• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje Francji i Beneluksu oraz ich modele

OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
Nie miałem w ręku nigdy modelu tej lokomotywy marki Roco więc porównania nie zrobię
Ja z kolei nie miałem w ręce modelu REE. Model Roco jest bardzo ładny, ale konstrukcja ma już ze dwadzieścia lat, jak nie więcej. Ostatnio Roco wypuściło ten model jeszcze raz, ale nie wiem, czym (poza inną elektroniką) różni się od starego. Mam za to wagony tego typu REE, choć w normalnym malowaniu i mogę je porównać z odpowiednikami Roco. Różnica jest, oczywiście na korzyść REE, ale znowu trzeba pamiętać o ponad dwudziestoletnim odstępie w czasie wypuszczenia modeli Roco i REE. Moje modele Le Capitole można zobaczyć tu (strona 11. tego wątku).
Raczej ową głowicę, bo to ta głowica, nie ten (ów).
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.138 442 105
Uzbierało mi się trochę wagonów SNCF i chciałbym może "sklecić" jakiś skład. Wagony mają rewizję i wygląd z lat 70-tych i są to wagony standardu Y: kuszetki oraz 1 i 2 klasy. W związku z tym proszę o przybliżenie tematu kategorii pociągów jakie występowały w latach 70tych i początku lat 80tych ubiegłego wieku we Francji.

Ponadto bardzo proszę o wskazanie jakichś źródeł z zestawieniami pociągów dla w/w okresu.

Z góry dziękuję ;)
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.612 107 12
Witam. Ostatnio udalo mi sie zakupic Class66 FPL i w watku na tym forum spotkalem sklad z wagonami do przewozu zboze CTC Transcereales. Podobno sa to wagony zarejestrowane we Francji więc zacząłem szperać w internecie i natknąłem się na pozycję Maerklina wagonów w tymże malowaniu. Czy warte są swojej uwagi?

Screenshot_20220117-164335_Chrome.jpg


Są też wagony Jeuf z tym samym logo jednak chyba już niedostępne.

Screenshot_20220117-164501_Chrome.jpg


Poniżej przykład z polskich torów..

Screenshot_20220117-164824_Chrome.jpg

Screenshot_20220117-164805_Chrome.jpg

Źródło: Fotoblog henryk.flog.pl
 

Salsa

Moderator Grupy Nostalgia za para
Nostalgia Za Parą
KKMK
Reakcje
423 2 3
Uzbierało mi się trochę wagonów SNCF i chciałbym może "sklecić" jakiś skład. Wagony mają rewizję i wygląd z lat 70-tych i są to wagony standardu Y: kuszetki oraz 1 i 2 klasy. W związku z tym proszę o przybliżenie tematu kategorii pociągów jakie występowały w latach 70tych i początku lat 80tych ubiegłego wieku we Francji.
Ponadto bardzo proszę o wskazanie jakichś źródeł z zestawieniami pociągów dla w/w okresu.
Z góry dziękuję ;)
To są dziesiątki, setki opcji. Pokaż, jakie masz konkretnie wagony (wystarczą linki do modeli w sieci), a postaram się Ci jak najlepiej podpowiedzieć. No i co ma je ciągnąć?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.285 61 2
Witam. Ostatnio udalo mi sie zakupic Class66 FPL i w watku na tym forum spotkalem sklad z wagonami do przewozu zboze CTC Transcereales. Podobno sa to wagony zarejestrowane we Francji więc zacząłem szperać w internecie i natknąłem się na pozycję Maerklina wagonów w tymże malowaniu. Czy warte są swojej uwagi?

Zobacz załącznik 869105

Są też wagony Jeuf z tym samym logo jednak chyba już niedostępne.

Zobacz załącznik 869104

Poniżej przykład z polskich torów..

