• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje Francji i Beneluksu oraz ich modele

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Świetne zdjęcia wózka od CC40100. Szkoda że nie ma kompletnej przekładni. Gdzieś tam po drodze jest mechanizm zmiany przełożeń. Wreszcie też wiem jak wyglądało osadzenie pudła na wózkach. Tego wózka nie da się pomylić z żadnym innym bo podobne stosowane w lokomotywach CC72000, CC6500 i CC21000 miały inaczej zorientowane kadłuby łożysk osiowych (wszystkie były ustawione w jednym kierunku).
Swoją drogą to ciekawe rozwiązanie i dość sprzeczne z tym co pisano na temat krótkich wózków w przypadku polskich lokomotyw, bo twierdzono że jedną z wad lokomotyw ET22 jest mały rozstaw osi wózka i jest to podobno jedna z przyczyn jej niespokojnego biegu.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
Dawno nic się nie działo w tym wątku. Dziś chciałbym pokazać słynny francuski pociąg "Le Capitole". Po raz pierwszy pociąg o tej nazwie wyruszył na trasę Paryż - Tuluza w 1960 roku. Składał się z wagonów DEV Inox, granatowego wagonu restauracyjnego CIWL i wagonu bagażowego. Pociąg rozwijał największą prędkość 160 km/h, a trasę 713 km pokonywał w ciągu 7 godzin. Ale mnie interesuje przede wszystkim skład, wprowadzony do eksploatacji 28 maja 1967 r. Był to pierwszy w Europie pociąg, rozwijający w planowej eksploatacji prędkość 200 km/h. Wprawdzie prędkość tę skład osiągał na stosunkowo krótkim, niespełna 100-kilometrowym odcinku Fleury-les-Aubrais - Vierzon, jednak był to milowy krok w rozwoju transportu kolejowego. Dzięki zwiększeniu prędkości, również na innych odcinkach (chociaż do prędkości nieprzekraczającej 160 km/h), uzyskano skrócenie czasu przejazdu do 6 godzin, co dało średnią prędkość 118,7 km/h, wliczając w to 4 postoje pośrednie.

Nowy pociąg "Le Capitole" był zestawiony z wagonów typu Y SNCF, specjalnie przystosowanych do zwiększonej prędkości. Pociąg składał się zwykle z 6 wagonów 1 klasy, jednego wagonu 1 klasy z przedziałem bagażowym oraz wagonu restauracyjnego. Wszystkie wagony zostały specjalnie pomalowane na czerwony kolor z szerokim, białym pasem pod oknami. Na pasie tym umieszczone były tablice z nazwą pociągu. W razie potrzeby skład był wzmacniany jednym, a czasem nawet dwoma wagonami rezerwowymi. I tu ciekawostka: wagony rezerwowe były początkowo w standardowym, zielonym kolorze. Jednak podróżni niechętnie zajmowali miejsca w tych wagonach, mimo, że były one, poza kolorem, identyczne, zarówno pod względem technicznym, jak i wyposażenia wnętrza. Wkrótce więc podjęto decyzję o pomalowaniu na czerwono także wagonów rezerwowych, jednak nie umieszczono na nich tablic z nazwą pociągu.

Do prowadzenia pociągu "Le Capitole" wyznaczono lokomotywy serii BB 9200, których w sumie sześć sztuk przystosowano do większej prędkości. Były to maszyny 9278, 9281, 9289 i 9288 i dodatkowo dwie ostatnie lokomotywy tej serii, o numerach 9291 i 9292, które już fabrycznie były przygotowane do rozwijania prędkości 250 km/h. Właśnie pozytywne doświadczenia z testów tych lokomotyw skłoniły kierownictwo SNCF do podjęcia decyzji zwiększenia prędkości pociągu "Le Capitole" i przebudowy dalszych czterech lokomotyw, ale już "tylko" do prędkości 200 km/h. Maszyny zostały pomalowane w ten sam sposób, co wagony, nie umieszczono jednak na boku tablic z nazwą pociągu. Zamiast tego na jedną czołową (przednią) ścianę lokomotywy zakładano tablicę ze skróconą nazwą "Capitole" w charakterystycznym, łukowym kształcie. W 1968 roku wprowadzono drugą parę pociągów o tej samej nazwie, dzięki czemu "Le Capitole" wyjeżdżał z Paryża i z Tuluzy w obu kierunkach zarówno rano, jak i wieczorem. Czerwone składy jeździły jako pociąg "Le Capitole" tylko trzy lata, ale do dziś pozostają jedną z ikon nowoczesnej kolei, nie tylko francuskiej. 27 września 1970 roku "Le Capitole" zostały włączone do sieci Trans Europ Express, a składy zostały zastąpione najnowszymi lokomotywami serii CC 6500 i wagonami typu Grand Confort. Ale to już inna historia...

