• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje Francji i Beneluksu oraz ich modele

W kwestii modernizacji lokomotyw CC-7100...wczoraj i dzisiaj poświęciłem sporo czasu na poszukiwanie zdjęć i informacji na ten temat.
Co udało mi się ustalić? Oczywiście żadnych granicznych dat nie, ale zdjęcia wskazują, że oryginalny wygląd lokomotywy posiadały (raczej na pewno) do końca lat 50-tych.
Najprawdopodobniej już w latach 60-tych (połowa, końcówka?) na lokomotywach można było zauważyć pierwsze symptomy zmian. Choć na jakiejś francuskiej stronie przeczytałem, że wszelkie modernizacje nastąpiły w latach 70-tych. Myślę, że może w tych latach masowo zaczęły się te zmiany i być może zakończyły się ostatecznie.
Na zdjęciu z roku 1967 już można było zauważyć że lokomotywa ma zakryte/zaślepione światła frontowe (w górnych narożnikach). Natomiast już na zdjęciu z 1971 roku (o ile datowanie jest poprawne) widać całkowity brak tych świateł, brak bocznych fartuchów i rynnę przedłużoną na boki oraz nowe okna !!! A zatem stan praktycznie po całkowitej modernizacji !!!.
Niestety znalazłem tylko 2 zdjęcia z lat 60-tych (mniej niż z 50-tych). Na tej podstawie trudno coś wyrokować co do tego okresu. Lecz na pewno można uznać, że w drugiej połowie lat 60-tych mogła się zacząć już ich wstępna modernizacja (na razie zakrywanie górnych świateł?).
Natomiast lata 70-te (sporo zdjęć) widać już głęboko zaawansowane modernizację na różnych etapach. Nie znalazłem żadnego zdjęcia lokomotywy w stanie fabrycznym. Koniec lat 70-tych to już lokomotywy o wyglądzie docelowym tj. z rynną, bez fartuchów, nowe okna, brak świateł górnych i nowe światła umiejscowione obok głównych reflektorów na czole.

Może któryś z kolegów ma jakieś jeszcze informacje ?:)

Mnie cały czas interesuje (jako że na taki model się nastawiam) wygląd lokomotywy w stanie fabrycznym jeśli chodzi o kolor poziomego paska wzdłuż boku pudła. Wszystkie kolorowe zdjęcia, aż do 1971 roku pokazują kolor zielony. Ale nie wiem czy to był kolor fabryczny i obowiązujący dla wszystkich egzemplarzy? Kiedy ewentualnie pojawił się kolor jasno niebieski i ciemno niebieski?
 

RS11

Znany użytkownik
Parę magicznych słów w jęz. franc i wyszystko jasne, np na google.fr wpisujemy modernisation CC7000 albo np GRG czyli Grande Revision Generale
i masz odpowiedź na nurtujce pytania. GRG trwająca od poczaku lat70tych elimnowała światełka, okienka, boczne spódniczki itd, itd. Choć warto dodać że część straciła wcześniej te detale i warto szukać po konkretych numerach.

Dażę dużą sympatią tą serię bo mimo młodego wieku miałem okazję widzieć w 2001r, wiosna -lato jeszcze jeżdżące egzemplarze na lini Lyon-Avignion.
 
Z tego co mi wczoraj tłumacz przetłumaczył, decyzja o usunięciu "spódniczek" zapadła już w latach 50-tych. Jednak nie zrealizowano tego pomysłu, przynajmniej nie od razu. Część zmian mogła się już zacząć w końcowych latach 60-tych. Pewnie była też grupa zmian która została wykonana dopiero podczas GRG w latach 70-tych.
Mało zdjęć utrudnia zawężenie ram czasowych. Znacie jakieś archiwa lub galerie SNCF ?. Ale takie gdzie liczba zdjęć liczona jest w tysiącach a nie dziesiątkach. Np takie jak niemieckie https://eisenbahnstiftung.de/bildergalerie/Deutsche Reichsbahn Gesellschaft?search=&br=&page=1.
 

Podobne wątki