• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje Szwajcarskie

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.287 61 2
Nareszcie wiem jak wygląda pociąg Wilhelm Tell bo mam jeden wagon EW II w tej wersji i nie wiem co z nim zrobić bo nie bardzo pasuje mi do zielonych wagonów EW I i EW II. Chętnie go zamienię lub sprzedam.
 
D

Dampflok

Gość
Szwajcarskie wąskotorowe elektryczne zespoły trakcyjne ABe 8/12 zostały wyprodukowane w latach 2009-2011 dla kolei retyckich w liczbie piętnastu sztuk. Zespoły trakcyjne kursują z wagonami pasażerskimi na górskiej linii kolejowej prowadzonej przez przełęcz Bernina. Wąskotorowe zespoły trakcyjne zostały wyprodukowane jako dwusystemowe. Modele są produkowane przez Bemo.

Fotografie wąskotorowych szwajcarskich zespołów trakcyjnych.
12036.jpg
12095.jpg
7461.jpg
12087.jpg
16256966059_a2cfef45e3_k.jpg
6575116941_dca5f0cbd6_b.jpg
10156610406_6281d2cdbb_b.jpg
4286060326_719a0b0f49_b.jpg
16524580888_7026f0c4e0_b.jpg
16828036304_7c2fd531e4_b.jpg
 
D

Dampflok

Gość
Szwajcarska wąskotorowa kolej zębata Gornergratbahn została otwarta w dniu 20 sierpnia 1898 roku. Kolejka wąskotorowa kursuje w alpejskim masywie górskim Gornergrat zlokalizowanym w Alpach Pennińskich. W masywie alpejskim Gornergrat jest najpiękniejsza panorama górska w Alpach Szwajcarskich.
11992.jpg
11973.jpg
11974.jpg
11971.jpg
11962.jpg
11972.jpg
11980.jpg
11970.jpg
11996.jpg
12000.jpg
 

Kuba

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
Klimaty kolei szwajcarskich, krajobrazy i rozwiązania inżynieryjne linii kolejowych w warunkach górskich i mnie wprawiają w podziw. Ale chciałbym zwrócić uwagę na niezwykłe rozwiązanie napędu kolejki na Gornergrat. Od samego jej początku, coś koło 1870 roku, zastosowano silniki trójfazowe. W związku z tym potrzebne są trzy przewody. Na powyższym filmie bardzo dobrze widać sieć trakcyjną, która ma dwa niezależne przewody, a kolejka po dwa równoległe pantografy. Trzecim przewodem są oczywiście szyny.
Wprawdzie podczas wjazdu na Gornergrat wystąpiła awaria - kilkakrotnie zadziałał przekaźnik nadmiarowy. Kolejka zjechała z powrotem do Zermatt i podstawiono inny tabor, ale dzięki temu mieliśmy więcej jazdy.
 
B

bobby74

Gość
Dziś jednak o innej wersji Ee 3/3 I z 1928r tzw. "żelazko, czy "półbut"-wyprodukowano 16 sztuk od numeru 16311 do 16326. Lokomotywy użytkowano prawie 80lat, do dziś zachowano 4lub 5 egzemplarzy w tym dwa są w ruchu.
Znane są mi 3 modele w HO:
- Merker und Fischer - mosiądz http://www.blechundguss.ch/550.html
- APC Adams Gmbh -mosiądz (zdjęcia i opis po niżej)
-Maerklin/Trix - 2 modele zielony i brązowy sprzedawane w jednym pudełku, produkt 2015/2016.
Dzisiaj pozwolę sobie zaprezentować mój model "półbuta" Ee 3/3 16314 SBB - Märklin 36332.
Lokomotywa ta jest - wg mnie - brzydka jak noc :mad: ale dzięki temu bardzo charakterystyczna i nie mogło jej zabraknąć na mojej półce ze "szwajcarami".
Metalowa nadbudowa, bardzo cichutki napęd i silnik, dekoder z dźwiękiem. Jak to ostatnio często u Märklina coś musieli jednak sp... niedopracować - szkła dwóch głównych lamp na czole loka są przezroczyste, a wszystkie pozostałe jakby przydymione, czy też mleczne... Kolor oświetlenia wiele się nie różni z tego powodu, ale widoczne ledy w reflektorze trochę drażnią.
Na ostatnim zdjęciu ze swoją siostrą o numerze 16321 w kolorze brązowym z tego samego zestawu Märklina. Ostatnie dni razem, gdyż brązową sprzedałem.
Nawiasem mówiąc patent producenta, aby dla zwiększenia obrotów wkładać do pudełka dwie lokomotywy i sprzedawać tylko jako zestaw uważam za ryzykowny, ale cóż...

