• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje Francji i Beneluksu oraz ich modele

Czy mogę prosić o pomoc w rozszyfrowaniu znaczenia serii kuszetek SNCF tj. A4c4B5c5x ?
Druga rzecz. Co oznacza ten "x" na końcu. Czy zawsze występował w oznaczeniu czy dopiero od jakiegoś momentu, tak jak i nas?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
Nie jestem ekspertem od kolei francuskich ale system oznaczeń wagonów osobowych mam trochę rozszyfrowany. Powyższe oznaczenie to wagon kuszetka 1 i 2 klasy z czego posiada 4 przedziały 1 kl i 5 przedziałów 2 klasy. Mała litera x nie wiem co znaczy. Zwykle małe litery określały dalsze szczegóły konstrukcyjne wagonów. Nie mam niestety wartościowej wiedzy na ten temat.
 
OK. Prawie już zamówiłem wagon firmy REE Models serii A4c4B5c5x.
Mam tylko jeszcze takie pytanie. Przeglądając wagony tej serii na stronie producenta (https://ree-modeles.com/catalogue/c...voyageurs/397-voitures-couchettes-uic-serie-2) można zauważyć, że przy niektórych są dodatkowe adnotacje w opisie.

Są to na przykład "châssis gris" lub "Alu". Domyślam się, że chodzi o ramki okien. Czy któryś z kolegów posiada informacje na temat ram okiennych w Y-kach produkowanych dla SNCF ? Interesuje mnie tylko okres od początku ich budowy (chyba 1960 rok) do połowy lat 80-tych. Czy wychodziły z fabryki z różnymi ramami, czy może dość szybko zaczęto w trakcie napraw rewizyjnych je zmieniać? Przyznam, że wizualizacje na stronie są bardzi niejasne, bo często na wizualizacji wagony wyglądają identycznie, a jeden posiada w opisie adnotację "Alu" a drugi nie. Ponadto wiem, że zmieniano również drzwi w tych wagonach, ale to już chyba w latach późniejszych.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Są to na przykład "châssis gris" lub "Alu". Domyślam się, że chodzi o ramki okien.
To nie chodzi o ramki okien, określenie "châssis gris" dotyczy koloru podwozia (podwozie szare), natomiast uwaga " Vert Garrigue 302 & Alu" mówi o kolorze pudła wagonu: zielony stepowy i w kolorze aluminium. Nie wiem, co oznacza liczba 302, nie mam też informacji o kolorach ramek okien. W opisach modeli na stronie producenta też nie widzę informacji na temat ramek okiennych.
 
Super, dziękuje bardzo. Teraz to jest już wszytko logiczne i jasne.
Ale jeszcze na chwilkę pozostając przy temacie okien w Y-kach UIC w służbie kolei francuskich.....czy te okna we wszystkich Y-kach montowali takiego samego typu i czy w latach późniejszych były one zmieniane na inne typy ?
 

RS11

Znany użytkownik
Liczba 302 oznacza właśnie Vert Garrigue. W 1946r. SNCF przyjęła wzory kolorów i je edytowała aż do połowy lat 90tych. Farby posiadają oznaczenia liczbowe oprócz nazw. Podobnie jak w Polsce wzory nie były oparte o RAL. Tabela jest całkiem prosta np. zielenie 3xx, niebieski 2xx, szary 8xx, itd, itd.
Kolory poddawno też edycji i tak było z rouge vermillion 605 którą zmieniono w 1964r.
W tabeli ujęte są też kolory wagonów CIWL, bo naprawy czy modernizacje prowadziły zakłady we Francji.
 

Podobne wątki