• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje Szwajcarskie

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Rzeczywiście mało jest zdjęć wagonów bagażowych BLS w skali 1:1. Jest za to dużo zdjęć modeli takich wagonów i to różnych producentów.
Najczęściej się przewijają modele wagonów EWII oraz MC76 ex SNCF. Nie sądzę żeby wszyscy producenci popadli w psychozę produkcji nieistniejących wagonów.
Rzeczony model Arnolda to jakaś odmiana EWII z nietypowymi drzwiami jednoskrzydłowymi. Niestety nie znalazłem zdjęcia oryginału wagonu EWII w malowaniu BLS. Ale znalazłem w oznaczeniu BN należącej do grupy BLS.
dq0ugr07kq0xqs3r4.jpg

Podejrzewam że bardziej wytrwałe wykopki mogłyby przynieść lepsze efekty. Bo podejrzewam że takie wagony też były na BLS. Widoczna różnica to pojedyncze okno w drzwiach towarowych w odróżnieniu od wagonów SBB.
I zdjęcie modelu z manufaktury.
300392.jpg
 
Reakcje
39 0 0
No właśnie całe jajo polega na tym, że to chyba nie jest EWII ani EWI. Raczej wygląda mi to na przemalowankę Leichtstahlwagena SBB, czyli tego:
https://www.bahnbilder.de/bild/Schweiz~Wagen~Gepackwagen/743281/sbb---gepaeckwagen-d-50-85.html
W tych wagonach jednoskrzydłowe drzwi były seryjnie montowane (miały być w całej serii Leichtstahli, ale w pasażerskich zdecydowali się na te "harmonijkowe", wieloskrzydłowe (kurcze jak to się otwierało, żeby się dobrze "złamać"), natomiast w bagażowcach zostały jednoskrzydłowe).
Natomiast bagażowiec EW (ale nie wiem czy EWI czy II) jest taki:
https://www.bahnbilder.de/bild/Schweiz~Wagen~Gepackwagen/310646/sbb---gepaeckwagen-d-50-85.html
Wyraźnie widać, że od końca wagonu do drzwi (dwuskrzydłowych, typowych dla EW I-III) jest większa powierzchnia, EW chyba były dłuższe od Leichtstahli i EW jeździły w BLS na pewno. Podobno MC76 SBB i BLS kupily od Francuzów, bo pasowały kształtem do EWIV... Pytanie czy BLS miało Leichstahle czy tylko EW. Jeśli tylko EW to ten wagonik to falsyfikat niczym SU 29 z zestawów PIKO.
Pozdraw
Storch
ps. Inne pytanie które mnie nurtuje to czy EW III nadal mają automatyczne sprzęgi (z wyjątkiem skrajnych wagonów w składzie), czy wszystko przerobione na śrubowce. Obstawiam 2 wariant.
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
A ja się zastanawiam czy ten wagon jak też ich pierwowzory czyli wagony które pokazałem wcześniej to nie są EWII tylko EWI. Model z manufaktury jaki pokazałem w poprzednim wpisie był też produkowany w wersji zielonej i także z harmoniami do osłony przejścia. Wagony EWI na SBB wszystkie były wyprodukowane z harmoniami i dopiero w późniejszym czasie przebudowane na przejście odsłonięte wałkami gumowymi i przy tym trochę wydłużono pudła. Nie wiem czy i ile wagonów bagażowych EWI zbudowano także dla SBB i czym one się różniły poza harmoniami od EWII. Wagony pasażerskie łatwo rozpoznać po wysokości okienek w przedsionku/ubikacji.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Co do wagonów EWIII to niestety nie wiem jaki jest stan obecny. Ja jechałem tymi wagonami w roku 1995 i wtedy jeszcze miały sprzęgi samoczynne ale wagony skrajne już na zewnątrz miały sprzęgi śrubowe.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Też coś kojarzę że Leichtstahlwagen mialy trochę inny wygląd ale aż tak się w temat nie zagłębiałem.
Inna rzecz to nawet wagony znormalizowane czyli EW różnych generacji nie zawsze wyglądały tak samo na różnych kolejach. Były różnice w zależności od właściciela. Przykład wagony EWI BLS na zdjęciu z wagonem barażowym BN mają na krawędzi dachu jakieś kratki wentylacyjne których w wagonach SBB nie bylo.
 