Zobacz załącznik 869107
Zobacz załącznik 869108
Źródło: Fotoblog henryk.flog.pl
Co do wagonów Transcereales to na temat wykonania MaTrixa niewiele mogę powiedzieć bo ich nie mam ani też nie miałem w ręce ale raczej na podstawie zdjęć i faktu że jest to stosunkowo nowy projekt raczej można się spodziewać bardzo dobrego wykonania.
Wykonanie Jouef Hornby to bardzo dobre modele i mam ich kilka.
20180409_140051(1).jpg

Wersja z kanciatym pudłem to bardzo dobry projekt firmy Rivarossi z połowy lat 90 tych (chyba jeden z najlepszych modeli wagonów towarowych z tamtych czasów). Natomiast wersja z zaokrąglonym pudłem to nowe opracowanie firmy Jouef Hornby sprzed kilku(nastu) lat.
Na zdjęciu wagony Jouefa Hornby i Rivarossi (ten ciemniejszy).
Wagony w malowaniu Transcereales były też wydawane pod innymi markami koncernu Hornby i także z przydziałami Belgijskimi i Hiszpańskimi.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.612 107 12
@Jacek765. Dzięki za powyższe. Znalazłem jeszcze wersję od Albert Model wagonami pod banderą MAV. Kwestia tego czy takowe do nas również wjeżdżały czy głównie badz jedynie te zarejestrowane pod marką Ermewa (która jako ciekawostka jako taka została pod koniec roku sprzedana przez SNFC)
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.138 442 105
To są dziesiątki, setki opcji. Pokaż, jakie masz konkretnie wagony (wystarczą linki do modeli w sieci), a postaram się Ci jak najlepiej podpowiedzieć. No i co ma je ciągnąć?
Dzięki za odzew :)
Posiadam następujące modele :
1. REE VB-101 typ A9 rewizja z 1973r. zielono-szary https://www.huenerbein.de/modelleis...b101.1-sncf-uic-personenwg-grün-ep4-24tx.html
2. R37 HO42010 typ A9 rewizja z 1971r. zielono-szary https://www.trenietreni.it/pp5043/r37-r37-42010-carrozze
3. REE VB-186 typ A4c4B5c5x rewizja z 1971r. oliwkowy https://www.reynaulds.com/products/REE-Modeles/VB-186.aspx
4. R37 HO42101 typ A4c4B5c5x rewizja z 1968r. oliwkowy https://www.r37-webshop.fr/uic-serie-3/139-ho-42101-a4c4b5c5x-51-87-44-70-266-4.html
5. REE VB-217 typ B9c9 rewizja z 1983r. niebiesko-szary https://www.mgtreni.it/ree-modeles-vb-217-carrozza-a-cuccette-uic-y-tipo-b9-sncf-ep-iv-v
6. R37 HO42303 typ B9c9x rewizja z 1987r. niebiesko-szary https://www.latelierdutrain.com/epo...es-uic-b9c9x-sncf-ep-iv-ho-187-r37-42303.html
 

Salsa

Moderator Grupy Nostalgia za para
Nostalgia Za Parą
KKMK
Reakcje
423 2 3
Zasadniczo najważniejsze kwalifikowane pociągi dalekobieżne miały ówcześnie status RAPIDE - to na PKP pociągi expresowe i EXPRESOWE - to na PKP pospieszne. Oczywiście pomijamy TEE, TGV i tym podobne.
Klasyczne malowanie oliwkowe zostało wyparte mniej więcej w połowie lat 70-tych najpierw przez malowanie szaro-zielone a następnie szaro-niebieskie. "Po drodze" były jeszcze równolegle inne równoległe kolory - jak choćby wagony ze stali nierdzewnej Mistral 56, 69 czy DEV Inox. Część z tych wagonów z nierdzewki była niemalowana a część malowana całkowicie lub fragmentarycznie. Kolejne malowanie objęło też wagony typu "Corail", charakteryzujące się nieco nietypowo umieszczonymi drzwiami były brązowo-szare (betonowe) a później miały ponad dziesięć wariantów malowań. Równolegle były jeszcze (do początku lat 70-tych) wagony CIWL, potem wykupione m.in. przez SNCF, czy wprowadzane partiami od 1970 wagony "grand comfort" w barwach zbieżnych z TEE (czerwono-stalowe), w latach 90-tych weszły jeszcze pomarańczowe "Eurofirmy", więc we Francji malowanie wagonów można uznać za mocno różnorodne. To tylko taki ogólnikowy wtręt, szczegóły malowania, nie wspominam o paskach oznaczających klasy czy nie przedstawiam dokładnej chronologi itp. bo temu potrzeba by poświęcić co najmniej kilka stron tekstu a nie jest to zasadniczo temat na który odpowiadam.

