• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje Francji i Beneluksu oraz ich modele

Koledzy,
Mam pytanie odnośnie francuskich wagonów na PKP. Jaki typ wagonu ukazany jest na fotografii w książce Kolej Transwersalna, którą wklejam poniżej?
Czy producenci wielkoseryjni oferują model takiego wagonu (oczywiście nie w polskich barwach)?
FOTFBB.JPG
 

koland

Aktywny użytkownik
Dziś chciałbym zaprezentować belgijskie wagony typu K. Sporo takich wagonów jeździ do dziś na kolejach muzealnych w Belgii, ale dla nas ważniejszy jest fakt, że wagony tego typu po II wojnie światowej znalazły się także w Polsce i były używane na PKP. Kilka z nich zachowało się do ostatnich czasów. Najbardziej znany z nich jest chyba wagon w Ełku. Był on odbudowany i jeździł w pociągach specjalnych, ale nie wiem, gdzie się obecnie znajduje i jak wygląda. Wagony typu K są dość podobne do znanych nam lepiej niemieckich Eilzugwagen i nieraz są z nimi mylone: też mają podwójne drzwi na końcach, a przeznaczone były, podobnie jak ich niemieckie odpowiedniki, do pociągów przyspieszonych.

Kilka zdjęć wagonów typu K zachowanych dla celów muzealnych w Belgii.

Zobacz załącznik 173062 Zobacz załącznik 173063 Zobacz załącznik 173064 Zobacz załącznik 173065

Zdjęć wagonów K z czasów eksploatacji w Polsce nie mam, tu mogę tylko pokazać kilka zdjęć dwóch wagonów. Pierwszy to wagon z Tarnowskich Gór, jaki w sierpniu 2004 roku sfotografowałem w Krakowie. Wagon miał oryginalne wózki.

Zobacz załącznik 173066 Zobacz załącznik 173067

I wspomniany wcześniej wagon z Ełku. Tak wyglądał w maju 1994 roku, jeszcze przed odbudową. Później był odremontowany, ale zdjęć po tej naprawie nie mam. Nie wiem też, co się z tym wagonem dzieje dzisiaj. Widoczne są dodatkowe drzwi, wykonane już po przekwalifikowaniu wagonu na cele techniczno-gospodarcze PKP, a także wymienione wózki.

Zobacz załącznik 173059 Zobacz załącznik 173060 Zobacz załącznik 173061

Jeżeli ktoś ma informacje lub zdjęcia tych i innych wagonów typu K w Polsce, zachęcam do pokazania ich tutaj.

W drugim odcinku przedstawię modele tych wagonów.
Jakie oznaczenia miały wagony K1 w Polsce. MOże ktoś zna numery taborowe takiego wagonu. Czy były to wagony 1 czy 2 klasy?
 
Koledzy,
Mam pytanie odnośnie francuskich wagonów na PKP. Jaki typ wagonu ukazany jest na fotografii w książce Kolej Transwersalna, którą wklejam poniżej?
Czy producenci wielkoseryjni oferują model takiego wagonu (oczywiście nie w polskich barwach)? Zobacz załącznik 493801
Witam, czy Kolega moglby zrobic scan opisu wagonu? Nie mozna przeczytac np. mumeru. 50 51 29-xx xxx-x.
Pozdrawiam
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Jakie oznaczenia miały wagony K1 w Polsce. MOże ktoś zna numery taborowe takiego wagonu. Czy były to wagony 1 czy 2 klasy?
Pisałem o tym w kolejnym poście. Numerów niestety, nie znam.
Z tego, co udało mi się dowiedzieć, na PKP jeździły wagony z podwójnymi drzwiami dawnej 3 klasy, o układzie okien 5+WC+6, 1/2 klasy 3+WC+6, 3 klasy z przedziałem bagażowym oraz 2 klasy 4+WC+5.
Oczywiście wagony 2 klasy zostały po likwidacji klasy 3. przekwalifikowane na jedynkę.
 

