Zwiedzając ziemię wielkopolską tropem archiwaliów kolejowych natknąłem się na ślady wskazujące na istnienie kolei folwarcznej we wsi Gola niedaleko Gostynia (kierunek Leszno). Kolejką łączyła majątek ziemski ze stacją kolei państwowej. Jej eksploatacja definitywnie zakończyła się w latach 60-tych. Szerokość toru tej kolei pozostaje do ustalenia. Kolejka ta była zbudowana w systemie tzw. amerykańskim (koło z podwójną kryzą). Tory wąskie przecinające drogę Gostyń-Leszno istniały jeszcze w latach 80-tych. Kolejką tą zwożono przede wszystkim buraki cukrowe z okolicznych pól na stację kolei normalnotorowej. Rampa przeładunkowa na stacji Gola jeszcze istnieje i jest bardzo wysoka, mierzy ok. 3 m. Umożliwiała ona szybki załadunek węglarek normalnotorowych burakami. Poniżej fotka przedstawiająca pozostałości torowiska w poziomie stacji.
Zachęcam do rozbudowy wątku i dzielenia się informacjami o tych ciekawych kolejkach.
[DOUBLEPOST=1464376058,1464375420][/DOUBLEPOST]A tutaj folwark Brody na linii kolei opalenickiej: https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=8368&okno=galeria2
[DOUBLEPOST=1464377539][/DOUBLEPOST]Kolej folwarczna funkcjonowała praktycznie w każdym większym majątku rolnym w Wielkopolsce. Często była uzupełnieniem kolei lokalnej/powiatowej. Swoją kolej folwarczną o charakterze stałym i tymczasowym miał np. majątek ziemski Płaczki położony na linii Średzkiej Kolei Powiatowej. Eksploatację tej kolei zakończono krótko po II w.ś. Tory o charakterze częściowo stałym, a częściowo układano również wzdłuż drogi powiatowej Środa Wlkp.-Kostrzyn Wlkp.
Zachęcam do rozbudowy wątku i dzielenia się informacjami o tych ciekawych kolejkach.
[DOUBLEPOST=1464376058,1464375420][/DOUBLEPOST]A tutaj folwark Brody na linii kolei opalenickiej: https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=8368&okno=galeria2
[DOUBLEPOST=1464377539][/DOUBLEPOST]Kolej folwarczna funkcjonowała praktycznie w każdym większym majątku rolnym w Wielkopolsce. Często była uzupełnieniem kolei lokalnej/powiatowej. Swoją kolej folwarczną o charakterze stałym i tymczasowym miał np. majątek ziemski Płaczki położony na linii Średzkiej Kolei Powiatowej. Eksploatację tej kolei zakończono krótko po II w.ś. Tory o charakterze częściowo stałym, a częściowo układano również wzdłuż drogi powiatowej Środa Wlkp.-Kostrzyn Wlkp.
Załączniki
-
141,3 KB Wyświetleń: 193