• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Koleje Francji i Beneluksu oraz ich modele

tatkosz

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
Z tego co czytałem to REE to ta sama półka co LS Models (nie tylko cenowa). Zatem można pokusić się o taki składzik pod warunkiem wszak, że opracują ten restauracyjny.
 
OP
OP
A

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
Jak pisałem wyżej, mam kilka wagonów Y SNCF REE i potwierdzam, że to bardzo dobre modele, ale te stare Roco niewiele im ustępują. Sprawdziłem też jeszcze raz swoje materiały i potwierdzam, że L.S. Models również zapowiada modele tych wagonów (Y SNCF), nie tylko Grand Confort. Będą także w malowaniu czerwonym z białym pasem, ale bez napisu "Le Capitole" i zasadniczo mają odwzorowywać nieco późniejszy okres ich eksploatacji, po wycofaniu ze składu "Le Capitole", ale jeszcze przed przemalowaniem na standardowe kolory. Niewykluczone jednak, że L.S. Models zdecyduje się je wypuścić kiedyś również w wersji "Le Capitole".

Nawiasem mówiąc, wagony Y "Le Capitole" mają numery wg norm UIC (zaczęto je we Francji wprowadzać już w drugiej połowie lat 60. XX wieku), mimo, że wg NEM epoka IV zaczyna się we Francji faktycznie w 1970 roku. Ale REE opisuje swoje modele "Le Capitole" jako epokę IV.
 

tatkosz

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
Faktycznie. LS Models ma w planach również te wagony. Numery katalogowe 40455, 40456 oraz 40454. Dwa pierwsze awizowane są przez LS Models na epokę IIId i mają w zamiarze odwzorowywać skład pociądu "Etandard". Wydaje mi się jednak, że okresowo są to wagony równoległe do wagonów REE tyle że od innego składu. Ale znawcą nie jestem.
Trzeci zestaw to pociąg "Sud Express", a w zestawie jest jeden wagon granatowy należący do CIWL.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.595 25 2
Witam,
A czy ktoś z Państwa ma wiadomości na temat francuskich winiarek?
Tu przykłady modeli L.S.
1. Towarzystwo wagonów zbiorników czy cystern
Winiarka.jpg
2. Wagon Towarzystwa CIWL
Winiarka2.jpg
 
Ostatnio edytowane:

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.595 25 2
Tutaj nie chciałem sie nadmiernie rozpisywać dlatego podałem odnośnik do innej strony gdzie wiekszość spostrzeżeń odnośnie zgodności z oryginałem zostało tam (niestety po angielsku) dość szczegółowo opisane. Skupiłem sie natomiast na podaniu informacji, których tam nie podano i na ustaleniu epoki w jakiej model został wykonany(żeby nikt nie sugerował sie błędną epoką podaną na opakowaniu). Przedstawione zdjęcie tendra w oryginale jest wykonane w ostatnich latach czynnego parowozu muzealnego i zauważone róznice w oznaczeniu i malowaniu są pewne w odniesieniu do stanu obecnego oryginału. Natomiast na chwile obecną sa nikłe szanse na pewne ustalenie jak oryginał wyglądał w normalnej eksploatacji. Ja tez mam wątpliwości czy ta lokomotywa miała kiedykolwiek taka ilość linii/pasków. Ja myśle ze producent wziął po najmniejszej linii oporu za wzór malowania muzealną lokomotywę nr 231 i na jej podstawie ustalił schemat malowania dla modelu zarówno lokomotywy nr 231 jak i 314. Pomimo tych watpliwości model robi bardzo pozytywne wrażenie.
Jeszcze co do napisu DANGER na pałąku tendra to kolega ma racje w oryginale ten napis był wycięty w metalowej tabliczce i odwrócony w stronę kabiny z tyłu było widoczne jego lustrzane odbicie. Pałąk określał maksymalne załadowanie tendra opałem i rozpałką ale watpię czy kiedykolwiek komus udało sie tak wysoko załadować tender. Myślę ze ten element spełniał jeszcze jedną może nawet wazniejsza funkcję był prawdopodobnie tez zabezpieczeniem przed porażeniem w sytuacji zerwania sieci gdyby akurat na tendrze znajdował sie człowiek ( choćby po to żeby nagarnąc z tyłu trochę węgla).
Witam
A czy ktoś wie jak powinien wyglądać ten parowóz w malowaniu epoki drugiej w barawach SNCF lub ETAT - zielny czy czarny? Jakie powinny być napisy? A te tabliczki od jakiego roku weszły w użycie na parowozie? A jaka była malatura parowozu w czasie II wojny światowej eksploatowanych na terenach Polski?
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
Wie, ale pytanie jest mocno nieprecyzyjne. Dlatego że parowóz 140C był produkowany we Francji przez S.A.C.M. (Belfort), Schneider (Le Creusot) i Fives-Lille (Lille),
a w czasie I Wojny w Wielkiej Brytanii przez North-British, Nasmyth-Wilson i Vulcan Foundry. Czyli 6 producentów, 340sztuk i jeszcze różne wersje dla poszczególnych kompanii.

