• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje Francji i Beneluksu oraz ich modele

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.288 61 2
Proszę zwrócić uwagę na pantografy na lokomotywie BB 22278.
Lokomotywy serii BB22200 to lokomotywy dwusystemowe na prąd staly 1500V i zmienny 25000V. Według założeń konstrukcyjnych każdy z pantografow miał służyć do jazdy w innym systemie. Nie wiem dlaczego ale w tych lokomotywach obydwa pantografy sa zamontowane na dachu w jedną stronę przez co można te lokomotywy łatwo odróżnić od serii BB7200 i BB15000. Natomiast na tych zdjęciach widzę lokomotywy BB22200 z typowo zamontowanymi pantografami ale z jednakowymi slizgami dla prądu stałego. Przypuszczam że te akurat lokomotywy przynajmniej przez jakiś czas były eksploatowane wyłącznie na sieci 1500V.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.288 61 2
Może uściśle o co mi chodziło. W omawianych wyżej lokomotywach BB22200 pantografy są zamontowane w typowy dla tej serii sposób czyli zwrocone w jedną stronę. Natomiast widzę jednakowe ślizgi na prąd stały. Podejrzewam że lokomotywy o mocy jak ET41, pracujące na dwukrotnie nizszym napięciu przy rozruchu mogą pobierać prąd o bardzo dużych wartościach. To może powodować miejscowe przegrzania i przepalenia sieci przy odbiorze prądu z jednego pantografu. Dlatego nie dziwi mnie że dla lokomotyw dwusystemowych pracujących na jednym systemie można na ten czas eksploatacji zamienić ślizg na jednym pantografie.
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
Wrócę jeszcze do wagonów Corail Ls Models. Mają całą masę błędów, nie ma typu wagonu który by go nie miał, od ścian czołowych, drzwi, rozmieszczenie tablic itd, itd.
Najgorzej wypadają B11 i B10tu. Tutaj LS już zaszalał na maksa z przeskalowaniem pomiędzy osłonami wózków i pasem pod oknem.
http://forum.e-train.fr/viewtopic.php?f=65&t=13822&start=810 tu jest zdjęcie oryginału i model.
Pamiętam jak wagony VTU Corail były po 35 Euro dziś 79-89 Euro... błędy te same. Dlaczego LS Models tak dużo błędów popełnił przy tych wagonach, formy robili od podstaw nie przerabiali z innych wagonów.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.595 25 2
Patrząc na tę stronę można wywnioskować, że jest to kompromis pomiędzy oryginałem a modelem. Skręt wózka w oryginale jest o wiele mniejszy niż w modelu, a szczególnie na promieniach 360-380 mm. Dlatego nie ma osłony pod ostoją, aby tam się zmieścił kawałek koła i wózka. Tu można spojrzeć na Schürzeny Liliputa i Märklina. Te pierwsze mają te osłony, ale ucięto górną część ramy wózka, a te drugie mają całe wózki ale nie mają osłony. Co jest lepsze? Należy do wyboru zainteresowanego. Ta osłona jest dodawana dla modelu ustawianego tylko w witrynie i wtedy model jest pełnowartościowy, ale nie pojedzie po torach. Podobnie zrobił Fleischmann w eilzugach i nowym świetliku (6 osiowym), gdzie powycinano stopnie i porobiono otworki w ramie aby mogły zmieścić się koła na łukach.
A reszta to już decyzja producenta. Może mieli taką dokumentację jakiegoś wagonu po przeróbkach.
Pozdrawiam
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
Robert zgoda z tym trikiem że można bez osłon, albo z itd.,ale LS Models zmienił też wymiary okien, dolnego pasa osłon i pasa pod oknami. Do tego inne wymiary drzwi na szerokość i nieprawidłowo rozmieszczone. Widziałem laserowo wycięte boki do wagonu B10tu, wymiary zgodne z oryginałem,
po przyłożeniu do pudła LS Models to nic się nie zgadza.

Lokomotywa BB 22278 miała zmienione pantografy na jednakowe i przez okres chyba 2 lat czas wykorzystywano je oba tylko na napięcie 1500V. Dlatego na stacji miała dwa podniesione. Dodatkowo należała do 20 lokomotyw BB22200 przystosowanych do prędkości 200km./h. Corail Montaigne był pierwszym Corail trasowanym na 200km/h.
 
Reakcje
74 0 0
Lokomotywa BB 22278 miała zmienione pantografy na jednakowe i przez okres chyba 2 lat czas wykorzystywano je oba tylko na napięcie 1500V. Dlatego na stacji miała dwa podniesione. Dodatkowo należała do 20 lokomotyw BB22200 przystosowanych do prędkości 200km./h. Corail Montaigne był pierwszym Corail trasowanym na 200km/h.
Czy poza BB22200 przystosowanymi do prędkości 200 km/h skład Corail Montaigne prowadziły także CC6500 ?
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
CC6500 to królowa korytarza Paris -SO. To CC6500 ciągneły Montaigne, BB22278 pojawiła się tam testowo po podniesieniu prędkości ze 160 do 200 km/h i jeździła tam rotacyjnie z CC6500 do połowy kwietnia 1981r. Do korytarza Paris Sud-Ouest były też przydzielone BB7200 które też miały podniesioną prędkość do 200 km (kwiecień 1982 do stycznia 1986) czy te jeździły z Corail Montaigne to nie wiem.

Znane mi są zdjęcia Montaigne z maszynami CC6512 i CC6532.
 

SBB460

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
Z wyjątkiem tej 22268 w Lille, która ma pantografy o szerokości 1600 mm i jeździ pod napięciem 25 kV 50 Hz.

Patrząc do zdjęcia 22268 w Lille na poprzedniej stronie widzę pantograf na 25kV/50Hz na kabiną numer 2.
Natomiast pantograf na kabiną numer 1 to raczej dwuślizgowy na 1500 V prądu stałego.
Podobnie jak na modelu BB 22200 poniżej.
 

Załączniki

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.288 61 2
Jak najbardziej się to zgadza. To jest typowe wyposażenie lokomotyw serii 22200. Lokomotywa BB22268 na wspomnianycjmh zdjęciach ma dodatkowo zainstalowane gniazda sterowania do pracy w systemie push pull .
Natomiast jednakowe podwójne ślizgi dla prądu stałego miała wcześniej wspomniana lokomotywa BB22278.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
Panowie, w sklepie Lippeshop pojawił się zestaw LS Models nr MW40916
(https://www.modellbahnshop-lippe.co...3-0-0-0-14-2-2-0-gatt-de-p-0/ein_produkt.html)
w bardzo dziwnie niskiej cenie (dwa wagony w cenie jednego)
Są to modele wagonów francuskiej kompanii kolejowej PLM.
Mam pytanie do znawców. Czy wagony tego typu były użytkowane przez tą
kompanię (za pomocą translatora wydaje się że tak, ale translator
czasem dziwnie tłumaczy) i jakie miały schematy malowania wagony PLM w
latach 1920-1939 ?
Czy można w internecie znaleźć galerie z różnych okresów francuskiej
kolei, tak jak ma to w przypadku kolei niemieckich (https://eisenbahnstiftung.de/bildergalerie/Deutsche Reichsbahn Gesellschaft)
Z góry dziękuję za pomoc
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
Panowie, w sklepie Lippeshop pojawił się zestaw LS Models nr MW40916
(https://www.modellbahnshop-lippe.co...3-0-0-0-14-2-2-0-gatt-de-p-0/ein_produkt.html)
w bardzo dziwnie niskiej cenie (dwa wagony w cenie jednego)

Są to modele wagonów francuskiej kompanii kolejowej PLM.
Czy wagony tego typu były użytkowane przez tą kompanię ?
Wygląda to raczej na pomyłkę pracownika sklepu.

Skoro to model wagonu kompanii [towarzystwa] PLM, to dlaczego miały być nie użytkowane ????
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
Bo już różne cuda, nawet od renomowanych firm się zdarzały.

Najbardziej chodzi mi o schematy malowania wagonów PLM w okresie miedzywojennym. Bardzo będę wdzięczny za linki do galerii kolejowych z tego okresu.
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
Malowanie jest w porządku. Żółty (Chamois) to oznaczenie drugiej klasy u PLM. Oznaczenia klas PLM przejęły z Bourbonnaise:
czerwony - 1 klasa
żółty - 2 klasa
zielony - 3 klasa

Cena zestawu to nie pomyłka. Bez promocji kosztował 85 Euro za 2 sztuki. Sklepy francuskie miały je w wyprzedaży za 65 Euro.
Pisałem już tu że z 10 lat temu wagon LS kosztował 39,90 a zestwy były po 75 Euro... może wracają do starych cen :)
 
Ostatnio edytowane:

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
Malowanie jest w porządku. Żółty (Chamois) to oznaczenie drugiej klasy u PLM. Oznaczenia klas PLM przejęły z Bourbonnaise:
czerwony - 1 klasa
żółty - 2 klasa
zielony - 3 klasa

Cena zestawu to nie pomyłka. Bez promocji kosztował 85 Euro za 2 sztuki. Sklepy francuskie miały je w wyprzedaży za 65 Euro.
Pisałem już tu że z 10 lat temu wagon LS kosztował 39,90 a zestwy były po 75 Euro... może wracają do starych cen :)
Ale aż tak? o_O Identyczny zestaw "MW40394 Spur H0 2-teiliges Personenwagen-Set A5D+B10 der SNCF, Epoche IV" kosztuje w Lippe 152,91 euro, czyli nawet 2 razy drożej !!! Fajnie by było jakby trochę zjechali z cenami, lub przynajmniej polityką wydawniczą. Mam ochotę na NORDy Rapides i Expressy, ale one są tylko w zestawach.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
Bo już różne cuda, nawet od renomowanych firm się zdarzały.

Najbardziej chodzi mi o schematy malowania wagonów PLM w okresie miedzywojennym. Bardzo będę wdzięczny za linki do galerii kolejowych z tego okresu.
LS Models i REE nie wciskają SF, przynajmniej jeśli chodzi o zarządy SNCF, SNCB, NS czy DB. Może w przypadku bardziej "egzotycznych", jak cysterny do gazu PKP.
PLM najdłużej zachował takie 1epokowe malowanie klas. Do kiedy, nie wiem - być może do nacjonalizacji, skoro mamy w nim ten wagon. Schematy musisz sobie sam zobaczyć na informacjach wydawniczych tych wagonów. Są to zunifikowane wagony OCEM FL [lub PL], używane też przez inne towarzystwa. Wcześniej były OCEM RA [chyba ma wydawać R37]. REE wydaje natomiast tzw. Bacalana 3 klasy, który był wyłącznie w zarządzie PLM. Możesz poszukać informacji o malowaniu na forum LR-presse.
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
LS miał już parę błędów przy wagonach CIWL z oznaczeniami... było na forum Press. Numer wagonu można zmienić to nie jest tragedia.
Ich plan wydawniczy jest jaki jest, wiadomo że z każdej formy chcą jak najwięcej wycisnąć, stąd jest wiele niepełnych składów.
Wyprzedaże na kompanie to chyba powoli słabnące zainteresowanie...
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.143 442 105
Dziękuję za odpowiedzi. Bardzo mnie korci złożenie sobie składu z czasów kompanii, ale z okresu międzywojennego. Teraz cena jest bardzo zachęcająca.
Ale żeby zminimalizować cenę takiego składu proszę jeszcze o informację czy wagony z różnych kompanii były że sobą zestawianie w ramach jednego pociągu kursowego/rozkladowego? Jeśli tak to jakie ewentualnie kompanie takie łączone pociągi tworzyły że sobą najczęściej?
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
Dziękuję za odpowiedzi. Bardzo mnie korci złożenie sobie składu z czasów kompanii, ale z okresu międzywojennego. Teraz cena jest bardzo zachęcająca.
Ale żeby zminimalizować cenę takiego składu proszę jeszcze o informację czy wagony z różnych kompanii były że sobą zestawianie w ramach jednego pociągu kursowego/rozkladowego? Jeśli tak to jakie ewentualnie kompanie takie łączone pociągi tworzyły że sobą najczęściej?
Takie rzeczy to tylko na forum lr-presse. O jaki w ogóle pociąg by Ci chodziło - międzynarodowy ? To po pierwsze.
Np. możliwe, że w niby Paryż - Berlin - mogłoby być może PLM i EST i CIWL, i niemieckie wagony.
Oczywiście, że kompanie to okres przed [1wś] i międzywojenny. Nacjonalizacja była w 1938.
 

Podobne wątki