image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.388 463 29
Od samego jej początku, coś koło 1870 roku, zastosowano silniki trójfazowe.
Według Wikipedii linię otwarto trochę później, w 1898 roku. Warto wspomnieć, że do dziś funkcjonują jeszcze trzy koleje o zasilaniu trójfazowym, wszystkie wąskotorowe o szerokości toru 1000 mm: Jungfraubahn, też w Szwajcarii, Chemin de Fer de la Rhune we francuskich Pirenejach nad Zatoką Biskajską i Ferrocarril del Corcovado w Rio de Janeiro. Dawniej było takich kolei więcej, ale większość z nich albo przebudowano na bardziej typowy system elektryfikacji, albo w ogóle zrezygnowano z trakcji elektrycznej. Ale to już temat na odrębną dyskusję.
 
D

Dampflok

Gość
Szwajcarska wąskotorowa kolej zębata Wengernalpbahn została otwarta w dniu 20 czerwca 1893 roku. Kolejka wąskotorowa kursuje przez alpejską przełęcz Kleine Scheidegg zlokalizowaną w Alpach Berneńskich. Na przełęczy alpejskiej Kleine Scheidegg jest malownicza panorama masywów górskich w Alpach Szwajcarskich.
11835.jpg
11833.jpg
11839.jpg
11840.jpg
WAB_057_Eiger_Moench.jpg
11828.jpg
 
B

bobby74

Gość
...narty i śnieg, a w październiku startując z Lauterbrunnen i jadąc Wengernalpbahn w kierunku Wengen i Kleine Scheidegg widoki z wagonu mamy takie - zdjęcia moje z 2014 roku.
image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg
 
D

Dampflok

Gość
Szwajcarska wąskotorowa kolej zębata Matterhorn Gotthard Bahn została otwarta w dniu 18 lipca 1891 roku. Kolejka wąskotorowa kursuje przez alpejski lodowiec Rhonegletscher zlokalizowany w Alpach Urneńskich. Dodatkowo na przełęczy alpejskiej Oberalppass jest malownicza panorama masywu górskiego Matterhorn w Alpach Szwajcarskich.
16619.jpg
5620.jpg
16613.jpg
16606.jpg
16602.jpg
16618.jpg
16617.jpg
16603.jpg
7363.jpg
16601.jpg
16612.jpg
9716.jpg
7364.jpg
5621.jpg
5626.jpg
5622.jpg
 
D

Dampflok

Gość
Szwajcarska kolej wąskotorowa Montreux Oberland Bernois została otwarta w dniu 18 grudnia 1901 roku. Kolejka wąskotorowa kursuje przez alpejską przełęcz Saanenmöserpass zlokalizowaną w Alpach Berneńskich. Dodatkowo na przełęczy alpejskiej Saanenmöserpass jest malownicza panorama lodowców górskich zlokalizowanych w Oberlandzie Berneńskim w Alpach Szwajcarskich.
5646.jpg
16467.jpg
mob_023.JPG
mob_022.jpg
mob_056.JPG
mob_054.jpg
mob_055.JPG
mob_052.JPG
mob_053.JPG
mob_044.jpg
mob_051.jpg
mob_036.jpg
mob_037.jpg
 