404W

Znany użytkownik
Koledzy,
Mam pytanie odnośnie francuskich wagonów na PKP. Jaki typ wagonu ukazany jest na fotografii w książce Kolej Transwersalna, którą wklejam poniżej?
Czy producenci wielkoseryjni oferują model takiego wagonu (oczywiście nie w polskich barwach)]
To francuski typ OCEM RA - wersja C9, czyli 9 przedziałów 3 klasy. Obecnie jest w produkcji model Joueffa, w posiadaniu Hornby-Rivarossi. Jak dobrze pojdzie to moze się ukaże też w malowaniu PKP, po Niemcach grupy 26. Był też modele France Train.
[DOUBLEPOST=1504446661][/DOUBLEPOST]
Jakie oznaczenia miały wagony K1 w Polsce. MOże ktoś zna numery taborowe takiego wagonu. Czy były to wagony 1 czy 2 klasy?
Były 1 i 2 klasy [po '56].
[DOUBLEPOST=1504447010,1504446603][/DOUBLEPOST]
No to jeszcze trzy rodzynki z epoki drugiej.
boczniak 1/2 klasa EST
boczniak 2 kl EST

Stalowy, przedzialwy wg OCEM 2 klasy kolei ETAT
Tak rodzynki z France Trains. Stalowy to OCEM FL. W końcu LS Models ma wydać model tego typu.
 
Powiem szczerze, że modle mimo trzydziestu kilku lat prezentuje się nieźle. Sprzęg mocowany osobno niż wózek (identyczna zasada jak w Piko zmodernizowanych), tak że nie ma efektu przy hamowaniu jak u Schichta, wnętrze wieloczęściowe - fotele, ścianka nad fotelami z zagłówkami i ażurowe półki są osobnymi elementami składanymi w całość. Jedynie jakość plastików na zderzakach jak u Schichta z lat 60-tych, łuszczą się. Rozłożenie też ciekawe, trzeba wyjąć harmonie, dopiero wychodzi dach z oknami i wnętrze. Z tym, że okna w drzwiach dochodzą do ostoi i jest tam zatrzask. Boczniaki mają sprężynujące zderzaki, filigranowe z drutu poręcze i wnętrza też różne.
Tak więc mimo lat wykonane ładnie. No i oczywiście druga epoka.
LS pewnie będzie kosztował około 70 - 80 Euro.
 
Witam,
dwa dni temu, bedac sluzbowo w Luxemburgu,
Luxemburg 28.9.17  (1).JPG
Luxemburg 28.9.17  (2).JPG
natknalem sie na taki oto ciekawy belgijski wagon dopuszczony do komunikacji miedzynarodowej. Nie przypuszczalem, ze w epoce "klimatyzacji" eksploatowane sa jeszcze wagony z "lufcikami".
Pozdrawiam
 

EC45

Aktywny użytkownik
Bardzo proszę o informację odnośnie typów wagonów z jakich złożony był pierwszy "Mistral" czyli z lat 1950-1956 do czasu pojawienia się w tym pociągu nowych wagonów. Z góry dziękuję za pomoc.
 

RS11

Znany użytkownik
Na który dzień i miesiąc z lat 50-56 :)

np na 14.05.1950
loko 231G lub i 2D2
wagony:
Dqd2m
WP-A
WP-B
WR
2 A2½B6myfi (Fac)
3 A2½B6myfi
A2½B6myfi (Fac)

albo:

23.05.1953
loko 2D2
wagony:
A8myfi
B9myfi
WR
B9myfi
A8myfi
B9myfi
B9myfi
A8myfi
B9myfi
B9myfi (VE-SA)
WR
WP-A
Dqd2m
Dqd2my

ps. kolejność wagonów tak jak w składzie.
W 1952r linia z Paris do Lyonu była cała zelektryfikowana, wcześniej lokomotywy elektryczne kończyły bieg w stolicy musztardy Dijon.
 

Podobne wątki