Reakcje
39 0 0
Zgadza się. Różne zarządy zamawiały różne wykonania. Te kratki na EW I dla BLS były zamawiane specjalnie jako "ulepszona wentylacja"(co ciekaw te EW I od razu miały wałki gumowe na przejściach międzywagonowych). Ogólnie EW I i EW II miały kilka drobnych różnić: Inna średnica kół (EW II 80 cm i wózek z rozstawem osi 2,50 m – EW I miały wózek z rozstawem osi 2,70 m i koła 91 cmśrednicy. Podłoga EW II była na wysokości1020 mm a w EW I 1100 mm. Przez to okna były nieco niżej w EW II, a najbardziej rzucająca się w oczy różnicą było okienko od klopa kwadratowe w EWII i prostokątne w EW I. Leischstahlwageny można "kojarzyć" z naszymi bonanzami bo w wersji full wypas miały drzwi mniej więcej w 1/3 długości wagonu, "dwuskrzydłowe" (tzn 2 klasy miały jakiś układ 2x3 wąziutkie skrzydła), ale była też wersja "dla ubogich" kolei prywatnych tylko z 1 drzwiami w środku wagonu (Mitteleinsteinwagen - podobną konstrukcją był francuski bruhat - wyprodukowano mało, ale ktoś to jednak kupił).
Co do EW III to chyba jeszcze BLS je eksploatuje, bo kupili je stosunkowo niedawno od SBB i zmodernizowali (charakterystyczne "skrzynki" klimatyzacji nad drzwiami), ale nigdzie nie ma info, czy wywalili sprzęgi automatyczne. Pewne jest tylko że po likwidacji "swiss expressu" restauranty EW III zostały odłączone od składów i dorobiono im śrubowce, żeby można je było włączać do dowolnego pociągu.
Któreś z EW (chyba EW I) zostały przez BLS we własnych warsztatach przebudowane na "Jumbowagen" - EW I przecinano w środku (no może nie całkiem w środku) i wspawywano nową niskopodłogową część z drzwiami odskokowo- przesuwnymi i wózkiem jacobsa w środku - co w efekcie dawało przegubowy wagon do komunikacji S-Bahn. Włączano to w środej zespołu NPZ (RBDe 565/566):
https://upload.wikimedia.org/wikipe...Typ_BLS.jpg/1920px-Privatbahn-NPZ_Typ_BLS.jpg
Tak ze część EW I i II z których Szwajcaria juz zrezygnowała, nadal żyje...
Co do EW i i II w BLS to nie umiem doczytać, dlaczego jedne były malowane na kremowo- niebiesko, a drugie odwrotnie- niebiesko- kremowo (tych z niebieska górą do skali N prawie nie mozna dostać - Arnold/Lima robiły tylko "Salon bleau" 1 klasy). Czy chodziło o to żeby pasowały do EW IV - tego nie wiem (ale akcja z zakupem MC76 mogłaby o tym świadczyć).
Pozdraw
 
Reakcje
1.611 378 7
Też pierwsze słyszę aby kiedykolwiek BLS miał malowanie niebieskie od góry. Niebiesko-kremowe było zawsze do momentu połączenia BLS z koleją Regionalverkehr Mittelland (RM) w 2006 roku połączone całkowitą zmianą loga i kolorystki taboru...
IMG_0049.JPG
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Podejrzewam że odwrócone kolory na BLS chyba się pojawiły po raz pierwszy na wagonach EW IV być może na wzór podziału barw na wagonach tego typu SBB.
CS23A 30 BLS A IV Brig 31-03-1991 DMS CS23A 30.jpg

Ile w tym jasnym kolorze kremowego a ile brudu tego nie potrafię stwierdzić.
Natomiast jeszcze wracając do wspomnianego modelu wagonu bagażowego BLS Arnolda to po przejrzeniu wielu zdjęć jestem skłonny uznać go jednak za Leichtstahlwagen.
s-l1600 (2).jpg
s-l1600.jpg

To wersja SBB.

NIS389-Märklin-43400-Leichtstahl-Gepäckwagen-der-SBB-Modelleisenbahn-Modellbahn-1.jpg

Model Marklina H0

webIMG_1875.jpeg

I w skali 1:1 SBB.
Prawdopodobnie na doświadczeniach z tymi wagonami oparto konstrukcje wagonów znormalizowanych stąd pewne podobieństwo przynajmniej wagonów bagażowych. Jednak cechą charakterystyczną Leichtstahlwagen był gładki dach i zwężenie pudła wagonu na końcach sięgające dalej przez co te wagony wydają się bardziej szczupakowate jeśli można by tak to określić.
Mnie jeszcze nie dawał spokoju model Leichtstahlwagen firmy Liliput bo coś kojarzyłem inny układ drzwi.
liliput_330513_sbb_dz_506-4.jpg

I miałem rację tylko że ten wagon to jest bagażowo pocztowy i w części pocztowej ma wąskie drzwi towarowe i świetliki na dachu czyli jest to trochę inny wagon.
Natomiast wagony znormalizowane mają dach ryflowany a zwężenia są zdecydowanie bliżej końców pudła. Mam jednak pewne trudności w odnalezieniu detali odróżniających wagony bagażowe EW I od II bo w praktyce w EW II zachowano większe wózki i wyższą podłogę. Wagony typowe BLS i BN mają cechy EW I czyli harmonie lub też wydłużone pudła na końcach po przebudowie na gumowe wałki.
300396.jpg
300398.jpg
300397.jpg

I link do producenta tych modeli
https://www.swissmarko.ch/de/Fertigmodelle-Gepaeckwagen-2
Mam problem z wagonami SBB gdyż nie udało mi się jednoznacznie odnaleźć zdjęcia wagonu bagażowego EW I. Być może takiego nie było lub różnice są tak niewielkie.
roco_74564_sbb_schnellzuggepaeckwagen_ew_II_d.jpg

Model EW II Roco.
ro-74564-gepaeckwagen-ew-ii-sbb-h0.diSWC8TICS7yxBf7Y6WIpA.jpg

I 1:1 tylko jest trochę szczegółów innych niż w modelu. Inne głębsze wykroje przy czołownicy i dolna krawędź łagodnie zaokrąglona (w modelu jest załamanie poszycia) i nie ma w niej czegoś w rodzaju wnęk pod drzwiami towarowymi i tutaj się zastanawiam jak wiele różnic było w czasie produkcji. Nowsze zdjęcia też nie ułatwiają sprawy bo wagony noszą ślady różnych modyfikacji.
FFS_D508592-33642-6_Locarno_050609.jpg
privater-blauer-gepaeckwagen-d-50-857362.jpg
 
Reakcje
39 0 0
Co do malowania...jest taki film z 1995 roku bodajże:
(filmy z tej serii to z reszta osobna poezja, dla niecierpliwych polecam oglądać od 4 minuty) i większość EW I BLS ma granatową górę, choć oczywiście te z kremowa górą też tam występują. Kiedyś myślałem że te z granatową górą są do dalekobieżnych pociągów, a te z kremową to Regionalbahn, ale to nie to.
Co do bagażowców EW I, to wikipedia raportuje 13sztuk, ale razem z dzielonymi bagaż/2klasa. EW II było 150szt tylko na bagaż. Zdaje się że jeden z takowych był (może dalej jest) w Polsce w jakimś zakładzie i jeździ tam jako towarowy, to chyba nawet na tym forum było, ale skąd on się ta wziął, tego nie wiem.
Pozdraw
Storch
 

Podobne wątki