• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje Francji i Beneluksu oraz ich modele

OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
A może Kolega pokazać przykład takiego oznaczenia (albo link)? Który to zestaw REE (numer katalogowy)? Te wagony z całymi drzwiami szarymi (gris beton) mają pasek jasnozielony nad przedziałami 2 klasy, albo żółty nad 1 klasą, ale nie oba na raz.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Tak myślałem, ale tam nie ma dwóch pasków na raz (w rozumieniu jeden nad drugim), tylko zielony nad 2 kl. i żółty nad 1 kl. - trudno to nazwać podwójnym oznaczeniem klas i stąd nieporozumienie.
 
Moim zdaniem można, też mi się wydaje, że takie przyjeżdżały do Warszawy, o czym już pisałem wcześniej, choć może nie dość wyraźnie
Jako że uparłem się na obecność w moim składzie Ost-West z początku lat 80-tych, prócz wagonu 1/2 klasy, wagonu SNCF 2 klasy z częścią bagażową standardu Y odszukałem Pańskie wpisy dotyczące tego tematu:

Trzeci Y to ciekawa wersja, mieszany: 1 klasy z przedziałem bagażowym. Nie sądzę, by do nas przyjeżdzały takie wagony, ale model ciekawy, więc się skusiłem.
Zobacz załącznik 86686
2. W latach 70. i 80. regularnie przyjeżdżały do Polski wagony SNCF typu Y UIC. Ich modele już w latach 90. oferowało Roco (w pełnej długości). Obecnie Roco wznowiło ich produkcję. Ja widywałem głównie wagony 1/2 klasy i mieszany 2 kl/bagaż, ale o ile wiem przyjeżdżały też inne
Co do pierwszego cytatu to rozumiem, że wątpliwość dotyczy wagonu 1kl/bagaż, bo w drugim cytacie dość kategorycznie stwierdza Pan, że wagony takie (UIC-Y), ale w wersji 2kl/bagaż u nas się pojawiały.
Te tezy są aktualne, prawda? :)
A czy pamięta Pan czy to była standardowa para wagonów 1/2 kl. i 2kl.+bagaż czy np. wymiennie, albo taki, albo taki?

Ja znalazłem w sieci jeszcze taką grafikę przedstawiającą ten skład z 1980 roku. Pochodzi z pisma RMF więc chyba wiarygodność tego jest duża. Wskazują tam że był to wagon UIC-Y B5d. Z tym że wówczas byl to jedyny wagon do PRL. Pytanie czy potem występował on w duecie z wagonem 1/2 klasy?
Bo ta grafika, w połączeniu z dużą pewnością kolegów @Andrzej Harassek oraz @robertkroma rozstrzyga jednak o tym, że wagon tego typu UIC-Y nas odwiedzał.
19644-RMF-562-Page-085.jpg
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Co do pierwszego cytatu to rozumiem, że wątpliwość dotyczy wagonu 1kl/bagaż, bo w drugim cytacie dość kategorycznie stwierdza Pan, że wagony takie (UIC-Y), ale w wersji 2kl/bagaż u nas się pojawiały.
Te tezy są aktualne, prawda? :)
A czy pamięta Pan czy to była standardowa para wagonów 1/2 kl. i 2kl.+bagaż czy np. wymiennie, albo taki, albo taki?
Tak, moje tezy są aktualne, ale to są tylko tezy, wysnute na podstawie analizy dostępnych źródeł (tych, do których dotarłem, z pewnością nie wszystkich) oraz wspomnień moich i moich znajomych. Nie mam 100% potwierdzenia tych tez i nie mogę gwarantować ich słuszności. Jeśli chodzi o wagon 1 kl./bagaż, to mam 90% pewności, że do Polski nie przyjeżdżał (wyjątek zawsze mógł się zdarzyć). Co do "standardowej pary", to nie mam takiej wiedzy, nie mam pewności, jak było, ani nawet czy w ogóle te dwa wagony jeździły razem (w przeciwieństwie np. do pociągu W-wa - Frankfurt/M, o którym wiem, także z autopsji, że taka para wagonów DB była standardem - ale to już wykracza poza temat tego wątku).

I jeszcze uwaga co do sugestii na tych obrazkach, dotyczących modeli wagonów PKP: w tych składach raczej nie jeździły wagony PKP budowy NRD (modele Sachsenmodelle/Tillig, ew. Roco), a już na pewno nie kuszetki (Bc), bo takich kuszetek po prostu nigdy na PKP nie było. Jeżeli już coś, to jako zwykła dwójka lepszy byłby model Herisa lub nawet Piko (oliwkowe), choć wersja, przydział czy daty rewizji raczej nie będą zgodne (na kuszetki Herisa czy Piko wciąż czekamy). A wagon PKP 1/2 klasy w oliwkowych barwach wypuścił ostatnio w niewielkiej serii kolega Robo (chociaż też nie w 100% odpowiadający temu, co trzeba).

No i jeszcze jedna sprawa: do składu z początku lat 1980-tych
ako że uparłem się na obecność w moim składzie Ost-West z początku lat 80-tych,
nie bardzo pasują te wagony SNCF z nowszymi oznaczeniami klasy i całymi szarymi drzwiami, to już raczej koniec lat 1980. i początek 1990. (wg REE są to wagony z epoki IV/V).
 
