Seetalbahn to linia kolejowa powstała jeszcze w XIX wieku. Łączy dzisiaj Luzernę-Emmenzbrücke z Wildegg oraz Beinwil am See z Beromünster. Elektryfikacja tej lini nastąpiła już w 1909 roku, a w roku 1922 została przejęta przez państwo i trafiła pod zarząd SBB.
SBB do obsługi ruchu towarowego na tym szlaku potrzebowała nowych lokomotyw i w 1922 roku zamówiła serię trzech lokomotyw elektrycznych De 6/6 15301-15303.
Lokomotywa ta technicznie bazowała na lokomotywie manewrowej Ee 3/3 16311-16326 - model tej lokomotywy prezentowałem kilka postów wyżej. Dostosowane były do dość egzotycznego napięcia trakcji 5500 V - typowego dla Seetalbahn w tamtym czasie - jak i 15000 V. Prędkość maksymalna wynosiła ledwie 50 km/h. Stacjonowały w Lucernie i poza rzadkimi wyjątkami spotykane były tylko na Seetalbahn - stąd ich przydomek Seetal-Krokodil. Do 1954 roku jeździły w kolorze ciemnozielonym, następnie zostały przemalowane na kolor oxidrot - po mojemu brązowy.
W 1983 roku lokomotywy 15302 i 15303 zostały zeszrotowane, a 15301 została sprzedana do OeBB Oensingen-Balsthal-Bahn.
Co ciekawe w 1990 roku lokomotywa ta uległa awarii - poprzez spięcie w instalacji elektrycznej uszkodzono transformatory. Nie mając zamienników w podobnych lokomotywach brakowało pomysłu, jak naprawić uszkodzenia. Aż do czasu, kiedy student inżynierskiej szkoły wyższej w Biel w ramach swojej pracy dyplomowej i przy wsparciu swojej uczelni opracował koncepcję naprawy De 6/6. W 1995 rozpoczęto reanimację lokomotywy i po wielu latach mozolnej pracy amatorów i fachowców lokomotywa dostała w 2008 roku dopuszczenie do ruchu.
Model tej lokomotywy wydał w 2015 roku Märklin oraz Trix. Mój model to Märklin 37526 prezentujący jej stan z "dzisiaj". Bardzo przyjemny model z metalową budą, cichym napędem na wszystkie osie, dekoder z dźwiękiem, ledowym oświetleniem.
Z dziesięć lat temu Märklin wydał De 6/6 w zielonym malowaniu, a w latach 80-tych w DC Fulgurex i Metropolitan.