B

bobby74

Gość
Seetalbahn to linia kolejowa powstała jeszcze w XIX wieku. Łączy dzisiaj Luzernę-Emmenzbrücke z Wildegg oraz Beinwil am See z Beromünster. Elektryfikacja tej lini nastąpiła już w 1909 roku, a w roku 1922 została przejęta przez państwo i trafiła pod zarząd SBB.
SBB do obsługi ruchu towarowego na tym szlaku potrzebowała nowych lokomotyw i w 1922 roku zamówiła serię trzech lokomotyw elektrycznych De 6/6 15301-15303.
image.jpeg


image.jpeg


Lokomotywa ta technicznie bazowała na lokomotywie manewrowej Ee 3/3 16311-16326 - model tej lokomotywy prezentowałem kilka postów wyżej. Dostosowane były do dość egzotycznego napięcia trakcji 5500 V - typowego dla Seetalbahn w tamtym czasie - jak i 15000 V. Prędkość maksymalna wynosiła ledwie 50 km/h. Stacjonowały w Lucernie i poza rzadkimi wyjątkami spotykane były tylko na Seetalbahn - stąd ich przydomek Seetal-Krokodil. Do 1954 roku jeździły w kolorze ciemnozielonym, następnie zostały przemalowane na kolor oxidrot - po mojemu brązowy.
W 1983 roku lokomotywy 15302 i 15303 zostały zeszrotowane, a 15301 została sprzedana do OeBB Oensingen-Balsthal-Bahn.
Co ciekawe w 1990 roku lokomotywa ta uległa awarii - poprzez spięcie w instalacji elektrycznej uszkodzono transformatory. Nie mając zamienników w podobnych lokomotywach brakowało pomysłu, jak naprawić uszkodzenia. Aż do czasu, kiedy student inżynierskiej szkoły wyższej w Biel w ramach swojej pracy dyplomowej i przy wsparciu swojej uczelni opracował koncepcję naprawy De 6/6. W 1995 rozpoczęto reanimację lokomotywy i po wielu latach mozolnej pracy amatorów i fachowców lokomotywa dostała w 2008 roku dopuszczenie do ruchu.

Model tej lokomotywy wydał w 2015 roku Märklin oraz Trix. Mój model to Märklin 37526 prezentujący jej stan z "dzisiaj". Bardzo przyjemny model z metalową budą, cichym napędem na wszystkie osie, dekoder z dźwiękiem, ledowym oświetleniem.
Z dziesięć lat temu Märklin wydał De 6/6 w zielonym malowaniu, a w latach 80-tych w DC Fulgurex i Metropolitan.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
Postarali się w Märklin'ie z kolorem lokomotywy po odbudowie. Została ona pomalowana dokładnie farbą "Cavalry Brown" a nie oxidrot, bo przyjęto że dłużej będziemy cieszyć się nasyconą barwą. Na zdjęciu z góry widać dużą dziurę pomiędzy noskiem a budą, czy w rzeczywistości to się tak rzuca w oczy?
 
B

bobby74

Gość
Postarali się w Märklin'ie z kolorem lokomotywy po odbudowie. Została ona pomalowana dokładnie farbą "Cavalry Brown" a nie oxidrot, bo przyjęto że dłużej będziemy cieszyć się nasyconą barwą. Na zdjęciu z góry widać dużą dziurę pomiędzy noskiem a budą, czy w rzeczywistości to się tak rzuca w oczy?
Niestety tak, choć realnie to widać ją tylko przy nosie zbliżonym do lokomotywy i dobrym naświetleniu, co w witrynie i na makiecie rzadko się zdarza.
Myślę, że ta "dziura" to miał być kompromis dający możliwość swobodnego poruszania się po makiecie w ciasnych łukach i podjazdach/zjazdach, gdyż części czołowe lokomotywy są mocno przegubowe. Ale to już raczej moje dorabianie ideologii, bo w krokodylu Be 6/8 i Ce 6/8 fuga w tym miejscu jest minimalna.
A kolor - jak kobieta - zmienny jest. Lokomotywa dobrze naświetlona sprawia "ciepłe" wrażenie, w cieniu robi się blado brązowa :)
 

Podobne wątki