• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje Francji i Beneluksu oraz ich modele

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
Za zdjęciu ciut wyżej kol. robertkroma na brankardzie widać taką gwiazdę (jak i na wielu innych wagonach SNCF z ep. II/III). Chodzi mi o to zdjęcie:
http://forum.modelarstwo.info/threa...ksu-oraz-ich-modele.18844/page-15#post-593458



Problem w tej serii właśnie był przy rozpędzeniu do okolic 140 km/h. Zatem seria chyba nie była super udana. A przy okazji, czy w Europie jeździła jakaś lokomotywa o tak znacznej kondensacji osi jak wspomniana seria SNCF BB 8500, BB 17000, BB 25500? Ta seria bardzo się wyróżnia małymi wózkami i kołami, stąd moje zainteresowanie.
Lokomotywy serii BB 8500, BB 16500, BB 17000, BB 25500 miały ksywkę danseuse czyli tancerka. Za problem podaje się zawieszenie, ale po latach użytkowania okazało się że sama przekładnia w wózku powodowała drgania , które przenosiły się na lekkie pudło. Dodatkowo niekorzystnie wypadł środek ciężkości. Objawy pływania pojawiły się dosyć szybo, mimo to produkcji nie przerwano. BB25500 ma trochę zmodyfikowane zawieszenie i tam jest ono najmniejsze. W literaturze pisze, że dziś taki kontrakt by anulowano albo skierowano do sądu.

Wytyczne do projektu przygotowało samo SNCF i ono narzuciło uniwersalność, której wypadkową była taka, a nie inna przekładnia. Francuzi od lat 50 tych patrzyli na zużycie toru,
stąd parcie na dosyć krótkie rozstawy pomiędzy osiami w wózku, ale to co świetnie się sprawdziło w 6-osiowych elektrykach okazało się niewypałem w 4 osiowej lokomotywie. Krótki wózek i małe naciski miał też pozytyw w postaci nie podcinania łuków szczególnie na liniach górskich.
Po dosyć nieudanym zamówieniu SNCF skierowało lokomotywy głównie do pociągów podmiejskich i regionalnych, starano się nie trasować pociągów corail z tancerkami.
Alsthom też wyciągnął wnioski i powstała całkiem nowa i udana seria 4-osiowych lokomotyw, ale już w nadwoziu "złamany nos".
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
Dokładnie tak było, jak Kolega pisze. Seria Alsthom BB nie należy do udanych. Doczytałem jeszcze, że celowo ograniczano w nich prędkość maks. ze 140 km/h do 100 km/h, by nie "tańczyły" jak "tancerki" (les danseuses) oraz że niektóre rodzaje tych lokomotyw były bardzo hałaśliwe, np. BB 16500. Przy okazji, na tych stronach są ciekawe opisy tych lokomotyw wraz z recenzjami modeli:

http://lereseaudepsx.e-monsite.com/pages/dossiers-test/les-16500.html
http://lereseaudepsx.e-monsite.com/pages/dossiers-test/16500-lsm-vitrains.html
http://lereseaudepsx.e-monsite.com/pages/dossiers-test/les-17000.html

Mi się one podobają właśnie ze względu na małe wózki i koła. Pamiętam je szczególnie z sieci Transilien w Paryżu i okolicach jakieś 10 - 15 lat temu. Dziś już chyba tylko kilka szt. jeździ w Île-de-France.
 
Ostatnio edytowane:

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.594 25 2
Witam,
No to taki trochę ersatz winiarkowy, SaMod, Märkiln (2 szt), wszystkie 12 wagonów LS i furgon. Ot taki pociąg. No i dwa BB 4600/4100 Roco.
F_6475.jpg

No i dwa BB firmy Roco.
F_6471.jpg


Będzie zainteresowanie, mogę wrzucić więcej fotek.
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
Widziałem jeszcze oprócz BB4100/4600, takze BB300 drugiej generacji . Nie wstydź się masz bardzo ładne modele. Pokaż je z bliska :).
[DOUBLEPOST=1485289384][/DOUBLEPOST]No i pochwal się czarną 140C .
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.594 25 2
To znaczy BB 300 drugiej serii jest kolegi nie moja, ale jak będzie możliwość to porobię zdjęcia. Obie BB 4100/4600 i obie 140 C są moje i jak będą lepsze warunki oświetleniowe to też sfotografuję. Ale to zwykłe loki, nic ciekawego.
[DOUBLEPOST=1485370244,1485368706][/DOUBLEPOST]A teraz takie pytanie.
Dlaczego BB 4100/4600 mają w modelu i oryginale raz białe, raz czarne lub mieszane okna z boku pudła lokomotywy w przedziale maszynowym?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
Właśnie zwykłe loki też sa bardzo ciekawe. Ja w swojej kolekcji przede wszystkim zbieram zwyczajny tabor, taki przeciętny, można by powiedzieć nudny. Ale taki tabor stanowi większość na niemal każdej kolei.
Co do koloru okien w przedziale maszynowym lokomotyw BB4100/4600 to nie wiem nic na ten temat i też przyłaczam się do pytania.
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
Ja wczoraj posiedziałem na franc. forach i też nie wiem...o co chodzi z tymi oknami. BB4100 / 4600 to są dosyć ciekawe lokomotywy powstałe dla kompanii Midi.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.594 25 2
No to kilka fotek z netu z tymi oknami. Oczywiście fotki z netu, więc nie moje. A co do lokomotyw, a dokładniej elektrowozów kolei MIDI to ciekawa historia i ilość tego taboru przed II wojną światową.
3X4100.jpg


