• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje Francji i Beneluksu oraz ich modele

OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Zdjęcia super
Na Drehszajbie znalazłem inne zdjęcie Ost-West, na którym - nie jestem pewien - zdaje się być wagon SNCB i SNCF:
Na tym zdjęciu (z parowozem) za wagonami SŻD są moim zdaniem wagony: SNCF Y 2 kl (ew. kuszetka), SNCF DEV 1/2 kl, SNCF 2 kl./bagaż, SNCB I1 1/2 kl. Głowy nie dam, bo jakość skanów jest fatalna.

Na fotce z SP45 za wagonami radzieckimi są według mnie: SNCF 2 kl./bagaż, SNCF DEV 1/2 kl. i może I1/I2 SNCB, ale trudno stwierdzić. Tu jakość jest jeszcze gorsza.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.274 61 2
Nie znam wszystkich typów wagonów SNCF ale ten wagon półbagażowy wygląda trochę mało po francusku - brak fartuchów może to jednak coś belgijskiego. Niestety wagony belgijskie sa mi jeszcze mniej znane i mogę sie zupełnie mylić.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
To jest z pewnością wagon SNCF. Nie słyszałem o belgijskich wagonach bagażowych przyjeżdżających do Polski, z kolei wiem ze 100% pewnością, że przyjeżdżały do nas w Ost-West wagony 2 kl/bagaż SNCF. Przejrzałem też strony "Drehscheibe", do których link podał kolega yahya, skąd pochodzą te zdjęcia, zestawienia obu pociągów (tego z parowozem i tego z SP45) są tam dokładnie omówione i potwierdzają moje zgadywanie.
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
Fantastyczne zdj. Richarda Lattena: SNCF CC 40103 z poc. EC 82 Etoile du Nord Amsterdam - Paryż mija Foret de Chantilly 8 lipca 1988 r.

SNCF CC 40100
by Richard Latten, on Flickr

A tu jeszcze fajniejsze zdjęcie: NMBS 2756 z poc. D 240 Ost-West Express Moskwa - Warszawa - Bruksela złapany pod Welkenraedt 27 kwietnia 1996 r.

NMBS 2700
by Richard Latten, on Flickr
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Pytanie trochę na uboczu do kolegi yahya: czy z Flickra da się ściągać fotki w różnych wielkościach bez rejestrowania się na ich stronie? Dawniej udawało mi się sporo zdjęć tak ściągnąć, był wybór w jakiej wielkości, niektóre zdjęcia miały nawet po kilka MB (zależnie oczywiście od tego, co kto wstawił). Teraz tej opcji nie widzę, jak kliknąłem ikonę ściągnięcia (télécharger) pojawił się ekran zalogowania lub rejestracji.
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
Pytanie trochę na uboczu do kolegi yahya: czy z Flickra da się ściągać fotki w różnych wielkościach bez rejestrowania się na ich stronie? Dawniej udawało mi się sporo zdjęć tak ściągnąć, był wybór w jakiej wielkości, niektóre zdjęcia miały nawet po kilka MB (zależnie oczywiście od tego, co kto wstawił). Teraz tej opcji nie widzę, jak kliknąłem ikonę ściągnięcia (télécharger) pojawił się ekran zalogowania lub rejestracji.
Niestety nie. To mechanizm ochrony użytkowników. Bez logowania można ściągać tylko niższe rozdzielczości chyba, że dany użytkownik odblokuje to.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Dzięki. A jak można ściągnąć nawet tę mniejszą wersję? Przy tym zdjęciu TEE nie widzę żadnej możliwości (poza oczywiście print screen). Może to faktycznie zależy od autora zdjęć, czy można ściągać bez zalogowania, czy tylko po zalogowaniu? Bo dawniej na pewno dało się, choć może nie wszystkie fotki.
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
Dzięki. A jak można ściągnąć nawet tę mniejszą wersję? Przy tym zdjęciu TEE nie widzę żadnej możliwości (poza oczywiście print screen). Może to faktycznie zależy od autora zdjęć, czy można ściągać bez zalogowania, czy tylko po zalogowaniu? Bo dawniej na pewno dało się, choć może nie wszystkie fotki.
Jeśli autor nie założył blokady, to pod zdjęciem w prawym dolnym rogu powinna być mała strzałka skierowana w dół. Pobranie pliku może jednak wymagać logowania. Wyjście nr 2: użyć przeglądarki, która po kliknięciu prawym klawiszem myszy pozwala wyświetlić źródło tak, by na końcu adresu w pasku przeglądarki było widoczne rozszerzenie pliku grafiki: jpg. Wtedy taki plik można zapisać na dysku komputera. Wyjście nr 3 gdyby kolega używał przeglądarki Chrome: należy prawym klawiszem myszy wyświetlić źródło strony i szukać adresów, które mają na końcu "jpg". Należy je potem otworzyć w nowym oknie i zapisać na dysku obrazek.