Etat 140C do 1938r byly czarne z czerwonymi obwódkami i 3 złote obręcze na kotle. Złote obwódki wokół okien. Tabliczki na boku budki i na boku tendra. Belka zderzakowa czerwona z napisami (malowanymi). Kolor czarny satyna albo nawet błysk, w żadnym wypadku mat, lokomotywy Etat były woskowane a nie ropowane. Co do osprzętu to warto było by wiedzieć jaki numer chcemy odtworzyć, dla Etat charakterystyczna była płaska dymnica, lokomotywy w miarę upływu lat były modernizowane, więc zmieniał się osprzęt. Wczesne wersje miały pompę compound i wydech Lemaître. Występowały różne tendry i inaczej wyglądał pałąk na tendrze (Etat miało kanciasty, SNCF z lat 50tych okrągły). Tabliczki i osłony na budce ze względu na sieć trakcyjną to już lata powojenne.

W jakiej lokomotywowni były eksploatowane w Polsce 140C i czy istnieją zdjęcia? Numery?

Francuskie lokomotywy pojawiały się w lokomotywowni Lublin, prawdopodobnie stacjonowała 140C, pociągi z więźniami do obozu przyciągały francuskie Pacyfiki wraz z francuską , obsługą- francuska służebność wobec okupanta była bezgraniczna, wiem to z francuskich opowieści, jak maszyniści sami się zgłaszali...
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.595 25 2
Dzięki.
Skąd pytanie? Bo udało mi się kupić do winiarek LS Modelle parowóz Liliputa 140C231. Niby opis epoki II ale jak wcześnie tu opisano można przyjąć że z 3-ciej. A pytanie takie, Roco też wypuściło parowóz BR57 w malowaniu epoki 2, niby SNCF ale z tabliczkami z kształtu jak w Lilipucie ale kolei PLM. Czyli takie tabliczki już były pod koniec lat trzydziestych czy to znów wytwór fantazji?
Ja mam zdjęcie parowozu niestety nie 140C lecz 230F z Poznania z 1944 roku i napisy są na długich tabliczkach bez liter na środku kotła i na środku tendra, a na kabinie jest napis pełny z literą ale malowany - brak takich tabliczek jak w modelu Liliputa. Nie ma tego pałąka z napisem DANGER i nie ma osłon przy klapach do wlewu wody.
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
230F to pruskie P8 i ma inny tender i brak pałąka, to jest Ten wheeler a seria 140C to Consolidation, liczba kół ta sama ale jednak inny typ.

Parowóz liliputa o numerze 140C 231 to maszyna po naprawie głównej z 1955roku.

Co do tabliczek to były one wcześniej, różne kształty i kolory, rozmieszczenie także. Lokomotywy 140C ale kompanii EST miały ja na końcu tendra bliżej budki maszynisty.

Podczas powstania SNCF w 1938r zakładano przejęcie rozwiązań oznaczeń z kolei Etat. Stąd może mylne podejście że tabliczki mogą być podobne.

