• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje Francji i Beneluksu oraz ich modele

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
W kwestii modernizacji lokomotyw CC-7100...wczoraj i dzisiaj poświęciłem sporo czasu na poszukiwanie zdjęć i informacji na ten temat.
Co udało mi się ustalić? Oczywiście żadnych granicznych dat nie, ale zdjęcia wskazują, że oryginalny wygląd lokomotywy posiadały (raczej na pewno) do końca lat 50-tych.
Najprawdopodobniej już w latach 60-tych (połowa, końcówka?) na lokomotywach można było zauważyć pierwsze symptomy zmian. Choć na jakiejś francuskiej stronie przeczytałem, że wszelkie modernizacje nastąpiły w latach 70-tych. Myślę, że może w tych latach masowo zaczęły się te zmiany i być może zakończyły się ostatecznie.
Na zdjęciu z roku 1967 już można było zauważyć że lokomotywa ma zakryte/zaślepione światła frontowe (w górnych narożnikach). Natomiast już na zdjęciu z 1971 roku (o ile datowanie jest poprawne) widać całkowity brak tych świateł, brak bocznych fartuchów i rynnę przedłużoną na boki oraz nowe okna !!! A zatem stan praktycznie po całkowitej modernizacji !!!.
Niestety znalazłem tylko 2 zdjęcia z lat 60-tych (mniej niż z 50-tych). Na tej podstawie trudno coś wyrokować co do tego okresu. Lecz na pewno można uznać, że w drugiej połowie lat 60-tych mogła się zacząć już ich wstępna modernizacja (na razie zakrywanie górnych świateł?).
Natomiast lata 70-te (sporo zdjęć) widać już głęboko zaawansowane modernizację na różnych etapach. Nie znalazłem żadnego zdjęcia lokomotywy w stanie fabrycznym. Koniec lat 70-tych to już lokomotywy o wyglądzie docelowym tj. z rynną, bez fartuchów, nowe okna, brak świateł górnych i nowe światła umiejscowione obok głównych reflektorów na czole.

Może któryś z kolegów ma jakieś jeszcze informacje ?:)

Mnie cały czas interesuje (jako że na taki model się nastawiam) wygląd lokomotywy w stanie fabrycznym jeśli chodzi o kolor poziomego paska wzdłuż boku pudła. Wszystkie kolorowe zdjęcia, aż do 1971 roku pokazują kolor zielony. Ale nie wiem czy to był kolor fabryczny i obowiązujący dla wszystkich egzemplarzy? Kiedy ewentualnie pojawił się kolor jasno niebieski i ciemno niebieski?
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
Parę magicznych słów w jęz. franc i wyszystko jasne, np na google.fr wpisujemy modernisation CC7000 albo np GRG czyli Grande Revision Generale
i masz odpowiedź na nurtujce pytania. GRG trwająca od poczaku lat70tych elimnowała światełka, okienka, boczne spódniczki itd, itd. Choć warto dodać że część straciła wcześniej te detale i warto szukać po konkretych numerach.