bb-41311.jpg


NB_830018XXL.JPG

Czyli z trzema, dwoma i jednym białym? Czy ma to jakieś znaczenie , nie wiem.
No i ładne zdjęcie BB 4638.
Stąd był pomysł aby do winiarek francuskich kupić elektrowozy rocowskie serii BB. Jeżdziły one między Bodreaux i Narbonne i Sette, a więc w rejonie gdzie winiarki były codziennością.
BB 4638 01.jpg

Pozdrawiam
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
Wątek ciekawie się rozwija o elektrowozy "Midi". Czy cała seria obejmowała następujące "podserie":
BB 1500 - 40 szt., używane do 1979 r.
BB 1600 - 50 szt., do 1984 r.
BB 4100 - 90 szt., do 1987 r.
BB 4200 - 50 szt., do 1997 r. (część przebudowana z BB 4700 ?)
BB 4600 - 50 szt., do 1984 r.
BB 4700 - 17 szt., przebudowane na BB 4200 (?), do 1999 r.
BB 4730 - 48 szt., do 1999 r.
BB 8100 - 172 szt., zachowano do dziś 5 szt.
BB 80000 - powojenna, 12 szt. do 1997/2010 r.
Ww. dane zebrałem na różnych francuskich stronach w necie.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
Teraz piszę z pamięci i mogę się mylić ale BB8100 to lokomotywy powojenne SNCF a BB80000 to przerobione BB8100 do pracy manewrowej w rejonie Paryża do przeciagania składów pasażerskich pomiędzy dworcami . Jeszcze w latach 90 tych do tej pracy używano BB300.
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
Jak najbardziej: BB8100 i BB80000 wywodzą się z serii BB Midi. Z tej serii wywodzą się też inne ciekawe lokomotywy jak:
  • belgijskie SNCB 101 (potem HLE 29), czyli BB 300 PO/SNCF zasilane z sieci 3kV,
  • holenderskie NS 1100 (odmiana BB 8100 SNCF)
oraz bardziej egzotyczne:
  • hiszpańskie FTO/RENFE E 1000 Norte (E 4500 Midi),
  • marokańskie CFM (potem wcielone do ONCF): E 4500 Midi (E 500 CFM), E 4100 Midi (E 600 CFM), E 4200 Midi (E 200 TF), BB 8100 SNCF (E 700 CFM).
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
Wątek ciekawie się rozwija o elektrowozy "Midi". Czy cała seria obejmowała następujące "podserie":
BB 1500 - 40 szt., używane do 1979 r.
BB 1600 - 50 szt., do 1984 r.
BB 4100 - 90 szt., do 1987 r.
BB 4200 - 50 szt., do 1997 r. (część przebudowana z BB 4700 ?)
BB 4600 - 50 szt., do 1984 r.
BB 4700 - 17 szt., przebudowane na BB 4200 (?), do 1999 r.
BB 4730 - 48 szt., do 1999 r.
BB 8100 - 172 szt., zachowano do dziś 5 szt.
BB 80000 - powojenna, 12 szt. do 1997/2010 r.
Ww. dane zebrałem na różnych francuskich stronach w necie.
małe sprostowanie. Francuzi używają BB"Midi" i BB type "Midi" tutaj jest to wytłumaczone: https://fr.wikipedia.org/wiki/BB_Midi

czyli lokomotywy 4xxx, 15xx, 16xx to są lokomotywy BB"Midi" wszystkie pozostałe to type Midi. czyli np BB300 jak i BB8100.
To rozróżnianie wynika ze względu na producentów podzespołów jak i innych rozwiązań konstrukcyjnych.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.286 61 2
Całkiem możliwe że BB8100 wywodzi się konstrukcyjnie z lokomotyw Midi jednak były budowane kiedy ta spółka juz nie istniała bo weszła w skład SNCF. Nawet stylistycznie były te lokomotywy podobne do CC7100. Aczkolwiek konstrukcyjnie ( czołownice na wózkach i układ osi Bo'Bo' ) mogły być kontynuacją rozwiązań Midi.
 

Podobne wątki