Zatem przejdźmy do zestawienia składu. Po pierwsze - jaka lokomotywa ma ciągnąć skład. Proponuję CC 6500, CC 21000 lub BB 9300.
Najbardziej brakuje wagonu bagażowego https://www.univers-train.com/voitu...-et-2-classe-vert-gris-logo-sncf-encadre.html lub innego typu bagażowego w malowaniu ciemnozielonym no i barowego. Przydałby się "grill express" https://www.catawiki.com/pl/l/21381703-ls-models-h0-40150-wagon-osobowy-gril-express-sncf No, ale zawsze możesz uzupełnić sobie skład o te wagony, bagażowy nawet jest w linku do kupna.

Druga kwestia jest taka, że składy w pociągach kwalifikowanych w latach 1970-1980 zazwyczaj były dużo dłuższe, podobnie jak kiedyś na PKP. Oczywiście, dostosowując długość składu do makietowych realiów wypadałoby dać mu przynajmniej te 8 wagonów jaklo minimum. Bardzo dużo francuskich pociągów miało składy "mieszane", w których występowały np. także wagony sypialne TEN (TransEuroNuit), czy ex-ciwlowskie już bez logo CIWL. Fajne były tez składy międzynarodowe, w których kursowały wagony szwajcarskie, włoskie, austrackie, niemieckie, holenderskie czy belgijskie.

Twoje "oliwki" zmieniały kolor i zasadniczo skład trzeba by zestawić z oliwkowych i zielono-szarych lub zielono-szarych i niebiesko-szarych, chociaż w okresie "przejściowym" było mieszanie

EXP “Lombardie Express” Paryż-Wenecja
CC 21000 + Dd²s MC 76 (szaro-zielony bagaż SNCF) +ABz UIC-X (ciemny włoski) + Bz UIC-X (ciemny włoski) + B10c 10ux VU (szaro-niebieski SNCF) + WLABu MU (Trans Euro Nuit ciemnoniebieski SNCF) + WLABu MU (Trans Euro Nuit ciemnoniebieski SNCF) +A4c4B5cx UIC (kuszetka ciemnozielona SNCF) +ABz UIC-X (ciemny włoski) + Dd²s MC 76 (bagażSNCF szaro-zielony), okresowo jeszcze jeden bagaż.
W składzie masz trzy kolory - oliwkowe, szaro-zielone i szaro-niebieskie, ale są też wagony TEN (SNCF) i FS (włoskie)

Przykładowy skład Rapide "Cote d`Azur" z Paryża do Nicei po 1980 roku:
lokomotywa BB 22200 + A4c4B5c5x UIC + A4c4B5c5x UIC + B9c9x UIC + B9c9x UIC + B9c9x UIC + B9c9x UIC + B9c9x UIC + A9 UIC + B10 UIC + B10 UIC + B10 UIC. Malowanie wagonów szaro-niebieskie i szaro-zielone, bez bagażu i baru. Czyli np. Twój A4c4B5c5x UIC w malowaniu oliwkowym już tu nie pasuje.

To tak na szybko.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
w latach 90-tych weszły jeszcze pomarańczowe "Eurofirmy"
Wagony Eurofima zostały dostarczone na przełomie lat 70. i 80. XX wieku. Koleje francuskie miały tylko kilka wagonów pomarańczowych, większość została pomalowana barwy umownie nazwane "Corail" (a propos, ja tam brązu nie widzę ;)).
brakuje wagonu bagażowego https://www.univers-train.com/voitu...-et-2-classe-vert-gris-logo-sncf-encadre.html lub innego typu bagażowego w malowaniu ciemnozielonym
Ale w linku jest wagon zielono-szary, takie też mogą być, nie tylko oliwkowe.
Twoje "oliwki" zmieniały kolor i zasadnicz o skład trzeba by zestawić z oliwkowych i zielono-szarych lub zielono-szarych i niebiesko-szarych, chociaż w okresie "przejściowym" było mieszanie
Czy wagony oliwkowe nie zniknęły całkowicie do czasu wprowadzenia malowania niebiesko-szarego? Bo zrozumiałem, że w okresie przejściowym mogły się zdarzyć wszystkie trzy malowania.
Proponuję CC 6500, CC 21000 lub BB 9300.
Co do lokomotyw, to model CC 21000 jest (nie wiem, czy jeszcze) obecnie dostępny tylko w wykonaniu L.S. Models. Wcześniej były modele Jouefa. Ale tych maszyn było tylko 4, więc nie są zbyt typowe. Jest wiele innych lokomotyw, które prowadziły takie pociągi, a których modele były lub są produkowane, żeby wymienić tylko CC 7100 i BB 9200, czy modele starszych lokomotyw (nawet przedwojennych), które w latach 70. XX wieku wciąż jeszcze były w eksploatacji. Poza tym są też dostępne modele lokomotyw spalinowych, przede wszystkim serii BB 67300 i BB 67400.
Kolega @DieselPower ma, jak widzę, głównie wagony kuszetki, więc nadają się na jakiś nocny pociąg, który raczej nie był prowadzony ani CC 6500, ani tym bardziej CC 21000.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.285 61 2
Z braku czasu ostatnio mało prezentowałem modele w tym wątku.
Jednak niedawno nabyłem od kolegi z forum model bardzo ciekawego pojazdu francuskiej konstrukcji firmy Michelin w wykonaniu firmy Marklin.
Zanim jednak przedstawię model może kilka słów o pierwowzorze.
Na początku lat trzydziestych XX wieku na skutek wielkiego kryzysu koleje potrzebowały mniejszych pojazdów do obsługi ruchu pasażerskiego na liniach o małej frekwencji i niskich kosztach eksploatacji. Na wielu kolejach zaczęto wprowadzać lekkie wagony z napędem spalinowym. Jedną z ciekawych propozycji był bardzo lekki pojazd firmy Michelin wyposażony w koła z oponami gumowymi pneumatycznymi. Prowadzenie w torze zapewniały przymocowane do felgi tarcze z obrzeżem. Bardziej obszernie ten temat przedstawił kolega @Beobachter Tutaj więc nie będę powtarzać tego co już napisano. Pierwowzorem dla modelu firmy Marklin jest pojazd Michelin typu 11.
image_6317746_20210531_ob_e55a81_micheline-science-et-monde-30-juillet.jpeg
the-micheline-a-train-on-pneumatic-tyres-DRC54G.jpg

To prawdopodobnie jest pojazd prototypowy z brezentowym dachem nad kabiną.
fbe82d39b654b0f2d1e1bf2364029b02.jpg
vrKktkpTURBXy85MmVlZGU2NjUwOWY2NDViNDA4NDMyNGVlNGE0NzNmYS5qcGeSlQLNAxQAwsOVAgDNAvjCww.jpeg

A to jeden z pojazdów "seryjnych " . Łącznie zbudowano 11 sztuk pojazdów Michelin typu 11. Niestety do dzisiaj nie zachował się żaden z nich. Powstało jeszcze kilka typów pojazdów firmy Michelin i konstrukcji na oponach tej firmy lecz ze względu na bardzo ograniczoną wytrzymałość opon gumowych w zastosowaniach na konwencjonalnej kolei to rozwiązanie chociaż ciekawe to jednak się nie przyjęło nawet w średniej skali. Wraz z rozwojem nowszych rozwiązań na kolei zapewniających dobry komfort podróży to rozwiązanie raczej należy uznać za ślepą uliczkę techniki kolejowej.
A teraz model. Tutaj też się odwołam do wspomnianego wpisu kolegi Beobachter gdzie jest przedstawiony analogiczny model tylko w innym malowaniu. Mój model jest w kolorze zielonym według opisu na opakowaniu należy do kolei Est czyli wschodnich jeszcze przed zjednoczeniem w SNCF. Jednak na pojeździe nie ma żadnego numeru ani oznaczenia mówiącego o przynależności. Przypuszczam że nadal była to eksploatacja próbna.
20220811_115638~2.jpg
20220811_115859~2.jpg
20220811_115652~2.jpg
20220811_115924~2.jpg

