać :)
Mam tylko model HAG, miałem też Roco i tylko o nich się wypowiem ;) Moim zdaniem są porównywalne. Liczba szczegółów jest podobna, HAG ma metalowe pudło, za to niezbyt ładne pantografy - jak Piko Hobby ;) Mój model ma też wysokie obrzeża, ale mam wersję AC. Model Roco jest tańszy i łatwiej dostępny.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.274 61 2
#46
No to i ja podzielę sie zdjęciami Re460. Niestety skanowałem z odbitek "analogowych" stad ograniczona czytelność napisów i niemożliwość dokładnego ustalenia numerów lokomotyw.

Re 460 ??7 Zurich HB 1997 11 11
Re 460.jpg


Re460 044 lub 064 Sargans 1997 11 11
Re 460 2.jpg
 
B

bobby74

Gość
#48
Na etapie projektowania tej lokomotywy dużą wagę - poza oczywiście rozwiązaniami technicznymi - położono na to, aby lokomotywa wyglądała nowocześnie i poprostu ładnie. Dlatego za design odpowiadało słynne studio Pininfarina - to samo, które projektowało m.in. Ferrari i takie tam... :)
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.478 56 5
#49
Na mój gust jest to jedna z najładniejszych współczesnych lokomotyw , Pininfarina zrobiła kawał dobrej roboty.
 
B

bobby74

Gość
#50
Malowań tych lokomotyw było prawie tyle, ile malowań polskich siódemek ;)
Można by kolekcjonować modele tylko tego loka i półka byłaby pełna. Wszystko za sprawą przełomowej wtedy decyzji z 1994(?) roku, że lokomotywy i całe składy mogą być jeżdżącą reklamą. Tak zaczęła się historia tzw. Werbeloks.
A pierszy Werbelok - Re 460 015 - wyglądał tak:

image.jpeg


Zdjęcie za bahnamateurbilder.startbilder.de
 
D

Dampflok

Gość
#52
Elektrowozy Re 460 kursowały w wielu pięknych i ładnych malowaniach reklamowych, tak samo jak niemiecki elektrowóz Baureihe 101. Niektóre malowania były sponsorowane przez Märklin, producenta modeli tych elektrowozów, który dodatkowo produkował elektrowozy z tymi malowaniami.

Elektryczne zespoły trakcyjne TEE RAe II zostały wyprodukowane w latach 1961-1967 dla kolei szwajcarskich w liczbie 5 sztuk. Kursowały jako komfortowe pociągi ekspresowe Trans Europ Express do Luksemburga, Włoch, Bawarii i Austrii. Były to jedyne szwajcarskie wielosystemowe elektryczne zespoły trakcyjne, dlatego wagony silnikowe posiadały cztery pantografy. W Szwajcarii kursowały na górskiej linii kolejowej prowadzonej przez przełęcz świętego Gottharda, w okresie zimowym były dodatkowo prowadzone przez szwajcarskie elektrowozy Ae 6/6. Wagony pomalowano w złoto-bordowe malowanie Trans Europ Express. Jednak po likwidacji tych komfortowych pociągów, zostały przemalowane przez koleje szwajcarskie na szare malowanie. Jeden zespół trakcyjny został zachowany przez koleje szwajcarskie jako czynny eksponat zabytkowy w oryginalnym malowaniu Trans Europ Express. Modele są produkowane przez Märklin oraz Trix.

Fotografie czynnego zabytkowego szwajcarskiego TEE RAe II w malowaniu Trans Europ Express.

sbb-historic-am-582008-war-678226.jpg
2655.1210444104.jpg

SBB_RAe_TEE_II_1053_2_Gross.jpg

http://www.zettzeit.ch/Gotthard.html
Gotthard_2.jpg

http://www.marklinfan.net/sbb_rae_1053.htm
SBB_RAe-goth.jpg

sbb-die-einst-stolzen-rae-686418.jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
B

bobby74

Gość
#53
Ten siwy wcale nie taki brzydki :)
Wszystko co szwajcarskie wzmaga we mnie pozytywne skojarzenia, ale to może być choroba ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.293 459 29
#54
A ten kremowo-czerwony to brzydki? Mnie się bardziej podoba, niż ta "mysz" - zresztą tak były właśnie nazywane te składy po ich powrocie do służby w sieci Eurocity w końcu lat osiemdziesiątych XX wieku. Miałem wtedy okazję jechać jednym z nich, obsługiwał połączenie Eurocity Zurych - Stuttgart. Warto dodać, że zespoły zostały oryginalnie zbudowane jako 5-członowe. Dopiero po paru latach wyprodukowano do nich dodatkowe wagony środkowe, tworząc zespoły z 6 wagonów. Składy te, jako pociągi TEE docierały nie tylko do Bawarii, ale także do innych części Niemiec, jak również do Paryża i Brukseli. Nie słyszałem natomiast, żeby jeździły do Austrii.

TEE EC SBB (1)a.jpeg
TEE EC SBB (2)a.jpeg
TEE EC SBB (4)a.jpeg
TEE EC SBB (5)a.jpeg


Modele tych zespołów, oprócz Märklina/Trixa, produkowała Lima/Rivarossi, a w ostatnich latach piękne modele robił L.S. Models.
 