Dziękuję za wszelkie informacje w temacie. Może ktoś się jeszcze kiedyś ujawni z materiałami potwierdzajacymi to i owo;)
Póki co zakupie "bagażówkę" B5d UIC i będę uważał póki co za wagon mogący realnie pełnić rolę zastępstwa za wagony tego typu występujące najczęściej w pociągu Ost-West.
Co do zestawu który sobie upatrzyłem....faktycznie deklarują to na 4-5 epokę. Ale znalazłem zdjęcie z 1986 roku gdzie wagon ten wygląda dokładnie tak jak model. Ponadto widziałem jakieś opracowanie na temat zmian oznaczeń i malowań na SNCF i wynika z niego że całe szare drzwi pojawiły się już w 1978 roku.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
deklarują to na 4-5 epokę. Ale znalazłem zdjęcie z 1986 roku gdzie wagon ten wygląda dokładnie tak jak model
No właśnie dlatego deklarują IV/V epokę, bo pasuje do ostatnich kilku lat IV epoki, czyli 1986 jak najbardziej pasuje, i pierwszych kilku lat epoki V.
całe szare drzwi pojawiły się już w 1978 roku.
Tego akurat nie wiedziałem, pytanie, czy także na starych wagonach, czy tylko na nowych.
 
Ok, niech będzie miał datę rewizji nawet na koniec 4 epoki, byle wagony były w stanie również na 1982 rok. Notabene na zdjęciu właśnie z tego roku, zamieszczonego przez kol. Ludwika, wagon SNCF ma już szare drzwi.
Proszę sobie p. Andrzeju wejść na tą stronę. Całkiem ciekawa. Jest tu link do pliku że schematami malowania i oznaczeń na przestrzeni lat.
www.rmb.asso.fr/compo.htm
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Fajna ta strona, nie znałem jej dotąd, szkoda, że zestawienia składów są tylko z Burgundii (pociągi jadące z Paryża do lub przez ten region Francji). Co do wagonów, to data rewizji nie jest tu najważniejsza (dla mnie jest w ogóle nieistotna), chodzi przede wszystkim o kształt i umieszczenie logo SNCF. W 1982 było jeszcze w ramce (żółte w wagonach starych lub białe w wagonach po naprawie, z szarymi drzwiami) na środku. Na szczęście zestaw REE VB-122 ma właśnie takie logo, co moim zdaniem powinno te wagony sytuować w później epoce IV, ale raczej nie w V. Na rok 1982 pasują, więc jest dobrze. Ale już zestaw VB-102 raczej się nie nadaje. Ale to wszystko teoria, na jednym ze zdjęć kolegi Ludwika widać oliwkowy wagon SNCF Y UIC w 1979 roku, a na zdjęciu z 1982 jest jeszcze stary, przedwojenny dójko-bagaż, oczywiście też oliwkowy.
 
A, właśnie miałem zapytać o wagony SNCF ze zdjęcia wykonanego na stacja Warszawa Gdańska w 1979 roku przez kolegę Ludwika. Pierwszy to oczywiście wagon SNCB. Potem są dwa SNCF. Czy pierwszy to wagon DEV AO czy Y? Jaki jest wagonu bagażowego?
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Czy chodzi o to zdjęcie?
Mam nadzieję, że te dwa zdjęcia może się na coś przydadzą (W-wa Gdańska rok 1979 i 1982).

Już o nim pisałem, całkiem niedawno ;):
na jednym ze zdjęć kolegi Ludwika widać oliwkowy wagon SNCF Y UIC w 1979 roku, a na zdjęciu z 1982 jest jeszcze stary, przedwojenny dójko-bagaż, oczywiście też oliwkowy.
Dodam tylko, że na obu tych fotkach, z 1979 i 1982 roku, jest moim zdaniem taki sam wagon 2 kl./bagaż, o którym wyżej, o którym też pisałem:
nie znam jak dotąd, modelu przedwojennego, zmodernizowanego wagonu bagażowego/2 klasy,
Na jednym z rysunków z RMF, zamieszczonym wyżej, jest zaznaczony taki wagon B4Dd z adnotacją, że jego model jest (był?) jednak produkowany przez firmę AMF 87. A wagony SNCF Y UIC łatwo odróżnić od dość w sumie podobnych DEV po wywietrznikach na dachu: Y miały dwa wywietrzniki na jednym końcu, a DEV mają więcej, równomiernie rozmieszczonych na całej długości dachu.
 

Groch

Znany użytkownik
taki wagon B4Dd z adnotacją, że jego model jest (był?) jednak produkowany przez firmę AMF 87
"Bagaż" to zmodernizowany B4D ex PLM. Firma/sklep AMF87 produkuje "kity" do montażu, głównie z żywicy: B4D , nie wiem czy ten zestaw jest jeszcze dostępny - modelu wielkoseryjnego nie ma.
TUTAJ francuski kolega "zmontował" taki bagaż z fragmentów Jouef-a, Roco i innych.
 
A tak maszyniści SNCF kończą swoją ostatnią jazdę przed przejściem na emeryturę.
Zwrócie uwagę na spłonki sygnałowe umieszczone na szynach.
To do mnie bardziej przemawia niż nasz przejazd przez taśmę prędkościomierza.


i jeszcze jeden

 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
Widocznie na SNCF jeszcze się stosuje sygnały splonkami. U nas je wycofano z użycia bodajże w latach 90 tych. Ja jeszcze pamiętam jak z hukiem splonek odchodził na emeryturę mój kolega.
 

Podobne wątki