Dawno nic się nie działo w tym wątku. Dziś chciałbym pokazać słynny francuski pociąg "Le Capitole". Po raz pierwszy pociąg o tej nazwie wyruszył na trasę Paryż - Tuluza w 1960 roku. Składał się z wagonów DEV Inox, granatowego wagonu restauracyjnego CIWL i wagonu bagażowego. Pociąg rozwijał największą prędkość 160 km/h, a trasę 713 km pokonywał w ciągu 7 godzin. Ale mnie interesuje przede wszystkim skład, wprowadzony do eksploatacji 28 maja 1967 r. Był to pierwszy w Europie pociąg, rozwijający w planowej eksploatacji prędkość 200 km/h. Wprawdzie prędkość tę skład osiągał na stosunkowo krótkim, niespełna 100-kilometrowym odcinku Fleury-les-Aubrais - Vierzon, jednak był to milowy krok w rozwoju transportu kolejowego. Dzięki zwiększeniu prędkości, również na innych odcinkach (chociaż do prędkości nieprzekraczającej 160 km/h), uzyskano skrócenie czasu przejazdu do 6 godzin, co dało średnią prędkość 118,7 km/h, wliczając w to 4 postoje pośrednie.
Nowy pociąg "Le Capitole" był zestawiony z wagonów typu Y SNCF, specjalnie przystosowanych do zwiększonej prędkości. Pociąg składał się zwykle z 6 wagonów 1 klasy, jednego wagonu 1 klasy z przedziałem bagażowym oraz wagonu restauracyjnego. Wszystkie wagony zostały specjalnie pomalowane na czerwony kolor z szerokim, białym pasem pod oknami. Na pasie tym umieszczone były tablice z nazwą pociągu. W razie potrzeby skład był wzmacniany jednym, a czasem nawet dwoma wagonami rezerwowymi. I tu ciekawostka: wagony rezerwowe były początkowo w standardowym, zielonym kolorze. Jednak podróżni niechętnie zajmowali miejsca w tych wagonach, mimo, że były one, poza kolorem, identyczne, zarówno pod względem technicznym, jak i wyposażenia wnętrza. Wkrótce więc podjęto decyzję o pomalowaniu na czerwono także wagonów rezerwowych, jednak nie umieszczono na nich tablic z nazwą pociągu.
Do prowadzenia pociągu "Le Capitole" wyznaczono lokomotywy serii BB 9200, których w sumie sześć sztuk przystosowano do większej prędkości. Były to maszyny 9278, 9281, 9289 i 9288 i dodatkowo dwie ostatnie lokomotywy tej serii, o numerach 9291 i 9292, które już fabrycznie były przygotowane do rozwijania prędkości 250 km/h. Właśnie pozytywne doświadczenia z testów tych lokomotyw skłoniły kierownictwo SNCF do podjęcia decyzji zwiększenia prędkości pociągu "Le Capitole" i przebudowy dalszych czterech lokomotyw, ale już "tylko" do prędkości 200 km/h. Maszyny zostały pomalowane w ten sam sposób, co wagony, nie umieszczono jednak na boku tablic z nazwą pociągu. Zamiast tego na jedną czołową (przednią) ścianę lokomotywy zakładano tablicę ze skróconą nazwą "Capitole" w charakterystycznym, łukowym kształcie. W 1968 roku wprowadzono drugą parę pociągów o tej samej nazwie, dzięki czemu "Le Capitole" wyjeżdżał z Paryża i z Tuluzy w obu kierunkach zarówno rano, jak i wieczorem. Czerwone składy jeździły jako pociąg "Le Capitole" tylko trzy lata, ale do dziś pozostają jedną z ikon nowoczesnej kolei, nie tylko francuskiej. 27 września 1970 roku "Le Capitole" zostały włączone do sieci Trans Europ Express, a składy zostały zastąpione najnowszymi lokomotywami serii CC 6500 i wagonami typu Grand Confort. Ale to już inna historia...
Z oczywistych przyczyn nie mam własnych zdjęć pociągu "Le Capitole". Niżej kilka zdjęć oryginału, zaczerpniętych z internetu. Pod każdym zdjęciem zamieściłem link do odpowiedniej strony, ponieważ nie potrafię wstawić linku do zdjęcia tak, by kliknięcie na fotce spowodowało otwarcie oryginalnej strony. Jeżeli ktoś z Was byłby skłonny udzielić mi wskazówki jak to zrobić, będę wdzięczny. O modelach pociągu "Le Capitole" opowiem w następnej części.
Kilka zdjęć i mapa trasy z Wikipedii: czerwona - trasa "Le Capitole", na pomarańczowo zaznaczony odcinek 200 km/h, granatowo-czarna - obecna trasa TGV (na granatowo linia dużej prędkości - 300 km
Zachowana w Muzeum Kolejnictwa w Miluzie lokomotywa BB 9291:
)