• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje Francji i Beneluksu oraz ich modele

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
Czas by coś napisać o modelach.
Najstarszym modelem lokomotywy CC72000 był model firmy Jouef opracowany jeszcze w roku 1969-tym i reprezentował jakość wykonania z tamtych czasów raczej z tej niższej półki.
72001-border.jpg

Nieco później pojawił się model firmy Lima, który reprezentował równie niski poziom wykonania
d234b198-2e3f-4fca-8879-af5f03d28d22.jpg

Pierwszym porządnym modelem lokomotywy tej serii był model firmy TAB Gerard który został opracowany wiele lat temu i przez długi czas nie było lepszego modelu pomimo napędu na jeden wózek, ale za to ze zmiennym przełożeniem przekładni. Niestety były to modele bardzo drogie a obecnie są cennymi obiektami kolekcjonerskimi.
dsc_8333.jpg

Kolejnym już dobrym opracowaniem w sektorze modeli wielkoseryjnych był opracowany całkowicie na nowo model firmy Jouef produkowany od roku 1991-go. Tym razem reprezentował już jakość wykonania porównywalną z dobrymi firmami modelarskimi, jak Roco. W następnych latach ten projekt nieznacznie poprawiano uzupełniając o lepsze detale do samodzielnego montażu. Modele te są nadal z pewnymi drobnymi zmianami głównie w zakresie elektroniki i silników w ofercie koncernu Hornby i są sprzedawane pod marką Jouef (Hornby Jouef).
150205000.jpg


Ostatnim opracowaniem z roku 2013-go modeli lokomotyw serii CC72000 jest opracowanie firmy Roco reprezentujące jeszcze lepszy poziom od najnowszych wypustów Jouefa. Modele reprezentują na prawdę najwyższy poziom wykonania na poziomie który można już porównywać z firmami ACME, LS Models czy REE. Roco juz wypuściło na rynek kilka modeli w malowaniach z różnych lat eksploatacji. Modele już posiadają gniazda DCC standardu Plux 22 i oświetlenie LED. Do tego detale z blaszek foto trawionych jak choćby siatka nad wentylatorami i stopnie wokół kabiny. Bardzo dużo detali do samodzielnego montażu. Jedynie brak numeracji detali w instrukcji utrudnia wybór często podobnych części na odpowiednie miejsce montażu. Wersja z dźwiękami jest dodatkowo wyposażona w napędzane małym silnikiem wentylatory agregatu chłodzenia.
Mnie dzięki koledze z tego forum udało się kupić bardzo piękny model lokomotywy CC72017 depot Venissieux czyli pierwszej z całej serii dostosowanej do jazdy z maksymalna prędkością 160 km/h. Model reprezentuje wczesny okres eksploatacji jeszcze z bocznymi oknami w kabinie. Moja lokomotywa to model nr 72986 analogowy który został wprowadzony na rynek w roku 2017-tym. Dzięki standardowi Plux22 jest możliwy podział funkcji oświetlenia według przepisów SNCF.
20180415_135742-1.jpg
20180415_135803-1.jpg
20180415_135823-1.jpg
20180415_135902-1.jpg
20180415_140106-1.jpg
20180415_140049-1.jpg
20180415_135957-1.jpg


Na koniec jeszcze zdjęcie lokomotywy w skali 1:1 z późnego okresu eksploatacji.
Lyon04_2003_0068.JPG
 
Ostatnio edytowane:

RS11

Znany użytkownik
Parę newsów.
-Lokomotywa BB67613 otrzymała malowanie Le Capitol Rouge.
-trzeba się spieszyć z fotografowaniem jak ktoś jest w Paryżu bo Francilien kasuje już BB17000
 

