• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje na Bliskim Wschodzie

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#1
Podróżując po Ziemi Świętej zwróciłem uwagę również na kolej. W Izraelu nie ma zbyt wiele linii kolejowych, choć proporcjonalnie do powierzchni kraju sieć dróg żelaznych rozpościera się dość szeroko. Najważniejsza z nich prowadzi z miasta Nahariya przez Hajfę do Tel Awiwu. Od niedawna kolej na nowo dociera do Jerozolimy. A oto, co udało mi się sfotografować. Na zdjęciach pociągi osobowe i towarowe w Hajfie w dniu 27 kwietnia br. Ciekawy jest tabor trakcyjny, a piętrowe wagony osobowe zdradzają szybko swoje pochodzenie.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
michal.guminiak

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#2
Między Tyberiadą, a Jerychem, na Pustyni Judzkiej. Wagon osobowy przypuszczalnie ex-brytyjski, pełniący obecnie funkcję mieszkalną lub zaplecza przydrożnego zajazdu.
 

Załączniki

Phantomiusz

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#4
Będąc w Haifie mogłeś zwiedzić Israel Railway Museum. Niewielka wystawa poświęcona kolei jest również w Eretz Israel Museum w Tel Avivie. W stolicy również warto obejrzeć stary dworzec Jafa który mimo, że nieczynny został ostatnio pięknie odnowiony. Na pozostałych torach stoją jeszcze wagony, a w jednym z nich mozna obejrzeć film przedstawiający z historię miejsca. Część dworca zajmuje muzeum IDF (Sił Obronnych Izraela) z potężna ilością broni pancernej, oraz osobistej.
https://en.wikipedia.org/wiki/Israel_Railway_Museum
https://pl.wikipedia.org/wiki/Jafa_(stacja_kolejowa)

Potem usiądę i pokażę kilka kolejowych zdjęć z mojej włóczęgi po Izraelu.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
michal.guminiak

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#5
Niestety nie udało nam się dotrzeć do muzeum kolei izraelskich. Jeszcze kilka zdjęć z Hajfy, a na ostatnich dwóch ekspozycja Muzeum Morskiego z torami w tle. Okręt podwodny INS Gal projektu niemieckiego z lat 60. Obok niego wyeksponowano okręt rakietowy (najprawdopodobniej korwetę).
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Phantomiusz

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#6
Mi też się jeszcze nie udało zawitać do muzeum w Hajfie. Będę w nim w następnym roku. Proponowałbym bym zmianę tematu na Koleje w Izraelu. Ponieważ mimo, niewielkiej ilości linii kolejowych temat jest dość ciekawy. W ogóle poszczególne kraje Bliskiego Wschodu mają dość ciekawą kolej i każde w inny sposób rozwiązaną. Ciężko do jednego worka wrzucić koleje tureckie, izraelskie czy egipskie. W ten sposób powstałby dość ciekawy przewodnik, gdzie jechać i co zobaczyć w poszczególnych krajach.
 
OP
OP
michal.guminiak

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#7
Tytuł/temat oczywiście do decyzji Moderatora. Przy wyjeździe z Hajfy w stronę Tyberiady zaobserwowałem miejsce bardzo ciekawe dla miłośnika przemysłowych kolejek wąskotorowych. A mianowicie: grobla, typowy most kolejowy z dźwigarami dwuteowymi, przed mostem kawałek toru (najprawdopodobniej wąskiego) zbudowanego z bardzo lekkich szyn, a obok klasyczna koleba, dobrze znana z naszych cegielni. Tor urywał się przed mostem, a wagonik stał bezpośrednio na grobli. Zrobiłem zdjęcie "z biodra" ale niestety jest tak rozmazane, że nie nadaje się do publikacji. Koledzy-pamiętacie, kojarzycie to miejsce w Hajfie? Mnie całość przypominała bardzo wąskotorówkę solną w Burgas.
 

Phantomiusz

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#8
Na pograniczu Te Avivu i Jaffy. Dwa kilometry od dworca autobusowego można natknąć się na pozostałości dworca kolejowego Jaffa. Jego historię można poznać na stronie wikipedii.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Jafa_(stacja_kolejowa). Od siebie dodam, że część "pasażerska" kompleksu dworcowego" jest ogólnie dostępna. Jest to dość popularne wśród mieszkańców miejsce odpoczynku. W starej postacyjnej zabudowie znajdują się knajpki i lokale w których można coś zjeść. Na terenie stacji pozostawiono na szynach wagony pasażerskie. W jednym z nich można obejrzeć za opłatą film ukazujący historię miejsca. Wchodząc główną bramą, w budce strażnika, warto wziąć folder mapę, która ułatwi nam poruszanie się po tym ciekawym miejscu.

