• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje Francji i Beneluksu oraz ich modele

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Lokomotywy 68xxx z tym małym okienkiem miedzy slupkiem a drzwiami to są z kabinami oryginalnymi po modyfikacji fabrycznej kiedy zrezygnowano z szyb gietych. W opisie oryginałów kilka postów wyżej podałem od których numerów to wprowadzono.
W przypadku mojego modelu 68504 to jest to ostatnia z serii 68500 z szybami gietymi.
Modernizacja serii ta z lat 1977-82 obejmowała wymianę całego przodu kabiny likwidację tych okienek bocznych/narażonych montaż podwójnych świateł inne stopnie z przodu kabiny i inne logo SNCF. Za drzwiami z tyłu też wygladzono te trójkątne niedoszłe okienka w których byla siatka z jednej strony a z drugiej kawałek blachy lub tworzywa. Ogólnie te kabiny zmodyfikowano w stylu w jakim otrzymały jako nowe lokomotywy serii 67400. Przy tej okazji zlikwidowano tez metalowe listwy ozdobne wokół kabiny numer 1. Takie modyfikacje tez wprowadzono w lokomotywach serii 67000 i 67300
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
Przeglądając parę stron o "YaYa" (A1A A1A 68000) spojrzałem na zestawienia i destynację pociągów. W wiki francuskiej brakuje co najmniej kilku pociągów a np Paris - Bâle/Basel Express 403 (zima 1969-70) złożony z wagonów "Romilly" bez jakiegokolwiek restauranta czy bagażu.

68000
3x B9 1/2 tz Romilly
1x A9 1/2 tz Romilly
1x B9 1/2 tz Romilly
1x B4D tz Romilly

tutaj trochę o wagonach ale po francusku https://fr.wikipedia.org/wiki/Voiture_Romilly
wagony w HO robił DE MASSINI i są jeszcze do dostania oraz już wiekowe od Joeuf.
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Kilka lat temu sprzedałem bodajże 5 wagonów Romilly od znajomego ze starego Jouefa na Alledrogo. Dzisiaj bym miał ladny skład. Ale zbytnio nie żałuję bo jakość nie była zbyt ciekawa.
Dziwi mnie fakt zestawienia pociągu międzynarodowego z wagonów tak starej konstrukcji. To tak jakby zestawić pociąg Warszawa Ostrava z wagonów 4AM.
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
Maszynista SNCF kiedyś mi tak powiedział: "Pociąg do Bazylei to żaden międzynarodowy pociąg" i tak jest po dziś dzień mimo, że pociągi kończą bieg na SBB Bazel. Na Zachodzie nikt nie robi szumu że pociąg kończy na stacji przy granicznej po drugiej stronie, tylko w Polsce nie da się...

Wracając do wagonów Romilly, w pociągu powyżej były wagony po modernizacji z 1954r a potem podmieniono im wózki na nowe, przypuszczam że to był powód do użycia ich na tej trasie.

Teraz trochę prostsze zestawienie:
Paris St. Lazere - Cabourg - Rapid 393 - Lato 69.

68000
A9j inox DEV x2
A5rtj inox DEV bar
A9j inox DEV x2
furgon Dx genertorowy Paris St. Lazare - Dives Cabourg (pasuje czerwony od LS Model )

Inoxy od Joeuf'a.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
Pociąg w Bazylei kończy faktycznie nie na "Basel SBB" tylko na "Basel SNCF". To jest wydzielona grupa torów + dwa perony. Dyżurny ruchu peronowy jest z SNCF, a wejście/wyjście jest poprzez "komorę celną". Aktualnie trwa tam przebudowa i wychodzi się na ulicę. Tak więc stwierdzenie maszynisty z SNCF uroku pozbawione nie jest. Nie zmienia to faktu, że sygnalizacja i obsługa nastawni jest jak najbardziej SBB:podstepny:.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Jeszcze ciekawsza sytuacja jest na stacji Basel Bad, która jest de facto (zarówno z handlowego, jak i technicznego punktu widzenia) stacją DB leżącą jednak na terytorium szwajcarskim. Zaczynają tam i kończą bieg lokalne pociągi DB, więc też można by powiedzieć, że są to międzynarodowe pociągi podmiejskie. Ale to wszystko kolega RS11 przecież doskonale wie. ;) Nie mówiąc już o międzynarodowych tramwajach w Bazylei... O tym wszystkim już kiedyś na forum było.
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
Celowo nie używam nazwy Bâle SNCF, ale jeśli liczyć dworce na terenie Bazylei, a jest ich 6 to SNCF się do nich wlicza.