DieselPower

Aktywny użytkownik
Według źródła, z którego korzystałem, była to seria 75 wagonów z lat 1948-51. A wagon rozpoznałem po układzie okien i długości żółtego paska nad 1 klasą - po powiększeniu zdjęcia da się to zauważyć. Pasek kończy się nad węższym, niż inne, oknem przed oknami 2 klasy. Właśnie ten nietypowy, krótki pasek zwrócił moją uwagę i doczytałem się tej informacji.
Żeby nie było, że rzucam słowa na wiatr...zakupiłem chyba pasujący do okresu ze zdjęcia (1977 rok) wagon SNCF (REE MODELS VB-201). Dwa rosyjskie (ACME52100) też już leżą na półce.
Pytanie jednak mam następujące. Wagon posiada datę rewizji z 1972 roku. Czy do końca lat 70tych na SNCF doszło do jakiejś zmiany oznaczeń? Na wagonie jest nadal oznaczenie A21/2B6 . Gdzieś czytałem że te serie były zmieniane w jakimś okresie czasu i np. A21/2B6 zamieniono na A8 1/2.
Drugie pytanie dotyczy pomocy w ustaleniu czy istnieją w modelu brakujące wagony SNCF oraz SNCB 20190412_212001.jpg sssssss.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Czy do końca lat 70tych na SNCF doszło do jakiejś zmiany oznaczeń? Na wagonie jest nadal oznaczenie A21/2B6 . Gdzieś czytałem że te serie były zmieniane w jakimś okresie czasu i np. A21/2B6 zamieniono na A8 1/2.
Nie śledziłem aż tak dokładnie historii oznaczeń SNCF, ale zmiana z A 2 1/2 / B 6 na A 8 1/2 oznaczałaby, że wagon przeklasyfikowano z mieszanego 1/2 klasy na cały 1 klasy. "A" oznacza klasę pierwszą, "B" - klasę drugą, a liczby oznaczają liczbę przedziałów w tych klasach. Omawiany wagon ma 8 i pół przedziału (ten "połówkowy" przedział był wykorzystywany jako przedział służbowy) i pierwotnie (formalnie) 2 i pół przedziału było 1. klasy, a pozostałe 6 przedziałów to 2. klasa. Zmiana oznaczeń na A 8 1/2 znaczy, że wagon jest teraz w całości w pierwszej klasie. Takie zmiany oznaczeń wynikały z przebudowy i przeklasyfikowania wagonów, a nie ze zmiany systemu oznaczeń (chociaż nie wykluczam, że taka zmiana systemu też w jakimś momencie mogła mieć miejsce).

Co do modeli wagonów SNCF, to owszem, są modele zarówno wagonów DEV, jak i Y UIC, i to kilku producentów. Poza REE jest R37, Roco, Jouef i (przynajmniej w zapowiedziach) L.S. Models. Nie jestem pewien, czy wszystkie typy są dostępne, ale te podstawowe tak. Swoje modele takich wagonów pokazywałem już w tym wątku. Starsze wagony typu Nord miał w ofercie L.S. Models, ale są trudno dostępne i nie wiem, czy były pojedynczo, czy tylko w zestawach, z których jedynie pojedyncze wagony byłyby przydatne. Nie jestem tylko pewien, czy wagon bagażowy/2 kl. starszego typu (przedwojenny, zmodernizowany) był przez kogoś produkowany.

Gorzej jest z wagonami SNCB: potrzebny jest wagon I1 1/2 klasy i takiego we właściwej wersji jak dotąd nie widziałem. Zapowiadał go L.S. Models, ale chyba jeszcze nie wyszedł. L.S. Models ma wagony I2, a w zapowiedziach były wagony I1 (nie wiem, czy się kiedykolwiek ukazały), jednak nie w takiej wersji, w jakiej jeździły w Ost-West. Potrzebny jest wagon na nowych wózkach (typ Schlieren), ale z ze starymi oknami, niedzielonymi, bez aluminiowych ram. Tymczasem L.S. Models zapowiadał wagony zmodernizowane, na nowych wózkach, ale też z dzielonymi oknami w aluminiowych ramach. O ile wiem, są (były) natomiast wagony I4, jakie zostały wprowadzone do Ost-Westa w połowie lat 1980. Tych ostatnich nie szukałem, są to chyba modele L.S. Models lub Heris.
Dwa rosyjskie (ACME52100) też już leżą na półce.
Rosyjskie RŻD, czy radzieckie SŻD? Nie mylmy pojęć, bo to nie to samo. ACME ma też modele tych wagonów w oznaczeniach kolei Federacji Rosyjskiej RŻD, więc dobrze być precyzyjnym. Wiem, że nie lubimy słowa "radziecki" i bardziej nam przechodzi przez gardło "rosyjski", ewentualnie "sowiecki", ale historii nie zmienimy (chociaż niektórzy próbują): to państwo tak się nazywało, jak się nazywało, a rosyjskie słowo "sowiet" znaczy po polsku "rada", stąd pochodzi polskie brzmienie nazwy tego państwa.
 

DieselPower

Aktywny użytkownik
.
Rosyjskie RŻD, czy radzieckie SŻD? Nie mylmy pojęć, bo to nie to samo. ACME ma też modele tych wagonów w oznaczeniach kolei Federacji Rosyjskiej RŻD, więc dobrze być precyzyjnym. Wiem, że nie lubimy słowa "radziecki" i bardziej nam przechodzi przez gardło "rosyjski", ewentualnie "sowiecki", ale historii nie zmienimy (chociaż niektórzy próbują): to państwo tak się nazywało, jak się nazywało, a rosyjskie słowo "sowiet" znaczy po polsku "rada", stąd pochodzi polskie brzmienie nazwy tego państwa.
Oczywiście radzieckie czyli SZD. To nie zamierzony błąd ponieważ mam dużo wagonów RZD, a dopiero te są pierwsze SZD. Siła przyzwyczajenia.

Gorzej jest z wagonami SNCB: potrzebny jest wagon I1 1/2 klasy i takiego we właściwej wersji jak dotąd nie widziałem. Zapowiadał go L.S. Models, ale chyba jeszcze nie wyszedł. L.S. Models ma wagony I2, a w zapowiedziach były wagony I1 (nie wiem, czy się kiedykolwiek ukazały), jednak nie w takiej wersji, w jakiej jeździły w Ost-West. Potrzebny jest wagon na nowych wózkach (typ Schlieren), ale z ze starymi oknami, niedzielonymi, bez aluminiowych ram. Tymczasem L.S. Models zapowiadał wagony zmodernizowane, na nowych wózkach, ale też z dzielonymi oknami w aluminiowych ramach. O ile wiem, są (były) natomiast wagony I4, jakie zostały wprowadzone do Ost-Westa w połowie lat 1980. Tych ostatnich nie szukałem, są to chyba modele L.S. Models lub Heris
Panie Andrzeju proszę o dodatkowe wyjaśnienia:
a). Dlaczego to musi być wagon na tych konkretnie wózkach i z nie dzielonymi oknami i bez aluminiowych ram?
b). Czy jednak w braku wagonu I1 1/2 klasy można zastosować wagon I1 lub I2 A8 lub I2 B8? Wszystko wskazuje że na analizowanym zdjęciu nie jest to wagon 1/2 klasy.
c). Jakie to dokładnie powinny być wózki? Po wpisaniu hasła wózki Schlieren pokazują się różne typy.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Dlaczego to musi być wagon na tych konkretnie wózkach i z nie dzielonymi oknami i bez aluminiowych ram?
Bo takie wagony przyjeżdżały do Polski w tym pociągu. A ściślej mówiąc, nie mam żadnych informacji, by przyjeżdżały inne i nie widziałem zdjęć innych. Niektórzy znawcy twierdzą, że bywały też wagony I2, ale ja nie znalazłem potwierdzenia tego. Co oczywiście nie znaczy, że tak nie było. Ja jednak jestem pewien, że były I1 1/2 kl. i chciałbym zestawić skład wagonów, jaki sam widywałem i jaki znam ze zdjęć Ost-Westa z tamtych lat. Skoro do samego końca eksploatacji przedwojennych wagonów SNCB do Polski przyjeżdżały właśnie te, nie w pełni zmodernizowane, to zakładam, że był tego jakiś powód - prawdopodobnie do czasu wprowadzenia nowszych wagonów w latach 1980. był to jedyny typ wagonu 1/2 klasy, który spełniał wymagania RIC. A z rozkładzie jazdy tego pociągu był właśnie wagon 1/2 klasy. Na omawianym zdjęciu nie za wiele widać, choć faktycznie, trudno stwierdzić jaki to dokładnie typ wagonu, ani dostrzec, czy jest tam żółty pasek 1 klasy, czy nie. Mogły się zdarzać jakieś wyjątki, jak ten wagon SNCF. Dla mnie to nie jest typowy wagon francuski w tym pociągu i choć sam wagon i jego model ciekawy, ja go nie będę kupował specjalnie do mojego składu Ost-Westa.

Co do wózków, to generalnie w wagonach I1 i I2 występowały wózki dwóch typów: stare Pensylwania (tzw. "łabędzie szyje") i powojenne typu Schlieren (w wagonach po modernizacji), więc łatwo jedne od drugich odróżnić na zdjęciach tych wagonów. L.S. Models miał w ofercie (zapowiedziach) wagony I1 z jednymi i drugimi. ale nie w takiej kombinacji, jak trzeba, po częściowej modernizacji.
 

DieselPower

Aktywny użytkownik
Tak, być może faktycznie wagon SNCF serii A2 1/2 B6 nie był tym podstawowym typem w tym pociągu. Jednak (jak trochę poszperałem w sieci) okazało się, że w tym pociągu znajdował się częściej i dość często jest wymieniany w trakcie dyskusji o tym składzie. Tu znalazłem kolejne zdjęcie Ost-West z tymże wagonem :https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,7157535,page=all
Zdjęcie pochodzi z roku 1975 i chyba jest tam jeszcze trzeci wagon SNCF który zapewne już do Polski nie pojedzie.

Tutaj natomiast jest zdjęcie wagonu A2 1/2 B6 z innym wagonem SNCB. Wagon SNCB różni się od tego który powinien przyjeżdżać do Polski z pociągiem Ost-West. Być może jest to tylko zdjęcie poglądowe wagonu SNCF i nie ma nic wspólnego z Ost-West :https://rail-club.ru/forum/viewtopic.php?f=5&t=14297&p=436110&hilit=хоста+москва+2013
Tutaj też w opisach często występuje wagon A2 1/2 B6.

Mam wreszcie pytanie Panie Andrzeju. Jaki wagon SNCF powinien być w Pańskim Ost-West w drugiej połowie lat 70-tych i czy jest obecnie model takiego wagonu ?
 

Podobne wątki