Info dla wszystkich: warto pamiętać, że lud nie zwraca żadnej uwagi na noty copyright zdjęć z flickra, ściąga je na dysk, a potem wstawia w internecie, co m.in. jest nagminne na tym forum, więc flickr tworzy różne sposoby, by utrudnić ludowi zadanie.
 
Ostatnio edytowane:

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
Dostałem maila od MK z Niemiec, który wskazał istotne w jego ocenie źródło informacji dot. zimnowojennych składów jeżdżących zza żelaznej kurtyny na Zachód. To:

Bogula, Rico: Internationale Schnellzüge in der DDR und deren Reisezugwagen 1949-1990. EK-Verlag, Freiburg, 2007.

www.amazon.de/Internationale-Schnellzüge-DDR-1949-1990/dp/3882557206

Czy ktoś ma tę książkę i może podać, co ciekawego w niej jest o składach poc. Ost-West i wagonach SNCB oraz SNCF, które mogły jeździć do Polski prze 1989 r.?
[DOUBLEPOST=1453029227][/DOUBLEPOST]Dodatkowo dane o wag. I4 SNCB, które mogły pojawiać się w Polsce:

http://www.belrail.be/F/fiches/car/index.php?type=i4&page=descr
http://www.belrail.be/F/fiches/car/index.php?type=i4&page=fiche
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Wreszcie mam to, o co chodziło! Pokazywałem już kilka razy w tym wątku model francuskiego elektrowozu serii CC40100. Mój pierwszy model to bardzo stary Jouef (str. 1 wątku) lokomotywy o numerze 08 (CC40108), która w 1973 roku była na testach w Polsce (pisałem też o tym tu: http://forum.modelarstwo.info/threads/wizyty-szybkich-pociągów-w-polsce.12428/page-2). Jednak model ten zupełnie nie przystaje do współczesnych standardów, szukałem więc czegoś lepszego. Drugim moim modelem był produkt L.S. Models. Jest to jednak model lokomotywy o innym numerze, CC40110, poza tym jest wykonany tak, jak ta maszyna wyglądała w ostatnim okresie eksploatacji. Model ten pokazałem na stronie 7 tego wątku. Jedynym znanym mi modelem, przedstawiającym maszynę CC40108 w wersji, w jakiej była w Polsce, jest wyrób Märklina. Jego odpowiednik Trixa w wersji 2-szynowej DC ma numer 40105. Jedynym możliwym rozwiązaniem wydawało się być kupno modelu Trixa i wymiana obudowy na budę Märklina. I tu miałem sporo szczęścia: mam znajomego modelarza francuskiego, który kolekcjonuje modele w systemie 3-szynowym AC. Ma on omawiany model Märklina CC40108, a ponieważ numer nie ma dla niego istotnego znaczenia, zaoferował mi wymianę pudeł. Pozostało już "tylko" kupić model Trixa, co nie było łatwe, ponieważ model jest już od dawna niedostępny. W końcu udałe mi się jednak taki model kupić z drugiej ręki, a w tym tygodniu dokonaliśmy operacji zamiany pudeł. Tak więc w mojej kolekcji pojawił się wyjątkowy model, jaki normalnie nie był dostępny w sklepach.

O walorach technicznych nie będę się rozpisywał, bo z tego punktu widzenia model jest identyczny, jak opisany przeze mnie wcześniej (str. 7) model Trixa lokomotywy 1801 SNCB. Podobnie, jak model 1801, również tu zderzaki wydają się być umieszczone trochę za wysoko. Jak zauważył też kolega Jacek765, charakterystyczny "wąsik" na czole lokomotywy, wykonany jest niezbyt ładnie. W porównaniu z modelem L.S. Models zauważyć można różnicę w wyglądzie wózków. Nie potrafię dzisiaj stwierdzić, czy któraś z firm popełniła błąd, czy też wózki występowały w różnych wersjach. Trzeba będzie ten temat zgłębić. Mimo wszystko jednak jestem z modelu bardzo zadowolony.

