• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje Francji i Beneluksu oraz ich modele

OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#81
W moim Jouefie wszystkie podane przez Kolegę Jacka wymiary są o kilka milimetrów mniejsze, więc wygląda na to, że samo pudło też jest skrócone. Ale dla mnie nie jest to tak istotne, i tak szukam nowszego modelu. Pomysł z zamianą tabliczek jest ciekawy, ale chciałbym model w wersji srebrnej, a nie szarej i takiego szukam. Poza tym modele Trix i L.S.Models już są trudno dostępne i mogę chyba tylko liczyć na jakąś okazję.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#82
Na fejsie obczaiłem profil kolejowy, gdzie czasem wstawiają fotki kolei francuskich. Ostatnio ich wzięło na autokuszetki z lat 70tych.
I tu moje pytanie do pana Andrzeja. Czy wie Pan coś w tym temacie? Jakie były relacje tych pociągów lub/i skład wagonowy?
Poniżej fotki, które mi się spodobały:

I jedna fotka dłuuuugiego składu nocnego (w dzień :D ).

PS. I jeszcze model autokuszetki firmy Jouef :)
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#83
Sądząc po modzie i samochodach to są to raczej lata 1960-te, nie 70-te. Nigdy nie badałem historii takich przewozów, ale generalnie nocne pociągi przewożące prywatne samochody jeździły przede wszystkim w relacjach "urlopowych", więc np. z Paryża na południe, na Lazurowe Wybrzeże czy w Alpy. Podobnie było w innych krajach, takie pociągi były przeznaczone głównie dla rodzin udających się na wakacje. Zresztą do dziś trochę takich połączeń się uchowało.

A pociąg na przedostatnim zdjęciu nie ma chyba żadnych wagonów do przewozu samochodów. Samych wagonów pasażerskich jest 17, więc trudno byłoby jeszcze coś do tego dopiąć.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#84
"Że ne pa parl Franse", więc gdzie można by poszukać informacji o tym w jakimś normalnym języku ? :)ki

Autokuszetki dzisiaj jeżdżą z powodzeniem w Austrii, Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Szwajcarii, Belgii (w Czechach, Holandii i Danii chyba też). Więc dzisiejsze relacje da się wyśledzić.
Gorzej z przeszłymi latami. Dlatego z ciekawości pytam. :)
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#85
Przykro mi, ale nie badałem tego i nie potrafię podać żadnych źródeł. Może fora niemieckie?

PS. Ja też mogę powiedzieć: "Że ne parl pa franse" (nie: "pa parl").
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#86
Je parle francaise. Postaram się zgłębić dla kolegów Train Auto Couchette TAC. Pierwszy pociąg zainaugurowano w 1957 roku, "service entre Boulogne dans le Nord et Lyon Brotteaux" następnie na początku lat 60 tych rozszeżono o miasta Calais, Boulogne, Etaples, Bruxelles, Karlsruhe i końcowe destynacje Avignon, Narbonne, Biarritz.
Pierwsza relacja z Boulogne do Lionu była wprowadzona ze względu na Anglików , stąd na wielu zdjęciach, slajdach typowe ang. pojazdy.
W 1962 roku wprowadzono nowe dwu osiowe wagony TA 60 dostosowane do prędkości 140km/h.
Jak nadarzy się okazja to zajrzę do archiwalnych "La vie du rail" numer 609 sierpień 1957 i numer 882 luty 1963, opisujących Train Auto Couchette TAC.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#88
PS. Ja też mogę powiedzieć: "Że ne parl pa franse" (nie: "pa parl").
No właśnie :D

Je parle francaise. Postaram się zgłębić dla kolegów Train Auto Couchette TAC. Pierwszy pociąg zainaugurowano w 1957 roku, "service entre Boulogne dans le Nord et Lyon Brotteaux" następnie na początku lat 60 tych rozszeżono o miasta Calais, Boulogne, Etaples, Bruxelles, Karlsruhe i końcowe destynacje Avignon, Narbonne, Biarritz.
Pierwsza relacja z Boulogne do Lionu była wprowadzona ze względu na Anglików , stąd na wielu zdjęciach, slajdach typowe ang. pojazdy.
W 1962 roku wprowadzono nowe dwu osiowe wagony TA 60 dostosowane do prędkości 140km/h.
Jak nadarzy się okazja to zajrzę do archiwalnych "La vie du rail" numer 609 sierpień 1957 i numer 882 luty 1963, opisujących Train Auto Couchette TAC.
Bardzo ciekawe info! :) Dzięki(y)
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#90
Na fejsie obczaiłem profil kolejowy, gdzie czasem wstawiają fotki kolei francuskich. Ostatnio ich wzięło na autokuszetki z lat 70tych.
I tu moje pytanie do pana Andrzeja. Czy wie Pan coś w tym temacie? Jakie były relacje tych pociągów lub/i skład wagonowy?
Poniżej fotki, które mi się spodobały:

I jedna fotka dłuuuugiego składu nocnego (w dzień :D ).

PS. I jeszcze model autokuszetki firmy Jouef :)
Z tego co widziałem to na jednej fotce a raczej pocztówce jest stempel z 1967 roku nadany na dworcu Avignon jeśli dobrze widzę. 2 ujęcia sa chyba tego samego pociągu (czerwony Mercedes na górnym pokładzie). Widzę tez cała game wagonów sypialnych głównie CIWL.
Zestaw Jouefa jest raczej mało realistyczny w kazdym razie nie wagony do przewozu aut.[DOUBLEPOST=1401747148][/DOUBLEPOST]
W 1962 roku wprowadzono nowe dwu osiowe wagony TA 60 dostosowane do prędkości 140km/h.
Co do wagonów TA 60 to były wagony 2 osiowe pojedyncze czy tez na stałe spięte 2 członowe?
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#91
TA60 to dwuosiowe pojedyńcze. Na tych pocztówkach (pierwotnie to były reklamy STVA) są wagony z pierwszej dostawy jasnoniebieskie.
Ciekawostka na zdjęciu autokuszetki2.jpg na górnym pokładzie stoi BMW 700 tylne światła przypominają Trabanta :)

Zdjęcie czarnobiałe pochodzi z Dieppe (miasto na wybrzeżu w Normandii) pociąg TAC St-Raphaël - Dieppe lato 1970r.
Kompozycja składu: 2xBB 66400, sypialny type P, sypialny type MU, 3x kuszetka UIC, 3x TA60 tyle widać na zdjęciu.
Przeglądając rozkład z Dieppe Gare to w 1972r w lecie były 3 pociagi TAC:
do Fréjus-St-Raphaël odjazd 21h20
do Narbonne o 17h00
do Biarritz-Ville o 18h00
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#92
Z tego co widziałem to na jednej fotce a raczej pocztówce jest stempel z 1967 roku nadany na dworcu Avignon jeśli dobrze widzę. 2 ujęcia sa chyba tego samego pociągu (czerwony Mercedes na górnym pokładzie). Widzę tez cała game wagonów sypialnych głównie CIWL.
Zestaw Jouefa jest raczej mało realistyczny w kazdym razie nie wagony do przewozu aut.
Masz rację, to ten sam pociąg.

A ten zestaw Jouef'a, to taka ciekawostka pod temat. Tylko i wyłącznie :)

Cieszy mnie, że temat się ożywił.

Na tym zdjęciu z Dieppe, sypialny type MU, to z tego, co widzę wagon TEN (TransEuroNuit) :)
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#93
Wagon lit -MU czyli sypialniak ze zdjęcia na pewno nie nosił jeszcze loga TEN. TEN powstało z CIWL które przestało istnieć w 1971. Wagon na zdjęciu był granatowy,ze złotym pasem a pomiędzy oknami 5/6 miał logo Compagnie internationale des wagons-lits. Później wagony MU weszły w skład folty TEN.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.221 41 5
#94
A masz może jakieś inne zdjęcie tego wagonu? Nie widziałem wagonu CWIL typu MU z jasnym dachem. I jak daleko od niego do wagonu typu T2S ?
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#95
Zdjęcie jest za kiepskie i w dodatku czarno-białe, żeby wyrokować o szczegółach (a już na pewno nie o tym, czy pas jest żółty czy złoty), ale ja obstawiałbym lata późniejsze, o czym mogą świadczyć całe jasne drzwi kuszetek. Logo CIWL było zwykle na środku długości wagonu, a tu widać wyraźnie, że znak jest przesunięty, właśnie tak, jak miało to miejsce ze znakiem TEN. CIWL był niezależnym przewoźnikiem (miał nawet swój numer UIC), ale w 1971 roku z różnych powodów jego wagony sypialne zostały przejęte (na zasadzie zakupu lub wynajmu) przez zarządy kolejowe kilku krajów. W oparciu o tę flotę powstał tzw. "wspólny park wagonów TEN". Do tego wspólnego parku weszły także wagony zachodnioniemieckiego przedsiębiorstwa DSG. Później nazwą TEN określano sieć połączeń nocnych, tworzonych na zasadzie porozumienia między kolejami różnych państw, na podobnej zasadzie, jak sieć Eurocity, a wcześniej TEE.
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#96
Zdjęcie i jego opis były w prasie stąd wiem który to rok.
Malowanie sypialniaka MU:
http://www.tee-usa.com/store/media/acme50590.gif
logo CIWL nie jest na środku ze względu na to, że ten wagon ma jedne drzwi na stronę i na zdjęciu drzwi są na dalszym planie.

A drzwi kuszetek malowano już na jasno w 1964roku jeszcze na wagonach-kuszetkach DEV.

Wagon T2s (1975)powstał dużo później niż MU (1964). Miał 17 przedzialów i bliższy konstrukcujnie był do rodziny T2 (18przedziałów) z 1968r. Wagonów T2s nie posiadał nigdy SNCF. Za to w latach 1973-75 odkupił od CIWL wagony T2.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#97

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#99
Autor mógł pomylić datę...
Wracając do wagonów sypialnych MU 18 sztuk zostało odkupionych od CIWL przez SNCF.

Jeszcze pare zestawień pociągów TAC:

Lato 1965:

EXP BOULOGNE - AVIGNON (część TAC w rozkładzie jest zaznaczona jako EXP)
BB 9400+B10c10 DEV+B10c10 DEV+VLAB type U+VLA CIWL Y+VR CIWL+Porte auto TA60+ +Porte auto TA60

Lato 1970:

TAC 133 PARIS - ST. RAPHAËL
Elektrowóz 2D2 9100+Le STVA+ +Le STVA+B10c10 DEV+B10c10 DEV+WLAB U+WLAB U+WLAB Z+WLA Lx+WLA Lx

EXP FM BOULOGNE - MILAN (część TAC w rozkładzie jest zaznaczona jako EXP)
Elektrowóz 2D2 9100+ VR CIWL bleu+B10 DEV+VLA type Y+VLAB type U+B10 DEV+Le STVA+ Le STVA
 

Podobne wątki