• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje Francji i Beneluksu oraz ich modele

Jacek765

Znany użytkownik
Lokomotywy 68xxx z tym małym okienkiem miedzy slupkiem a drzwiami to są z kabinami oryginalnymi po modyfikacji fabrycznej kiedy zrezygnowano z szyb gietych. W opisie oryginałów kilka postów wyżej podałem od których numerów to wprowadzono.
W przypadku mojego modelu 68504 to jest to ostatnia z serii 68500 z szybami gietymi.
Modernizacja serii ta z lat 1977-82 obejmowała wymianę całego przodu kabiny likwidację tych okienek bocznych/narażonych montaż podwójnych świateł inne stopnie z przodu kabiny i inne logo SNCF. Za drzwiami z tyłu też wygladzono te trójkątne niedoszłe okienka w których byla siatka z jednej strony a z drugiej kawałek blachy lub tworzywa. Ogólnie te kabiny zmodyfikowano w stylu w jakim otrzymały jako nowe lokomotywy serii 67400. Przy tej okazji zlikwidowano tez metalowe listwy ozdobne wokół kabiny numer 1. Takie modyfikacje tez wprowadzono w lokomotywach serii 67000 i 67300
 

RS11

Znany użytkownik
Przeglądając parę stron o "YaYa" (A1A A1A 68000) spojrzałem na zestawienia i destynację pociągów. W wiki francuskiej brakuje co najmniej kilku pociągów a np Paris - Bâle/Basel Express 403 (zima 1969-70) złożony z wagonów "Romilly" bez jakiegokolwiek restauranta czy bagażu.

68000
3x B9 1/2 tz Romilly
1x A9 1/2 tz Romilly
1x B9 1/2 tz Romilly
1x B4D tz Romilly

tutaj trochę o wagonach ale po francusku https://fr.wikipedia.org/wiki/Voiture_Romilly
wagony w HO robił DE MASSINI i są jeszcze do dostania oraz już wiekowe od Joeuf.
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
Kilka lat temu sprzedałem bodajże 5 wagonów Romilly od znajomego ze starego Jouefa na Alledrogo. Dzisiaj bym miał ladny skład. Ale zbytnio nie żałuję bo jakość nie była zbyt ciekawa.
Dziwi mnie fakt zestawienia pociągu międzynarodowego z wagonów tak starej konstrukcji. To tak jakby zestawić pociąg Warszawa Ostrava z wagonów 4AM.
 

RS11

Znany użytkownik
Maszynista SNCF kiedyś mi tak powiedział: "Pociąg do Bazylei to żaden międzynarodowy pociąg" i tak jest po dziś dzień mimo, że pociągi kończą bieg na SBB Bazel. Na Zachodzie nikt nie robi szumu że pociąg kończy na stacji przy granicznej po drugiej stronie, tylko w Polsce nie da się...

Wracając do wagonów Romilly, w pociągu powyżej były wagony po modernizacji z 1954r a potem podmieniono im wózki na nowe, przypuszczam że to był powód do użycia ich na tej trasie.

Teraz trochę prostsze zestawienie:
Paris St. Lazere - Cabourg - Rapid 393 - Lato 69.

68000
A9j inox DEV x2
A5rtj inox DEV bar
A9j inox DEV x2
furgon Dx genertorowy Paris St. Lazare - Dives Cabourg (pasuje czerwony od LS Model )

Inoxy od Joeuf'a.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Pociąg w Bazylei kończy faktycznie nie na "Basel SBB" tylko na "Basel SNCF". To jest wydzielona grupa torów + dwa perony. Dyżurny ruchu peronowy jest z SNCF, a wejście/wyjście jest poprzez "komorę celną". Aktualnie trwa tam przebudowa i wychodzi się na ulicę. Tak więc stwierdzenie maszynisty z SNCF uroku pozbawione nie jest. Nie zmienia to faktu, że sygnalizacja i obsługa nastawni jest jak najbardziej SBB:podstepny:.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Jeszcze ciekawsza sytuacja jest na stacji Basel Bad, która jest de facto (zarówno z handlowego, jak i technicznego punktu widzenia) stacją DB leżącą jednak na terytorium szwajcarskim. Zaczynają tam i kończą bieg lokalne pociągi DB, więc też można by powiedzieć, że są to międzynarodowe pociągi podmiejskie. Ale to wszystko kolega RS11 przecież doskonale wie. ;) Nie mówiąc już o międzynarodowych tramwajach w Bazylei... O tym wszystkim już kiedyś na forum było.
 

RS11

Znany użytkownik
Celowo nie używam nazwy Bâle SNCF, ale jeśli liczyć dworce na terenie Bazylei, a jest ich 6 to SNCF się do nich wlicza.

Zawsze mnie jedno zastanawiało, mam wiele starych rozkładów i zawsze pociąg kończący ma wpisane Basel albo Bâle nie ma słowa o SBB czy SNCF.
Np Paris Est - Bâle.

Co do Basel Bad to Niemcy świetnie to wykorzystali pod koniec II Wojny, chowając tam dużą część elektrowozów przed bombardowaniem...
 

Jacek765

Znany użytkownik
Zastanawiam się nad zestawieniem tego pociągu Rapid 393.
Czy to był jakiś lepszy pociąg skoro same wagony 1 kl. A druga sprawa po co wagon bagażowy z generatorem skoro z tego co wiem to zwykłe inoxy miały także ogrzewanie parowe. No chyba że mówimy o wagonach z jakąś klimatyzacją jak wagony od Mistral56.
 

RS11

Znany użytkownik
Cabourg to takie miasteczko ą, ę w Normandii.
Wagony INOX bez klimatyzacji. W Trouville następowała wymiana lokomotywy na BB66000.

Ale... kiedyś na jednym z forum fr, była mała kłótnia na temat Rapid 393
i pojawił się o to taki rozkład:

68000
A9j inox DEV x4 relacja Paris St. Lazare - Trouville
A5rtj inox DEV bar Paris St. Lazare - Cabourg
A9j inox DEV x4 Paris St. Lazare - Cabourg
furgon D OCEM - chyba celtycka zieleń czyli ex PO-MiDi
BB66000 Trouville - Cabourg

Pójdę dalej niż na tam tym forum i stwierdzę, że skład różnił się w poszczególne dni tygodnia w lecie 69.
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
To podejrzewam że z powodu tej BB66000 dopinano furgon generatorowy bo te lokomotywy nie miały żadnego systemu ogrzewania pociągów. Chociaż z drugiej strony dlaczego nie "Cocote minute" skoro 68000/68500 miały kocioł ogrzewczy, a szybkowar na odcinku obsługiwanym 66000.
No chyba że wagony DEV pracujące na ogrzewaniu parowym gorzej rozprowadzały ciepłe powietrze w systemie ogrzewania nawiewowego i postanowiono wagony te podłączać do zasilania elektrycznego.
 

EC45

Znany użytkownik
Panowie, mam pytanie odnośnie modelu lokomotywy firmy Jouef nr kat. HJ2325. Mam w zamiarze ją zakupić tylko nie wiem które zdjęcie w internecie przedstawia rzeczywisty model. Na zdjęciach ze sklepu można bowiem znaleźć lokomotywę w malowaniu zielonym z czarnymi obwódkami okien, z czerwonymi obwódkami okien oraz dodatkowo z czerwonymi obwódkami i bez tych przednich fartuchów (obudowy) przednich kół, w dodatku jakichś takich malutkich w tej wersji.
Która wersja kryje się pod tym numerem katalogowym. A może firma pod tym samym numerem wydaje co jakiś czas inną wersję lokomotywy ?
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Tylko na stronie jednego sklepu widziałem zdjęcie z faktycznie mniejszymi kołami wózków tocznych i bez fartucha, więc podejrzewam, że to błąd sklepu. Na stronie producenta i większości sklepów jest wersja z czerwonymi obwódkami okien i fartuchami na wózkach, więc przypuszczam, że model tak wygląda. Ale oczywiście gwarancji nie daję. Za tydzień będę mógł to sprawdzić, jeżeli Kolega EC54 wytrzyma tyle czasu w niewiedzy.

https://www.hornby.com/uk-en/jouef-h0-1-87-2d2-5500-electric-locomotive-femme-enceinte-sncf.html
 

RS11

Znany użytkownik
Popijając Panach' spojrzałem do katalogu Jouef (już pod szyldem Hornby) i nigdy nie wydano "kobiety w ciąży" z czarnymi ramkami okien.

Wydano:
HJ2065 5541 brak obwódek
HJ2066 5542 czerwone obwódki, dodatkowy reflektor ale zablendowany.
HJ2330 / HJ2331 DCC E. 541 czerwone obwódki, małe koła, dodatkowy reflektor, ceglasty dach
HJ2324 / HJ2325 DCC 5545 czerwone obwódki, małe koła

Nigdy nie wydano HJ2134 z 2010r to miał być 5544
 

Podobne wątki