• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje Francji i Beneluksu oraz ich modele

EC45

Aktywny użytkownik
Wyśmienicie by było znać po jednym zestawieniu z każdego roku ;):rolleyes:.

A jakie lokomotywy prowadziły "Mistrala" w latach 1950-1956 (bez uwzględnienia lokomotyw które prowadziły pociąg już z nowymi wagonami) ?
 

RS11

Znany użytkownik
Zestawień jest więcej niż po 1 na rok. Pojawiały się nowe wagony i nowe lokomotyw, pociąg przyspieszał, elektryfikacja postępowała. Po dwóch latach z 300ton na haku już było 650ton.

jeśli dobrze policzyłem to w latach 50/56 mamy około 20 różnych typów wagonów i jeszcze prototypowe, bez wagonów INOX z 56r

Rozwiń mi swoje ostatnie pytanie.

Pociąg Mistral pierwszy raz wyruszył w drogę 14.05.1950r zastępując przyspieszone połączenie Paris-Lyon bez przystanku w Dijon, a prowadzony autorail Bugatti.

Pierwsze zestawienie które podałem post wcześniej obowiązywało na trasie z Paris-Marseille a tam była już przesiadka do Bugatti który jechał do Nicei.

O LOKOMOTYWACH I WAGONACH CHRONOLOGICZNIE BĘDZIE W KOLEJNYCH CZĘŚCIACH.
 

EC45

Aktywny użytkownik
w latach 50/56 mamy około 20 różnych typów wagonów i jeszcze prototypowe, bez wagonów INOX z 56r

O LOKOMOTYWACH I WAGONACH CHRONOLOGICZNIE BĘDZIE W KOLEJNYCH CZĘŚCIACH.
W taki razie nie zadaje na razie pytań tylko z wielkim zaciekawieniem będę oczekiwał kolejnych części. Ogólnie to chciałbym złożyć "Mistrala" właśnie z tego okresu. Gdy już z całą swoją uprzejmością przedstawisz te typy wagonów to będzie można szukać modeli :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Według informacji, jakie udało mi się znaleźć w internecie, w latach 1950-56 Mistrala prowadziły m.in. lokomotywy parowe 231G, 231H i 231K, a nawet 241 P, natomiast na odcinku Marsylia - Nicea także 141R. Te ostatnie parowozy były zatrudniane najdłużej z Mistralem, bo aż do 1966 roku. Z elektrowozów na początku 2D2 9100, a od 1952 roku CC 7100 (w tym także jej prototypy, CC 7001 i 7002).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Trudno mi polemizować z tą informacją, co to za "nowe źródło"? Ja gdzieś wyczytałem, że wraz z zakwalifikowaniem Mistrala do TEE na odcinku Marsylia - Nicea parowóz zastąpiono lokomotywą spalinową serii BB 67000, ale gdzieś widziałem, że jeszcze TEE zdarzał się z parowozem. BB 67000 były produkowane od 1963, co mogło jeździć wcześniej, jeśli nie parowóz?
 

RS11

Znany użytkownik
Nowe źródło to zeszycik o Mistralu "La vie du rail". Ciągneli dalej parowozem tylko wynika że nie 141R.

Przejrzałem elektryfikację lini Paris-Lyon-Marseille i pojawiło się sprostowanie do Mistrala który wyruszył 14.05.1950.

Do rozkładu zimowego 1950 jeżdżono parowozem 231G do Migennes tam następowała zmiana na 2D2 9100 i ponownie zmiana na parowóz miała w Dijon.
Od zimy 1950 pociąg wyruszał z Paryża z elektrowozem i zmiana na parowóz następowała w Dijon.

14.05.1950

loko 231G / 2D2
wagony:
Dqd2m
WP-A
WP-B
WR
2 A2½B6myfi (Fac)
3 A2½B6myfi
A2½B6myfi (Fac)

8.10.1950
loko 231G / 2D2
Dqm
WP-A
WR
A8myfi
2x B9myfi
A3B5myfi
A3B5myfi

pomiędzy listopadem 1950 a styczniem 1951 testowano dwa C 10 myl Ocem 1936 numery 11314 i 11324 przebudowane na A13/2 S myfi numer 4385 i B16/2 S myfi numer 40590.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
A dlaczego miałoby nie być prawdziwe? Jest wiele zdjęć Mistrala z 141R, w Nicei (jak na tym zdjęciu) i w innych miejscach. To, że te parowozy prowadziły Mistrala, nie budzi wątpliwości. Ja nie jestem tylko pewien, jak długo: czy do 1966 roku, jak czytałem, czy, jak podaje źródło kolegi RS11, tylko do 1962 - a jaki parowóz potem?
Ciągneli dalej parowozem tylko wynika że nie 141R.
Z informacji, jakie znalazłem w sieci wynika, że do 1962 roku na odcinku Marsylia - Nicea jeździły zarówno 231P, jak i 141R, a po 1962 już tylko 141R - mamy tu pewną sprzeczność informacji i nie potrafię powiedzieć, która jest bardziej wiarygodna.
 

EC45

Aktywny użytkownik
Ja ze swej strony dodaje film na temat "Mistrala". Jest on głównie o jego wersji od 1956 ale....w 26 sekundzie filmu jest pokazany pociąg i jak mniemam jest to właśnie "Mistral". Jeśli tak to jest to z pewnością pociąg w wersji sprzed 1956 roku i dość wyraźny obraz może pozwoli na ustalenie typów wagonów.

 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Nie przywiązywałbym zbytniej wagi do tych ujęć. Wcale nie musi to być "Mistral". W takich reklamowych filmach często wykorzystuje się różne materiały filmowe, niekoniecznie ściśle odpowiadające tematowi. Wystarczy, żeby wyglądało podobnie, a już szczególnie w takich kilkusekundowych przebitkach.
 

