• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje Francji i Beneluksu oraz ich modele

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
Czy mogę prosić o pomoc w rozszyfrowaniu znaczenia serii kuszetek SNCF tj. A4c4B5c5x ?
Druga rzecz. Co oznacza ten "x" na końcu. Czy zawsze występował w oznaczeniu czy dopiero od jakiegoś momentu, tak jak i nas?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Nie jestem ekspertem od kolei francuskich ale system oznaczeń wagonów osobowych mam trochę rozszyfrowany. Powyższe oznaczenie to wagon kuszetka 1 i 2 klasy z czego posiada 4 przedziały 1 kl i 5 przedziałów 2 klasy. Mała litera x nie wiem co znaczy. Zwykle małe litery określały dalsze szczegóły konstrukcyjne wagonów. Nie mam niestety wartościowej wiedzy na ten temat.
 

tulip

Aktywny użytkownik
Reakcje
152 1 0
Kuszetka 1 klasy to chyba pomysł francuski? Jechałem kuszetką w przedziale czteromiejscowym z Serbii do Czarnogóry z biletem FIP na kl. 2.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
OK. Prawie już zamówiłem wagon firmy REE Models serii A4c4B5c5x.
Mam tylko jeszcze takie pytanie. Przeglądając wagony tej serii na stronie producenta (https://ree-modeles.com/catalogue/c...voyageurs/397-voitures-couchettes-uic-serie-2) można zauważyć, że przy niektórych są dodatkowe adnotacje w opisie.

Są to na przykład "châssis gris" lub "Alu". Domyślam się, że chodzi o ramki okien. Czy któryś z kolegów posiada informacje na temat ram okiennych w Y-kach produkowanych dla SNCF ? Interesuje mnie tylko okres od początku ich budowy (chyba 1960 rok) do połowy lat 80-tych. Czy wychodziły z fabryki z różnymi ramami, czy może dość szybko zaczęto w trakcie napraw rewizyjnych je zmieniać? Przyznam, że wizualizacje na stronie są bardzi niejasne, bo często na wizualizacji wagony wyglądają identycznie, a jeden posiada w opisie adnotację "Alu" a drugi nie. Ponadto wiem, że zmieniano również drzwi w tych wagonach, ale to już chyba w latach późniejszych.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Są to na przykład "châssis gris" lub "Alu". Domyślam się, że chodzi o ramki okien.
To nie chodzi o ramki okien, określenie "châssis gris" dotyczy koloru podwozia (podwozie szare), natomiast uwaga " Vert Garrigue 302 & Alu" mówi o kolorze pudła wagonu: zielony stepowy i w kolorze aluminium. Nie wiem, co oznacza liczba 302, nie mam też informacji o kolorach ramek okien. W opisach modeli na stronie producenta też nie widzę informacji na temat ramek okiennych.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
Super, dziękuje bardzo. Teraz to jest już wszytko logiczne i jasne.
Ale jeszcze na chwilkę pozostając przy temacie okien w Y-kach UIC w służbie kolei francuskich.....czy te okna we wszystkich Y-kach montowali takiego samego typu i czy w latach późniejszych były one zmieniane na inne typy ?
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
Liczba 302 oznacza właśnie Vert Garrigue. W 1946r. SNCF przyjęła wzory kolorów i je edytowała aż do połowy lat 90tych. Farby posiadają oznaczenia liczbowe oprócz nazw. Podobnie jak w Polsce wzory nie były oparte o RAL. Tabela jest całkiem prosta np. zielenie 3xx, niebieski 2xx, szary 8xx, itd, itd.
Kolory poddawno też edycji i tak było z rouge vermillion 605 którą zmieniono w 1964r.
W tabeli ujęte są też kolory wagonów CIWL, bo naprawy czy modernizacje prowadziły zakłady we Francji.
 

SBB460

Użytkownik
Reakcje
69 0 0
Poszukuję informacji na temat BB 26000 SNCF (Sybic) a mianowicie od którego numeru lokomotywa miała montowany fabrycznie trzeci przedni reflektor pod kabiną maszynisty.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Teraz z pamięci nie powiem a nie potrafię znaleźć strony gdzie to było podane. Ale na pewno 26184 jeszcze nie miała 3 lampy. Trzecie światło pojawiło się chyba jeszcze poniżej numeru 200.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
306 2 0
Chyba nie tylko francuski, choć ogólnie niezbyt często spotykany. Wydaje mi się, że DB też miało w ofercie kuszetki 1 klasy, ale głowy nie dam.
Z tego co mi wiadomo kuszetki z przedziałami 1 klasy miały SNCF, FS. MAV - to w epoce IV. Występują one w wykazie EWP z lat 80-tych.
DB nie miało takich wagonów.
Kuszetka AcBc przybywała wówczas regularnie również i na PKP.
 
Ostatnio edytowane:

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.268 58 3
Na YT jest film z załadunku pojazdów do pociągu kursującego Eurotunelem. Mam pytanie jaki rozstaw szyn ma ten pociąg? i jaka jest szerokość pudła?
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki