• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje na Majorce - TIB i Ferrocarril de Sóller

RS11

Znany użytkownik
#1
Jak na tak stosunkowo małą wyspę atrakcji kolejowych na Majorce nie brakuje:

TIB - Transport de les Illes Balears- sieć ma długość 216 Km z czego dziś użytkowanych jest 95 Km,powstała w latach
1875-1879, rozstaw szyn 1m. W skład TIB wchodzi jeszcze Metro otwarte w 2007roku.

Ferrocarril de Sóller- kolej o długości 27,3km z Palma de Mallorca do Sóller,otwarta w 1912 roku,zelektryfikowana w
1929 roku, rozstaw 3 stopy-914 mm. Ze stacji Sóller do Portu prowadzi tramwaj z 1913 roku należący do tego
operatora. Tramwaje i pociągi używają wspólnie lokomotywownię w Sóller.

Stacje obu operatorów (TIB i FdS) usytuowane są przy Playa de Espanya. Dawna stacja koleji TIB została przebudowana przy okazji budowy metra i tory zostały schowane pod ziemię. Na powierzchni pozostały dwa zabytkowe budynki, w których mieści się restauracja i informacja turystyczna. Po drugiej stronie ulicy Eusebi Estada mieści się dworzec
Ferrocarril de Sóller.

Pociąg FdS mylony jest czasami z tramwajem, a to dlatego że po opuszczeniu dworca jeździe
środkiem ulicy Eusebi Estada. Natępnie linia opuszcza miasto i kieruje się na północ przez Bunyola. Za
miasteczkiem zaczyna się przeprawa przez góry Sierra de Tramuntana, najpierw Tunel Major, a następnie pociąg
zatrzymuje się na jednym ze zboczy skąd widać panoramę miasteczka Sóller. Najbardziej fotografowanym miejscem jest jednak wiaduct - Cinc Ponts. Później linia schodzi w dół za tunelem- Cinc-cents i przedzierając się wśród gaji
oliwnych i pomarańczowych dociera do stacji końcowej Sóller. Stąd prowadzi linia tramwajowa (4,9km) do położonego w
zatoce miasteczka Puerto de Sóller.

IMG_9920 Palma.jpg IMG_9913 Palma.jpg
stacja Ferrocarril de Sóller w Palmie

IMG_9894 Palma b.jpg ulica Eusebi Estada, Palma. Wagon silnikowy zbudowany przez M.M.y C.Aniguos Talleres Carde y Escoriaza SA, osprzęt elektryczny dostarczyła firma Siemens-Schuckert. Zbudowano 4szt
w 1929roku, wszytskie są sparwne do dziś.
 
OP
OP
RS11

RS11

Znany użytkownik
#2
RtS IMG_0160.jpg RtS IMG_0172.jpg
przejazd przez góry Sierra de Tramuntana , wiadukt Cinc Ponts

RtS IMG_0202.jpg Soller IMG_0188.jpg
Soller 100_8613.jpg Soller IMG_0204.jpg
stacja Sóller. Na wachlarzu widoczny tramwaj nr2 pochodzący z 1912 roku,
maszyna torowa została wypożyczona i miała tablice Irlandzkie!

i jeszcze dwie ciekawostki z szopy w Sóller

RtS IMG_0199.jpg RtS IMG_0189.jpg
drezyna na bazie samochodu Renault, drezyna na bazie samochodu Hispano-Suiza
 
OP
OP
RS11

RS11

Znany użytkownik
#3
W kolejnej odsłonie parę słów o TIB/SFDM (Serveis Ferroviaris de Mallorca) który obsługuje linie główne na wyspie.
Łącznie z metrem jest to 85km. Rozstaw szyn 1m, zelektryfikowana z Palmy do Inci w 2011, napięcie 1500 V. W Ince następuje przesiadka z zespołu elektrycznego do spalinowego.

Połączenia:
-Palma-Inca-sa Pobla
-Palma-Inca-Manacor (trwają prace nad przedłużeniem lini do Artà)
co ciekawe żadne połączenie nie dociera bezpośrednio do miasteczek nad morzem, ale na stacji końcowej czeka autobus który już nas tam zawiezie.

Tabor:
sèrie 61-00 2-wagonowe zespoły spalinowe zbudowane przez CAF w latach 1995-2005
sèrie 81-00 3-wagonowe zespoły elektryczne zbudowane przez CAF od 2010
sèrie 91-00 Tram-train zespoły elektryczne zbudowane przez VOSSLOH España w 2011

serie 81-00 Palma.jpg

marzec 2013 przedmieścia Palmy , CAF 81-00 popołudniowy kurs do Inki

Serie 81-00 Estacio intermodal Palma.jpg

październik 2013 Estacio Intermodal przy Placa de Espanya, CAF 81-00

Serie 91-00 Estacio intermodal Palma.jpg

Estacio Intermodal przy Placa de Espanya, VOSSLOH España 91-00 tram-train
 

Podobne wątki