RS11

Znany użytkownik
Od czerwca 1951 Mistral przyspiesza otrzymując kod C 135 (135 km/h) Alsthom dostarcza prototypy CC 7001 i CC7002.

Rozkład na październik 1951r.

wagony:
Dqm
WP-A
WR
2x A8myfi
3x B9myfi
A3B5myfi

Rozkład na 18.05. 1952r.

wagony:
Dqm
WP-A
WR
2x A8myfi
3x B9myfi
B9myfi (VE)
A3B5myfi

Od października 1952r "Le Mistral" zostaje wydłużony bezpośrednio do Nicei. Stała prędkość to C 140. Pomiędzy Paryżem a Lyonem skład ciągnie CC 7100.
Pomiedzy Lyonem pacifici 241P 231G albo 231H. Pomiędzy Marsylią a Niceą tylko 231G.

Rozkład na 5.10.1952r

wagony:
A3B5myfi
A3B5myfi
A8myfi
B9myfi
WR
B9myfi
A8myfi
B9myfi
B9myfi
B9myfi (VE-SA)
A8myfi
B9myfi
WR
WP-A
Dqd2m
Dqd2my
 

RS11

Znany użytkownik
17 maj 1953r w składzie Mistral pojawia się wagon A4 n: 1174 czyli ex A2 B6 n: 1134.
W tym samym roku pojawiają się lokomotywy BB 9003 i 9004 - o tych lokomotywach już w tym wątku rozmawialiśmy. Jeśli nie było z nimi problemu prowadziły pociąg na przemiennie
każdego dnia. Na trasie z Marsylii do Nicei przydzielono amerykanki 141R, opalane ropą, stacjonujące w Saint-Roch nieopodal stacji Nice-Ville.

17.05.1953 (standardowy bez uwzględnienie wagonu A4)

A8myfi
B9myfi
A8myfi
WR
B9myfi
A8myfi
B9myfi
B9myfi
A8myfi
B9myfi
B9myfi (VE-SA)
WR
WP-A
Dqd2m

4.10.1953

A8myfi
B9myfi
WR
B9myfi
A8myfi
B9myfi
B9myfi
A8myfi
B9myfi
B9myfi (VE-SA)
WR
WP-A
Dqd2m *do 18 kwietnia 1954
Dqd2my * od 19 kwietnia 1954
 

RS11

Znany użytkownik
Od czerwca 1954 w składzie Mistrala pojawiają się dwa wagonu A5 DEV U 52 z barem. Numery 5019 i 5020.

A8myfi
A3B5myfi
B9myfi
WR
B9myfi
A8myfi
B9myfi
B9myfi
A5myfi
A8myfi


W 22 grudnia 1954 r na lokomotywach CC7100, 241 P, 141R pojawia się tablica z napisem "MISTRAL" zaprojektowana przez Paul Arzens (tego od późniejszych złamanych nosów)

Rok 55' pojawiają się wagony INOX DEV U 53: A8 numery 5001-5008 i B8 50001 -50012.
 

EC45

Aktywny użytkownik
Serdeczne podziękowania kolego @RS11. Czy to już wszystkie planowe zestawienia "Mistrala" z lat 1950-1956 czy coś jeszcze zostało ? Pytam bo chciałbym zrobić sobie pewne podsumowania.
 

RS11

Znany użytkownik
To jeszcze nie koniec zabaw z Mistralem.

w 55' długość składu oscylowała pomiędzy 13 - 18 wagonów, tak do wiadomości przy kompozycji składu w skali H0.
Rok 56' przyniósł dalsze cięcia czasowe i cała podróż z Paris do Nice zamykała się w 10H47.

Dzięki dostawom A8 myfi i A5 myfi 5083 składy Mistrala stają się jednolite wagonowo.

Wagony ogrzewcze ex PO Dsyi numery 28912, 28910, 28906 i 28905 zostają przebudowane na wagony generatorowe myfi 59001-59004, piąty wagon pojawia się dopiero w 1960r numer 59005.

Wagony CIWL: zaadaptowane Pullmany 4151, 4161, 4163 ex Cote d'Azur 28 miejscowe i 3353, 3355, 3358 52-miejscowe. Używano jeszcze 3342 i 3345 56-miejscowe, które otrzymały wózki Schlieren.


Zima 1956-1957 przynosi redukcję w ilości wagonów (ale chyba też całego pociągu na odcinku z Marsylii do Nicei, powodem jest kryzys SUEZ i embargo na dostawy ropy.
Perturbacje kończą się na wiosnę 57', pociąg jest trasowany na C-150 i Paryż-Nicea zamyka w 10H42,prędkość nie zmieniła się do 30 maja 1965r kiedy
C-160 na trasie z Paryża do Lionu.

Ostatni raz z wagonami typ 56 mistral pojechał 8 lutego 1969r -(cały skład z uwzględnieniem wyczepiania w Lionie i Marsylii)

Paris-Nice: Dsx, Wsu, WRu, 4x A8, A5 i A8

Paris-Marseille 5x A8

Paris-Lyon 4x A8 i WR.

W ramach kontynuacji i uzupełnienia opis Mistrala -Andrzeja Haraska: http://forum.modelarstwo.info/threa...s-oryginały-i-modele.36515/page-3#post-666637
 
OK. Nie znam się, nie jestem ekspertem. Moja fascynacja to kolej wąskotorowa i skala H0e. Ale z drugiej strony wpisuję się w naszą aktualną rzeczywistość - piszę o rzeczach o których nie mam pojęcia. ;)
 

Podobne wątki