Spróbuję odpowiedzieć chociaż częściowo na pytania kolegi yahya. Niestety, nie mam pełnych odpowiedzi, w szczególności nie jestem w stanie podać numerów odpowiednich modeli, ale mam nadzieję, że mimo to informacje będą trochę przydatne.
Serdecznie dziękuję za odpowiedź, która dużo wnosi.
1. Modele belgijskich wagonów typu I1 i I2 ma w ofercie L.S. Models. Jednakże jak dotąd nie znalazłem modeli wagonów dokładnie takiej wersji, jakie przyjeżdżały do Polski w latach 70. i 80. XX wieku. Jak pisaliśmy o tym tu
http://forum.modelarstwo.info/threads/pociągi-nocne.18575/page-2 w tych latach w pociągu Ost-West z Ostendy przyjeżdżały do nas wagony typu I1 1/2 klasy oraz 2 klasy (tych ostatnich ja sam akurat nie pamiętam, ale pisał o nich kolega Prezes TS. Były to wagony częściowo tylko zmodernizowane, na wózkach typu Schlieren, ale ze starymi nie dzielonymi oknami bez aluminiowych ram. L.S. Models ma w swej ofercie albo wagony niezmodernizowane, na wózkach typu Pensylwania w epoce III), albo na nowych wózkach Schlieren, ze zmienionymi oknami (dzielone w aluminiowych ramach). L.S. Models ma także modele wagonów I2, ale ja nie spotkałem się z nimi w Polsce i nie mam informacji, żeby te wagony do nas przyjeżdżały.
W późniejszym okresie, w latach 80-90. wagony I1 zostały zastąpione wagonami 1/2 i 2 klasy typu I4. Ich modele o ile wiem, ma w ofercie również L.S. Models, szukałbym też u RailTop, Herisa, nie jestem pewien, czy także w Roco. Ja się tymi modelami specjalnie nie interesowałem, bo w zasadzie nie zbieram modeli z tych lat.
Hm, widzę, że może być problem z dobraniem właściwego modelu I1/I2/I4, który mógł odwiedzać PRL. Nie mogę znaleźć strony WWW firmy RailTop. Znalazłem co prawda jedną w Szwajcarii, ale nie aktualizowaną od 2011 i nie działającą prawidłowo. Nie jestem pewien, czy to ta firma. No i nie jestem aż tak biegły ws. szczegółów technicznych wagonów I1/I2 nie dysponując żadną dokumentacją tych modeli. Napiszę do LS Models, czy mają stosowny wagon w ofercie, względnie czy planują wydanie. Aby wywrzeć pożądany efekt będę wdzięczny jeśli jeszcze któryś z Kolegów z forum zechciałby wysłać równoległy e-mail do LS Models, to może zmobilizuje on tę firmę do działania, a przynajmniej do udzielenia odpowiedzi.
Moja mini-historia: jeśli chodzi o I1, to pamiętam, że jakieś 30 lat temu widywałem "stary belgijski wagon" na Centralnym i dziwiłem się, czemu Belgowie wysyłali do PRL aż tak przestarzały typ, skoro ówczesny tabor PKP wyglądał nowocześniej (może na wypadek jego uszkodzenia lub utraty za żelazną kurtyną
). Po jakimś czasie, mniej więcej w początku przemian ustrojowych w Polsce ten stary belgijski wagon widywany na Centralnym został zastąpiony przez nowocześniejszy z wielkim symbolem "B" w owalu, zapewne I4.
Przejrzałem pobieżnie stronę
http://www.railfaneurope.net/pix/be/car/historic/pix.html ze starszymi wagonami SNCB. Jest kilka zdjęć I1 w służbie międzynarodowej, ale nie ma dowodu, że akurat te egzemplarze odwiedzały PRL. Niemniej, wobec szerokiej wiedzy nt. tych wagonów, będę wdzięczny, jeśli Kolega Andrzej zerknąłby na poniższe zdjęcia i wskazał wagon w konfiguracji, jaka odpowiadałaby wizytom w Polsce. Opis poniżej oryginalny (mam nadzieję, że hotlinki będą działać):
SNCB first/second class car I1 AB at the end of an international train, behind a SZD sleeping-car.
Photo: Winfried Hauer, scan: tbk
SNCB second class car I1 B8 (originally a first/second class car). October 1986.
Photo: Winfried Hauer, scan: tbk
SNCB second class car I1 B8 (originally a first/second class car). September 1986.
Photo: Winfried Hauer, scan: tbk
SNCB second class car I1 B8 (originally a first/second class car). October 1986.
Photo: Winfried Hauer, scan: tbk
SNCB second class car I2 B8. Forward of this car, an I1 B8. You can see the differences between I1 and I2: Modernized windows on I2, rivets on I1. I1 have outward-opening doors with one handrail, I2 have inward-opening doors with two handrails. The front side of the I2 has been modernized too, with red lights and removed windows left and right of the old-style diaphragm. Both cars were originally first/second class. October 1986.
Photo: Winfried Hauer, scan: tbk
SNCB second class car I1 B8, a remnant of another era among modern Eurofima cars, with its rivets, drop windows, bellow diaphragms, set-back doors opening to the outside and "Torpedo" roof vents. The bogies are new however, a Schlieren type with disk brakes. The compartments are large enough anyway, as this was once a car of the old first and second class (hence the uneven window spacing). October 1986.
Photo: Winfried Hauer, scan: tbk
2. W latach 70. i 80. regularnie przyjeżdżały do Polski wagony SNCF typu Y UIC. Ich modele już w latach 90. oferowało Roco (w pełnej długości). Obecnie Rozo wznowiło ich produkcję. Ja widywałem głównie wagony 1/2 klasy i mieszany 2 kl/bagaż, ale o ile wiem przyjeżdżały też inne. O tych wagonach i ich modelach rozmawialiśmy na pierwszej stronie tego wątku, a wcześniej jeszcze w dziale "Tabor", w temacie "Mój tabor", ale tam nie umiem znaleźć tych wpisów. Ostatnio wagony Y wypuściła firma REE Modeles, a w zapowiedziach pokazał je L.S. Models. Wcześniej, w latach 50. i 60. przyjeżdżały też starsze wagony SNCF, np. typu DEV (można je uznać za protoplastów francuskich Y), a nawet przedwojenne wagony typu Est. Modele DEV produkuje Jouef, a Est miało Roco. Niżej kilka zdjęć takich wagonów. Nie znam zdjęć tych wagonów w Polsce i nie wiem, w jakiej dokładnie wersji i malowaniu do nas docierały.
Dziękuję za wyjaśnienie. Brałem wstępnie pod uwagę modele UIC Y SNCF prod. Roco. Zaraz obejrzę stronę REE Modeles. Czy ktoś dysponuje zdjęciem wagonu DEV w jakimś składzie w Polsce lub w drodze do Polski?
O wagonach Corail w regularnym ruchu Polsce nic nie wiem. Nie znam też dokładnych oznaczeń wagonów typu Nord, jakie przyjeżdżały do Polski.
I tak Kolega bardzo dużo wyjaśnił, co bezwzględnie należy docenić.