Mój model nabyłem w wersji 3AC ale z powodzeniem udało mi się go przerobić na system 2DC. Oczywiście było konieczne obtoczenie obrzeży na niższy profil, izolacja kół z jednej strony i uzupełnienie odbioru prądu. Obecnie model jeździ z dekoderem uniwersalnym jaki miał zamontowany chyba nie fabrycznie. Z funkcji dodatkowych model ma oświetlenie wnętrza przedziału pasażerskiego. Zewnętrznego oświetlenia nie ma.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
Do mnie dziś dotarła przesyłka z Francji, a w niej wagon bagażowo/osobowy SNCF serii B4Dd. Model firmy REE odzwierciedla wagon stalowy budowy przedwojennej (ex-PLM), z serii zmodernizowanej w latach 1963-67. Ciekawostką tej modernizacji było to, że wagony powstały w wyniku przebudowy wagonów przedziałowych B8. Wagony tego typu docierały m.in. do Polski w pociągu "Ost-West", nim zostały zastąpione nowszymi wagonami typu Y UIC (także bagażowo-osobowymi).

Model jest wykonany bardzo starannie, z wieloma filigranowymi detalami (np. poręcze przejść międzywagonowych). Zderzaki są sprężynujące. Model jest dostępny także w wersji z działającymi światłami końca pociąg, ale ja zdecydowałem się na nieco tańszy, bez oświetlenia.

wagon B4Dd (1).JPG
wagon B4Dd (2).JPG
wagon B4Dd (3).JPG
wagon B4Dd (4).JPG
wagon B4Dd (5).JPG
wagon B4Dd (6).JPG
wagon B4Dd (7).JPG
wagon B4Dd (8).JPG
wagon B4Dd (9).JPG
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.285 61 2
Bardzo pięknie wykonany model. A jeśli dobrze kojarzę zestawienia pociągu Ost West to ten typ wagonu był zwykle gdzieś pomiędzy innymi wagonami w składzie więc kupowanie wersji z czynnymi światłami końca pociągu raczej mijało by się z celem.
 

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.928 10 2
Przeczytałem z zainteresowaniem CAŁY wątek - dobra lektura (y). Jako że o kolejach Francji (i Beneluxu) wiem relatywnie niewiele, niektóre wpisy (szczególnie te opisujące nie tylko model, ale i historię powstania oryginału) był dla mnie szczególnie ciekawe.
Aby nie tworzyć tylko (prawie) „pustego” komentarza pozwalam sobie umieścić kilka zdjęć francuskiego parowozu, który jeszcze tu nie występował. Konkretnie chodzi o lokomotywę Atlantic 221 Nord (aby uniknąć powtórzeń opis parowozu w załączonym linku).

C760ADA9-F6C8-4218-818C-DD365328F959.jpeg


550F48C7-6160-42BC-88E7-D9374277D6BB.jpeg


82B88CC4-ACCC-4893-8E5D-EE70B4015AE2.jpeg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.285 61 2
Piękny model zacnej firmy Fulgurex. Niestety modele tej klasy oprócz ceny mają duże ograniczenia eksploatacji w warunkach domowych. Bardzo duże wymagania co do promienia łuku praktycznie uniemożliwiają zabawę na domowej makiecie z "tramwajowymi" łukami. A na dużej makiecie modułowej aż strach puszczać takie cacko. Pozostaje chyba tylko podłoging na łukach R 900 lub więcej.
A co do samej konstrukcji to zadziwia mnie zastosowanie tak ogromnego tendra do tak małej lokomotywy. Jakby nie patrzeć to jest to trochę dodatkowych ton do ciągnięcia. A dla parowozu o dwóch osiach napędowych to zaczyna mieć znaczenie.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.285 61 2
O ile dobrze wiem to kolega Marwin sprzedał swój model 141R kilka lat temu (niestety nie mnie;)). I nie podejrzewam żeby rozbierał napęd.
Ja w moim modelu też tego nie robiłem, bo nie było takiej potrzeby.
 

Podobne wątki