Dażę dużą sympatią tą serię bo mimo młodego wieku miałem okazję widzieć w 2001r, wiosna -lato jeszcze jeżdżące egzemplarze na lini Lyon-Avignion.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
Z tego co mi wczoraj tłumacz przetłumaczył, decyzja o usunięciu "spódniczek" zapadła już w latach 50-tych. Jednak nie zrealizowano tego pomysłu, przynajmniej nie od razu. Część zmian mogła się już zacząć w końcowych latach 60-tych. Pewnie była też grupa zmian która została wykonana dopiero podczas GRG w latach 70-tych.
Mało zdjęć utrudnia zawężenie ram czasowych. Znacie jakieś archiwa lub galerie SNCF ?. Ale takie gdzie liczba zdjęć liczona jest w tysiącach a nie dziesiątkach. Np takie jak niemieckie https://eisenbahnstiftung.de/bildergalerie/Deutsche Reichsbahn Gesellschaft?search=&br=&page=1.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
A jaki jest problem z tym wagonem? Z takiego ujęcia trudno rozpoznać dokładny typ tego wagonu. Może to być zarówno starszy typ B (model Rivarossi), wczesny Y (model Piko), jak i nowszy YB (modele Roco i Sachsenmodelle/Tillig). Wszystkie te wagony mają taki szpiczasty dach, a różnią się szczegółami niewidocznymi ma tym zdjęciu - przynajmniej ja nie widzę takich szczegółów, chociaż wydaje mi się, że wagon ma lekko zwężające się się na końcach pudło, co świadczyłoby, że jest to typ Y lub YB.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
Tak, może źle to ująłem. Nie ma problemu żadnego, jednak ani model Roco ani Rivarossi mnie nie przekonują. Dlatego, znając obecne podejście do tematu PIKO można sądzić, że model będzie na wysokim poziomie odwzorowania.
Chodziło mi głównie czy wagon standardu Y w tym pociągu również występował, czy te wagony do Polski wówczas przyjeżdżały.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Wagony Y DR z pewnością do Polski przyjeżdżały, na równi ze nieco tylko starszymi B, ale nie umiem powiedzieć dokładnie, w którym pociągu były które - a mogło być i tak, że jeździły zamiennie. Można to stwierdzić tylko w odniesieniu do konkretnego pociągu w konkretnym dniu, jeśli są dostępne jakieś zdjęcia.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
Kiedyś na moim twardym dysku znalazło się zdjęcie z książki "Internationale Schnellzuge in der DDR". Nie pamiętam już źródła z jakiego go pobrałem, ale na zdjęciu widać pociąg Ost-West gdzie pierwszy za lokomotywą jest wagon DR. Jakiego on jest typu ?
int.jpg
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Wygląda mi na wagon Y lub YB, bo zdaje się mieć zwężające się pudło na końcach. Ale za słabo widać, żeby to stwierdzić z absolutną pewnością. Poza tym nie mam pewności, czy cały skład dojeżdżał do Warszawy, część wagonów zostawała w Berlinie.
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.341 37 2
Test nowego spalinowozu PIKO - amerykańska konstrukcja którą używało początkowo USATC (Korpus Transportowy Armii USA) na obszarach wyzwalanych pod koniec II wojny i pozostałych potem w Europie, między innymi w Holandii.
Moim zdaniem cudeńko :)
Komentator nie może wyjść z podziwu, zwłaszcza gdy miernik prędkości nie jest w stanie odczytać, zbyt wolnej dla niego, prędkości modelu.
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.341 37 2
Bardzo ciekawy model :podstepny:. Choć aż tak wolno to ona nie jechała znowu gdy miernik wskazał błąd odczytu ...:gwizd:
Napisałem to z nutą sarkazmu ;)
Ale wiele razy czytałem o dekoderach "lastgeregelt" ale to jest jeden z pierwszych modeli fabrycznych (nie przerabianych, podrasowywanych przez modelarzy), który przy zwiększonym oporze rzeczywiście samodzielnie podkręca odgłosy działania silnika.
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.341 37 2
Skład "Le Capitole" Paryż - Tuluza stanął w rozjazdach, pewnie przez brak prądu ;)
Modele firmy REE, poza restauracją, sprzedawaną jako REE, ale produkowaną przez LS Models.
Model ma fajną funkcję syreny F2 - inny dźwięk jest gdy model stoi (krótki sygnał syreny jednotonowej), inny gdy jedzie (syrena dwutonowa).
Mnie to właśnie kręci, bo moim zdaniem pod F2 powinno być wgrane z dziesięć różnych sygnałów (zwłaszcza w modelach parowozów) i powtarzane powinny być przypadkowo, a nie ciągle jeden i zawsze ten sam sygnał...
Nie miałem w ręku nigdy modelu tej lokomotywy marki Roco więc porównania nie zrobię, ale REE jak zwykle się postarało.

Wagony REE mają specjalne, wymienne "głowice" do montowania sprzęgów, o różnej długości (można sterować zmniejszać lub zwiększać odległość między wagonami, nawet do minimum, jeżeli ktoś stosuje w torach łuki o dużym promieniu). Przy wagonach których opór toczenia jest dość duży, (te są oświetlone z ups'em) zdarza się, że cała ta głowica wypada ze sprzęgiem i parę wagonów zostaje w tyle. Można trochę "ścisnąć" ów głowicę i trzyma lepiej. Jednak oceniam to rozwiązanie jako fajne (bo można na serio jechać zderzak w zderzak bez żadnej przerwy między wagonami) ale od strony technicznej nie jest udane.
IMG_5284.jpg
 

Podobne wątki