Zawsze mnie jedno zastanawiało, mam wiele starych rozkładów i zawsze pociąg kończący ma wpisane Basel albo Bâle nie ma słowa o SBB czy SNCF.
Np Paris Est - Bâle.

Co do Basel Bad to Niemcy świetnie to wykorzystali pod koniec II Wojny, chowając tam dużą część elektrowozów przed bombardowaniem...
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Zastanawiam się nad zestawieniem tego pociągu Rapid 393.
Czy to był jakiś lepszy pociąg skoro same wagony 1 kl. A druga sprawa po co wagon bagażowy z generatorem skoro z tego co wiem to zwykłe inoxy miały także ogrzewanie parowe. No chyba że mówimy o wagonach z jakąś klimatyzacją jak wagony od Mistral56.
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
Cabourg to takie miasteczko ą, ę w Normandii.
Wagony INOX bez klimatyzacji. W Trouville następowała wymiana lokomotywy na BB66000.

Ale... kiedyś na jednym z forum fr, była mała kłótnia na temat Rapid 393
i pojawił się o to taki rozkład:

68000
A9j inox DEV x4 relacja Paris St. Lazare - Trouville
A5rtj inox DEV bar Paris St. Lazare - Cabourg
A9j inox DEV x4 Paris St. Lazare - Cabourg
furgon D OCEM - chyba celtycka zieleń czyli ex PO-MiDi
BB66000 Trouville - Cabourg

Pójdę dalej niż na tam tym forum i stwierdzę, że skład różnił się w poszczególne dni tygodnia w lecie 69.
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
To podejrzewam że z powodu tej BB66000 dopinano furgon generatorowy bo te lokomotywy nie miały żadnego systemu ogrzewania pociągów. Chociaż z drugiej strony dlaczego nie "Cocote minute" skoro 68000/68500 miały kocioł ogrzewczy, a szybkowar na odcinku obsługiwanym 66000.
No chyba że wagony DEV pracujące na ogrzewaniu parowym gorzej rozprowadzały ciepłe powietrze w systemie ogrzewania nawiewowego i postanowiono wagony te podłączać do zasilania elektrycznego.
 

EC45

Znany użytkownik
Reakcje
67 2 10
Panowie, mam pytanie odnośnie modelu lokomotywy firmy Jouef nr kat. HJ2325. Mam w zamiarze ją zakupić tylko nie wiem które zdjęcie w internecie przedstawia rzeczywisty model. Na zdjęciach ze sklepu można bowiem znaleźć lokomotywę w malowaniu zielonym z czarnymi obwódkami okien, z czerwonymi obwódkami okien oraz dodatkowo z czerwonymi obwódkami i bez tych przednich fartuchów (obudowy) przednich kół, w dodatku jakichś takich malutkich w tej wersji.
Która wersja kryje się pod tym numerem katalogowym. A może firma pod tym samym numerem wydaje co jakiś czas inną wersję lokomotywy ?
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Tylko na stronie jednego sklepu widziałem zdjęcie z faktycznie mniejszymi kołami wózków tocznych i bez fartucha, więc podejrzewam, że to błąd sklepu. Na stronie producenta i większości sklepów jest wersja z czerwonymi obwódkami okien i fartuchami na wózkach, więc przypuszczam, że model tak wygląda. Ale oczywiście gwarancji nie daję. Za tydzień będę mógł to sprawdzić, jeżeli Kolega EC54 wytrzyma tyle czasu w niewiedzy.

https://www.hornby.com/uk-en/jouef-h0-1-87-2d2-5500-electric-locomotive-femme-enceinte-sncf.html
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
Popijając Panach' spojrzałem do katalogu Jouef (już pod szyldem Hornby) i nigdy nie wydano "kobiety w ciąży" z czarnymi ramkami okien.

Wydano:
HJ2065 5541 brak obwódek
HJ2066 5542 czerwone obwódki, dodatkowy reflektor ale zablendowany.
HJ2330 / HJ2331 DCC E. 541 czerwone obwódki, małe koła, dodatkowy reflektor, ceglasty dach
HJ2324 / HJ2325 DCC 5545 czerwone obwódki, małe koła

Nigdy nie wydano HJ2134 z 2010r to miał być 5544
 

Podobne wątki