Z oczywistych przyczyn nie mam własnych zdjęć pociągu "Le Capitole". Niżej kilka zdjęć oryginału, zaczerpniętych z internetu. Pod każdym zdjęciem zamieściłem link do odpowiedniej strony, ponieważ nie potrafię wstawić linku do zdjęcia tak, by kliknięcie na fotce spowodowało otwarcie oryginalnej strony. Jeżeli ktoś z Was byłby skłonny udzielić mi wskazówki jak to zrobić, będę wdzięczny. O modelach pociągu "Le Capitole" opowiem w następnej części.

Kilka zdjęć i mapa trasy z Wikipedii: czerwona - trasa "Le Capitole", na pomarańczowo zaznaczony odcinek 200 km/h, granatowo-czarna - obecna trasa TGV (na granatowo linia dużej prędkości - 300 km/h).

800px-Le_Capitole_route_svg  (Wikipedia).png


https://de.wikipedia.org/wiki/Le_Capitole_(Zug)#/media/File:Le_Capitole_route.svg

Zachowana w Muzeum Kolejnictwa w Miluzie lokomotywa BB 9291:

Cité_du_train_75 (Wikipedia)a.jpg


https://fr.wikipedia.org/wiki/Le_Capitole_(train)#/media/File:Cité_du_train_75.jpg

Spoorwegmuseum_Mulhouse_Capitole  (Wikipedia)a.jpg


https://fr.wikipedia.org/wiki/Le_Capitole_(train)#/media/File:Spoorwegmuseum_Mulhouse_Capitole.jpg

Na trasie:

00211 (i57.servimg).jpg


http://philo-ferroviaire.forumactif.org/t2967-cartes-postales-trains-1959-1998

173358127 (BB9200.skyrock).jpg


http://bb9200.skyrock.com/173358127-le-capitole.html

capitole1291475436 (questmachine).jpg
capitole21291475448 (questmachine).jpg


http://fr.questmachine.org/Le_Capitole_(train)
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.416 110 1
Niesamowicie piękna lokomotywa:love:. Oszklenie kabiny maszynisty przywodzi na myśl mostek niszczyciela.
Szkoda że w zeszłym roku na trasie Paryż - Cherbourg jechałem ledwie czymś takim, a do tego niemożebnie brudnym:
P1120296.JPG
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
To "ledwie coś takiego", to jedna z najlepszych i najsilniejszych lokomotyw SNCF: BB 26000. Zaprojektowana według nowej koncepcji, różniła się znacząco od wcześniejszych lokomotyw francuskich. Ma potężną moc 5600 kW i rozwija prędkość 200 km/h. Zastosowano w niej bardzo nowoczesny napęd z silnikami synchronicznymi, a maszyna jest dostosowana do pracy przy obu stosowanych we Francji systemach zasilania: 1500 V prądu stałego i prądu zmiennego 25 000 V, 50 Hz. Lokomotywy są znane pod nazwą Sybic (Synchrone/Bicourant). W latach 1988-1998 zbudowano ich 234, choć pierwotne zamówienie obejmowało 264 sztuki. Zamiast ostatnich 30 egzemplarzy dostarczono jednak nowszą wersję lokomotywy, 3-napięciową BB 36000. Dzięki dostosowaniu jej do napięcia 3000 V prądu stałego, lokomotywy BB 36000 mogą wjeżdżać do Belgii, co jest na co dzień stosowane w ruchu towarowym. Osobiście uważam Sybic za jedne z ładniejszych elektrowozów europejskich.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
Dawno nic się nie działo w tym wątku. Dziś chciałbym pokazać słynny francuski pociąg "Le Capitole". Po raz pierwszy pociąg o tej nazwie wyruszył na trasę Paryż - Tuluza w 1960 roku. Składał się z wagonów DEV Inox, granatowego wagonu restauracyjnego CIWL i wagonu bagażowego. Pociąg rozwijał największą prędkość 160 km/h, a trasę 713 km pokonywał w ciągu 7 godzin. Ale mnie interesuje przede wszystkim skład, wprowadzony do eksploatacji 28 maja 1967 r. Był to pierwszy w Europie pociąg, rozwijający w planowej eksploatacji prędkość 200 km/h. Wprawdzie prędkość tę skład osiągał na stosunkowo krótkim, niespełna 100-kilometrowym odcinku Fleury-les-Aubrais - Vierzon, jednak był to milowy krok w rozwoju transportu kolejowego. Dzięki zwiększeniu prędkości, również na innych odcinkach (chociaż do prędkości nieprzekraczającej 160 km/h), uzyskano skrócenie czasu przejazdu do 6 godzin, co dało średnią prędkość 118,7 km/h, wliczając w to 4 postoje pośrednie.

Nowy pociąg "Le Capitole" był zestawiony z wagonów typu Y SNCF, specjalnie przystosowanych do zwiększonej prędkości. Pociąg składał się zwykle z 6 wagonów 1 klasy, jednego wagonu 1 klasy z przedziałem bagażowym oraz wagonu restauracyjnego. Wszystkie wagony zostały specjalnie pomalowane na czerwony kolor z szerokim, białym pasem pod oknami. Na pasie tym umieszczone były tablice z nazwą pociągu. W razie potrzeby skład był wzmacniany jednym, a czasem nawet dwoma wagonami rezerwowymi. I tu ciekawostka: wagony rezerwowe były początkowo w standardowym, zielonym kolorze. Jednak podróżni niechętnie zajmowali miejsca w tych wagonach, mimo, że były one, poza kolorem, identyczne, zarówno pod względem technicznym, jak i wyposażenia wnętrza. Wkrótce więc podjęto decyzję o pomalowaniu na czerwono także wagonów rezerwowych, jednak nie umieszczono na nich tablic z nazwą pociągu.

Do prowadzenia pociągu "Le Capitole" wyznaczono lokomotywy serii BB 9200, których w sumie sześć sztuk przystosowano do większej prędkości. Były to maszyny 9278, 9281, 9289 i 9288 i dodatkowo dwie ostatnie lokomotywy tej serii, o numerach 9291 i 9292, które już fabrycznie były przygotowane do rozwijania prędkości 250 km/h. Właśnie pozytywne doświadczenia z testów tych lokomotyw skłoniły kierownictwo SNCF do podjęcia decyzji zwiększenia prędkości pociągu "Le Capitole" i przebudowy dalszych czterech lokomotyw, ale już "tylko" do prędkości 200 km/h. Maszyny zostały pomalowane w ten sam sposób, co wagony, nie umieszczono jednak na boku tablic z nazwą pociągu. Zamiast tego na jedną czołową (przednią) ścianę lokomotywy zakładano tablicę ze skróconą nazwą "Capitole" w charakterystycznym, łukowym kształcie. W 1968 roku wprowadzono drugą parę pociągów o tej samej nazwie, dzięki czemu "Le Capitole" wyjeżdżał z Paryża i z Tuluzy w obu kierunkach zarówno rano, jak i wieczorem. Czerwone składy jeździły jako pociąg "Le Capitole" tylko trzy lata, ale do dziś pozostają jedną z ikon nowoczesnej kolei, nie tylko francuskiej. 27 września 1970 roku "Le Capitole" zostały włączone do sieci Trans Europ Express, a składy zostały zastąpione najnowszymi lokomotywami serii CC 6500 i wagonami typu Grand Confort. Ale to już inna historia...

Z oczywistych przyczyn nie mam własnych zdjęć pociągu "Le Capitole". Niżej kilka zdjęć oryginału, zaczerpniętych z internetu. Pod każdym zdjęciem zamieściłem link do odpowiedniej strony, ponieważ nie potrafię wstawić linku do zdjęcia tak, by kliknięcie na fotce spowodowało otwarcie oryginalnej strony. Jeżeli ktoś z Was byłby skłonny udzielić mi wskazówki jak to zrobić, będę wdzięczny. O modelach pociągu "Le Capitole" opowiem w następnej części.

Kilka zdjęć i mapa trasy z Wikipedii: czerwona - trasa "Le Capitole", na pomarańczowo zaznaczony odcinek 200 km/h, granatowo-czarna - obecna trasa TGV (na granatowo linia dużej prędkości - 300 km

Zachowana w Muzeum Kolejnictwa w Miluzie lokomotywa BB 9291:
)
Jeszcze ciekawsza lokomotywa jest ta zielona, czteroosiowa na drugim zdjeciu ;) Ta trzecia to chyba szescio-osiowy odpowiednik rekordu predkosci.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
Tak, obie zielone to rekordzistki z 1955 roku - 331 km/h. Tak wyglądały w muzeum w 2008 roku. Wtedy nie było tam jeszcze BB 9291.

IMG_0271.JPG
IMG_0272.JPG
IMG_0273.JPG
IMG_0274.JPG


A tu kilka fotek BB 26000 i jej późniejszej wersji, BB 36000. Całkiem zgrabne maszyny. ;) Niestety, nie mam modeli.

IMG_1208.JPG
IMG_3447.JPG
IMG_3455.JPG
IMG_3573.jpg
IMG_3574.jpg
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
O lokomotywie BB9004 było już na stronie 6:
Na zdjęciach lokomotywa BB9004 i bicie rekordu 331km/h 29 marca 1955, który to dopiero niedawno w 2006 r został pobity (357km/h) przez ES64U4 Siemens Taurusa.
Rekord bito na lini des Landes pomiędzy Facture i Morcenx (Akwitania, południowo-zachodnia Francja).

BB9004 zwana "Jacquemin" została zbudowana w 1954r przez konsorcjum firm: Jeumont, Oerlikon i Westinghouse. Posiada siostrę BB9003 powstałą w 1952r różnicę
zewnętrzne są minimalne (umieszczenie i mocowanie silników trakcyjnych firmy Oerlikon) widać to po wózkach. Inne różnice to masa własna i moc 9004 miała 4800 kW (chwilowa) znamionowa wynosiła 2980 kW. Obydwie lokomotywy są zasilane prądem 1500V i przy takim bito rekord za pomocą BB9004.

Obydwie lokomotywy istnieją do dziś i są w muzeum Cite du Train w Miluzie. Wystawiona jest BB9004 a tak naprawdę to na wózkach od BB9004 stoi pudło BB9003, zmieniono numer i założono elementy z którymi bito rekord: siatki,itd. Ciekawostką jest że specjalnie do bicia rekodu z wagonami zrobiono specjalny łącznik lokomotywa wagon, co tworzyło jakby całość.
Zobacz załącznik 212760

Modele lokomotyw BB9003 i BB9004 w skali HO:

PPM- 1955r odlew z metalu, skala 1/80
SCHNEIDER 1955r metal w skali 1/87
Joeuf 1954-55r plastyk (zabawka)
RMA 1970r metalowy ładnie wykonany na podwoziu Hornby, Hamo, Märklin
LEMACO 1985r wspaniały model
ROCO BB9004 2005r bardzo fajny, edycja limitowana, dodatki. Oryginalne pantografy można podmienić na te produkowane przez Carmina, wtedy osiągniemy pełny realizm.

pominąłem kity i modele wyprodukowne w 1-5sztukach.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
O CC 7100 i ich modelach też już było na str. 4 (http://forum.modelarstwo.info/threa...uksu-oraz-ich-modele.18844/page-4#post-341336) oraz na str. 7 (http://forum.modelarstwo.info/threads/koleje-francji-i-beneluksu-oraz-ich-modele.18844/page-7).

Ale wróćmy do "Le Capitole". Modele tego legendarnego pociągu były produkowane przez kilka firm już wkrótce po pojawieniu się na szlakach prawdziwego pociągu, między innymi Märklin, Lima, Jouef. Jednak w większości były to modele uproszczone, a wagony były nie raz mocno skrócone. Dopiero modele Roco, jakie pojawiły się na przełomie w pierwszej połowie lat 90. XX wieku, zasługują na zainteresowanie. W 1994 roku firma wypuściła pod numerem 43563 model elektrowozu BB 9292 w malowaniu "Le Capitole". Była to specjalna edycja, tzw. muzealna, w efektownym drewnianym pudełku, w którym oprócz modelu, znajduje się 90-stronicowa książka o pociągu z wieloma fotografiami i rysunkami taboru, odcinek toru oraz znaczek do wpięcia w klapę. Blisko 20 lat później Roco wznowiło model tej lokomotywy, tym razem z numerem BB 9291 (nr katalogowy 62609). Ten późniejszy model wydany został w normalnym, granatowym pudełku bez dodatków, ale sam model w zasadzie niczym nie różnił się od wcześniejszej, muzealnej edycji.

Model, mimo, że ma już swoje lata, w dalszym ciągu robi bardzo dobre wrażenie i niewiele ustępuje współczesnym wyrobom. Mnie udało się niedawno kupić właśnie tę muzealną wersję i po zdjęciu pudła lokomotywy ze zdziwieniem stwierdziłem, że płytka elektryczna zawiera 8-pinowe gniazdo dekodera. Model bardzo ładnie jeździ zarówno w wersji analogowej (bez dekodera), jak i w DCC. Niżej kilka zdjęć mojego modelu. O wagonach "Le Capitole" napiszę w kolejnym odcinku.

IMG_2603a.JPG
IMG_2608a.JPG
IMG_2609a.JPG
IMG_2611a.JPG
IMG_2613a.JPG
IMG_2614a.JPG
IMG_2623a.JPG
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
Do lokomotywy potrzebne są wagony. W tym samy mniej więcej czasie, co muzealna edycja modelu BB 9292, ukazały się wagony pociągu "Le Capitole". Roco już wcześniej produkowało wagony SNCF standardu UIC Y. Od samego początku były to bardzo dobre modele, w pełnej długości. Wagony jednak nigdy nie były oznaczone jako "Exact", jak inne modele w pełnej skali 1:87, może dlatego, że Roco nie produkowało wcześniej takich modeli w wersji skróconej. Kilka z nich prezentowałem już wcześniej w tym wątku.

W wersji "Le Capitole" ukazały się dwa zestawy po 4 wagony oraz dodatkowo jeden wagon 1 klasy oddzielnie. W zestawie znajduje się wagon restauracyjny, wagon przedziałowy 1 klasy z przedziałem bagażowym i dwa normalne wagony przedziałowe 1 klasy. W drugim zestawie są tylko przedziałowe wagony 1 klasy. Do modeli, oprócz drobnych elementów do samodzielnego montażu, dołączone są fototrawione tablice z nazwą pociągu, które można przykleić na bocznych ścianach pudła pod oknami.

Jakieś dwa-trzy lata temu Roco wznowiło te modele wypuszczając krótką serię wagonów, natomiast w tym roku modele wagonów SNCF Y do pociągu "Le Capitole" zapowiedziały również dwie inne firmy: REE i L.S. Models. Znając wyroby tych producentów można być pewnym, że będą to modele z najwyższej półki. Mam kilka wagonów SNCF Y z ostatnie produkcji REE i muszę jednak stwierdzić, że stare modele Roco bardzo niewiele tym najnowszym wyrobom REE ustępują jakością. Niżej moje wagony "Le Capitole" Roco (jeszcze bez tablic i innych dodatkowych elementów), a na końcu cały skład słynnego pociągu.

IMG_4229a.JPG
IMG_4237a.JPG
IMG_4238a.JPG
IMG_4239a.JPG
IMG_4240a.JPG
IMG_4241a.JPG
IMG_4251a.JPG
IMG_4252a.JPG
IMG_4253a.JPG
IMG_4256a.JPG
IMG_4181a.JPG
IMG_4200a.JPG
 

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
Zastanawiam się czy prostokątne ramy okienne polskich wagonów "Y" nie były przypadkiem wzorowane na francuskich.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
Jest to całkiem mozliwe ale okna SNCF miały na obwodzie ram jeszcze śruby trzymające konstrukcję tak wiec raczej podobieństwo dotyczy kształtu (ostre rogi). Również sama sylwetka wagonów z wyjatkiem fartuchów jest podobna do Y-greków PKP
 
Ostatnio edytowane:

tatkosz

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
Firmy REE i LS Models rzeczywiście planują wydanie wagonów do "Le Capitole" jednak chyba są to wagony z różnych okresów i tym samym obie firmy wykonają różne ich typy. Wydaje mi się, że REE wykona wagony do tego Pańskiego "Le Capitole" a LS Models z okresu późniejszego, choć obaj producenci awizują wagony z epoki IV (we Francji zaczyna się ona w 1970r). Tak czy inaczej nie będą to kompletne składy bo przynajmniej REE zabraknie wagonu restauracyjnego.

http://www.modellbahnshop-lippe.com...2003-0-0-14-4-2-0-grp-gb-h-0/ein_produkt.html
http://www.modellbahnshop-lippe.com...2003-0-0-14-4-2-0-grp-gb-h-0/ein_produkt.html

http://www.ree-modeles.com/catalogu...gons-h0/63-voyageurs/331-voitures-uic-serie-5
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
LS Models to wagony Grand Confort, które już od kilku lat były w ofercie tego producenta tym razem w wersi Le Capitole.
REE to rzeczywiście Y-greki. Przypuszczam ze jeszcze nie maja formy do wagonu restauracyjnego
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
Modele L.S. Models, o których pisze kolega tatkosz to zupełnie inne wagony, rzeczywiście z późniejszego okresu. Są to wagony typu Grand Confort, o których wspomniałem wyżej. Jeździły w składzie "Le Capitole" od 1970 roku, gdy pociąg ten został włączony do sieci TEE. O, widzę, że Jacek mnie uprzedził...
 

Podobne wątki