Na początek pozwolę sobie powtórzyć zdjęcie COBiRTK, zrobione podczas testów w Polsce:

SNCF CC-40108a.JPG


A teraz mój nowy model:

IMG_2312a.JPG
IMG_2317a.JPG
IMG_2308a.JPG
IMG_2323a.JPG


I w towarzystwie rodzeństwa (z tyłu i z lewej model L.S. Models):

IMG_2330a.JPG
IMG_2335a.JPG
IMG_2340a.JPG
IMG_2351a.JPG
IMG_2352a.JPG
IMG_2355a.JPG
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.274 61 2
Jeśli chodzi o różnice w wyglądzie wózków to LS Models w swoim modelu wykonał cztery różne atrapy z uwzględnieniem różnic pomiędzy wózkiem 1i 2. Marklin Trix chyba ma obydwa wózki takie same. Wybrano akurat ten co ma widoczną dużą płytę pomiędzy osią 2 i 3. Jest też inne wykonanie kolumn prowadnikow Alsthoma pomiędzy osią 1 i 2. W LS są połączone łukiem a w Trixie są jakby osobnymi elementami przyspawanymi do ramy wózka. Trzeba będzie przeanalizować jak to wyglądało w skali 1:1 w poszczególnych lokomotywach i też w poszczególnych latach bo nie można wykluczyć wprowadzanych zmian w czasie eksploatacji.
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
Piękna kolekcja, jak LS stanie na torach z Trix oko w oko to różnica w wysokości zderzaka nie jest już tak widoczna. Trix ma strasznie wysokie obrzeże, LS ma prawie RP25 więc jak stoją na stole to się ten błąd czołownicy u Trixa rzuca strasznie w oczy.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 115 22
Panie Andrzeju, tak dla porządku, proszę o podanie numeru katalogowego modelu Märklina, lokomotywy 40108.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.274 61 2
Myślę że udało mi się trochę dojść do przyczyny różnic wózków pomiędzy LSM a Trix/Marklin a konkretnie tego łukowego połączenia kolumn prowadników alsthoma. Wygląda na to że obydwa wykonania są jak najbardziej prawidłowe i zgodne z rzeczywistością dla danego okresu eksploatacji tych lokomotyw. Poprostu to łukowe połączenie dodano w późniejszym okresie prawdopodobnie jako wzmocnienie konstrukcji wózka. Nie wiem w jakich latach to wykonano ale jeszcze w połowie lat 70-tych wózki nie były wzmacniane. Dla potwierdzenia tego proponuję obejrzeć zdjęcia z mojego ostatniego wpisu na stronie 3-ciej w tym wątku gdzie dla porównania zamieściłem dwa zdjęcia lokomotywy CC40101 z róznych lat jej życia.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Wygląda na to, że Jacek ma rację, choć nie udało mi się na razie tego potwierdzić. Dla ciekawości, niżej zrobione w zeszłym roku zdjęcia wózka lokomotywy serii CC40100, zachowanego jako pamiątka (trudno to nazwać pomnikiem) w jednym z mini-muzeów kolei we Francji.

IMG_1297a.JPG
IMG_1299a.JPG


A przeglądając swoje materiały dotyczące tych elektrowozów, w artykule o wizycie CC40108 w Polsce w 1973 roku, zamieszczonym w czasopiśmie "Trains" w 1981 roku, natrafiłem na takie zdjęcie. Niestety, skan nie pozwala na odczytanie numeru, ale mam wrażenie, że francuską lokomotywę ciągnęła EP23-001!

Trains 8.jpg
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
Fajne zdjęcie tego wózka, od razu widać że to "CC monomoteur". Rozstaw pomiędzy osiami to 1608,
średnica koła 1100 a nacisk na oś 18,27t. Wcześniejsze pozytywne doświadczenia z jednym silnikiem na wózku 2-osiowy zaowocowały taką dosyć ciekawą konstrukcją. W fazie projektowania uznano że przy 3 osiach i krótkim rozstawie nie zmieszczą się 3 silniki trakcyjne w ramie. Dodatkowo chodziło o odchudzenie wózka. Krótki rozstaw miał jeszcze jedną zaletę - zestawy kołowe mniej się zużywały.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki