• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Modele Koleje naszych wschodnich sąsiadów i ich modele

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Przy tym mała uwaga. W języku polskim istnieje coś takiego, jak polska transkrypcja cyrylicy. I tak: Челябинск = Czelabińsk, a nie Tschelja coś tam, Новосибирск = Nowosybirsk, Екатеринбург = Jekaterynburg i tak dalej. Szanujmy nasz język.
W 100% popieram, tylko skąd młodzież ma to wiedzieć, jak nikt ich tego nie uczy?
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
A czy nie zdarzało się, aby włączany był również wagon do Ufy i Sverdlovska ? Wydaje mi się, że i taka tabliczka widnieje w oknie jednego z wagonów na jednym z filmów.
Skreślamy Swierdłowsk. Jest to dawna nazwa Jekaterynburga. Widać niektórym w necie tęskno do bolszewików i w taki sposób to akcentują ;) Ale Ufa bankowo też należy do naszej listy.
 

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
W czasach ZSRR był Swierdłowsk, tak samo jak był Leningrad, Gorki, Karl-Marx-Stadt w NRD czy w Polsce przez pewien czas Stalinogród. Byli już tacy, którzy próbowali zmieniać historię...
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
Austria, St.Veit, 1963 r. (autora nie znam)

Zobacz załącznik 464979

"Rzuciłem" zdjęciem zapowiadającym w katalogu ACME model pierwszego rosyjskiego sypialnego RIC-a, ponieważ zaintrygowało mnie czemu oznaczono ten wagon rokiem 1957... Przejrzałem dokładniej różne źródła (głównie rosyjskojęzyczne, ale też niemieckie i francuskie fora) i wszędzie jest mowa o sypialnych Görlitz-ach budowy 1959-61. Nie sądzę żeby ACME popełniło aż taki błąd, być może mając dostęp do dokumentacji producenta (Görlitz) wagony mają tam inne fabryczne oznaczenie...
Wagony zamówiono w 1958 roku i dostarczono w dwóch partiach właśnie w latach 59-61. Zbudowano 140 sztuk (dane za Локотранс 6/99):

1959r. - 60 szt. typ WLA 4u (1kl. 11 przedziałów, 22 miejsca) numery: СВПС 1500 - 1559
- 40 szt. typ WLB 4u (2kl. 11 przedziałów, 33 miejsca) numery: СВПС 2500 - 2539

1960-61r. - 40 szt. typ WLA 4u (1kl. 11 przedziałów, 33 miejsca) numery: СВПС 1560 - 1599

100 szt. miało hamulec Westinghousa, 40 szt.- hamulec typu KE (chodzi o Knorr-a ?) - nie znalazłem informacji które numery w jaki typ hamulca wyposażono, natomiast wszystkie wagony miały charakterystyczny "fartuch" osłaniający aparaturę pod pudłem - wnioskuję zatem, że pozbywano się go (przynajmniej w niektórych egzemplarzach) w trakcie remontów czy modernizacji - brak informacji w tej kwestii. Nie trafiłem też na dane precyzujące które egzemplarze miały jakie osłony przejść międzywagonowych - wydaje się, że gumowe wałki to cecha dostawy z 1960-61 roku lub wynik modernizacji.
Wagony wyposażono też w wózki różnego typu, szczegółowych danych oczywiście brak, ale analizując dostępne zdjęcia daje się zauważyć podział występujący według lat dostawy: na poniższym - od lewej wózek z drugiej partii (numery od 1560), po prawej z pierwszej.

Zobacz załącznik 464995

Jeszcze kilka zdjęć wagonów Görlitz WLA 4u z książki F. Stöckl-a "Komfort auf Schienen" - WLA 1554 Praga-Express, fot. J. Claus:

Zobacz załącznik 465027

WLB 4u 2 kl Praga-Express, Praga Hl. 1966 fot. F. Stöckl:

Zobacz załącznik 465028

WLAB 1583 relacji Wiedeń-Moskwa z pociągu "Chopin", Wiedeń 1964, fot. F. Stöckl:

Zobacz załącznik 465029

WLAB 1579 z naszym Y w relacji Moskwa-Hoek van Holland, Rheine 1968, fot. F. Stöckl:

Zobacz załącznik 465030
Szanowni koledzy. Bardzo proszę o jakieś materiały lub informacje odnośnie pociągu Praga-Express o którym mowa w zacytowanym przeze mnie.
Chodzi mi rzecz jasna o typy wagonów w nim występujące, a przede wszystkim o wagony typu WLA4u i WLB4u. Czy możliwe aby pociąg ten składał się wyłącznie z wagonów SZD?
Interesujący mnie czasokres 1966 +/- 2 lata.
Z góry dziękuję.
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
534 1 0
Bardzo proszę o jakieś materiały lub informacje odnośnie pociągu Praga-Express
Fritz Stöckl w swojej książce "Komfort auf Schienen. Schlafwagen, Speisewagen, Salonwagen der Europäischen Eisenbahnen" z 1970 roku w rozdziale opisującym ówczesne sowieckie połączenia kolejowe z resztą europy, pisze:
"Jeszcze więcej jest oczywiście kursów z Moskwy do stolic krajów socjalistycznych. Nie tylko podróżują tutaj pojedyncze wagony sypialne, ale głównie całe pociągi z 4, 6 lub 8 wagonami sypialnymi lub też harten Wagen. Miasta docelowe to Berlin, Praga, Budapeszt, Warszawa, Belgrad, Bukareszt, Warna i Sofia; do Pragi i Warszawy SZD dzieli się kursami z wagonami sypialnymi JLV i WARS. W roku 1968 wreszcie nadeszło bezpośrednie połączenie wagonem sypialnym Moskwa-Stambuł przez Bukareszt i Sofię."

Tłumaczenie googla i moje. Uwaga: Stöckl używając określenia 'wagon sypialny' ma na myśli wagony SWPS typu RIC (Görlitz WLA/B4u 1959-61) określane przez rosjan jako "miękkie", natomiast 'harten Wagen' czyli wagony "twarde" to Amendorf-y (stodoły) z wcześniejszych dostaw.

Zamieszcza również zestawienie "kursów wagonów między ZSRR a krajami o standardowej szerokości toru, od lata 1969 r"
Komfort-auf-Schienen_text-165.jpg
Wygląda więc na to, że jakieś większe składy wagonów sypialnych mogły "nawiedzać" Pragę. Zapewne po to, by dalej rozdysponować część (grupę lub pojedynczo) w kierunku południowym (może Wiedeń, Budapeszt). Bo Belgrad, Bukareszt, Sofia to raczej przez Ukrainę...

Znane mi zdjęcia rosyjskich (ówcześnie: sowieckich) RIC-ów to max trzy-wagonowe zestawy jak prezentowane wcześniej ujęcie z czeskiej Pragi albo poniższe z Belgradu (1966) czy w Ost-West-Expresie (1967):
SZD carriage Beograd 15.07.1966 .jpg Ost-West-Express 1967.jpg

Albo te z książki Rico Boguli "Internationale Schnellzuge in der DDR" której fragment udostępnił użytkownik rosyjskiego forum - Ost-West-Express (1969) z naszą bautzenowską restauracją na czele lub w Moskwa-Express (circa 1964-65) razem z grupą "stodół" i naszą bagażówką dla okrasy:
D105 Ost-West-Express 1969.jpg D233 Moskwa-Express 1964-65.jpg

Niestety informacji dotyczących naszej części Europy (byłych "demoludów") jak na lekarstwo...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Tyle, że z tego nie wynika, czy "Praha-Express" składał się wyłącznie z wagonów radzieckich (SŻD), osobiście raczej w to wątpię. Wyłącznie z wagonów SŻD składały się (też chyba nie wszystkie) pociągi uruchamiane na zlecenie Armii Czerwonej, do wymiany personelu wojskowego i cywilnego oddziałów Armii Czerwonej, stacjonujących przede wszystkim w NRD i w Legnicy, gdzie mieściło się dowództwo Północnej Grupy Wojsk Armii Czerwonej.

PS. Na drugim zdjęciu pięknie widać belgijski wagon 1/2 klasy typu I1 w składzie Ost-West, te wagony przyjeżdżały do Polski aż do przełomu lat 1970. i 80.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Koledzy, mam nietypowe pytanie: niedawno gdzieś na forum dyskutowaliśmy o wagonach osobowych (sypialnych) dawnych kolei ZSRR, tzw. "stodołach". Pokazano tam m.in. zdjęcia takich wagonów o trochę mniejszej skrajni (a może to były linki do innych stron?) i w tym kontekście była też mowa o wagonach sypialnych WARS tego typu. Nie mogę znaleźć tej dyskusji, może ktoś z Was pamięta i podałby link do tego tematu? Z góry dziękuję.
 
Reakcje
2 0 0
Ja może wrócę do nieco starszych wpisów pod tym wątkiem a mianowicie do modelu acme 52120. Czy ktoś posiadający ten wagon mógłby podać mi jego dokładną date rewizji?
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.273 61 2
Dawno tutaj nie pisałem bo też niewiele niestety modeli udaje mi się nabyć które by pasowały do tematu tego wątku.
Na ostatniej imprezie w Gliwicach udało mi się nabyć zestaw dwóch cystern do przewozu produktów naftowych firmy Eurotrain. Wagony są w oznaczeniu kolei rosyjskich RŻD czyli epoka V. Zestaw ma numer katalogowy 0011.
20191006_144458(1).jpg
20191006_144814(1).jpg
20191006_144513(1).jpg
20191006_144650(1).jpg
20191006_144829(1).jpg
20190930_150103(1).jpg
20191006_144856(1).jpg

Wagony są bardzo ładnie wykonane na poziomie zbliżonym do wielkoseryjnych modeli wagonów 406R. Cena niestety też. A inne zestawy są nawet znacznie droższe.
Wagony są wyposażone w kinematykę krótkiego sprzęgu nie wiem po co bo to jest potrzebne w taborze wyposażonym w zderzaki. Sprzęgi są wymienne ale nie ma gniazda NEM362 tylko wsuwane na jaskółczy ogon jak w sprzegach o regulowanej wysokości. Na wyposażeniu jest jeszcze worek z częściami cięgła do rozprzęgania i atrapy sprzęgów samoczynnych.
Dla mnie bardziej by pasowały wagony z epoki IV SŻD ale ten producent ich nie ma w ofercie. Dlatego zastanawiam się jak duże różnice poza logo kolei w wyglądzie i oznaczeniach są konieczne przy ewentualnej konwersji. Podobna kolorystyka już była stosowana w latach 80 tych (zielone ramy i dennice zbiornika). Nie mam pewności co do żółtego koloru zbiornika czy był już stosowany za czasów ZSRR.
Niestety nie ma bardziej przyjaznych dla kieszeni modeli cystern kolei szerokotorowych. Są jeszcze inni producenci lecz ich modele to wyroby maloseryjne i ich ceny są podobne do cen naszych polskich manufakturzystów.
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
534 1 0
No ale te cysterny to konstrukcje z połowy lat 90-tych (zdaje się że typ/model 15-740) więc one Związku Radzieckiego nie widziały...

Teraz spojrzałem dokładniej - model (typ) 15-740-20 (Rosjanie w oznaczeniach cystern dodają jeszcze typ beczki) - strona 46
 
Ostatnio edytowane:

avecez

Aktywny użytkownik
Reakcje
423 22 4
Ładne są te zestawy wagonów z Eurotrain. Ciekawe jak wygląda to jeżeli chodzi o lokomotywy. Te wagony i inne z Eurotrain na Allegro ma sprzedawca AT-Press z Litwy bodajże. Zamawiałem kiedyś tam samolot do sklejania SU-37 (to tak na marginesie). Wysyłają co 2 tygodnie z terenu Polski. Ten zestaw , który ty kupiłeś kosztuje u nich 675 zł inne nawet i 799 zł (!). W Gliwicach u pana Ryśka ten twój i jeszcze jeden były o ile pamiętam za 520 zł.
 
Reakcje
1.611 378 7
Szanowni Przedmówcy

Pewno zaraz oberwę i kubeł ... na mój łeb.
Ale jeżeli ktoś bierze się za "produkcję" radzieckiego/rosyjskiego taboru towarowego z Ep. IV to chyba nie zna realiów tamtych czasów i liczy na łosi.
W czasie Ep. IV, z racji pracy miałem okazję długo przebywać na kolejowym przejściu granicznym Braniewo - Mamonowo. I widziałem ten tabor wjeżdżający na PKP po torze szerokim. Kompletny złom wleczony przez lok M62 z v=20 km/h i dalej na poradzieckie bocznice opanowane przez ówcześnie tworzące się spółki.
Te pstrokate beczki to jakaś utopia...
 

Groch

Znany użytkownik
Reakcje
534 1 0
Ale jeżeli ktoś bierze się za "produkcję" radzieckiego/rosyjskiego taboru towarowego z Ep. IV to chyba nie zna realiów tamtych czasów i liczy na łosi.
Te prezentowane przez kolegę Jacek765 są akurat z epoki V więc ich kolorystyka jest prawidłowa, natomiast nie nadają się na konwersję w epoce IV.
Przy ewentualnych zakupach innych setów zwróciłbym uwagę na prawidłowość w numeracji poszczególnych wagonów - gdzieś na rosyjskich forach śmiali się że "chińczyk" przy kolejnym zestawie zmienił tylko ostatnie cyfry numeracji uzyskując tym samym niby kolejny, wyższy numer, a w istocie powtórzył poprzedni tyle że ze złą cyfrą samokontroli...
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.273 61 2
Ten zestaw akurat kupiłem za 420 zł. Wybrałem go dlatego że wagony mają wygląd zbliżony do epoki IV i cena była najbardziej przystępna. Pod względem technicznym bardziej kojarzę z epoki IV podobne wagony ale z otwartą ramą. W ofercie firmy Eurotrain też jest zestaw takich wagonów lecz zbiorniki są w kolorze niebieskim a sam zestaw był w znacznie wyższej cenie. Zestaw nr 0015 dwa wagony typu 15-740 ale to też nowsxa konstrukcja. W opisach zestawu 0011 nie ma podanego typu wagonu. Niemniej chociaż moje modele nie bardzo się nadają do epoki IV to jestem zadowolony z zakupu. Całkiem możliwe że Eurotrain opracował wagomy konstrukcji post sowieckiej i stąd brak wersji z epoki IV.
 
Ostatnio edytowane:

nohab

Znany użytkownik
Reakcje
540 115 2

SU45-034

Aktywny użytkownik
Reakcje
774 78 3
W związku ze skompletowaniem wszystkich wagonów LS Models/Rocoland, które planowałem zakupić chciałbym podzielić się z Wami zdjęciami i opinią.
Modele są wykonane na bardzo wysokim poziomie. Bogactwo detali wnętrz, różnic w układach hamulcowych i wierność z oryginałami w opisach
jasno wskazują, co w modelarstwie jest istotne. Można kompletnie schrzanić ładny typ wagonu lub wykonać model zdejmujący kapcie w gruncie rzeczy brzydkiego taboru.
Pozostaje mi pogratulować firmie Rocoland współpracy z "odpowiednim" producentem, a pasjonatom szerokotorowych klimatów zdecydowanie polecam zakupy w moskiewskim Rocolandzie!
Zachęcony odpowiednią barwą zachodzącego słońca wrzucam relację fotograficzną.
P.S. wagony nie mają kkk, co w związku z brakiem zderzaków nie dziwi, ale chyba wszyscy już się przyzwyczailiśmy do tej funkcjonalności :)


111x.jpg
112x.jpg
114x.jpg
115x.jpg
116x.jpg
117x.jpg
118x.jpg
119x.jpg
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.273 61 2
Bardzo piękne wagony. Wyglądają jednak na dość nowe konstrukcje budowane już po rozpadzie ZSRR. I tutaj żałuję że ta firma nie produkuje starszych konstrukcji tych wagonów jeszcze z czasów SŻD. Ceny niestety niezbyt przyjazne dla kieszeni ale jeszcze da się wytrzymać. Jedyny problem to żeby zestawić jakiś sensowny pociąg to trzeba tych wagonów mieć co najmniej kilkanaście takich węglarek a to już portfela nie rozpieszcza.
Czy można jeszcze prosić o więcej zdjęć wnętrza i podwozia.
 

Podobne wątki