Warto zajrzeć do książki "Les Locomotives 140-C (ETAT, A.L.V.F, EST, P.L.M.)" wydawnictwa Les Éditions du Cabri z1987. Tam jest ponad 300 zdjęć 140stek, z opisami.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.288 61 2
Wrzucaj koniecznie, także fotki Twojej 140C 231. Chętnie porównamy z moją 314. Według mnie to chyba Liliput wykonał obydwa modele tak samo, tylko dali inne numery. W zasadzie wzorowali się na prawdziwej lokomotywie nr 231 i to raczej na wyglądzie obecnym czyli w pewnym sensie jest to epoka V (M ). Niestety ten sam schemat malowania zastosowano w 314 która powinna mieć mniej złoto żółtych pasków na kotle. Niemniej w epoce III mogła tak wyglądać. Obydwa modele nie są z epoki II to jest ewidentny błąd (tak jak Roco okreslilo ST44 985 jako ep. III- IV).
Lokomotywy 140C po roku 1938 na ogół nie miały tabliczek z oznaczeniem tylko napisy malowane. Przed oznaczeniem serii na początku jeszcze malowano cyfrę oznaczajaca region kolei. Prawdopodobnie taki stan utrzymał się do rozpoczęcia działań wojennych na terenie Francji i raczej do końca wojny. Typowe tablice SNCF lokomotywy te otrzymały dopiero po wojnie jak też dokonano pewnych zmian w wyglądzie o których pisał Kolega RS11 i ja w tym wątku.
Z tego co wiem to Liliput wykonał jeszcze model 140C w malowaniu czarnym z nieco zmienonymi szczegółami typowymi dla lokomotyw najnowszych z roku 1920-go ex. A.L.V.F. które na SNCF otrzymały najniższe numery inwentarzowe. Jest to także model z ep.III. Czy wyszło coś typowego z epoki II tego nie wiem. Znane mi są tylko te trzy modele. Jak wyglądały w czasie wojny prawdopodobnie tak jak i inne 140 jakie pojawiły się na terenach Polski. Warto tutaj wziąć pod uwagę że 140C na naszych terenach pojawiły się w stosunkowo małych ilościach. Nie wykluczam że nawet przez przypadek lub pomyłkę bo zasadniczo sprowadzono głównie lokomotywy 140G, które były francuskimi odpowiednikami Tr20. Warto tutaj jeszcze przeszukać Internet ze zdjęciami z Francji z okresu międzywojennego. Kilka zdjęć ale tylko 140G można zobaczyć w książce Eisenbahn in Polen 1939-1945.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.595 25 2
No to wrzucam.
230F684. Na dymnicy także bez dodatkowej cyfry. Lokomotywownia, a raczej Bw Posen z 1944 roku. Tender typu 18.
230F.jpg

Czyli Roco z modelem 57 z drugiej epoki to fikcja?
050 Rozo ep II.JPG

Piko też miało swoją BR 55 w wersji zielonej z napisami a nie tabliczkami jak w modelu o kolorze czarnym, tylko nie podali epoki.
Jak moja dojedzie na koniec przyszłego tygodnia to dołączę zdjęcia. Ale będę przerabiał. Wymienię drzwi dymnicy na te bez tego kopniętego Y - reka, wyrzucę tę skrzynkę na sodafos i dołożę podwyższenie skrzyni węglowej, no i wyrzucę ten wspornik z DANGER.
No to jeszcze z nety foto chyba Etat 140C.
140ces10.jpg
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
No nie zgodzę się . To co mam na zdjęciu to nie jest P8 lecz parowóz francuski z tendrem typu 18 takim jaki jest w parowozach 140C. Wieczorem wrzucę fotkę.
Kolega mi nie podał dokładnego numery lokomotywy 230 F więc:

stąd zacytuję: https://fr.wikipedia.org/wiki/P8_ex-Prusse

P8 przydzielone po I wojnie światowej do kompanii francuskich:

  • "1-230 F 311 à 335, pour les machines de l'Est,
  • 1-230 F 352 à 374, pour les machines de l'Alsace-Lorraine (2 unités rendues à l'Allemagne en 1935),
  • 2-230 C 1 à 75, pour les machines du Nord,
  • 3-230 E 943 à 959, pour les machines de l'État,
  • 4-230 H 701 à 720, pour les machines du PO-Midi."
ja widzę 230F i w encyklopedii parowozów pod 230F są też ex P8.


co do tabliczek po II wojnie światowej też są na niektórych lokomotywach 140C
np w 1958 roku, maszyna z puli kompanii Etat.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:France_Rail_057_Sommesous.jpg?uselang=fr
 
Ostatnio edytowane:

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.595 25 2
Mnie chodziło dokładnie czy ten model 140C231 jak podaje Liliput to rzeczywiście druga epoka. I te tabliczki jakie na nim są to czy odzwierciedlają oryginał. W necie jet kilka fotek nawet tego 231 ale wszystkie po II wojnie. A mało jest sprzed.
Tu fotka z netu 140C231
1280px-140-C-231-a.jpg


i dwie fotki 314
140-C-314_nov_1981.jpg


Esu-55822.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.288 61 2
Z tego co kojarzę to 140C w kolorze czarnym Liliputa miał drzwi dymnicy bez zamknięcia typu Y. Tylko takie gładkie wypukłe. Powinny być na liście części zamiennych do tamtego modelu.
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
Lokomotywa o numerze 231 od liliputa to na pewno epoka 3, odpowiedziałem już na to wcześniej.

Lokomotywa z Etat z epoki II do 1938r powinna mięć płaską a nie wypukłą dymnicę, taką jak model 140 C12 od Liliputa.
Liliput wypuścił następujące lokomotywy:
L101 461 (140 C6 dépot Lumes)
L101 462 (140 C 12 Est SNCF dépôt de Verdun)
L101 431 (140 C 38 zielona dépôt de Noisy)
L101 432 (140 C 314 zielona "ouest" dépôt de Trappes epoka III)
L101 433 (140 C 231 zeilona, dépôt La Rochelle epokaIII)



Dodatkowo mało znana firma MT robiła detale z mosiądzu do waloryzacji Liliputa.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.595 25 2
Jak moja dotrze w przyszłym tygodniu to zrobię fotki i wstawię.
Mnie interesuje to, czy idzie coś przerobić na takie jakie były u nas za okupacji.
A te pierwsze trzy modele to też z epoki trzeciej?
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.595 25 2
Witam
Jakby to powiedzieć, ciuchcia dotarła.
140C231.jpg

140C231-2.jpg


140C231-3.jpg


140C231-4.jpg


140C231-5.jpg

i z winarkami
140C231-6.jpg


140C231-7.jpg

Jak się okazuje INTERLKO naprawiał kocioł do parowozu 140C27 w 2010 roku i skończył w tym roku kolejny kocioł, właśnie do powyższego 140C231

i taki PIKO-wski rodzynek z ostatnich lat produkcji
040D-90.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.288 61 2
140C 231 jest rzeczywiście wykonany identycznie jak 314. Tak jak myślałem tylko napisy zmienili ale cały schemat malowania jest ten sam.
Co do modelu Piko to wygląda całkiem nieźle jest to jednak bardziej epoka III. Czy zahacza o ep.II tego nie wiem. Ja kojarzę że po roku 1938-ym po ujednoliceniu oznaczeń przed oznaczeniem serii lokomotywy była jeszcze cyfra oznaczajaca region. Nie wiem kiedy oznaczenie regionu przeniesiono sprzed oznaczenia serii na czolownice lub tylną ścianę tendra. Cyfra w prostokątnej ramce.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.595 25 2
To tu zdjęcie z netu parowozu z Miluzy z muzeum.
140C forum.jpg

Ja w moim zmienię dymnicę na tę bez Y-eka i nałożę na skrzynię węglową nadstawkę podwyższającą węgiel, wyrzucę ten pałąk z DANGER, tak aby coś przypominało drugą epokę.
 

Podobne wątki