B

bobby74

Gość
#56
Lokomotywa SBB Re 4/4 - w latach 60-tych przemianowana na Re 4/4 I po wprowadzeniu do użytkowania lokomotyw Re 4/4 II.

image.jpeg


Zdjęcie za http://www.forum.hag-info.ch/index.php?page=Thread&threadID=991

W 1946 roku na stan SBB zaczęły wchodzić lokomotywy Re 4/4, których zadaniem była obsługa ruchu pociągów osobowych w Szwajcarii.
Występowały 2 serie produkcyjne różniące się nie tyle techniką, co rozwiązaniami konstrukcyjnymi budy. Charakterystyczne dla pierwszej serii było założenie, źe lokomotywa ta posiadała dostęp do silnika i wszelkiej aparatury tylko z jednej strony lokomotywy. Na burcie po prawej stronie lokomotywy znajdowały sie żaluzje wentylacyjne na całej wysokości burty. Po lewej stronie lokomotywy znajdowało się przejście dla pasażerów wzdłuż lokomotywy (!) - na wypadek, kiedy lokomotywa pchała składy i na pewnych odcinkach miała podczepiane wagony również za lokomotywą, co powodowało, że lokomotywa znajdowała się w środku składu i pasażerom zapewniano w ten sposób możliwość przejścia przez cały skład pociągu. Z tego powodu lokomotywa posiadała również drzwi na czołach lokomotywy :) Sterowanie lokomotywą odbywało się wtedy zdalnie z wagonu czołowego składu.
Druga seria Re 4/4 była pozbawiona "usprawnienia" w postaci wentylacji z jednej strony lokomotywy i przejścia dla pasaźerów, jak również możliwości zdalnego sterowania lokomotywą. Zniknęły również drzwi na czołach loka.
Od lat 60-tych lokomotywy te ustępowały nowocześniejszym Re 4/4 II, jak i zespołom trakcyjnym RBe 4/4, a ostatnie lokomotywy były wymustrowane w drugiej połowie lat 90-tych.
Model prezentowany poniżej to Märklin jako Re 4/4 I 10023 z pierwszej serii w stanie z 1987 roku - metalowa buda, super napęd z silnikeim C-Sinus, za to z dźwięków tylko trąbka i gwizdek.

image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg

[DOUBLEPOST=1457379016,1457377946][/DOUBLEPOST]A w witrynie podczepiony mam do Re 4/4 I taki zestaw Märklina :D

image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.274 61 2
#57
Piękny model ta Re4/4I jaki ma napęd czy juz z silnikiem umieszczonym centralnie czy klasycznie jak u Marklina na jednym wózku.
Lima produkowała Re4/4I z drugiej serii bez drzwi czołowych przez wiele lat w starym klasycznym wykonaniu. Natomiast w latach 90-tych wykonano całkowicie nowe opracowanie jakością detali porównywalne z dobrymi modelami Roco.
Wagony to tzw. Leichtstahlwagen czyli w wolnym tłumaczeniu stalowe wagony lekkiej (konstrukcji). Wagony te zaprojektowano i wprowadzono do produkcji na przełomie lat 30 i 40-tych jako nowość konstrukcyjną w budowie wagonów. Dotychczas budowane wagony posiadały masywna rame na której spoczywało nadwozie. Tutaj skonstruowano pudło samonośne gdzie cała konstrukcja wagonu przenosiła wszystkie siły co pozwoliło zmniejszyć masę użytych materiałów do budowy. W efekcie powstały wagony o znacznie mniejszej masie co dla kolei o bardzo duzej liczbie szlaków w terenach górskich ma duże znaczenie.
 
B

bobby74

Gość
#58
Märklin 39421 - silnik Softdrive Sinus umieszczony centralnie i napęd wałkami na 4 osie. Kupiłem może nie przede wszystkim, ale również z powodu tego napędu :)
Z tego co wiem, Märklin/Trix wydał jeszcze Re 4/4 I z drugiej serii produkcyjnej bez drzwi na czołach, ze "zwykłym" silniczkiem, ale z kołem zamachowym i również z napędem na 4 osie.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.274 61 2
#59
A to efekt niedzielnej giełdy. Zestaw 3 wagonów silosów do przewozu materiałów sproszkowanych firmy Roco nr 66013. Wagony sa w malowaniu z epoki IV z różnymi numerami i odmianami malowania. W zasadzie mozna tez wagony te uzyć do epoki V bo na kolejach szwajcarskich nie było większych róznic w wyglądzie taboru od ep. IVb-Va.
20160308_103341.jpg
20160308_103357.jpg
20160308_103409.jpg
20160308_103416.jpg
20160308_103433.jpg
20160308_103453.jpg
20160308_103656.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.293 459 29
#60
Fajne, ja mam taki zestaw Roco, ale DB z III epoki. Ciekawe, czy rzeczywiście identyczne wagony były używane przez SBB i DB i czy wyglądały tak samo w III epoce i na początku V? Fotki w pudełku, jakie kiedyś zrobiłem, wrzucam do wątku o DB. Może któregoś dnia zrobię lepsze, to też pokażę.
 

Podobne wątki