Zaplecze techniczne, w tym również obrotnica zajęte jest przez Muzeum Historii Sił Obronnych Izraela https://pl.wikipedia.org/wiki/Muzeum_Historii_Sił_Obronnych_Izraela . Zgromadzono tutaj olbrzymią ilość uzbrojenia które było użytkowane przez armię izraela. Na terenie tego niewielkiego państwa jedynie w Latrun w Muzeum Yad la Shiryon jest więcej broni pancernej. Zresztą to drugie uważane jest za jedno z największych muzeów broni pancernej na świecie.
 

Załączniki

Phantomiusz

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#9
Tytuł/temat oczywiście do decyzji Moderatora. Przy wyjeździe z Hajfy w stronę Tyberiady zaobserwowałem miejsce bardzo ciekawe dla miłośnika przemysłowych kolejek wąskotorowych. A mianowicie: grobla, typowy most kolejowy z dźwigarami dwuteowymi, przed mostem kawałek toru (najprawdopodobniej wąskiego) zbudowanego z bardzo lekkich szyn, a obok klasyczna koleba, dobrze znana z naszych cegielni. Tor urywał się przed mostem, a wagonik stał bezpośrednio na grobli. Zrobiłem zdjęcie "z biodra" ale niestety jest tak rozmazane, że nie nadaje się do publikacji. Koledzy-pamiętacie, kojarzycie to miejsce w Hajfie? Mnie całość przypominała bardzo wąskotorówkę solną w Burgas.
Bardzo możliwe, że natknąłeś się na relikty Kolei Doliny
https://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_kolejowa_Doliny
 

Phantomiusz

Aktywny użytkownik
Reakcje
7 0 0
#10
Na wstępie powinienem wytłumaczyć, że moją główną pasją jest wędrówka długodystansowa. Ot lubię gdy mam urlop, wziąć plecak, gdzieś pojechać i sobie iść. W tym roku trafiłem do Izraela celem przejścia tego kraju z północy na południe za pomocą Szlaku Narodowego Izraela. Oczywiście po drodze nie byłbym sobą gdyby nie porobił zdjęć związanych z koleją.

Na początek skład pasażerski składający z wagonów piętrowych Bombardiera z systemem push-pull ciągniętych przez lokomotywę spalinową Alstoma Euro 3000 na linii Tel-Aviv do Jerozolimy. Israel Railways posiada również sześcio osiową odmianę tej maszyny przeznaczoną do obsługi składów towarowych.

_DSC0357.JPG
_DSC0359.JPG


Bardzo podobne składy obsługiwane są również lokomotywami Alstoma JT42BW. Tym razem uchwycone na linii Tel Aviv - Beer Szewa. Tego typu składy osobowe są najczęstszym widokiem na tamtejszych liniach kolejowych. Cechą charakterystyczną tych lokomotyw jest niesamowite dudnie. Ogólnie są o wiele głośniejsze od naszych.

_DSC0722.JPG
 
OP
OP
michal.guminiak

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#11
Na pierwszych trzech zdjęciach Hajfa i okolice, a na ostatnim Jerozolima w dniu 27 kwietnia br. Infrastruktura tramwajowa w Jerozolimie ma styl zbliżony do europejskiego. Zdjęcia robiłem "z marszu".
 

Załączniki

K

KNG

Gość
#12
Dawno temu czytałem wspomnienia jakiegoś polskiego inżyniera budującego jakąś linię kolejową na terenach Bliskiego Wschodu. Działo się to jeszcze w XIX w. Tenże inżynier narzekał, że robota przy budowie strasznie się ślamazarzyła bo prace trwały cztery dni w tygodniu bo muzułmanie mieli wolne w piątek, żydzi w sobotę a chrześcijanie w niedzielę.

Bądźcie zdrowi.

ksiezyc_nad_gieesem ...
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#14
Skoro pojawiły się powyżej wpisy nawiązujące do wąskotorowej linii kolei hidżaskiej z Damaszku do Medyny, wklejam kilka zdjęć z muzeum tej kolei znajdującego się na byłej stacji Mada'in Salih w (dzisiejszej) Arabii Saudyjskiej, które zrobiłem w marcu br. Stacja ma odrestaurowane budynki, w tym parowozownię. Torowiska niestety nie wychodzą dalej niż poza równię stacyjną.







Pamiętają tu o Thomasie Edwardzie Lawrence znanym też jako Lawrence z Arabii, oficerze brytyjskiego wywiadu z Biura Arabskiego z Kairu, czyli jednostki wywiadu brytyjskiego, która organizowała w czasie I wojny światowej powstanie Arabów w Hidżazie przeciwko panowaniu tureckiemu. Za wsparcie działań w czasie wojny Anglicy obiecali Arabom utworzenie po wojnie ich państwa w Palestynie. Jak wiadomo, obiecali to samo także Żydom, ale słowa nie dotrzymali w żadnym przypadku, czego skutki do dzisiaj odczuć można na Bliskim Wschodzie. Lawrence regularnie atakował linię kolei hidżaskiej wraz z arabskimi najemnikami, w efekcie czego do dzisiaj w należytym stanie zachował się tylko odcinek z Damaszku do Ammanu.

 

Podobne wątki